Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Is dit nu een Sewellia of niet?

Weet je niet welke vissoort er momenteel rondzwemt? Heb je een foto van een siervis waar je de juiste naam bij wenst? Vraag hier om raad.
Bookmark and Share

Is dit nu een Sewellia of niet?

Berichtdoor Haasje » di aug 02, 2016 9:15 pm

Ik heb een tijdje dit beestje en een ander onder de naam Sewellia linoleata gekocht. De andere vis is dat ook duidelijk, geen twijfel mogelijk, maar deze is alvast niet "linoleata" en ik stel me nu de vraag of het dan wel een Sewellia is… ik weet dat er ook marmoratas bestaan, maar deze lijkt eerder… tja… gepixelled than gemarmerd. Iemand een idee?

Afbeelding
Haasje
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 400 - Aquatlantis 56L experimentbakje

Re: Is dit nu een Sewellia of niet?

Berichtdoor eltwee » wo aug 03, 2016 8:09 am

Als je 5 minuten foto's kijkt op internet (seriously fish of fishbase bv) dan zie je dat de sewellia marmorata vlekken op zijn rug en de sewellia lineolata lijnen heeft op zijn staart gedeelt, wat ook hun naamkeuze verklaard.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Re: Is dit nu een Sewellia of niet?

Berichtdoor Haasje » wo aug 03, 2016 11:03 am

Op internet gaan zoeken heb ik natuurlijk ook al gedaan, maar de foto's die ik vind van marmoratas lijken eigenlijk ook niet echt op deze… daarom dat ik het hier vraag, je weet maar nooit dat iemand er nog zo eentje heeft. Strepen heeft hij sowieso niet. Ik vroeg me eigenlijk af of het niet een andere soort was bv één of andere gastromyzon, want zijn (haar?) gedrag verschilt ook wat van dat van mijn "echte" sewellia linoleata, o.a. veel rustiger en minder beweeglijk. Het lichaam lijkt ook langer en minder breed, kleur wisselt van soms bijna volledig zwart naar groen-geel in functie van de achtergrond. Opvallend zijn ook die drie gele vlekjes, en de staart die een soort heel klein ruitjespatroon heeft op de zijkant. Ik zal proberen om eens een foto van de zijkant te trekken, dan zie je beter wat ik bedoel.
Niet dat het veel uitmaakt, het is sowieso eenl leuke vis. Ik ben gewoon nieuwsgierig ;-)
Haasje
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 400 - Aquatlantis 56L experimentbakje

Keer terug naar Vis-identificatie