Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Ken's Sera 130 Rifaquarium (zoutwater)

Creëer hier je eigen aquariumdagboek Laat iedereen meegenieten van het reilen en zeilen van jouw aquarium.
Bookmark and Share

Ken's Sera 130 Rifaquarium (zoutwater)

Berichtdoor kendecleer » zo nov 08, 2015 3:38 pm

Hey!

Na 3 bakjes zoetwater meer dan 7 jaar gehouden te hebben ben ik toe aan een nieuwe uitdaging. Je raad het waarschijnlijk al: een zeewateraquarium. :) M'n werk zal ook wel enigszins gemoeid zijn met deze keuze. ;)

Na wat inlezen besloten om een Sera marin Biotop Cube 130 (2ehands) aan te kopen. Deze ga ik vrijdag 13/11 gaan ophalen. :)
Het aquarium draait nu ongeveer 6 jaar als zoetwater aquarium maar heeft nog alle techniek voor zeewateraquaria.
Dus dat zal eens grondig uitkuisen worden. ;)
In het aquarium zitten nog enkele visjes en enkele (waarschijnlijk vuur) garnaaltjes. Deze zullen ondergebracht worden in een van m'n zoetwaterbakken.

Dit zou het eerste zoutwateraquarium aquarium zijn die ik volledig zelf beheer en ook zo goed als volledig zelf bekostig, wat niet zo is op m'n werk (gelukkig ;) ). Gelukkig kan ik levend steen, enkele stekjes koraal en anemoon en enkele garnaaltjes en vissen (meestal gratis) krijgen op m'n werk. :)

Van zout zou ik om te beginnen met een zeer goedkoop maar toch degelijk zout genaamd 'Coralsea' (meer info @ http://www.zeewaterwinkel.com/index.php?item=zout-coralsea-10-kg&action=article&group_id=19&aid=337&lang=nl). Dan later zou ik overgaan op Red Sea zout.

Volgende update als ik m'n bak heb. :)
Laatst bijgewerkt door kendecleer op zo nov 08, 2015 6:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Aquarium type: Lido 120 /Ferplast CAYMAN 110 / Sera 130 (rifaqua)

Re: Ken's Sera 130 Rifaquarium (zoutwater)

Berichtdoor Wikkes » zo nov 08, 2015 4:55 pm

hoi ken, ik wens je veel succes met je bak, maar onderschat de kosten/werk niet dat het meebrengt.

ook het indraaien is iets van maanden, zelfs als je goed steen hebt, lees je aub zeer goed in, want 99% van de mensen die zeewater starten onderschatten het.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor kendecleer » zo nov 08, 2015 6:10 pm

Wikkes schreef:hoi ken, ik wens je veel succes met je bak, maar onderschat de kosten/werk niet dat het meebrengt.

ook het indraaien is iets van maanden, zelfs als je goed steen hebt, lees je aug zeer goed in, want 99% van de mensen die zeewater starten onderschatten het.

Bedankt! :) Ik ben volledig op de hoogte van alle kosten/werk dat het met zich meebrengt. Dit is niet de eerste zoutwaterbak die ik onderhoud. Dit is wel de eerste die volledig van mij is. Ik werk namelijk in Sea life Blankenberge dus ben wel wat gewoon. ;)
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor Wikkes » zo nov 08, 2015 8:10 pm

super voorkennis dus (y) ben benieuwd. Ik had het ook onderschat voor een 140L bakje :-)

tis nu een zoetwaterscpae
Wikkes
Hardened

Berichtdoor kendecleer » zo nov 08, 2015 8:44 pm

Wikkes schreef:super voorkennis dus (y) ben benieuwd. Ik had het ook onderschat voor een 140L bakje :-)

tis nu een zoetwaterscpae

Zou toch moeten. :mrgreen: En moest ik een probleem hebben kon ik altijd hulp vragen aan de hoofdaquarist van sea life, die overigens ook bioloog is, dus komt wel goed. :)

En een zoetwater scape is ook tof eh. ;)
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor kendecleer » zo nov 15, 2015 3:09 pm

Het aquarium staat er!

Op onderstaande foto is het aquarium nog deels in gebruik als zoetwater aquaria. Er zat nog een achterwand op, er lag nog (enorm veel) grind in en er zat filtermedia in voor zoetwater aqua's. Toen ik het aquarium kocht was er een lamp stuk, deze heeft de eigenaar niet vervangen omdat hij toch niet zo veel licht nodig had voor een zoetwateraquarium. Nieuwe lampen zijn besteld.
Afbeelding

Daarna heb ik hem volledig leeg gemaakt, vanbinnen en vanbuiten gekuist met tuinslang en spons en een nacht laten weken met water en azijn
Afbeelding

Ondertussen ben ik hem nu aan het vullen met osmose water. De opvoerpomp heb ik al aangesloten er zit ook nog niets in van filtermedia, ik plan om er alleen keramische buisjes in te steken samen met wat filter watt.
Afbeelding

Ook heb ik zout, stromingspomp (Sicce Voyager 2) en refractometer besteld op seaflower.nl (geweldige service btw!).

Ik plan ook om een andere eiwitafschuimer aan te schaffen, is de Tunze Comline Doc 9004 een goed idee?
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor kendecleer » di nov 17, 2015 7:10 pm

Zout is net toegevoegd! Morgen komt normaal de nieuwe afschuimer aan samen met een gafzak en fosfaatverwijderaar. Dan komt nog ergens deze week m'n nieuwe lampen toe en m'n stromingspomp. En dan natuurlijk zaterdag ook m'n levend steen. :)
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor kendecleer » zo nov 22, 2015 12:08 pm

Gisteren levend steen in gedaan!
Afbeelding

Ondertussen ook wat ganzenvoetjes, borstelwormen en een garnaalachtige bij de achterwand gezien. :)
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor kendecleer » zo feb 21, 2016 8:57 pm

Tijdje geleden!

Ondertussen is er veel veranderd in m'n aquarium. Heb vorige week zand er in gedaan en ben gisteren om koralen geweest bij een vriend van me. Volgende week ga ik normaal om enkele vissen en een hermietje. :-)
Hieronder een foto van hoe het aquarium nu is.
Afbeelding

Paarse Stylopora.
Afbeelding

Groene Acropora.
Afbeelding

Hamerkoraal en Paddestoel.
Afbeelding

De buttons (Palythoa) die er vanzelf op kwamen die zich vermeerderd hebben en nu groen aan het kleuren zijn.
Afbeelding

Buttons (Zoanthus).
Afbeelding

Voor de rest zitten er ook nog wat Gorgonea in, een stukje gele Caulastrea furcata en oortjes. Ik plan ook om er een tepelanemoon in te zetten en eventueel nog enkele stukjes koraal die ik bijeen kan sprokkelen op m'n werk. ;-)
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor viny boy » zo feb 21, 2016 9:47 pm

Knap, ooit moet het er hier ook eens van komen :D
viny boy
Regular

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Valentijn_vvr » zo feb 21, 2016 9:48 pm

knappe zeebak!
Valentijn_vvr
Hardened

Aquarium type: , 160L, 240L

Berichtdoor kendecleer » zo feb 21, 2016 10:06 pm

Bedankt!

viny boy schreef:Knap, ooit moet het er hier ook eens van komen :D

Heb er tot nu toe geen spijt van! :) Maar reken zeker op een budget van 2000 euro voor de opstart. Zelf als je voor 2e hands bak gaat en als je mensen kent die je goedkoop koraal, steen en vissen kunnen bezorgen. ;)
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor Wikkes » ma feb 22, 2016 10:19 am

kendecleer schreef:Bedankt!

Heb er tot nu toe geen spijt van! :) Maar reken zeker op een budget van 2000 euro voor de opstart. Zelf als je voor 2e hands bak gaat en als je mensen kent die je goedkoop koraal, steen en vissen kunnen bezorgen. ;)

wow, dan heb je echt teveel betaald, mijne 140L koste me nog geen 500€
techniek + aqua + levend steen en al de rest (exclusief koralen en dieren)
ik had een koppel clowns erin en 2 garnalen, wou er nog een grondel bij, maar dat is er niet van gekomen.
en ik had enkele koralen erin.
Bak + techniek + leven erin heb ik geen 700€ betaald. dus 2000€ coor 130L is helemaal niet goedkoop. dat is echt veel teveel geld. zeker als je 2dehands gaat.
Bij hustinx in hasselt staat een sera 130 met steen + leven en ingericht te koop voor 800€.
Wikkes
Hardened

Berichtdoor kendecleer » di feb 23, 2016 12:58 am

Wikkes schreef:
kendecleer schreef:Bedankt!

wow, dan heb je echt teveel betaald, mijne 140L koste me nog geen 500€
techniek + aqua + levend steen en al de rest (exclusief koralen en dieren)
ik had een koppel clowns erin en 2 garnalen, wou er nog een grondel bij, maar dat is er niet van gekomen.
en ik had enkele koralen erin.
Bak + techniek + leven erin heb ik geen 700€ betaald. dus 2000€ coor 130L is helemaal niet goedkoop. dat is echt veel teveel geld. zeker als je 2dehands gaat.
Bij hustinx in hasselt staat een sera 130 met steen + leven en ingericht te koop voor 800€.

2000 euro is inderdaad wat ruim gerekend, maar dit bedrag had ik zelf langs de kant gelegd voor m'n zeewaterbakje. Is natuurlijk belange nog niet allemaal opgebruikt en ik zit nu aan een 450 euro voor het aquarium met steen en nieuwe techniek. Maar ik heb ook nog geen dieren, dus dat scheelt ook al een pak. Bovendien is dit zonder testen voor zout water en zonder de toevoegingen die ik geef voor m'n koraal. Met die water testen alleen al zit je al snel aan 100 euro voor een basis pakket dat van redelijke kwaliteit is. Ik moest zelf ook een nieuw osmose apparaat aankopen wat ook al rond de 100 euro zat en nog enkele redelijk dure maar noodzakelijke accessoires. Dus dan zit je al snel aan een redelijk bedrag eh ;-)

Bovendien kan je beter te veel langs de kant leggen voor aquaria doeleinden dan te weinig, want in mijn geval als student heb ik geen speling met m'n budget, dus op is op. Dus een te klein budged is voor mij wat te risicovol ;-)
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor Wikkes » di feb 23, 2016 12:22 pm

osmose had ik al, en die testsetjes en refractometer er niet bij geteld.
En dieren, tja dat maken we zo duur als we zelf willen :-)
Wikkes
Hardened

Keer terug naar Aquariumblog