Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Ferplast Star 200 van dentnvr6 en Drun

Creëer hier je eigen aquariumdagboek Laat iedereen meegenieten van het reilen en zeilen van jouw aquarium.
Bookmark and Share

Ferplast Star 200 van dentnvr6 en Drun

Berichtdoor Drun » di jun 30, 2015 3:59 pm

Goeiemiddag

Eergisteren een eerste post op dit forum gedaan om onszelf (= dentnvr6 (Randy) en mezelf :-p) en ons aquarium voor te stellen.

Ik ga het ganse verhaal hier niet opnieuw plakken, maar hier is de link naar de 'opstart' van onze Ferplast voor wie ons avontuur van het begin wil meemaken: http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=1&t=22740

Zoals het een blog betaamt, is het de bedoeling om hier regelmatig updates te zetten. En updates na mijn post van eergisteren zijn er zeker al :-).

De voorbije week hebben we een beetje gesukkeld met het vast maken van de LED verlichting. Voorlopig hangt alles vast maar Randy en mijn vader dokteren samen een systeem uit om het een beetje professioneler te bevestigen. Spanbandjes en plastieken badkamerhaakjes van de Gamma werken best, maar zijn nu eenmaal niet zo mooi :-p

Zaterdag 27/6 mochten de kindjes elk enkele nieuwe visjes kiezen en wat opsmuk voor in hun eigen aquarium. De Juwel begint er al stoerder uit te zien. De visjes kiezen was een moeilijkere bevalling...Daan wil vis x en Lars wil vis y...beide vissen gaan niet samen...wie verandert zijn keuze...aaarrrggghhh...enfin, de discussie laat ik achterwege, elk heeft een aantal visjes die ze leuk vinden en waar ze willen voor zorgen.

Ook de hitte speelt ons wat parten...het water in de Ferplast was zaterdag gestegen tot 30°. Onze garnaal wist duidelijk van de warmte en deed nogal...euhm...laat ons 'raar' zeggen. Het ene moment halfdood midden op de grond, het andere moment als een bezetene in de planten aan het klimmen. Uiteindelijk verdween hij/zij om niet meer terug te voorschijn te komen. Zondag was die er plots terug...weeral halfdood...raar dier ons Spook (ja, dat is zijn/haar naam. Toen we het aquarium vulden met de planten leek een dode garnaal in de planten te plakken. Nog voor ik dat kon uithalen, was hij/zij verdwenen. 'Goede filters' dachten we...tot we een week later een garnaal zagen rondlopen :-p).

Zondag 28/6 bleek de temperatuur van het water met een graad gezakt maar 29 was nog te hoog dus vanalles zitten bedenken om het toch wat te kunnen verkoelen. De visjes hadden het duidelijk wat moeilijker. Water verversen dus...16 emmers er uit laten lopen (dmv ons stofzuigertje) en met de emmer terug bijgevuld. Echt een typisch vrouwenjobke :-p. Dit moeten we zeker optimaliseren met een darm om het water direct naar mijn regenput te laten lopen. Bijvullen zou normaal met de tuinslang kunnen maar ik wou het nuttige aan het nodige koppelen en besloot er een speciale fitnessessie met gewichtheffen van te maken :-p. Een ideale training van op de kop een uur en met een lamme arm als gevolg maar de calorieën vlogen er af in die hitte, lol. Mijn eigen temperatuur mocht dan wel ferm gestegen zijn, de watertemperatuur was gezakt tot 27 graden: mission accomplished, the two of us more than happy ;-)

Tweede probleem is dat onze pH te hoog is volgens de meter die in het water hangt. Testen van JBL (zowel met de app als met de druppels) tonen een goed resultaat (7). Zal toch eens opnieuw kalibreren voor de zekerheid want ik word wat ongerust van de te hoge waarde.

Tips om pH en temp te doen zakken zijn uiteraard steeds welkom ;-)

Maandag 29/6 dan wat opzoekwerk gedaan voor onze plantjes. Ik heb helemaal geen groene vingers maar wat niet is, kan nog komen. Mijn probleem met planten is dat ik ze vergeet water te geven...geef toe dat ik daar het perfecte antwoord op gevonden heb met aquariumplanten ;-). Best dat Randy de namen van de planten kent en me helpt want in m'n eentje zou ik kunnen meedingen naar de prijs voor het 'wildste' aquarium van Oostende :-p

Om 22u besefte ik dat mijn licht niet uit gesprongen was (21u). Wat overlegd met Randy en wat geprutst met timers en stekkers. Steenmoe en oververhit in bed gekropen en nachtmerries over waterwaarden gehad, lol.

Vandaag over de middag eventjes naar huis gereden om de temperatuur (27.5°) en pH (7.61) te meten. Het licht was al aan...dus dat was al ok na de timer-perikelen van gisterenavond...als het voederautomaat naar behoren werkt weet ik nog steeds niet. Gisteren manueel eten gegeven aangezien ik vermoedde dat het automaat het niet deed. Ik kan niet zeggen dat ik er waarschijnlijk niet op gelet heb want als dat ding zijn eten uitstrooit, val ik uit de zetel van het schrikken. Wat een lawaai, lol!

De vissen in beide aquaria doen het goed. Ze ademen rustig en lijken zich goed te voelen. Vanavond toch nog eens wat tijd steken in vuile blaadjes uithalen want onze planten groeien redelijk snel nu er meer licht in de bak is...

Foto's volgen nog :-)
Drun
Newbie

Aquarium type: Ferplast Star 200

Keer terug naar Aquariumblog