Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Corydora geschikt als eerste aankoop?

Pantser- en harnasmeervallen, wil je iets weten of meedelen over deze dieren plaats je reactie dan hier. (Corydoras, Brochis, Hypancistrus, Ancistrus, Panaque, Peckolita, Sturisoma, Rineloricaria, Farlowella, Otocinclus, ...)
Bookmark and Share

Corydora geschikt als eerste aankoop?

Berichtdoor kevin31 » wo dec 30, 2015 6:46 pm

Zijn corydora's geschikt als eerste bewoners van een pas ingerichte aquarium? En welke vissoorten raden mensen met ervaring aan voor bij corydoras te plaatsen? Ikzelf ben geen fan van tetra en platy soorten dus welke visjes worden er dan zo nog aangeraden? mvg kevin
kevin31
Newbie

Aquarium type: FERPLAST

Re: Corydora geschikt als eerste aankoop?

Berichtdoor jef » do dec 31, 2015 8:08 pm

Corydoras zijn zeker geschikt als eerste aankoop.Ik zou wel voor de aneus of voor de pelatus gaan, deze zijn toch de sterkste.Ook algeneters bv de siamees is een geschikte eerste aankoop.Wanneer je na de indraaiperiode toch nog een nitriet opstoot krijgt, dan zijn deze vissen toch redelijk bestand hiertegen.Zelf begin ik als eerste vis na de indraaiperiode met een siamese algeneter (min 1 meter bak) om vervolgens 2 weken later er een 6 corydoras aneus in te zetten en zo alle 2 weken uit te breiden naar het gewenste vis bestand rekening houdend met 1 cm vis per liter.
jef
Newbie

Aquarium type: ferplast capri 80

Berichtdoor kevin31 » za jan 02, 2016 2:25 am

Ik ben nu pas een weekje aan het indraaien dus zal nog even geduld moeten hebben... Ik heb wel een grindbodem vormt dit een probleem voor de cory's ? De meningen zijn hierover precies nogal verschillend... Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Graag zou ik naar een combinatie gaan van een x aantal corydoras eventueel een soort l nr , een vuurstaart en een schoolvisje(barbeelachtige) past dit samen? grtjs
kevin31
Newbie

Berichtdoor Wikkes » za jan 02, 2016 10:03 am

ik hou al jaren cory's, wil je ze echt GOED houden, dan doe je dat op zand, er is teveel verschil in grind, sommige is goed, andere is dodelijk, ik neem dat risico niet.

Vuurstaart heeft een aquaium van minstens 150cm nodig, anders niet doen.

Ik weet niet welk aquarium je hebt,n dan zou ik je enkele corydorassen kunnen voorstellen. kwa l-nummers moet je goed oppassen welke je neemt, ze worden van 8 tot +50cm, dus de soort is zeer belangrijk

Barbelen kan wel, weet wel dat het pestkopjes zijn, dus je moet een grotere groep nemen om de "agressitiviteit" te verdelen.

Die 1cm per liter regel is veel te globaal. je moet het gedrag en karakter van de vissen bekijken. ze zeggen wel corydorassen vanaf 6; maar dat is niet goed, je kan beter 15 corydoras habrosus/pygmaus hebben dan 6 aneus. altijd naar een zo groot mogelijke groep streven naar gelang je aquarium.

Beste is dat je hier eens post welk aquarium je hebt met een foto van de inrichting, pas dan kunnen de ervaardere aquarianen je hints en tips geven om een visbestand samen te stellen.

Ik kan u wel zeggen corys + lnummer en een groep barbelen kan je nemen, maar als je een 60L bakje hebt, dan kan dat al helemaal niet.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor kevin31 » za jan 02, 2016 11:02 am

kevin31
Newbie

Berichtdoor eltwee » za jan 02, 2016 11:23 am

Heb je ook een foto zonder dat bigbrother facebook mee kijkt? Dan wil ik ook wel mee doen.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Wikkes » za jan 02, 2016 1:43 pm

idd, wij kunnen die foto's niet zien.

110cm 230L kun je redelijk wat in corydorassoorten houden, maar je grind zou dat kunnen tegenhouden, daar moet je een keuze maken.

daar kan je ook wel wat barbelen inhouden, en een kleine l-nummer ook wel.

als je grind ok is voor cory's kan je gaan voor een groep van toch minimaal 15stuks, bv panda's zijn geschikt hiervoor, of de habrosus. die blijven mooi op de bodem.

En een groep barbelen kan je houden, maar der zijn zoveel soorten in, dus zou je best wat inlezen in de karakters van de soorten die je eventueel wil houden.

Hier een linkje naar een bekendere groothandel die veel winkels bevoorraad, kan je eens kijken welke barbelen er makkelijk tevinden zijn, de barbus en puntius zijn de "bekendere" https://www.ruinemans.com/nl-NL/140/karperachtige-barbeel.html
Wikkes
Hardened

Berichtdoor kevin31 » ma jan 04, 2016 1:05 am

Heb steeds problemen met het posten van een foto... iets met te veel pixels ofzo.
kevin31
Newbie

Berichtdoor DoubleDutch » ma jan 04, 2016 10:43 am

Ik ben het grotendeels eens met Wikkes.
Ik zie echter heel veel problemen met Corydoras (s hoort er achter in enkel- en meervoud) en te nieuwe bakken.
Laat de bodem (bij voorkeur zand idd) even rijpen zonder Corys zou mijn advies zijn.

Het zijn ook de eerste visjes die tegen ammonia / nitriet aanlopen (net boven de bodem). Dat de visjes daar beter tegen kunnen na een bepaalde periode is onjuist.

En bovenal : Voer ze voornamelijk dierlijk voer en geen algentabletten / groenten. Het meest voorkomende misverstand !!!
DoubleDutch
Regular

Aquarium type: Diverse zoetwater

Berichtdoor Wikkes » di jan 05, 2016 9:40 pm

DoubleDutch schreef:Ik ben het grotendeels eens met Wikkes.
Ik zie echter heel veel problemen met Corydoras (s hoort er achter in enkel- en meervoud) en te nieuwe bakken.
Laat de bodem (bij voorkeur zand idd) even rijpen zonder Corys zou mijn advies zijn.

Het zijn ook de eerste visjes die tegen ammonia / nitriet aanlopen (net boven de bodem). Dat de visjes daar beter tegen kunnen na een bepaalde periode is onjuist.

En bovenal : Voer ze voornamelijk dierlijk voer en geen algentabletten / groenten. Het meest voorkomende misverstand !!!

even een kanttekening, ammonia en nitrit hangen niet boven de bodem maar overal in water, corydoraassen kunnen hier zelfs beter tegen omdat je lucht happen
Wikkes
Hardened

Berichtdoor DoubleDutch » vr jan 08, 2016 3:15 pm

Sorry Wikkes, maar dat ben ik niet met je eens.
Corydoras zijn enorm gevoelig voor stikstofverbindingen als ammonia en nitriet.
Het zijn veelal de eerste vissen in een bak die "verbrandingsverschijnselen" vertonen die hierdoor worden veroorzaakt en het hebben van een "tweede" ademhalingssysteem (darmademhaling) doet niets af aan de problemen met zuurstofopname door de aanwezigheid van deze stoffen.

Er kan simpelweg minder zuurstof in het bloed worden opgenomen en daarmee minder zuurstof getransporteerd worden. Of ze nou naar luchthappen (wat ze zeker zullen gaan doen net als andere vissen overigens) of niet.
DoubleDutch
Regular

Aquarium type: Diverse zoetwater

Keer terug naar Pantser- en harnasmeervallen