Inloggen/Registreren

Zoeken Help

koudwatervissen - zoetwaterkreeft

Algemene info m.b.t. de koudwatervissen. Goudvissen, goudwinde, vetje, Shubunkin, komeetstaarten, enz .
Bookmark and Share

koudwatervissen - zoetwaterkreeft

Berichtdoor Marouw » za nov 15, 2008 2:03 pm

In het IVN-centrum bij ons hebben we een koudwaterbak waar visjes in zitten die kinderen soms vangen bij slootjesexcursies. Ik heb zo'n beetje de zorg daarvan op me genomen. Nu zit er sinds een tijdje ook een kreeft bij. Maar.... eet die ook planten? Van de stekelbaarsjes enzo blijft ie af. Hij wordt gevoederd met - lach niet - diepvriesvis. Ik vond dat niet zo'n goed idee. Er komt nu inmiddels blauwalg in wat ik niet vreemd vind. Zo'n beest zou toch slakken moeten hebben? Die vervuilen de bak tenminste niet.
Maandag ga ik die bak onderhanden nemen. Ik stop er weer wat planten in (uit mijn eigen bak) En is het niet "zielig" om die kreeft in de bak te houden ( 30 x 40 x 50 zoiets). De bak is bedoeld als didactisch materiaal. Soms gaan er ook kikkervisjes in.
Ik hoor het graag van jullie
groetjes van Marianne

Er is nog nooit iets uitgevonden dat in de natuur niet voorkomt
Marouw
Regular

Berichtdoor sTefaniA » wo dec 03, 2008 9:40 pm

wat voor kreeft is het? ik vermoed een amerikaanse rivierkreeft
de inheemse rivierkreeft is bijna niet meer te vinden maar de amerikaanse komt veel voor
beschrijf het dier een keer of post een foto
kreeften eten zogoed als alles, waterslakken, mossels, waterinsecten, kleine visjes, aas en ook planten
het zijn nachtdieren, dus ze gaan snachts op jacht
de meeste kreeftensoorten worden tussen de 15 en de 30 cm dus deze moet best terug naar waar ie vandaan kwam :wink:
sTefaniA
Hardened

Berichtdoor Marouw » wo dec 03, 2008 10:05 pm

Sorry had niet gezegd welke het was, maar het was idd een amerikaanse rivierkreeft, waar de sloten hier van vol zitten. Het beestje heeft een week geleden de kuierlatten genomen. Het zal dus wel een vrouwtje geweest zijn. Dinsdags zat hij er nog in maar vrijdags was ie weg . (of zij) Niemand heeft hem eruit gehaald. Er zit een kier dus het zou kunnen. Maar dan zou hij toch nog in het gebouwtje moeten zijn. Hoe lang kan hij zonder voedsel en zo?
groetjes van Marianne

Marouw
Regular

Berichtdoor sTefaniA » do dec 04, 2008 5:25 pm

haha ja dat was ik ook vergeten, amerikaanse rivierkreeften komen uit het water om dus een nieuw beter plekje te zoeken als het huidige hun niet aanstaat
hoelang ze zonder voedsel kan weet ik niet, maar heel lang zal het niet zijn
sTefaniA
Hardened

Berichtdoor Apisto » do dec 04, 2008 9:22 pm

Zal toch minstens twee weken zijn dat ze zonder voer kunnen. De te lage luchtvochtigheid in het gebouw zal een groter probleem zijn.
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor Marouw » vr dec 05, 2008 1:28 am

Dat laatste zal wel meevallen. Het is een noodschoollokaaltje zoals die vroeger bijeen school gezet werden. Slechte of geen isolatie en vochtig dus. Ook komen er muizen in dus ergens zal wel een uitgang zijn. Dat hopen we maar. Het stinkt nog steeds niet.
groetjes van Marianne

Marouw
Regular

Keer terug naar Koudwatervissen