Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Streekgebonden koudwaterbak

Algemene info m.b.t. de koudwatervissen. Goudvissen, goudwinde, vetje, Shubunkin, komeetstaarten, enz .
Bookmark and Share

Streekgebonden koudwaterbak

Berichtdoor Marouw » zo sep 09, 2012 8:57 am

Hoi, binnenkort ga ik een koudwaterbak opstarten voor het IVN. Daarin komen visjes die in het gebied rondzwemmen en de eventuele buit die door kinderen met excursies worden gevangen. Nu wordt me verteld dat ik de bak (min. 120 liter) moet vullen met slootwater, dat is beter voor de visjes. Maar volgens mij krijg je dan alle parasieten mee die nu in een minibiotoop bij elkaar komen. Ik dacht aan half slootwater dat eerst met een speciaal filterdoek(symex micro van JBL) filteren en dan aanvullen met kraanwater. Plantjes uit de sloot en een weekje laten staan.
Wat is de beste bodem? Fijn zand, grof zand of iets gemengd? Het zijn diverse soorten voorntjes, en er zal wel een zwanenmossel in terecht komen etc.
Graag jullie advies.

Oh ja, 120 ltr. Zou dat op een tafel kunnen staan? Ik heb zelf liever een aquarium met onderkast.
groetjes van Marianne

Er is nog nooit iets uitgevonden dat in de natuur niet voorkomt
Marouw
Regular

Re: Streekgebonden koudwaterbak

Berichtdoor Tien » zo sep 09, 2012 1:59 pm

Een streekgebonden aquarium is best moeilijk te onderhouden, zeker als je bedenkt dat in de natuur de sloten in de winter erg koud worden. De dieren die erin leven zijn hierop ingesteld en hebben vaak ook deze rustperiode nodig.

Ik begrijp dat het een educatief bakje moet worden. Is het dan niet ook zo dat juist de kleine levensvormen van belang zijn in zo'n bak?
Elk dier, hoe klein ook heeft zijn eigen plekje in een levenscyclus van zo'n (namaak) slootje. Ik zou zelf daarom juist erg blij zijn met ongefilterd slootwater.
Het probleem is alleen wel dat je een manier moet vinden om alles in evenwicht te houden. Niet dat bijvoorbeeld de bloedzuigers ineens de pan uit kweken want dat gebeurt in de natuur ook niet. Eén oplossing hiervoor is om zoveel mogelijk verschillende soorten levensvormen in je bakje te krijgen zodat voor elk dier ook een natuurlijke rover aanwezig is zeg maar.

Welke bodem het beste is ... tja, kijk eens in de sloot die je probeert na te bootsen zou ik zeggen :wink:
Hou je bij zo'n educatief project zoveel mogelijk bij het origineel, dus voor alles wat je doet. Kijk eerst eens goed in de sloot, ga daar op onderzoek uit. Vang eens het een en ander. Schep water inclusief bodem rommel en bekijk wat erin leeft. enz.

Althans dit zou mijn manier van aanpak zijn :D
Tien
Regular

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Re: Streekgebonden koudwaterbak

Berichtdoor Marouw » zo okt 14, 2012 7:37 pm

De bak draait nu anderhalve week. Ik heb 100% slootwater genomen en dat wel gefilterd door een zeer fijnmazig slootnet. Ik heb er in ieder geval 2 kroeskarpertjes in, een ruisvoorn en twee stekelmaarsjes. Verder een larve van een waterjuffer en wat ander klein grut zoals vlokreeftjes. Zwanemossel met een driehoeksmossel erop en zelfs, vandaag gekregen van een collega ivnner, zoetwaterspons. En uiteraard diverse planten uit de sloot.
De bodem bestaat uit rivierzand (van de winkelier).Tot nu toe geef ik ze als voer een stukje van een tablet, O nip of spirulina en daar moeten ze dan maar een paar dagen mee doen. Ze groeien in ieder geval.
Hoeveel stroming moet er in zo'n slootjes aquarium? Ik heb de pomp op z'n zwakst maar mijn collega zei dat dat nog te veel is. Mijn eigen tropische bak stroomt veel sneller. Ik zal volgende week wel eens een fotootje maken. Er zit zo'n sera sponsfilter met pompje in. Ikzelf vind hem niet te hard gaan. Het is een sera 80 x 40 x 45 als ik het goed heb uit mijn hoofd. Volgende week nog eens goed kijken.
groetjes van Marianne

Er is nog nooit iets uitgevonden dat in de natuur niet voorkomt
Marouw
Regular

Keer terug naar Koudwatervissen