Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Opstart aqualantis 110L

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Opstart aqualantis 110L

Berichtdoor Wolfpac101 » za maart 02, 2013 1:22 pm

Hallo iedereen,

Ik ben maandag 25 februari begonnen met men bakje. Het is men eerste ook :D Een aqualantis 60-40-50cm . Een 110L water erin.

Eerst heb ik hem zuiver gemaakt van binnen met gewoon water, toen heb ik er zwart grind van 1-3mm ingedaan. Toen het water en toen de plantjes geplaatst. Heb er wel geen voedingsbodem onder gelegd. Maar de grind ligt wel redelijk dik, en ik heb echinodorus tabs onder de planten gestoken zodat deze toch voeding krijgen. Was een voedingsbodem beter geweest, of moet deze manier normaal ook geen probleem vormen?

Men temperatuur heb ik ingesteld op 25graden.

Nu heb ik wel een klein probleempje, 3 plantjes zien er schitterend uit, nieuwe scheutjes enzo. En de 2 grootste zien er slecht uit.. Men Vallisneria gigantea (zo van dat zwevend gras) begint op veel plaatsen doorschijnende bladeren te krijgen en beetje af te sterven aan de toppen. En men Aponogeton henkelianus krijgt bruine minivlekjes en op de topjes van de blaren wat meer bruin. Ik heb dus die tabs eronder gestoken en Scaper's screen van dennerle aan men water toegevoegd. Zouden deze zich nog herpakken?

Ik ben van dag 1braaf men water aan het meten ^^ . Men ph is veel te hoog, zit rond 8 a 8.5. Heb dit in de winkel gezegd, toen vertelde ze me dat ik hs aqua (oak extract) aan men water moest toevoegen voor deze te doen dalen.
Heb dit 2 dagen gedaan, pH lichtjes aan het dalen zit tegen de 8 nu. Maar toen vertelde iemand op men werk, dat je het best ook bacteriën kan halen voor een opstart, en sera aquatan conditioneringsmiddel. Dit zou dit proces nog allemaal vervlotten. En zou beter zijn voor het biotoopje. Ik heb bio digest ampullen genomen. 2 ampullen opgelost in een liter water, en 1 in aquarium en 1tje in men biobox 2 filter gedropt.

Nu ik dat conditioneringsmiddel erin heb gedaan, en die bacteriën. Kan ik nu best nog die hs aqua gebruiken voor men ph omlaag te krijgen? Of niet? Want ik ga men bak toch zeker 3 weken laten indraaien (minstens) voor men eerste vis erin komt. Zou de ph zich dan niet vanzelf stabiliseren door die sera aquatan?

Men NO2 waarde is voorlopig goed. Zit op 0, mss tikkeltje meer. Ik moet wel nog iets halen voor men no3 GH en KH te meten. Heb je dit in staafjes? Of alleen zo met druppeltjes meten? Want staafjes is veeeeeeeeel handiger :p

Op het moment heb ik veel belletjes boven op het aquarium tegen de randen liggen. En het komt uit men pompje, is dit zuurstof wat blijft liggen of kan het iets anders zijn? En is dit erg?

Zo al heel wat vragen :D . Alle opbouwende kritiek is meer dan welkom.

Mvg Wolfpac101
Wolfpac101
Newbie

Aquarium type: Aqualantis 110L

Re: Opstart aqualantis 110L

Berichtdoor Berre83 » za maart 02, 2013 2:05 pm

als ge die bacterieën erin hebt gedaan,dan moet je idd minstens 3 weken wachten om er dan vissen in te doen als je wil.maar in die eerste 3 weken moet je eigenlijk ni echt meten omdat de bacterieën nog moeten beginnen "groeien".dus dan ist normaal dat je rare waterwaardes ga meten.en dan moet je er ook niets bij doen van andere producten.als die waterwaardes na 3 weken bv te hoog of te laag zijn,dan pas kan je er iets bij doen.maar ik zou tegen die tijd uw waterwaardes hier is op het forum zetten en dan zijn er ongetwijfeld mensen die u hierin verder kunnen helpen.ik zal da zeker ni zijn :D want ik ben me sinds een maand hierin wa aant verdiepen,dus ik kan nog foute info geven.en ik kan dan beter de goeie raad die ge krijgt hier meelezen.zo steek ik er mss ook nog iets van op :)

en een voedingsbodem is idd ni nodig als ge klei bolletjes ofzo in uwe bodem steekt...dus daarin heb je de beste keuze genomen ;)
Juwel Rio 240 (ZA)
Berre83
Regular

Aquarium type: Juwel Rio 240 (ZA)

Berichtdoor Wolfpac101 » za maart 02, 2013 2:19 pm

Komt in orde ;) . Maandag ga ik normaal rest van men meetmateriaal halen en zal ik de waardes posten.
Wolfpac101
Newbie

Berichtdoor Buddy » za maart 02, 2013 5:27 pm

Inderdaad zoals hierboven al vermeld moet je je nu nog niet ongerust maken over je waterwaarden
Wat de valisneria betreft dat kan wel een tijdje duren voor die aanslaat dus zou ik hem er nog niet uitdoen, je mag hem wel niet te diep planten want anders sterft hij af eigenlijk mag het onderste van de plant juist in de bodem zitten en je andere planten moeten zich ook nog aanpassen dus ik zou er nog wat geduld mee hebben
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Wolfpac101 » zo maart 03, 2013 12:18 pm

Ok, bedankt voor de reactie. We will play the waiting game!
Wolfpac101
Newbie

Berichtdoor MrK » wo maart 06, 2013 4:43 pm

Best ook zuurstofpompje opzetten of uitstroom boven wateroppervlak plaatsen. Dan krijgen je bacteriën extra zuurstof om te vermenigvuldigen.

In begin ook best sterk groeiende planten nemen: waterpest, fonteinkruid of camboba zijn perfect om te starten. zij nemen snel je nitraten op.

Om te verzuren kan je ook filteren over turf of de turfbokjes in een filterdoekje stoppen en dat in het aquarium hangen.

By the way: de goedkoopste manier om snel te meten is het gebruik van meetstripjes die meerdere waarden ineens meten. Deze zijn alleen voor PH niet zo nauwkeurig maar voor de andere metingen best bruikbaar!
MrK
Newbie

Aquarium type: trigon 190 en wat kweekbakjes

Berichtdoor Eska » wo maart 06, 2013 4:59 pm

Tijdens de opstart jouw PH niet verlagen! de nitrificerende bacteriën vermenigvuldigen het snelst bij een hogere PH...eens de stikstofcyclus goed draait, kan je de PH met turf of iets anders verlagen
Eska
Hardened

Aquarium type: 5 aqua's : 830L, 350 L, 240L, 180L, 75L

Berichtdoor Wolfpac101 » vr maart 08, 2013 11:20 am

Men zuurstofpompje ligt ook net boven het water oppervlak. Hierdoor vormen zich ook belletjes boven op men water, ik vermoed toch dat het zuurstof is :) . Want als ik ze aanraak verdwijne ze meteen. En nu zweven er ook mini belletjes door men water uit, en/of vezeltjes. Zou dit ook zuurstof zijn of kan het wat anders zijn?

Ik wou toch nog 1 of 2 plantjes er bij inzetten, de waterpest en cabomba vind ik wel mooi.

Weet je toevallig het merk van die meetstrips? Want ben ze nog niet tegengekomen. Voor pH heb ik druppeltjes om te meten.

Heb geen pH verlagend product er ingedaan. Alleen eerste 2 dagen. Vanaf toen niet meer. Hoe werkt dit van die turfblokjes? Moet je die gewoon ergens in het water hangen en dat doet vanzelf het werk? Of moet je die in je filter zodat het water erdoor wordt getrokken? En wat voor turf is dit? Of is dit van die koolstof wat in de aquariumwinkel in een zakje erin hangt?
Wolfpac101
Newbie

Berichtdoor MrK » zo maart 10, 2013 12:49 am

MrK
Newbie

Berichtdoor Wolfpac101 » zo maart 10, 2013 11:55 am

Thx voor de info!
Wolfpac101
Newbie

Berichtdoor jkurt » zo maart 10, 2013 12:05 pm

Ik zou zeker niet met strookjes gaan meten. Kom gewoon enkele druppeltestertjes bij halen en je bent gesteld. Ik neem aan dat je ook al een nitriettest hebt? Voor de rest niet teveel aan prullen en de bak zijn gang laten gaan. Producten toevoegen zoals bv die aqutan heeft weinig nut. pH verder verlagen met oakextract.
jkurt
Regular

Berichtdoor MrK » zo maart 10, 2013 12:16 pm

Hey jkurt, waarom geen strookjes?
MrK
Newbie

Berichtdoor jkurt » zo maart 10, 2013 12:34 pm

onnauwkeurig en redelijk prijzig. Zeker als je bv ph aan het bijsturen bent, dan moet je iedere dag product toevoegen en iedere dag ph meten, dan zijn die strookjes snel op. Druppeltesters die wij hier aanbieden kan je 140X testen voor 7,99 = 5,7 cent per test, vrij duidelijke kleurverschillen en stappen van 0,2. Strookjes kosten 15 euro voor 50 strookjes = 30 cent per test. Kleuren zijn niet al te goed te beoordelen en stappen van 0,4 naar mijn mening.
jkurt
Regular

Berichtdoor MrK » zo maart 10, 2013 1:02 pm

Ok. Als je idd slechts 1 enkele waarde wil meten...

Maar je meet met die strookjes wel 5 tot 6 waarden gelijktijdig. Dus 15 euro voor 50 stroken of 250 tests. Dan kom je op 6 cent.
Idd niet zo nauwkeurig maar wel nauwkeuriger dan de stapjes op de strook. Als je stappen van 0,4 hebt, kan je gemakkelijk tussen twee kleuren vallen dus 0,2 is ook meetbaar.

Tevens kan je ook geen fouten maken (druppeltjes morsen) en heb je alle waarden in 60 seconden. Die voordelen kan je natuurlijk ook niet minimaliseren.

Ik hou vooral van het gebruiksgemak: s avonds eens snel je water controleren.. ik gebruik alleen druppelkes voor waarden die niet op de strookjes staan zoals fosfaat.

Persoonlijk vind ik het beoordelen van de kleuren bij druppeltestjes al even moeilijk...
MrK
Newbie

Berichtdoor Joerry » zo maart 10, 2013 3:46 pm

Ik heb beide de strookjes voor ne keer de week is te controleren, geeft het strookje of visgedrag iets raar aan ga ik toch naar de druppels. Ook 1keer de maand doe ik alles met druppel. Voor mij zijn de strookjes maar indicatie.
Joerry
Regular

Aquarium type: Vision 260, Betta drupsysteem

Berichtdoor Wolfpac101 » zo maart 10, 2013 4:15 pm

Ja ik heb alle druppeltesters. Ph: 8
no2: tss 0.05 en 0.25
no3: 0
gh: 15
kh:10

Bak is nu 2 weken aan het indraaien.
Wolfpac101
Newbie

Berichtdoor Wolfpac101 » zo maart 10, 2013 4:41 pm

En momenteel heb laat ik men licht aangaan van 8uur smorgens tot 12 smiddags. en dan van 17uur tot 22uur savonds. Mag ik dit geleidelijk aan opvoeren, en wat is ideaal voor een aquarium op een dag?
Wolfpac101
Newbie

Berichtdoor jkurt » zo maart 10, 2013 6:29 pm

Licht moet je in 1 blok laten branden. Voor jonge bakken raden we aan om te starten met 8u, na verloop van tijd kan je dit geleidelijk aan rekken naar 10 a 11u.
jkurt
Regular

Berichtdoor Gommer » ma maart 11, 2013 7:13 pm

als je bacteriën hebt toegevoegt aan je aqua (bvb sera bio nitrivec) dan kan je al vissen plaatsen na 24 uur.
ook kan je van een ouder draaiend aquarium water en/of filterwatten toevoegen aan je nieuwe bak.
dit geeft hetzelfde effect als de methode hierboven.

wat de planten betreft ben ik al hevig beziggeweest om de echte beginnerplantjes te verzamelen.
jouw valisneria gigantea is er een van en bij mij krijgen die enkel vloeibare voeding (met ijzer).
deze groeien als kool!
verder heb ik nog javavaren, javamoss, anubias (deze is echt de gemakkelijkste van allemaal), mossball, enchinodorus ozelot green, waterpest, groene cabomba, kikkerbeet en grof eikenbladvaren (de laatste 2 zijn drijfplanten)
men waterwaardes zijn ongeveer: ph 7.2 kh 4 en kh 16
al deze planten doen het goed op deze waterwaardes.

als je ph omlaag moet mag je geen stenen in je aqua doen omdat deze je water verharden.
beste is hout in je bak doen omdat deze je ph lichtjes laten dalen.
zoals de anderen al aangeven is de beste methode te filteren over turf.

hopelijk heb je hier iets aan en als je eventuele bijkomende vragen hebt mag je die altijd afvuren ;)
groeten gommer
190 L - Gezeldschaps aquarium
105 L - Cichlide bak
85 L - Platy uitzwemmer
85 L - Leeg
85 L - Extra bak voor opvang
60 L - Garnalen aquarium
15 L - Leeg
Gommer
Regular

Aquarium type: 100cm 190l / 100cm 105 l / 3x80cm 85 l / 60cm 56l

Berichtdoor Wolfpac101 » wo maart 20, 2013 1:06 pm

Heb ook men waardes nog eens allemaal gemeten.

pH: 7.5
No2: tussen 0 en 0.5
No3: 0
GH: 15
KH: 4 a 5 .

Het gaat de goede kant op! Alleen de pH mag nog beetje zakken.

Dit weekend water nog eens door aquariumwinkel laten testen. En dan eens aan visjes beginnen denken. Nu bijna 4 weken ver, dus het begint te kriebelen :D
Wolfpac101
Newbie

Keer terug naar Opstart van het aquarium