Aquariaforum.be • Toon onderwerp - valse lucht buisaansluiting/ darm externe filter

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

valse lucht buisaansluiting/ darm externe filter

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

valse lucht buisaansluiting/ darm externe filter

Berichtdoor robinmelis » vr dec 05, 2014 8:47 pm

hallo iedereen,

ik heb zojuist een jbl filter geinstalleerd en wat ik heb opgemerkt is dat de filter valse lucht zuigt aan de koppeling van de darm en het aanzuigstuk. ( de u-bocht welke over de rand van het aquarium gaat)
nu is mijn vraag, zijn er producten die ik hierop kan aanbrengen om dit water/luchtdicht te maken welke geen gevaar zijn voor het leven in het aquarium ?
robinmelis
Newbie

Aquarium type: aquatlantis fusion column 70

Re: valse lucht buisaansluiting/ darm externe filter

Berichtdoor no_mans_land » vr dec 05, 2014 11:20 pm

robinmelis schreef:hallo iedereen,

ik heb zojuist een jbl filter geinstalleerd en wat ik heb opgemerkt is dat de filter valse lucht zuigt aan de koppeling van de darm en het aanzuigstuk. ( de u-bocht welke over de rand van het aquarium gaat)
nu is mijn vraag, zijn er producten die ik hierop kan aanbrengen om dit water/luchtdicht te maken welke geen gevaar zijn voor het leven in het aquarium ?

dus als ik mij goed inbeelden kan, hij zuigt lucht tussen de darm en een plastiek bocht?
zit hij ver genoeg er op..? ik maak altijd wat water warm in micro en hang de slang er even in, dan is hij lekker soepel en als hij koud is, klemt hij van zich zelf al goed vast...
anders een klembandje plaatsen....

als het niet aan een darm is, maar een koppeling die normaal zou moeten afdichten op een andere soort materiaal, dan moet je gaan zien, of je nergens een rubber dichting mist...

ik zou daar zeker eerst eens naar opzoek gaan, want als je met lijmen of siliconen begint, weet je niet meer waar je gaat stoppen...

mvg Dave
no_mans_land
Regular

Aquarium type: goudvis en tropisch

Berichtdoor robinmelis » za dec 06, 2014 10:48 am

no_mans_land schreef:
robinmelis schreef:hallo iedereen,

dus als ik mij goed inbeelden kan, hij zuigt lucht tussen de darm en een plastiek bocht?
zit hij ver genoeg er op..? ik maak altijd wat water warm in micro en hang de slang er even in, dan is hij lekker soepel en als hij koud is, klemt hij van zich zelf al goed vast...
anders een klembandje plaatsen....

als het niet aan een darm is, maar een koppeling die normaal zou moeten afdichten op een andere soort materiaal, dan moet je gaan zien, of je nergens een rubber dichting mist...

ik zou daar zeker eerst eens naar opzoek gaan, want als je met lijmen of siliconen begint, weet je niet meer waar je gaat stoppen...

mvg Dave

Inderdaad, het is dus een plastieken buis met op het einde waar je de darm over schuift en dan een moer aandraait om de darm vast te zetten en af te dichten maar bij afdichten loopt het niet 100%. Dat trukje met warm water ga ik eens proberen straks want is wel een vrij stugge darm.
robinmelis
Newbie

Berichtdoor Buddy » za dec 06, 2014 11:01 am

Als het een nieuwe is zou ik er terug mee naar de winkel gaan als het niet lukt
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Wowobeer » za dec 06, 2014 4:33 pm

eerst zien dat je darm goed recht is afgesneden zonder uitstekende stukken, dan opwarmen in heet water: zo ver mogelijk over het plastieken koppelstuk schuiven en vijs aandraaien.
Op die manier heb ik nog nooit ergens een lek gehad (en heb momenteel zo 8 koppelstukken draaien zonder ergens een druppeltje water, gelukkig :D)
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor robinmelis » za dec 06, 2014 4:37 pm

Buddy schreef:Als het een nieuwe is zou ik er terug mee naar de winkel gaan als het niet lukt

het is inderdaad een nieuwe en dat hou ik voor als het echt niet lukt.
ik heb hem gekocht in antwerpen stad en dat is nu wel effe rijden voor me dus probeer het liever zelf eerst op te lossen dan terug op en neer te moeten rijden.
robinmelis
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » za dec 06, 2014 6:38 pm

Zoals eerder vermeld moet het zeker lukken, recht snijden, warm water en dan pas aandraaien.
Als het gewoon lucht is, dat nog in het filter zit. Een emmer bij u nemen en de uitstroom daarin houden.
Het water loopt dan vlugger en de filter is vlugger ontlucht.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor robinmelis » za dec 06, 2014 11:09 pm

Het is opgelost, blijkbaar was de schroefdraad niet 100% waardoor er langs daar valse lucht werd getrokken. Beetje afdichtingkoord van loctite rond de schroefdraad ( welke geschikt is voor drinkwater) en nu geen probleem meer. Bedankt allemaal voor de tips !
robinmelis
Newbie

Keer terug naar Filtering