Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Opstart aquarium Juwel Rio 400

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Opstart aquarium Juwel Rio 400

Berichtdoor Nico F » ma apr 28, 2014 7:49 pm

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw met aquariums maar kocht overlaatst een kleine aquarium voor de kinderen met een paar visjes . Zoals velen maakte ik met de kleine aquarium de grote fout om de aquarium te vullen met water, steentjes, paar plantjes, een productje en Boem de vissen erin. Met gevolg dat een paar dagen later de helft al dood was :( . Nu een paar weken later is alles ok met het klein aquarium en vind dit zo een prachtig ding dat ik er al verslaafd aan ben dus heb nu een een Juwel Rio 400 gekocht. Deze heb ik dit weekend gevuld met steentjes, plantjes, hout, ........... .
Steentjes zijn 1 a 2 mm grote ( deze heb ik 4x gewassen ) , Ik heb er ook 2 grote hout blokken in gedaan die ik kocht in een aquarium zaak ( hebben 2 dagen liggen weeken in een bad plus heb die grondig gereinigd ) en heb een aantal planten al ingeplaatst namelijk (AlternantheraRosaefolia,AmmaniaGrasilis,Cabombacaroliana,CabombaPiauhyensis,Eleocharis viviparia,Eleodea Densa,ustralis stellata,Hydrocotyle sibthorpioides,Vescicularia dubyana,Monosolenium ).
Heb het aquarium gevuld met ongever 1/2 regenwater en 1/2 leidingwater.
Nu mijn eerste vraag, als ik kijk naar dit aquarium is het water beetje troeble en drijft er aan het wateroppervlak precies fijne witte stof deeltjes. Is dit Normaal bij de opstart van een nieuw aquarium of zag ik iets over het hoofd? En als tweede vraag, ik heb een beetje zitten googlen en de ene zegt dat je best 2 weken wacht met vissen erin te plaatsen , de andere 3 weken, dan nog anderen 4 weken. Dus Hoe lang wacht ik best met er visjes in te steken en welke waterwaarden zou ik moeten hebben dan? ben van plan om een test set te kopen om mijn water waarden te testen.
zo te lezen hangen de waarden een beetje af van welke vissen je wilt dus ik ben van plan om er een paar ancistrussen, paar coridoras, en dan vooral kleine visjes zoals neon tetras in te plaatsen en misschien binnen een paar maanden 2 discussen ( blood pigeon ) omdat mijn vrouw deze heel graag zit.

Dus indien iemand mij kan vertellen of mijn water ( ligtjes troeble met wit stoflaagje bovenaan ) normaal is , en hoe lang ik best wacht met er vissen in te plaatsen, en misschien ook iemand die mij kan vertellen die vissen die ik wil houden we bij elkaar passen zou ik het erg apprecieren.
Nogmaals aquariums zijn nieuw voor mij maar ik vind ze enorm rustgevend en mooi om uren naar te kijken daarmee dat ik graag een juiste start zou maken en hoop op enkele nuttige tips :idea: van meer ervaren mensen dan ik.

M.v.g.

Nico F

(P.s. alle tips zijn welkom ) :D
Newbie in deze wereld
Nico F
Newbie

Aquarium type: Juwel rio 400

Re: Opstart aquarium Juwel Rio 400

Berichtdoor Kamil » ma apr 28, 2014 9:42 pm

Een beetje mist in het aquarium zouden bacterien kunnen zijn en dat gaat wel weg.
Maar volgens mij hebben discussen een speciaal aquarium en water condities nodig en zijn volgens mij ook geen beginners vissen .
Ik zou zeggen laat het aquarium enkele weken indraaien ,haal een deftige test set in huis (druppel test) en gebruik de tijd ondertussen om uit te zoeken welk soort soort vissen je wil en welke condities ze nodig hebben en of ze bij elkaar passen .Op dit forum is daar heel wat over te lezen .
Corydora's en tetra's zijn al een goede keuze denk ik ,wel rekening houden met het aantal cm vis per liter ,best 1cm/l
=lengte van volwassen vis .
Kamil
Regular

Aquarium type: Aquatlantis 75 ,iFish , Cayman 50

Berichtdoor Nico F » di apr 29, 2014 5:50 am

Kamil schreef:Een beetje mist in het aquarium zouden bacterien kunnen zijn en dat gaat wel weg.
Maar volgens mij hebben discussen een speciaal aquarium en water condities nodig en zijn volgens mij ook geen beginners vissen .
Ik zou zeggen laat het aquarium enkele weken indraaien ,haal een deftige test set in huis (druppel test) en gebruik de tijd ondertussen om uit te zoeken welk soort soort vissen je wil en welke condities ze nodig hebben en of ze bij elkaar passen .Op dit forum is daar heel wat over te lezen .
Corydora's en tetra's zijn al een goede keuze denk ik ,wel rekening houden met het aantal cm vis per liter ,best 1cm/l
=lengte van volwassen vis .

Dank U Kamil voor de reactie. Het is inderdaad niet mijn bedoeling om direct te starten met discussen. Die zouden er pas na enkele maanden bijkomen pas ik zeker weet dat mijn aquarium water stabiel is en ook pas nadat ik genoeg info heb daarover.
Druppel test was ik al van plan om te gaan kopen, Iemand een idee welke een goede is? Ik dacht aan een SERA AQUA TEST die pH , KH, GH en nitriet meet of indien nodig SERA TEST BOX die pH-waarde,totale hardheid,carbonaathardheid,ammonium/ammoniak,nitriet,nitraat,fosfaat,ijzer en koper of chloor meet, Of iemand die me een andere kan aanraden ?
Wat ik ook niet wist was dat je 1cm vis mag heben per liter water, maar wees gerust, ik ben niet echt van plan om er 4.5m vis in te steken . :D
Newbie in deze wereld
Nico F
Newbie

Berichtdoor Stekke » di apr 29, 2014 8:59 am

vergeet niet om te inhoud van je bodem er al zeker af te doen he want da zal veel kans al 50L kunnen schelen als je niet oppast :)
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor Kamil » di apr 29, 2014 12:22 pm

Ik heb zelf nooit dicussen gehad ,maar ik dacht dat je dat van in het begin moest beslissen of je discussen wil houden omdat deze een specifieke inrichting en biotoop nodig hebben ,maar misschien kan iemand die ervaring heeft hier meer overzeggen .
En let maar op ,als je vissen gaat kopen en je begint de lengte op te tellen dan heb je vlugger een metertje bij elkaar dan je denkt,vb. een schooltje neon tetra van 10 stuks is al vlug 30cm :)
groeten
Kamil
Regular

Aquarium type: Aquatlantis 75 ,iFish , Cayman 50

Berichtdoor Nico F » di apr 29, 2014 6:49 pm

Daarjuist een sera aqua-test box gaan kopen . :D
Daarmee kan ik volgende dingen meten :
pH-waarde
totale hardheid
carbonaathardheid
ammonium/ammoniak
nitriet
nitraat
fosfaat
ijzer en
koper of chloor.
Welke van deze hou ik best goed in het oog en zitten er ook tussen die ik niet echt moet meten :?:

m.v.g. Nico 8)
Newbie in deze wereld
Nico F
Newbie

Berichtdoor Bjorn- » wo apr 30, 2014 11:42 am

koper en chloor is in eerste instantie niet echt nodig, pH nitriet enz wel natuurlijk
Bjorn-
Regular

Aquarium type: tropisch

Keer terug naar Filtering