Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Eheim 4+ professional 600

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Eheim 4+ professional 600

Berichtdoor rebec » vr okt 06, 2017 2:44 pm

Allen,

Ik heb onlangs een bak opgestart met voor de eerste keer in mijn leven een extern filter ipv de kleine filtertjes. Vissen zitten er goed in, waterwaardes zijn ok, water kleurt helaas bruin door het hout, maar dat is nu eenmaal het begin.

Ik zit echter met een probleem, ik heb een Eheim 4+ professional 600 eraan hangen (bak = 360 liter), die ruim voldoende moet zijn. Echter had ik het gevoel dat die héél weinig debiet gaf, ook al was hij volledig ontlucht (kwartier lang op dat knopje duwen). Ik dacht dat er misschien nog ergens lucht bleef hangen, dus op de retourleiding van het aquarium nog een T stuk gestoken en wat druk bijgestoken via de waterleiding. Helaas kan die filter niet eens tegen 3 bar druk => Eheim overleden :(.
Ik ben opnieuw dezelfde filter gaan halen, en heb deze terug aangesloten. Ik krijg soms degelijke doorstroming (maar bijlange na geen 1200l/u, dat zou een emmer water moeten zijn per 2 minuten, ik denk dat ik op 2 minuten hooguit een liter water heb). Ik heb nochtans zo geen gekke setup; aanzuigslang = 3 meter lang, en gaat dan rechtstreeks (zit nog een bolkraan tussen die uiteraard open staat) de filter in, en van de uitgang naar de filter is het ongeveer 1 meter tot het aquarium.
Ik merk ook dat er lucht in de retourleiding zit, en die eheim (vorige ook) krijgt dat niet eens aangezogen. Bestaan er eigenlijk degelijke zelfaanzuigende pompen voor externe plaatsing in een aquarium? Ik heb hier nog een Grundfoss magna liggen, maar ik vind eigenlijk geen filterboxen die tegen druk kunnen.

Iemand een idee wat ik fout doe?
rebec
Newbie

Aquarium type: 400l zoetwater

Re: Eheim 4+ professional 600

Berichtdoor Werner Wvl » vr okt 06, 2017 6:42 pm

Ik heb eens snel op de site van Eheim gekeken en de max opvoerhoogte van deze is 1.80m dwz dat jij met 1 meter al over de helft zit. de 1200l/u is gemeten met opvoerhoogte 0. De meeste pompen verliezen snel van de hoogte als je hoger dan de helft van het maximum gaat. Dan lees ik dat er nog lucht in de retourleiding zir, normaal gezien is dit de leiding die van de filter naar de aqua gaat en als er daar nog luchtbellen inzitten kan dit niks maken met het debiet, dit hangt af van de aanzuig, als er hier nog lucht in zit kan het zijn dat je debiet ook serieus vemindert. water rechtstreeks uit de waterleiding geeft sowieso voor luchtbellen en extra druk op je pomp niet voor niks dat deze dat niet aankon. Eender welke bolkraan houd altijd een x aantal water tegen wat als resultaat geeft minder debiet op uitgang.
Hopelijk is mijn uitleg een beetje te verstaan. Ik kan het soms beter uitleggen dan neerpennen
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Re: Eheim 4+ professional 600

Berichtdoor eltwee » vr okt 06, 2017 8:28 pm

Opvoerhoogte heeft bij aquarium filters weinig betekenis, deze waarden zijn dan ook relatief laag, ze is enkel een maat voor de mogelijkheden om leiding verleizen op te vangen door bv langere leidingen. Hier zit je dus goed met je filter keuze. De effectieve nodige opvoerhoogte is theoretisch 0 dit doordat de hevelwerking de opvoerhoogte kompenseerd, het enige wat je filter moet doen is de leidingverliezen overwinnen en het geberk aan doorstroom door het gradueel vervuilen van je filter. In essentie zijn het eigenlijk "drukloze" waterverplaatsers. Hierdoor is 3 bar ook teveel, bijeen Eheim loont het wel om wissel stukken te kopen die zijn meestal goedkoper dan verwacht.

Wat jij omschrijft lijkt op een verstopte leiding, kijk bv eens hoe de hevel werking is van de aanzuig leiding, dit moet vlot aanzuigen en zeer vlot lopen. Controleer ook eens de snelkoppeling op de filter, ontkoppel en zet open boven een emmer, hier moet het water vlot lopen en de kraan volledig open staan, de bediening in de pomp moet ook soepel verlopen.
iedem voor de persleiding.
Ik gebruik een soortgelijke pomp, ouder type, 100l water bijpompen duurt echt geen 10 minuten.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Keer terug naar Filtering