Inloggen/Registreren

Zoeken Help

platy wiebelt en heeft rare huid!!

Dit is de plaats wanneer je een vraag hebt over deze groep. (Poecilia, Characodon, Xiphophorus, Alfaro, Brachyrhaphis, ...)
Bookmark and Share

platy wiebelt en heeft rare huid!!

Berichtdoor Waterlily » wo okt 20, 2010 10:23 pm

Hallo!!

Eén van mijn platy's ziet er sinds zondag raar uit... :(

1) Ze heeft stippen op haar achterlichaam. Het zijn volgens mij geen witte stippen. Het lijkt alsof er kleine puntjes onder haar huid zitten.

2) Ze wiebelt. De visjes zijn nu stilaan aan 't slapen, ze hangen op dezelfde plaats stil, maar deze platy wiebelt ter plaatse.

3) Aan haar staartje lijken een paar piepkleine velletjes te hangen, net of ze aan haar staart wat vervelt.

Verder eet ze normaal en kan ze ook gewoon normaal zwemmen.

Ik heb Esha 2000 toegevoegd.

Weet iemand wat dit is??? Wat ik kan doen???

Alvast enorm veel dank....

Waterlily
Waterlily
Newbie

Re: platy wiebelt en heeft rare huid!!

Berichtdoor Luckas » do okt 21, 2010 3:18 pm

Ik heb een paar maand terug precies hetzelfde gehad. Dacht eerst dat het witte stip was, maar een product van Sera tegen witte stip heeft niet geholpen.
Er zijn 3 platy's , 2 hoplosternums en een ancistrus aan dood gegaan :(
Heb het uiteindelijk kunnen oplossen door 3 dagen Esha en Exit te geven, waarvan de eerste dag een dubbele dosis !
Suc6
240L - Black Molly's, KwiKwi's, Dwergbotia's, Kristalrode Bijengarnalen
40L - Black Molly's, Wagtail Platy's, Kardinaaltjes, Japonica Garnalen
Quarantaine - Kardinaaltjes
Luckas
Newbie

Berichtdoor Waterlily » do okt 21, 2010 9:47 pm

Bedankt Luckas!

Ik ga 't ook zo proberen... Duimen maar dat 't goed komt!!

waterlily
Waterlily
Newbie

Berichtdoor Orbinneke » vr okt 22, 2010 2:15 pm

Ik vind nog altijd beter om geen middeltjes te gebruiken of zo weinig mogelijk.
Een platy, guppy of molly is nu niet genaamd een duur en moeilijk visje. Laat deze je andere vissen niet besmetten zou ik dus zeggen.
Hoe zou ik het oplossen:
- Zodra je merkt dat een platy,molly of guppy stip toont of dergelijke, eruit halen en uit zijn lijden verlossen.
(als je dit niet kan, in apart bakje met product zetten. Dit kan zelfs een heel korte tijd met iets sterkere dosis, of beetje zout in water, MAAR LET OP, van zodra je vis moeilijk krijgt, ververs dan al het water of zo veel mogelijk.)
- Dan om de rest te beschermen maar 1 dag, een gewone of net iets mindere dosis geven van Exit of Esha 2000 in je aquarium.
- De dag erna (na behandling, 24h) filteren over kolen om de medicijnen uit het water te filteren.
- 24h later de kolen eruit halen.

Zo hoef je niet steeds al die producten te kopen als flesjes leeg zijn.
Je hebt minder risico op verdere besmetting omdat zieke visje weg is of apart is behandeld.
Door sterk verminderde kans op verdere besmetting heb je geen extra kosten voor het aankopen van nieuwe visjes omdat er nog andere gesneuveld zijn.
Eheim Vivaline 240L WHITE. Zuid-Amerka Biotoop. ==> Nog in opstart.
Bevat nu al: Schooltje Kardinalen en Keizertetra's. Otocinclus. Binnenkort Corydoras Sterbai.

Afbeelding
Orbinneke
Hardened

Aquarium type: Zuid-Amerika Biotoop

Berichtdoor bartp » vr okt 22, 2010 3:51 pm

[quote="Orbinneke"]- Dan om de rest te beschermen maar 1 dag, een gewone of net iets mindere dosis geven van Exit of Esha 2000 in je aquarium.
- De dag erna (na behandling, 24h) filteren over kolen om de medicijnen uit het water te filteren.
quote]

Let hiermee op: indien de bacteriën niet dood zijn door deze te korte behandeling kunnen ze resistentie ontwikkelen hiertegen.
Dus ofwel geef je een volledige kuur zoals in de bijsluiter staat, ofweel gebruik je geen medicatie!

Zieke vis apart zetten tijdens de behandeling is zeker aan te raden, zo moet je niet de ganse bak te behandelen. Iets simpel als witte stip is zeker te behandelen, en ik zie niet in waarom een goedkope vis geen recht zou hebben op genezing als er een goede kans op is. Als er weinig tot geen kans op genezing is, kan het inderdaad beter zijn de vis uit zijn lijden te verlossen.
bartp
Regular

Aquarium type: Aquatlantis 350l zuid amerika

Berichtdoor Luckas » di okt 26, 2010 9:57 am

Hoi Waterlily !
Hoe gaat het er nu mee ?
Ik ben het trouwens idd wel eens met de vorige reply's, nl. als je kan de zieke vis apart te zetten (en de andere goed in het oog te houden of ze het ook niet krijgen) als je kan.
En ook je actieve kool eruit halen op het moment dat je met de behandeling begint, en een paar dagen later terug erin steken om de medicijnen uit het water te filteren.
240L - Black Molly's, KwiKwi's, Dwergbotia's, Kristalrode Bijengarnalen
40L - Black Molly's, Wagtail Platy's, Kardinaaltjes, Japonica Garnalen
Quarantaine - Kardinaaltjes
Luckas
Newbie

Berichtdoor Waterlily » do nov 04, 2010 6:39 pm

Hallo,

Na een kuur exit-esha (normale dosis) in m'n aquarium heb ik m'n visje gisteren apart gezet in een quarantainebakje. Ik heb daar Aquaboline van Colombo ingedaan. Als ik haar vandaag (voor de zoveelste keer) bestudeer dan zie ik amper nog stipjes. Die zijn bijna allemaal weg. Dat is 't enige positieve. Wat is er nog wel... al de rest:
1) ze wiebelt nog steeds

2) die velletjes hangen nu aan haar kopje en lijfje (het lijkt of ze een droge huid heeft), hiet meer aan haar staartje

3) ik heb gezien dat haar ontlasting ook draadachtig is

4) en... pfff, de huid tussen haar "botjes" in de rug- en staartvin is ook een beetje ingevallen

Eerlijk gezegd, ik weet 't niet zo goed meer. :( Ik heb al honderden sites bekeken en dan denk ik weer " 't moet dit zijn" en dan lijkt 't weer eerder te passen in iets anders. Ik weet 't niet...

Weet iemand iets meer over deze ziekten? Zou 't ziektebeeld van mijn visje daar in passen??
-draadwormen?
-flagellaten?
-columnaris?

Iedereen die wil helpen: alvast super bedankt!

Waterlily
Waterlily
Newbie

Keer terug naar Levendbarende tandkarpers