Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Artikel Apisto betreffende guppykweek

Dit is de plaats wanneer je een vraag hebt over deze groep. (Poecilia, Characodon, Xiphophorus, Alfaro, Brachyrhaphis, ...)
Bookmark and Share

Artikel Apisto betreffende guppykweek

Berichtdoor lenny » do sep 08, 2005 12:03 pm

[quote="Apisto"]Er bestaan blijkbaar nog veel misverstanden ivm guppen.
Op de club was gisteren een sierguppenkweker te gast.
Dus ik kan wat helpen:

-zwangerschapsvlek: is bij alle vrouwtjes aanwezig en duidt dus niet op zwangerschap

-een bevruchte guppyvrouwtje kan van 1 bevruchting 7 worpen produceren

-iedere worp volgt exact 30 dagen op de vorige

-guppen worden NIET levend geboren: daarom ook de naam eilevendbarenden, er floept een ei met jong uit , dat ei springt dadelijk open en het visje zwemt weg.

-vrouwtjes die hun jongen eten dadelijk liquideren, dit kanibalistisch gedrag kan je eruit selecteren met kweken.

-na 3 (drie!) weken mannetjes en vrouwtjes scheiden owv ongewenste bevruchting. Als je een bepaald vrouwtje met een bepaald mannetje wilt kruisen is dit noodzakelijk. Of je moet 7 X 30 dagen wachten.

-guppen scheiden in hun urine een stof af die ervoor zorgt dat de groei van de vissen belemmerd wordt. Dus veel waterverversen en niet teveel guppen samen zetten of je kweekt bonsai-guppen.

-mannetjes selecteren op de kleur, de andere eigenschappen komen van het vrouwtje

-een goed vrouwtje. lijn van rugvin snuit is gelijkmatig (geen knik) --> anders jongen die uit balans zijn en schuin zwemmen
De staartwortel moet goed in de staart doorlopen --> stevige staart bij mannen
- de voorkant van de rugvin moet zo recht mogelijk staan --> stevige rugvin mannetje --> anders hangende vin
- de staartaanzet (stuk tussen staart en anaalvin) moet dik en kort zijn

Alle guppen die niet aan het gewenste resultaat voldoen ---> levendvoer

dit zijn tips voor een kwalitatieve vermeerdering, als je ze laat doen heb je een kwantitatieve vermeerdering...aan jullie de keuze.

Tip: een soeplepel zout per 10 liter water bevordert de weerstand van je guppen
lenny
Hardened

Berichtdoor svvander » ma okt 31, 2005 1:14 pm

-guppen scheiden in hun urine een stof af die ervoor zorgt dat de groei van de vissen belemmerd wordt. Dus veel waterverversen en niet teveel guppen samen zetten of je kweekt bonsai-guppen.

Is dit om overbevolking tegen te gaan? Wanneer treed dit in werking?
En wat is de normale groei van jonge Guppen?

Ik heb een maand geleden 7 jonge Guppen gehad en deze zijn nu ongeveer 1cm tot 1,5cm groot... is dit normaal? Of zijn het Bonzai-gevallen aan het worden?
Ze zitten in een bak van 125L met o.a. 5 Neon Tetra's, 1 meerval (ik ken de naam er niet van) een 8 tal Guppies en 10 Japanse rijstvisjes...
Ik verves 1/3 van mijn water om de 2 weken, sinds een vorige week doe ik daar nog is 1/4 per week bij... omdat mijn bak door de jonkies een beetje overbevolkt geraakt. (Vogende week gaat de helft van de bevolking naar mijn vader zijn aquarium.)
svvander
Newbie

Aquarium type: Zoetwater

Berichtdoor ferrarigirl666 » zo maart 12, 2006 7:48 pm

gisteren heeft men guppie vrouwtje, 28 kindjes ter water gebracht :) nu tel ik er veel minder... nu tel ik er 18... hoe komt dat. ik zie ook geen kleine dode visjes ofzo, ze zitten in een speciaal guppie kweek bakje waar de moeder in is bevallen. waar zijn die ander 10 guppies naar toe?
kan men brouwtje volgende maand nog eens werpen? is dat altijd zo, of maar in sommige gevallen?

moet ik elke dag water verversen? of is enkel vers water in dat bakje goed genoeg? het bakje hangt wel in de visbak waar de moder inzit. ik heb de moeder er na de bevalling uitgehaald.

hopelijk kan iemand me antwoorden

nu allemaal duimen dat men kempvis niet weer in t bakje springt..
ferrarigirl666
Newbie

Berichtdoor Apisto » zo maart 12, 2006 8:03 pm

Een dood pasgeboren visje is na een dag volledig ontbonden, daar zie je niets van terug.
Als dat bakje in verbinding staat met de 'grote bak' dan moet je uiteraard 50% op het totale volume nemen. Een bakje van 20 liter (10 liter verversen om de 2 dagen is geen hels karwei) is ideaal om de vissen snel te laten groeien, als ze dan anderhalve centimeter groot zijn, kan je ze naar een grote bak overzetten (eerst de achterblijvers en 'misbaksels' verwijderen) waarbij je dan niet meer zo overdadig voedert en niet meer zoveel waterververst (50% wekelijks / 2 X 25%)

Je kan gerust een onverwarmd bakje zonder filter nemen de eerste weken, en eventueel een metskuip van 80 liter (kost 5 euro) erna. Zo kan je snel en efficiënt grote, gezonde guppen bekomen.

Normaal gezien gaat dat vrouwtje na een maand (kan er een dag of twee naastzitten) weer jongen werpen.
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor ferrarigirl666 » zo maart 12, 2006 8:06 pm

maar de visjes zwommen allemaal. het is zo maar een heel klein kweekbakje... het is maar 10 cm breed ofzo, hoeveel visjes zou ik kunnen overhouden?

zou ik ze ook in een klein bakje kunnen zetten nu al, maar heb geen verwarming ofzo daarvoor, weet niet of ik zoveel kosten wil doen :s
ferrarigirl666
Newbie

Berichtdoor Apisto » zo maart 12, 2006 11:00 pm

Als de kamertemperatuur niet onder de 18°C zakt is er geen verwarming nodig hoor. Zet ze anders in een bak (eender wat als het maar proper is) op een plaats die niet te fel afkoelt 's nachts.
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor ferrarigirl666 » zo maart 12, 2006 11:01 pm

ok, dank u voor de tip, ik ga iets zoeken :)
ferrarigirl666
Newbie

Berichtdoor Ronny » wo jun 28, 2006 10:01 am

mag ik eventjes een paar dingen aanpassen want er staan een paar foutjes in de beschrijving van lenny ( niet slecht bedoelt hoor lenny )

ik heb zelf eens een paar puntjes samen gebonden over de guppen

hier is de link als je eens wil gaan nalezen over mijn beschrijving van de gup

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... /50/3.html
lid van de http://www.wagtail.be - aalst
Ronny
Regular

Berichtdoor lenny » wo jun 28, 2006 12:46 pm

Geen probleem Ronny, wel is het leuker om te zeggen wat de fouten zijn en waarom, zo hoeft niet iedereen 2 schermen tegelijk te lezen.

PS : dit is een quote van Apisto
lenny
Hardened

Re: Artikel Apisto betreffende guppykweek

Berichtdoor JordiFishfreak » ma apr 30, 2012 10:03 pm

Dat zout dat je bij de guppen moet toevoegen is dat gewoon keukenzout? en voor wat moet dat eigenlijk want ik dacht dat guppen zoetwatervissen zijn?
JordiFishfreak
Newbie

Aquarium type: 20l

Re: Artikel Apisto betreffende guppykweek

Berichtdoor driver.tim » ma apr 30, 2012 10:08 pm

zout ontsmet

ik gebruik gewoon keuken zout om bv nieuwe plantjes te ontsmetten
je neemt kokend water en daar doe je het nodige zout bij (kokend om het zout te doen smelten)
dus je moet het water ook laten afkoelen ;)
driver.tim
Hardened

Aquarium type: home made 130/60/60

Keer terug naar Levendbarende tandkarpers