[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4710: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4712: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4713: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4714: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
 Aquariaforum.be • Toon onderwerp - Visbestand 60L

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Visbestand 60L

Hier kan je vragen stellen over de verschillende vis-combinaties. Wil je weten of je huidige visbezetting wel correct is dan kan je dit hier even vragen.
Bookmark and Share

Visbestand 60L

Berichtdoor Martijm » ma sep 17, 2018 2:47 pm

Hallo allen! Ik ben Martijn en ik ben nieuw hier en zal graag wat advies van jullie krijgen. Rond de 6/7 jaar geleden heb ik als verjaardagscadeau een Tetra Aqua-Art Discovery Line aquarium 60L (35cm×57cm×30cm) gekregen en ik heb mij toen ook meteen verdiept in deze mooie hobby. Helaas vanwege mijn onwetendheid en zeer slechte service van een dierenwinkel, ben ik destijds met een overbevolking aan vissen begonnen. Je raadt het al, dit ging niet goed en na een tijdje verdween helaas ook de motivatie om deze hobby voort te zetten.

Ik ben inmiddels 23 jaar en wat minder naïef. De passie voor deze hobby heeft altijd nog wel in mijn achterhoofd rondgespookt en ik heb het besluit genomen om het maar weer eens te gaan proberen. Dit keer uiteraard met betere voorlichting en hopelijk wat tips van jullie.

Voor mijn aquarium van 60L heb ik hier en daar wat informatie opgedaan en mede dankzij de calculator op Aqadvisor ben ik tot het volgende vissenbestand gekomen:

10x Boraras Maculatus - Dwerg Rasbora
6x Corydoras habrosus
5x Carnegiella strigata - Marmerbijlzalm
2x Trichogaster Chuna - Honinggoerami
2x Neocaridina Heteropoda - Vuurgarnaal

Verder zal ik een zandbodem (0,4mm-0,8mm) van de Hornbach aanschaffen en zullen de planten bestaan uit o.a.: drijfplanten/zuurstofplanten/naaldgras (al zal ik hierover naar het andere subforum uitwijken).

Graag vraag ik jullie om tips over mijn visbestand. De berekening gaf een 100% bezettingsgraad aan, maar als één vissoort minder (het liefst dan de garnalen of bijlzalmpjes weg) beter is voor het welzijn van de vissen, dan ga ik daar uiteraard voor. Ik sta ook open voor alternatieve vissoorten die passen bij een beginnend aquariaan.

Ik hoor graag van jullie en hoop een boel te kunnen leren van jullie kennis en ervaring!
Martijm
Newbie

Aquarium type:
Re: Visbestand 60L

Berichtdoor eltwee » ma sep 17, 2018 3:57 pm

Vergeet die aquadvisor, die is nog slechter dan het misbaksel van 1cm/l. Wat jij daar voorsteld is een overbevolking x2. Dan vraag ik me af wat je vroeger in je bak had...
Begin eens gewoon met wat te lezen, ik raad de engelstalig literatuur aan, kijk bv een op de site van practical fishkeeping. Zij hebben zeer goede artikels en info, hier lees je juiste info geschreven door mensen die er mee bezig zijn.
L2
eltwee
Hardened

Aquarium type:

Re: Visbestand 60L

Berichtdoor Martijm » ma sep 17, 2018 5:10 pm

Bedankt voor de reactie. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat de berekening niet klopte, vandaar ook dat ik dit hier wilde navragen. Ik was al van plan om de bijlzalmpjes achterwege te laten en ik zou het al een luxe gevonden hebben als de vuurgarnalen (of een andere soort) wel zouden passen binnen dit visbestand.

Verder zal ik mij eens verdiepen op die site! Bedankt voor deze tip
Martijm
Newbie

Aquarium type:

Keer terug naar De wegwijzer