Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Wilwi zijn vision 450 en enkele kweek- opgroeiaqua

Creëer hier je eigen aquariumdagboek Laat iedereen meegenieten van het reilen en zeilen van jouw aquarium.
Bookmark and Share

Wilwi zijn vision 450 en enkele kweek- opgroeiaqua

Berichtdoor WILWI » ma dec 28, 2015 5:21 pm

Mijn vision 450

Tot 16/12/15 (sedert 2002):
verlichting: 4 TL 8 van philips = 144W, branden van 8 uur tot 23 uur.
Interne Juwel filter met zwaardere pomp(gevuld met filterwatten, houtskool en sponzen) bedoeld om zweefvuil weg te nemen, 2 jbl 1500 filter in serie geplaatst met 1 draaiende motor, gevuld met alleen vijversubstraat en lava.
Vissen: levendbarenden (platy, endler, pastelgup, mollie en zwaarddragers), veel vuurgarnalen, albino ancistrussen en helena slakken. Alles voorziet al jaren in eigen behoefte. Ook een 20-tal neon tetra, aangekocht.
Dagelijks 7ml profito en 7 ml easy carbo.
Veel groene planten zoals ambulia, javavaren, guppykruid, reuze valliseneria.
Geen overlast van algen, wel heel veel eendenkroos.
Op een kleine (aquarium) kamer boven 2 x 100 liter, waarvan één in 5 delen verdeeld, gebruikt om de pasgeborenen van de vision in op te kweken. 2 x 35 liter met 2 soorten endler en 1 x 120 liter met momenteel chichliden.

Om beter licht te krijgen, minder te verbruiken, meer variatie in planten te hebben (ook rode planten welke ik niet kon houden)en mijn visbestand niet te wijzigen heb ik enkele heel belangrijke wijzigingen doorgevoerd.
Ook had ik de indruk dat de vissen in de opkweekaquaria mooier, levendiger en gezonder opgroeiden terwijl ze in de vision stiller waren, er niet zo fris en gezond uit zagen en niet zo lang leefden. Het enige verschil tussen de aqua boven en beneden was het gebruik van easy carbo. Boven geen planten, dus geen easy carbo. Rest 100% hetzelfde. De jbl strips die ik gebruik om nitriet en nitraat te meten (rest druppeltesters) gaven in de easy carbo aqua chloor aan. Zou niet om echte chloor gaan, maar toch iets waar de teststrip op reageerde, boven zelfde water geen easy carbo geen chlooraanduiding.

Daarom..............mijn anders ingericht aquarium
Foto niet zo helder, is de eerste panorama met mijn nieuw kodakske....
Afbeelding

Verlichting: 2 JMB led balken van 36w met controler, als volgt ingesteld:
8 uur zonsopgang van 0 tot 60% in 20 minuten
tot 11 uur 60%, dan elke 20 minuten + 10%. Dus om 12 uur 100%
om 22 uur zonsondergang in 20 minuten tot 0%
Ga de verlichtingsduur - sterkte eventueel aanpassen aan eventuele algengroei.
CO2 installatie dennerle 600 space met controller.
Bij opstart en einde easy carbo ph van 7.6 en kh 9. Permanente CO2 meter, donkerblauw
Na 3 dagen langzaam laten aanpassen, ph van 7.15, kh 8 en permanente CO2 meter mooi groen
60 bellen per minuut.
Filters: interne blijft met watten en sponzen, bij volgende onderhoudsbeurt (elke maand) gaat houtskool er uit.
Externe JBL: Alleen de nieuwste 1501 behouden, heb nu veel meer debiet, gevuld met alleen substraat. Onderhoud: alleen als het debiet te laag word.
Uitstroom: beide filters 2 cm onder water zodat het wateropp. beweegt, maar ook niet teveel.
Enkele planten gekocht met rodere of heldere kleuren.(Ludwigia perennis, lysimachia nummularia, alternantheri cardinales en Samolus-floribundus)
De bestaande grotere planten zoals de Echinodorus Ozelot en de reuze vallisineria naar de linkerhoek verplaatst, voor een rotspartij. Rechterhoek blijft zelf gemaakte holle keramiekboom begroeid met javavaren, met daar achter terug gestapelde stenen voor ancistrussen en garnalen. Midden, een heel groot stuk kienhout achteruit geplaatst, bevestigt aan achterwand.
Wekelijks 20% water verversen met leidingwater en kh van 7 naar 9 brengen, de Gh van 10 naar 14 + 30 ml vloeibaar filtermedium van easy life.
Dagelijks 7 ml profito.

Voorlopig resultaat:
Geen enkele plant, ook de rode niet, verliezen bladeren of kwijnen weg. Beginnen mooi uit te groeien. De ambulia heeft terug donkerdere toppen net zoals wanneer de TL lampen pas vervangen waren.
De eendenkroos is verdwenen.
De algen op de rotsen en stenen worden letterlijk afgegraasd zodanig dat ik nu extra groenvoer geef voor garnalen en ancistrussen. Ook de mollies lusten dit wel.
Door de leds hebben de vissen mooiere kleuren.
De vissen bevolken terug gans het aquarium en zijn veel beweeglijker.
Elektriciteit verbruik vermindert met 1.5 KW per dag.
WILWI
Newbie

Re: Wilwi zijn vision 450 en enkele kweek- opgroeiaqua

Berichtdoor WILWI » ma dec 28, 2015 5:37 pm

Vandaag 20% van het water van de vision ververst.
Ik sluit een slang van 10 meter op een thermostatische douchekop aan, vul met water, sluit af, en laat dan het water wegstromen. Zo geen aanzuigen van de darm nodig. Nadien gewoon terug op douchekop, 25°c en vullen maar.
Aquariumwater na aanvullen: kh op 7, verhoogd naar 9 met kh+ en gh op 10, verhoogd naar 14.
30 ml easy life vloeibaar filtermedium.
Na de middag 7 ml profito en 40% van de aanbevolen dagelijks hoeveelheid kaliumnitraat en kaliumfosfaat. Dit omdat ik het bij 20% verversen hou i.p.v. de veel besproken 50%.
De Kalium is vandaag wel de eerste keer dat ik het toevoeg. Heb me laten beinvloeden door de veel besproken EI index.
De filters onaangeroerd gelaten.
Na de middag kh gemeten, is 11, dus CO2 controller van 7.1 naar 7.2 gebracht.

De opkweekbakken: allen 50% ververst, en gh naar 14 gebracht. Bij chicliden naar 16.
Geen planten, dus geen toevoegingen.
Debiet filters (1 jbl 900 voor elke 100 liter): nog voldoende, kunnen nog een maand draaien.
WILWI
Newbie

Berichtdoor WILWI » wo jan 06, 2016 9:58 am

Vision 450:
Maandag 25% water ververst, na verversing:
gh van 13 naar 15 gebracht met gh+.
Kh = 12, behouden
ph ingesteld op 7.2, co2 60 bpm, automatische valve een 75% open overdag.
Dagelijkse toevoeging naast co2, profito 7 ml en 7ml oplossing van kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
De planten blijven het goed doen alleen de cabomba doet moeilijk, is een fijnbladerige soort, denk dat het daar aan ligt.
De vissen reageren super op de stopzetting van easy carbo, blijven het ganse aquarium bevolken.
WILWI
Newbie

Berichtdoor WILWI » wo jan 13, 2016 9:07 am

11/1/2016 terug 25% water ververst.
Na verversen kh = 10, gewoon zo houden. GH = 12, met 2 verhoogd met gh+ hopelijks naar 14. ph = 7.20, behouden.
Alle planten m.u.v. myriophyllum scabratum en cabomba doen het goed.
Vissen doen het duidelijk beter zonder easy carbo.
Voorlopig geen VFM van easy life meer, zou ook de goede stoffen neerslaan.
Dagelijkse toevoeging naast co2, profito 7 ml en 8ml oplossing van kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
12/1/2016, CO2 fles 10 kg gekregen, deze voor 33.5 euro verwisseld voor een volle bij bierhandel.
WILWI
Newbie

Berichtdoor pol_de_gezzzmol » zo jan 17, 2016 8:51 pm

Wat bedoel je precies met 'Alles voorziet al jaren in eigen behoefte' ?
pol_de_gezzzmol
Hardened

Aquarium type: Kweker, van vanalles. Te veel aqua om op te sommen

Berichtdoor WILWI » ma jan 18, 2016 9:18 am

pol_de_gezzzmol schreef:Wat bedoel je precies met 'Alles voorziet al jaren in eigen behoefte' ?

Vis de pasgeborenen die zich verschuilen in een als drijfplant 'gemaakte' java vaarn (rond een kurk gewikkeld) uit mijn gezelschapsbak en kweek ze op in afzonderlijke opgroei aquariums. Die welke mij meest interesseren gaan na enkele maanden terug naar de gezelschapsbak. Met uitzondering van enkelingen, om eens vers bloed te hebben, en de neon tetra, hoef ik nooit visjes aan te kopen. Mijn keramische buisjes voor ancistrussen en keramische boom vol gaten voor java vaarn en ancistrussen heb ik zelf gemaakt en gebakken. De vuurgarnalen doen het al jaren super. De ancistrussen vang ik uit de gezelschapsbak wanneer ze ongeveer 1 maand oud zijn. Hier blijven er genoeg van zitten zodat ik er geen moet terug plaatsen. Kweek in 2 afzonderlijke aquariums, 2 soorten endlers. Deze eten hun eigen jongen niet op, moeten dus niet uitgevangen worden. Af en toe gaan er enkele naar de gezelschapsbak.
Het basisvoedsel koop ik aan, aangevuld met pas uitgekomen artemia (aangekochte eitjes) - opkweekvoer voor heel jonge forel en zalm (niet teveel geven wegens te voedzaam) - zelf gekweekte komkommer - en zelf geoogste brandnetel.
WILWI
Newbie

Berichtdoor pol_de_gezzzmol » ma jan 18, 2016 4:20 pm

Ah op die manier. Ja das is wel een intense manier, maar wel heel leuk.
pol_de_gezzzmol
Hardened

Aquarium type: Kweker, van vanalles. Te veel aqua om op te sommen

Berichtdoor aquarium » do maart 03, 2016 5:31 pm

K'vind dettie wel goed doet!
aquarium
Newbie

Aquarium type: juwel rekord 80 en een 60+30+30 bak

Keer terug naar Aquariumblog