Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Bellenteller loopt vol

Hier kan je alles kwijt i.v.m. de techniek. Onderwerpen die je in bovenstaande topic's niet kan plaatsen vinden hier hun plaats.
Bookmark and Share

Bellenteller loopt vol

Berichtdoor icemokka » wo mei 03, 2017 10:46 am

Goeiedag iedereen,

Ik ben een nieuwe bak aan het opstarten en voor de eerste keer ook eens gewaagd aan een CO2 installatie.
Meteen voor een mooi setje gegaan zijnde de jbl co2 set m503 met een bellenteller waarin ook terugloopbeveiliging zit.

Na het vullen van de bak was mij ph 7.21 en die moest zakken naar 6.6, dit heeft een dag of 2 geduurd voordat die op peil was.
Maar deze morgen keek ik op mijn ph meter en die stond op 6.77 met ventiel open.
Bellenteller was volledig vol met water maar er kwam geen co2 uit (zelfs niet als ik het kraantje volledig opendraaide).
Bleek dat die terugloopbeveiling vast was komen te zitten omdat de teller volledig volgelopen was.
Het volstond niet om er water uit te laten, bleef gewoon dicht.
Dus heb ik die even uiteen moeten halen om hem los te krijgen en nu werkt die weer.

Dus hier even mijn vragen :
- Is het normaal dat die bellenteller volloopt als het ventiel dicht is. Nochtans alles mooi aangedraaid dus volgens mij geen verlies.
- Is het normaal dat eenmaal de bellenteller volgelopen is, die terugloopbeveiling ervoor zorgt dat er geen co2 meer door kan.

Ik denk erover om toch een apart terugloopventiel aan te kopen en voor mijn bellenteller te zetten. Want ik heb die nu uiteen moeten halen en hoop dat die nog wel correct werkt.
MvG,
Sven
icemokka
Newbie

Aquarium type: Aquatlantis Fusion Horizon 150 + Juwel 200

Re: Bellenteller loopt vol

Berichtdoor Werner Wvl » wo mei 03, 2017 7:46 pm

Volgens mij werkt alles perfect. De controller zorgt ervoor dat er co² in de bellenteller komt via automatisch ventiel gestuurd door de controller, daar lost dit op in het water. wanneer de ph waarde op de minimum ingestelde waarde komt sluit de controller het automatisch ventiel tot het de maximum waarde weer bereikt. De terugslagklep moet ervoor zorgen dat er geen water in het ventiel en verder richting fles komt.

Een puntje het terugloopventiel vervangen want je hebt deze uiteen gehaald. zo ben je zeker dat alles nog goed afsluit.

Hopelijk is de uitleg duidelijk.
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor icemokka » do mei 04, 2017 7:06 am

Hey Werner,

Het principe van die controller was me al duidelijk en dat er water in de bellenteller zit is niet zo een groot probleem.
Maar dat het terugloopventiel dusdanig blokkeert dat er geen co2 meer kan passeren als het ventiel terug opengaat, dat lijkt mij niet echt normaal.

Voor alle zekerheid ben ik een apart terugloopventiel (dat van Denerlee ) gaan halen gisteren en deze na mijn bellenteller gezet. Dan kan ik tenminste op 2 oren slapen dat er geen water door kan. Nu afwachten wat dat geeft als mijn ventiel terug sluit.

In de aquarium winkel waar ik het ventiel ben gaan halen, waren ze een beetje verwonderd dat dit kan gebeuren (blokkeren na vollopen), misschien heb ik gewoon een slecht exemplaar.
MvG,
Sven
icemokka
Newbie

Berichtdoor Werner Wvl » do mei 04, 2017 7:33 pm

laat het resultaat maar weten. je bent toch zeker dat je het ventiel juist geplaatst hebt. "enkel richting" het zou de eerste niet zijn :mrgreen:
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor icemokka » za mei 06, 2017 12:21 pm

Update :

Hij is nu sinds deze morgen terug gezakt naar PH 6.5 ( ideale waarde is PH 6.6 , dus KH van 3 +- ) en het ventiel heeft zich gesloten. Tot nu toe geen extra water in mijn bellenteller dus dat ziet er zeker goed uit.

Ik heb een deel planten bijgekocht en nu staat hij zo goed als helemaal klaar.
De planten moeten natuurlijk wel nog een beetje groeien en uitbreiden nu.
Meteen gemerkt dat mijn 15 belletjes/min niet meer voldoende zijn, de PH bleef maar stijgen tijdens de dag.
Zit nu op +- 30 bellen/minuut en daarmee blijft de PH tijdens de dag min of meer stabiel (daalt zelfs nog een beetje).
Dus ik moet het nu hebben van de nachtperiode om terug op een goede PH te komen.
Is dat voldoende of zou hij ook tijdens de dag moeten zakken om goed te zijn?

Ik heb dit nu even in de gaten gehouden en hij stijgt nu met 0.01 elke 50 minuten sinds het ventiel dicht staat.
Heeft dat te maken dat mijn KH maar 3 is ( 2/3 osmose + 1/3 kraantjeswater ) en daardoor niet genoeg buffer is om een stabiele PH te handhaven?
Of zijn het gewoon de plantjes die enorm veel CO2 onttrekken tijdens de dag?
Ik heb nu 6 uur licht ( 80% LED sterkte 14h -> 20h ) gezien het de eerste week is dat hij onder water staat(om algen te vermijden).
Gaan de planten ook buiten de lichtperiode tijdens de dag omschakelen naar CO2 gebruik eigenlijk?
De bak staat in het midden van de living zonder direct zonnelicht.

Een paar foto's :
https://1drv.ms/i/s!AgWHdgSx0rfTg6thYnbxHAgOhnGTHg
https://1drv.ms/i/s!AgWHdgSx0rfTg6tgwlzOoKxKYDwlNA
https://1drv.ms/i/s!AgWHdgSx0rfTg6tixw0F5EC-RNOdNQ

Mocht je het afvragen, die eleocharis mini en hemianthus "cuba" heb ik met dry start methode eerst goed laten schieten voordat ik er water in gedaan heb. Vandaar het mooie tapijtje ;-)
MvG,
Sven
icemokka
Newbie

Keer terug naar Andere