Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Verwarming te hoog

Hier kan je alles kwijt i.v.m. de techniek. Onderwerpen die je in bovenstaande topic's niet kan plaatsen vinden hier hun plaats.
Bookmark and Share

Verwarming te hoog

Berichtdoor GlennB » zo sep 13, 2015 12:05 am

Hey, nu heb ik eerder deze week een rio 180 aangeschaft en in de winkel zei de man me dat ik mijn water tussen de 24-25 graden moest regelen. Ik moest eerst 24uur wachten om daarna de warmteregelaar naar - te draaien indien de temperatuur te hoog werd. Nu bleek dit na de eerste dag 26graden te zijn dus ik bijregelen zonder resultaat het is ondertussen zelfs al 2 dagen gestegen naar 28graden. Heb de verwarming gewoon uitgetrokken ondertussen maar nog steeds geen vermindering. Ik heb ik mijn huis geen centrale verwarming enkel gaskachels die deze week nog niet aangestaan hebben en de aquarium staat niet in de buurt van een venster. Zou mijn verwarmingselement defect zijn vanaf de aankoop al of zal ik verplicht zijn een permanente koeling te plaatsen?

Alvast bedankt voor de tips.
GlennB
Newbie

Aquarium type: 180l gezelschapsaquarium

Re: Verwarming te hoog

Berichtdoor eltwee » zo sep 13, 2015 7:48 am

Dat kan, als de omgeving + inhoud van het aquarium naar 28 is geweest dan heeft dit makkelijk een week naweeën glas zand en water zijn gaan geweldige warmte geleiders dit heeft ook als nadeel dat ze langzaam afkoelen.
Ik zou het element even testen in een bak water, met een kleiner volume is de regeling veel sneller.
Hier kan je dan ook de uit en aan schakel temperatuur van de unit nagaan . Meestal zal dit ingesteld 24 graden uitschakelen op 25 en inschakelen op 23 gr betekenen.
Check of je unit een auto uit heeft bij droog zetten, anders kan dit experimenteren fout aflopen.
Qua afstelling in het aquarium zou ik het anders aan pakken.
Doe even een water wissel zodat de temperatuur wat makkelijker zakt, stel je element in op 22 graden en na 2 dagen kijk je of dit klopt, dan kan je nog eventueel 1 graad hoger gaan. Het is gemakkelijker om gecontroleerd te stijgen dan te dalen.
Een 2e thermometer erin hangen kan helpen om te controleren of je aflezing wel juist is. Thermometers kunnen ook een graad of 2 afwijken in hun aflezing, als dit constant is en je gebruikt altijd dezelfde thermometer kan dit niet zoveel kwaad. Uiteindelijk ga je toch alleen maar reageren op verandering en niet op de absolute waarde.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Jb Malawi » zo sep 13, 2015 4:48 pm

glas zand en water zijn gaan geweldige warmte geleiders dit heeft ook als nadeel dat ze langzaam afkoelen.

Ofwel zijn het goede geleiders en koelen ze juist wel snel af!
of ze zijn goede buffers en koelen dan nadat ze traag opgewarmd zijn ook weer traag af.

Wat bedoelde jij nu juist?
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Berichtdoor eltwee » zo sep 13, 2015 7:52 pm

Sorry GlennB, de gaan moet geen zijn, typefoutje. De autocorrectie
is wat heftig geweest.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor GlennB » zo sep 13, 2015 11:13 pm

In elk geval bedankt voor de tips, ga dit morgen eens uittesten. Mijn bodem bestaat uit 10kg voedingsbodem en daar 30kg klein zwart grind over. Heb na wat,rond te,lezen hier gisteren ook de kleppen bovenaan opengezet en nu is de temperatuur wel gedaald naar 24,5graden. Alleen vind men vriendin dit nogal storend dat er zoveel licht vanaf komt nu.
GlennB
Newbie

Aquarium type: 180l gezelschapsaquarium

Keer terug naar Andere