Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Water verversen doe ik zo...

Hier kan je alles kwijt i.v.m. de techniek. Onderwerpen die je in bovenstaande topic's niet kan plaatsen vinden hier hun plaats.
Bookmark and Share

Re: Water verversen doe ik zo...

Berichtdoor Ralf » wo dec 31, 2014 12:16 pm

als de filter te lang uit staat gaan je bacteriën dood.
Ralf
Newbie

Aquarium type: 150x50x60 cm

Berichtdoor pietergoris » wo dec 31, 2014 2:00 pm

Waarom moet je filter uit? Die heeft zijn instroom toch onder in de aquarium?
Of heb je een interne filter?
pietergoris
Regular

Aquarium type: Juwel Rio 240 met JBL CristalProfi e1901

Berichtdoor Wolf » wo dec 31, 2014 3:00 pm

Jb Malawi schreef:
Bij mij moet het allemaal snel gaan omdat de filter niet aan kan blijven staan.

Waarom moet het snel gaan voor jou? Heb je geen tijd genoeg?

Jb Malawi

Omdat de bacteriën in de filter dood zijn als die langer dan een uur uit staat. Dus hoe korter de filter uit staat hoe beter :)
Wolf
Regular

Aquarium type: 60l warm water

Berichtdoor Gery 1980 » wo dec 31, 2014 3:06 pm

Bij een interne filter als je 50 procent water vervangt komt deze even droog te staan ... Is dat erg ?
Gery 1980
Newbie

Aquarium type: Juwel trigon 350

Berichtdoor pietergoris » wo dec 31, 2014 5:13 pm

Gery 1980 schreef:Bij een interne filter als je 50 procent water vervangt komt deze even droog te staan ... Is dat erg ?

Van de moment dat hij geen water meer 'spuit' krijgt hij ook geen water meer binnen. En volgens mij verbrand je daar wel een pomp mee. Dat heeft mijnen bompa mij toch altijd verteld :mrgreen:
pietergoris
Regular

Berichtdoor Gery 1980 » wo dec 31, 2014 6:00 pm

Sowieso afzetten dat is vanzelfsprekend maar dat hij dan even leegloopt is dat erg ?
Gery 1980
Newbie

Aquarium type: Juwel trigon 350

Berichtdoor Wolf » wo dec 31, 2014 6:43 pm

Gery 1980 schreef:Sowieso afzetten dat is vanzelfsprekend maar dat hij dan even leegloopt is dat erg ?

Ja, het water koelt de motor af en de weerstand van water is hoger dan die van lucht. De pomp gaat dus veel sneller draaien en wordt bovendien niet afgekoelt. Het gevolg is oververhitting en het einde van de pomp. Er staat expliciet op dat je hem niet zonder water mag laten draaien. In mijn geval loopt hij al droog bij 20% waterverversing ofzo..
Wolf
Regular

Aquarium type: 60l warm water

Berichtdoor pietergoris » wo dec 31, 2014 9:23 pm

Ik heb vandaag de eerste keer de JBL Easy in/out gebruikt en ik moet zeggen dat het erg handig was!
Veel leuker dan met mijn emmer op en af te slepen amai.
Was niet goedkoop maar het paste perfect op de kraan hier, en er zat ook voldoende buis bij om tot in de badkamer te geraken. Maar je kan het ongetwijfeld ook zelf maken en dan zal het goedkoper zijn denk ik.
pietergoris
Regular

Berichtdoor Jb Malawi » do jan 01, 2015 1:01 pm

Omdat de bacteriën in de filter dood zijn als die langer dan een uur uit staat. Dus hoe korter de filter uit staat hoe beter

Dat is wat ze iedereen laten geloven.

Moest het waar zijn wat jij verteld dan moet je nadien weer je bak laten indraaien voor drie weken en krijg je een nitraatpiek na zeven dagen.

Neem het van mij aan dat ze veel langer overleven zonder stroming.

Ten eerste is niet alle zuurstof direct opgebruikt als de pomp stopt, anders zou een visje dat je in een zakje zou steken voor transport direct sterven, die hebben veel meer zuurstof nodig, ik weet dat ze in de winkel extra zuurstof in blazen, maar als ik zelf een vis transporteer heb ik dat niet, en gaan ze ook niet dood.

Als de zuurstof in de filter wel gaat dalen kunnen de bacteriën niet meer de NO2 niet meer omzetten naar NO3.
Dat moeten ze kunnen om zich voor te planten door zich te delen. Als ze zich niet meer delen sterven de oudste af en wordt de kolonie kleiner, maar voor het te ver gaat zullen de overlevende zich inkapselen en wachten op betere omstandigheden.

Dus als je jou bak kuist verhuis of wat dan ook, je moet geen schrik hebben dat de bacteriën binnen het uur dood zijn.

Jb Malawi
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Berichtdoor Matt1118 » do jan 01, 2015 1:08 pm

Jb Malawi schreef:
Omdat de bacteriën in de filter dood zijn als die langer dan een uur uit staat. Dus hoe korter de filter uit staat hoe beter

Dat is wat ze iedereen laten geloven.

Moest het waar zijn wat jij verteld dan moet je nadien weer je bak laten indraaien voor drie weken en krijg je een nitraatpiek na zeven dagen.

Neem het van mij aan dat ze veel langer overleven zonder stroming.

Ten eerste is niet alle zuurstof direct opgebruikt als de pomp stopt, anders zou een visje dat je in een zakje zou steken voor transport direct sterven, die hebben veel meer zuurstof nodig, ik weet dat ze in de winkel extra zuurstof in blazen, maar als ik zelf een vis transporteer heb ik dat niet, en gaan ze ook niet dood.

Als de zuurstof in de filter wel gaat dalen kunnen de bacteriën niet meer de NO2 niet meer omzetten naar NO3.
Dat moeten ze kunnen om zich voor te planten door zich te delen. Als ze zich niet meer delen sterven de oudste af en wordt de kolonie kleiner, maar voor het te ver gaat zullen de overlevende zich inkapselen en wachten op betere omstandigheden.

Dus als je jou bak kuist verhuis of wat dan ook, je moet geen schrik hebben dat de bacteriën binnen het uur dood zijn.

Jb Malawi

+1 volledig mijn gedacht :-)
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Noa » ma jan 19, 2015 10:53 am

frank schreef:Ik gebruikte mijn keukenkraan met dit erop het oude eruit en dit erin en eens je de warmte stand weet van je kraan poepsimpel en proper. :idea:

http://www.gardena.com/be/nl/besproeiin ... nnenshuis/

tuinslang op lengte tot aan je aqua en vullen maar

Dat Gardena-ding lijkt me o zo handig ( waar halen jullie het allemaal ) . Dat ga ik me zeker aanschaffen ( mijn rekeningen lopen toch als maar meer op :))
Nu moet ik het doen met een kraantje dat buitenstaat - gaat niet in de winter - ofwel vanuit de garage met een tuinslang van 50 meter .
Afhevelen doe ik met een - ja hoe heet zoiets - een opvoerpompje waaraan een slang is bevestigd ; raam open en de tuin in ( de planten die onder het raam staan zullen water genoeg krijgen :))
Noa
Newbie

Aquarium type: zoetwateraquarium 120 cm , nu aquarium 250 CM aan

Berichtdoor frank » ma jan 19, 2015 3:06 pm

Noa schreef:
frank schreef:Ik gebruikte mijn keukenkraan met dit erop het oude eruit en dit erin en eens je de warmte stand weet van je kraan poepsimpel en proper. :idea:

http://www.gardena.com/be/nl/besproeiin ... nnenshuis/

tuinslang op lengte tot aan je aqua en vullen maar

Dat Gardena-ding lijkt me o zo handig ( waar halen jullie het allemaal ) . Dat ga ik me zeker aanschaffen ( mijn rekeningen lopen toch als maar meer op :)) )

Gewoon in de brico of tuincentrum
Grts Frank
frank
Hardened

Aquarium type: Niks

Vorige

Keer terug naar Andere