Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Water verversen doe ik zo...

Hier kan je alles kwijt i.v.m. de techniek. Onderwerpen die je in bovenstaande topic's niet kan plaatsen vinden hier hun plaats.
Bookmark and Share

Water verversen doe ik zo...

Berichtdoor pietergoris » zo dec 28, 2014 11:29 pm

Oké dit gaat héél knullig :mrgreen: klinken maar ik vroeg me af hoe jullie het water in de aquarium verversen.
Ik doe dit momenteel op de enige manier die ik ken, maar het voelt allemaal heel tijds inefficiënt aan.

Zelf zuig ik het water aan met een plastic tube en laat het in een emmer lopen. Dat gaat op zich allemaal vrij snel en goed. Het enige probleem is het terug vullen.
Ik laat nu leidingwater op temperatuur in een emmer lopen, die ik dan met een maatbeker schep per schep toevoeg aan het aquarium. Een gesmos van jewelste en het gaat ook gewoon traag.

Zijn er geen technische oplossingen om dit allemaal sneller te laten verlopen?

Hoe zit het bv. met osmosewater of putwater? Hoe brengen jullie dit op de juiste temperatuur?
Ik kan een tuinslang nemen om te vullen maar hoe krijg ik dan de goeie temperatuur?

Alvast hartelijk dank voor de tips.
pietergoris
Regular

Aquarium type: Juwel Rio 240 met JBL CristalProfi e1901

Re: Water verversen doe ik zo...

Berichtdoor Gery 1980 » zo dec 28, 2014 11:33 pm

Warm en koud water tot aan je aquarium leggen en dan thermostatische kraan ertussen ...
Gery 1980
Newbie

Aquarium type: Juwel trigon 350

Berichtdoor pietergoris » zo dec 28, 2014 11:45 pm

Hm ik huur de woning waar ik woon. Weet niet of dat een oplossing is voor mij.
Kan hier moeilijk leidingen beginnen te leggen snap je?

Is die JBL Easy in/out een goede oplossing? Iemand ervaring hiermee?
pietergoris
Regular

Berichtdoor Gery 1980 » zo dec 28, 2014 11:57 pm

Hier is het ook niet mogelijk hoor ...
Vrees dat het hier ook met emmers gaat gedaan worden
Gery 1980
Newbie

Aquarium type: Juwel trigon 350

Berichtdoor Wolf » ma dec 29, 2014 11:02 am

Ik vind het wel gevaarlijk om warm water uit de kraan te nemen, daarmee heb je meer risico op zware metalen. Er is een reden dat je geen warm water uit de kraan mag drinken ofzo.
Bij mij staat er water in een curverbox klaar, dat dampt een dag uit (chloor er uit laten gaan) en is behandeld met zo'n product.
Ik gebruik ook een slag en een emmer. De slang steek ik waar normaal gezien het verwarmingselement zit in de filter (dat verwarmingselement is er dan even uit), ik heb ooit per ongeluk een visje opgezogen en die heeft het niet overleefd, dus nu zorg ik er voor dat ze er zeker niet bij kunnen. Het 'afvalwater' gebruik ik dan om mijn toilet door te spoelen.
Het water in dienen apparten bak maak ik warm door er een paar liter kokend water bij te gieten. Dan gewoon met een kan overscheppen. Het is ook redelijk veel morsen, ik denk er al langer aan om zo'n groene gieter te kopen, zo'n grote van 5 of 10 liter.
Wolf
Regular

Aquarium type: 60l warm water

Berichtdoor Xaro » ma dec 29, 2014 11:59 am

Ik heb zo'n metselspeciekuip die alléén daarvoor gebruikt wordt, water op temperatuur brengen en met een reserve opvoerpompje ( kost +/- 15€ thuisgeleverd uit China)in het aquarium pompen. Niks geen morsen, en een enkel druppeltje water op de vloer is geen overstromingsramp hé :-)
PS: dit is alleen voor 's winters. Andere periodes vul ik gewoon bij met koud water en de tuinslang op broeskop (dan komt er lekker wat zuurstof in het water). Als het in de natuur regent is 't ook geen warm water hé :-) :roll:
Confucius said : men who sink in womans arms, will soon have arms in womans sink.
Xaro
Regular

Aquarium type: 240l +120l met red Sakura's & waaierhandjes

Berichtdoor Wolf » ma dec 29, 2014 2:01 pm

Xaro schreef:Ik heb zo'n metselspeciekuip die alléén daarvoor gebruikt wordt, water op temperatuur brengen en met een reserve opvoerpompje ( kost +/- 15€ thuisgeleverd uit China)in het aquarium pompen. Niks geen morsen, en een enkel druppeltje water op de vloer is geen overstromingsramp hé :-)
PS: dit is alleen voor 's winters. Andere periodes vul ik gewoon bij met koud water en de tuinslang op broeskop (dan komt er lekker wat zuurstof in het water). Als het in de natuur regent is 't ook geen warm water hé :-) :roll:

Euh, dat is te zien waar eh...
Wolf
Regular

Berichtdoor frank » ma dec 29, 2014 5:03 pm

Ik gebruikte mijn keukenkraan met dit erop het oude eruit en dit erin en eens je de warmte stand weet van je kraan poepsimpel en proper. :idea:

http://www.gardena.com/be/nl/besproeiin ... nnenshuis/

tuinslang op lengte tot aan je aqua en vullen maar

En ook handig als je in de zomer het zwembadje van de kinderen moet vullen niet meer met emmers warm water sleuren :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door frank op ma dec 29, 2014 5:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Grts Frank
frank
Hardened

Aquarium type: Niks

Berichtdoor Jerome » ma dec 29, 2014 5:08 pm

Ik heb een pomp waar ik een lange darm aan heb gehangen met kraantje. Bij water uit het aquarium, pomp in de bak, darm naar de gootsteen in de keuken en stekker insteken. Pompt die de bak leeg. Bij het vullen leg ik het pompje in de gootsteen, darm in de bak en ik zet de kraan open, gootsteen vult zich, stekker insteken en zorgen dat de gootsteen niet overloopt of leegloopt.

Is niet zo super snel maar je hebt er geen omkijk naar. Uiteraard moet ik nog steeds het vuil opzuigen zo nu en dan... En water verversen doe ik ook maar nu en dan.
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor eltwee » ma dec 29, 2014 9:14 pm

Gewoon kraan open en dicht.
Ik zal morgen eens een foto zetten, blijkbaar is mijn quota vol met proberen om een deftige foto op te laden.

eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Matt1118 » di dec 30, 2014 2:47 pm

frank schreef:Ik gebruikte mijn keukenkraan met dit erop het oude eruit en dit erin en eens je de warmte stand weet van je kraan poepsimpel en proper. :idea:

http://www.gardena.com/be/nl/besproeiin ... nnenshuis/

tuinslang op lengte tot aan je aqua en vullen maar

En ook handig als je in de zomer het zwembadje van de kinderen moet vullen niet meer met emmers warm water sleuren :mrgreen:

Ik heb ook zo'n stukje. Ik ververs gewoon met koud water, daar dat opgewarmd water (heel warm opgewarmd, bijna geen zuurstof meer bevat). In het begin neem ik wel lauw water, maar mijn boiler van 5liter is lang niet genoeg om de bak te vullen met lauw water :-D

Foto's kan je plaatsten via Photobucket oid. Op die site upload je de foto's en krijg je bij elke foto 5 verschillende html adressen.
Het adres dat bij "DIRECT" staat plaats je op het forum tussen
Code: Selecteer alles
[rimg] [/rimg]

Op die manier word het formaat van de foto aangepast door het forum en is de gehele foto zichtbaar.
Bij het gebruik van
Code: Selecteer alles
[img] [/img]
is dat niet het geval.

Greetz
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Ralf » di dec 30, 2014 3:35 pm

Gebruik een stuk tuinslang naar de badkamer, water afhevelen en daarna de slang op de kraan en vullen maar. Doe dit al jaren zonder enig probleem.
Ralf
Newbie

Aquarium type: 150x50x60 cm

Berichtdoor pietergoris » di dec 30, 2014 4:15 pm

Ralf schreef:Gebruik een stuk tuinslang naar de badkamer, water afhevelen en daarna de slang op de kraan en vullen maar. Doe dit al jaren zonder enig probleem.

Wat doe je dan met temperatuur? Toch eerst checken in een emmer ofzo alvorens je dit in de aquarium doet? Of niet?
pietergoris
Regular

Berichtdoor pietergoris » di dec 30, 2014 4:15 pm

Heb vandaag een JBL IN/OUT ontvangen met de pakjes dienst.
Zodra ik hem gebruikt heb (zondag normaal) zal ik iets laten weten of dat goed werkt.
pietergoris
Regular

Berichtdoor Matt1118 » di dec 30, 2014 4:25 pm

Je moet al veel verversen voor je temperatuur verschil zo groot wordt.
3-4°C kouder kan zeker geen kwaad. Gebeurt in de natuur ook (regen, nacht).

Zo heb ik met deze koude winter temperaturen soms wel eens een groter verschil.
Kan er jammer genoeg weinig aan veranderen. Ik of de vissen ondervinden er ook niks negatief aan. Of ze het leuk zullen vinden is iets anders.
Wel heb ik een tweede verwarming die ik op die moment ook laat verwarmen (anders ligt die uit).
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Wikkes » di dec 30, 2014 4:54 pm

hier met de tuinslang naar buiten, en ik ververs met kraanwater. wekelijks zo'n 300L, is niet te doen met schepjes :-)

Ofwel via opvoerpompje kan ook, ik verwarm met water nooit, en ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor pietergoris » di dec 30, 2014 5:33 pm

Cool om eens te lezen hoe de rest het hier doet. Want zo 300 liter verversen met schepjes zou wel zeer belachelijk zicht zijn inderdaad :mrgreen:

Ik bracht tot nu toe altijd mijn water op ongeveer dezelfde temperatuur. En dan maar hijsen met de maatbeker. Dat mogen ze vanaf nu dus wel vergeten haha.
pietergoris
Regular

Berichtdoor Wikkes » di dec 30, 2014 5:58 pm

ik giet nu ook wel geen 300L van 12° erbij op een kwartiertje, ik laat dat zeer rustig lopen, loopt zeker een uur, dan hebben de verwarmingen tijd genoeg om ervoor te zorgen dat er geen temperatuursval is.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Wolf » di dec 30, 2014 7:01 pm

Wikkes schreef:ik giet nu ook wel geen 300L van 12° erbij op een kwartiertje, ik laat dat zeer rustig lopen, loopt zeker een uur, dan hebben de verwarmingen tijd genoeg om ervoor te zorgen dat er geen temperatuursval is.

Bij mij moet het allemaal snel gaan omdat de filter niet aan kan blijven staan. Den voorbereidingsbak staat ook in een koude ruimte, ik denk nu een graad of 12, dat is wel een erg groot verschil eh :p
Wolf
Regular

Berichtdoor Shadosy » di dec 30, 2014 8:28 pm

Lol nu komt mijn techniek!
Waarschijnlijk slechtste wat je kan doen :')

Water klaarstaan dag ervoor ivbm chloor, af en toe ook meteen kraanwater ipv dag wachten.
Trek de verwarmer + filter uit.
Water verversen via darm richting emmer.
En dan emmer water die klaar stond er gewoon inkappen, alé ja laten gieten op mijn hand zodat bodem niet omwoelt.
Daarna wat aquatan erin en kwartier later de biostart.

Nooit problemen zo gehad.
Shadosy
Hardened

Aquarium type: Te veel!

Berichtdoor Matt1118 » di dec 30, 2014 9:30 pm

Chloor vervliegt heel vlug uit water. Ik stop de slang zelf onder water en heb nog nooit problemen gehad.
Wat is biostart?

Greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Shadosy » di dec 30, 2014 10:57 pm

Matt1118 schreef:Chloor vervliegt heel vlug uit water. Ik stop de slang zelf onder water en heb nog nooit problemen gehad.
Wat is biostart?

Greetz

filter biostart van sera krijgt je altijd een shitload van als je siporax koopt :')
Shadosy
Hardened

Berichtdoor pietergoris » wo dec 31, 2014 9:52 am

Shadosy schreef:
Matt1118 schreef:Chloor vervliegt heel vlug uit water. Ik stop de slang zelf onder water en heb nog nooit problemen gehad.
Wat is biostart?

Greetz

filter biostart van sera krijgt je altijd een shitload van als je siporax koopt :')

Ik twijfel er eerlijk gezegd aan of die opstart culturen wel veel afdoen.
Volgens Sera Nitrivec kan je na 24u vissen plaatsen?!
Ik voeg die dingen persoonlijk ook toe aan een nieuw filter maar of het allemaal het Heilige Orakel is heb ik toch sterk mijn twijfels aan.
pietergoris
Regular

Berichtdoor Shadosy » wo dec 31, 2014 11:40 am

tja ze zullen het niet voor niets verkopen, ze zullen het effectief wel getest hebben als het zijn werking zou doen, anders zullen ze het niet op de markt brengen. Maar voor na 24h vis te zetten zou ik nu ook niet doen.
Shadosy
Hardened

Berichtdoor Jb Malawi » wo dec 31, 2014 11:53 am

Bij mij moet het allemaal snel gaan omdat de filter niet aan kan blijven staan.

Waarom moet het snel gaan voor jou? Heb je geen tijd genoeg?

Jb Malawi
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Volgende

Keer terug naar Andere