Inloggen/Registreren

Zoeken Help

NaupliStar en Osmose water vraagje.

Hier kan je alles kwijt i.v.m. de techniek. Onderwerpen die je in bovenstaande topic's niet kan plaatsen vinden hier hun plaats.
Bookmark and Share

NaupliStar en Osmose water vraagje.

Berichtdoor michke » di jan 24, 2017 10:46 pm

Beste forumleden, ik heb 2 kleine vraagjes omtrent de NaupliStar en Osmose water.

Eerst en vooral, heeft er iemand ervaring met de NaupliStar artemia automaten ?
Ik vind er wel redelijk wat informatie over, maar heb zelf nog geen ervaring met artemia kweken wat niet moeilijk lijkt te zijn.
Zelf heb ik wat kweekjes van guppys en wil deze dagelijks hun portie artemia geven, echter ben ik enkel savonds thuis en met regelmaat zelf een hele of meerdere dagen niet. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar soorten automaten om automatisch artemia te voeren aan mijn kleintjes.

Wat ik mij nog afvraag over de NaupliStar.
Er moet elke dag een lepel artemia in had ik gelezen. Er stond wel bij dat je best artemia van een goed merk koopt. Iemand een idee wat artemia van een goed merk is ? Eventueel een linkje naar dat product ? Nog een vraagje over artemia. Hoelang blijft deze goed ? Waarmee ik bedoel als ik 1 kweekje opzet. Is dat dan goed voor 24uur of bijvoorbeeld direct voor een hele week ?

Osmose water.

Ik heb mij vandaag een osmose apparaat gekocht met dat de hardheid van mijn water veel te hoog is. Heb in de winkel al heel wat goede informatie gekregen. Echter had ik zonet ergens gelezen dat je bepaalde dingen moet aanpassen wanneer je werkt met osmose water zoals bijvoorbeeld het voerschema.

Zijn er nog dingen waar ik moet op letten wanneer ik mijn bak zachter maak met osmose water ?

Michael
michke
Newbie

Aquarium type: verschillende

Re: NaupliStar en Osmose water vraagje.

Berichtdoor michke » wo jan 25, 2017 12:30 am

Kleine update:

Ik heb de aqua medic reverse osmose machine gekocht. Ik weet niet of jullie die direct kennen, maar het lijkt mij een standaard osmose apparaat. Had een youtube filmpje gevonden welke eigenlijk volledig op mijn apparaat lijkt.
https://www.youtube.com/watch?v=KdcSM4WZSFg

Ik snap volledig het principe en heb vandaag veel vragen gesteld in de zaak, maar vraag mij nu nog 2 kleine dingen af. Morgenavond kan ik hem pas testen, maar zou wel handig zijn moest ik hier nog een antwoord op krijgen.

1: De toevoer van water sluit je gewoon aan op je kraan. Snap ik perfect, maar moet je jouw kraan dan volledig openzetten? Het lijkt mij dat dit te hard is voor het apparaat of zie ik dat mis?

2: Je hebt 2 uitlaten. 1 waar het goede osmose water uitkomt. Slang 2 sluit je dan aan op uitlaat waar de flush valve tussen zit. Deze moet je in het begin een 5 tal minuten openzetten zodat de membranen kunnen uitspoelen. Vervolgens moet je de flush valve toe zetten.

Wat ik mij nu afvraag. Van een osmose apparaat verteld men dat je meer water wegsmijt dan dat je verdiend. Het slechte water kan je vervolgens wel nog gebruiken voor in de tuin en dergelijke. Maar als je na 5 minuten die flush valve toe zet, dan heb je toch enkel nog de uitlaat met puur osmose water. Hoe kan dit ? Waar gaat dan het verspilde water naartoe als de flush valve toe staat ? Of gaat daar nog steeds water door ookal staat deze toe ?

Alvast bedankt.
michke
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » wo jan 25, 2017 11:33 pm

1 ja graag veel druk! zo een membraan werkt onder druk (vandaar de kleine slangetjes, dan is de druk hoger)

2 je hebt 2 uitgangen waar beide water uitstroomt, 1 uitgang met het RO-water (zacht dus) en 1 uitgang met het "afval" kan je gebruiken in de tuin maar let wel op voor wat. Niet elke plant is blij met hard water.

Over het verlies hangt het wat af van toestel tot toestel, de druk, de temperatuur van het water (25ºC is ideaal) en de hardheid van het water.
Ik heb nog een toestel gehad waar het verlies net iets meer was dan de helft.

1000 liter water maakte ongeveer 400-450 l osmose. Kostprijs was toen ongeveer €4-5 zonder het osmose toestel.
Maar dat is al van enkele jaren terug. De kostprijs voor 1000l water zal ondertussen al wat hoger liggen :-)

Ideaal is als je grondwater (geen put water, dat is meestal te hard) kan gebruiken voor je osmose toestel. Dan kost het je enkel het RO toestel, de pomp en de elektriciteit :-) (test dan wel eens op Silicaat, een RO membraan verwijderd dit niet)
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor michke » do jan 26, 2017 10:46 am

Mercikes voor de info. Gisteren mijn eerste 10 liter osmose aangemaakt en dat ging vlotjes. Gisteren mijn te harde bak ( KH van 13 ) bijgevuld met 10l osmose. Benieuwd hoeveel zachter hij nu is.
michke
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » do jan 26, 2017 11:54 pm

Ik zou gewoon elke keer verversen met zachter water.
Dus ben je gewoon van wekelijks 20% te verversen zou ik dit zo blijven aanhouden maar dan met water van 7º KH (helft kraan, helft osmose).
Zo ga je naar verloop van tijd die 7º effectief halen, maar krijgen je vissen toch de tijd om gewoon te worden aan het steeds zachtere water :-)
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar Andere