Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Even voorstellen

Hier heeft het beheer van ZOETWATERAQUARIUM FORUM een paar richtlijnen opgesteld. Deze zijn geldend voor heel het forum.
Bookmark and Share

Even voorstellen

Berichtdoor Clc diana » ma nov 06, 2017 7:54 pm

Hallo,
Ik ben Diana en " newbee " uit de provincie Antwerpen. Ik bezit sinds enkele maanden een superfish 30 liter zoetwaterbak. Heb hem net terug opgestart na een heuse slakkenplaag. Enkel mijn witte corridora en de kleine ruitenkuiser zijn overlevertjes! Draait nu terug een dag of 5 met 4 nieuwe plantjes en een mooie witte maansteen. Gisteren waren mijn waterwaardes goed. Heb veel vragen over de filter die op actieve kool draait. Dat het goed is voor helder water, metalen en zo maar wat en hoe als ik medicatie toe voeg. Dan moet de kool er uit maar werkt de filter ook zonder de actieve kool? Moet ik een zuurstofblokje constant draaiende houden of vanaf de avond tot de morgen? Of is het helemaal niet nodig. Mijn filter draait zonder het pijpje met gaatjes, wel tegen het wateroppervlak zodat er voldoende waterkering is. Staat nu op laagste stand, anders is het net een stroom. Maar draait hij dan op voldoende capaciteit? Ik ververs het water elke week voor 25 á 30 % en spoel mijn filter uit in het afgehevelde water. Mijn temperatuur staat op 26 graden. Het licht zet ik een 6 tot 8 uur op. Mijn grote struikelblok is toch de filter. Doet het perfect maar als ik lees dat het werken met actieve kool nadien ten slechte komt van de plantjes..., tjah! Wie kan mij daar bij helpen. Zou er binnen een paar weken graag een mooie Beta Splenden inzetten met nog 2 visjes. Welke visjes gaan hier het best bij? Ik zou graag een Beta met turqoise tinten of roze-blauwe tinten inzetten, dus liefst wit of blauwkleurige visjes er bij. Heb in de winkel ook een mooie blauwe kreeft gezien maar kan dat wel? De corridora sluipt langs de bodem en vind dit eigenlijk gevaarlijk. Of niet? Heb niet graag een dood visje dus, ik kan alle hulp gebruiken! Heb wel gelezen dat een kleine bak moeilijker is dan een grotere. Zo, hopelijk krijg ik verschillende tips en ga eens naar mooie foto's kijken van jullie bakken! Fijne groetjes, Diana
Clc diana
Newbie

Aquarium type: Superfish 30 liter

Re: Even voorstellen

Berichtdoor WillemAQ » wo nov 08, 2017 11:48 am

Hallo Diana.

Niet mijn ding die kleine bakjes en zie weinig reden om iemand daarmee te helpen, maar allez, nu ik hier toch nog eens ben.

Wat betreft de blauwe kreeft, http://www.aquariumfans.nl/blauwe-kreeft-aquarium/
neen dus.

Je filter moet zeker 30 liter water per uur verwerken, liefst twee tot vier maal zoveel. Als je een beta wil zo weinig mogelijk stroming. De voorfilter elke week schoonmaken volstaat (watten, fijne piepschuim) Actieve kool is enkel nodig indien er schadelijke/giftige stoffen in het water zitten, zal niet het geval zijn als je leidingswater gebruikt. Zuurstofblokje is ook overbodig indien genoeg oppervlakte stroming en planten.

De corydora (en mogelijk ook de de "ruitenkuiser") zijn scholenvissen , dus plus 10 exemplaren, en een zand of fijn grind bodem voor de cory (s), die vermoedelijk wel van een soort zal zijn die in een grotere bak hoort. Hopelijk overleven de twee de heropstart, maar zelfs dan zitten ze (heel) waarschijnlijk niet goed.

Qua waterwaardes (eerder zuur of hard water) en temperatuur zal het ook al moeten lukken dat de vissen die je hebt zullen passen bij een beta. Voor de beta is die 26°wel goed.

Welke vissen naar kleur bij elkaar passen is wat mij betreft een frivoliteit waar ik mij niet het hoofd over breek,
en ik zou zelf nooit een bak kleiner willen dan een 60 cm om vissen te houden, om het even hoe klein die zijn, behalve jonkies en dus voorlopig.

Ik hoop dus dat je wat mensen vindt hier of elders, eventueel een goede verkoper, die goesting hebben zoals jij om zich daar mee bezig te houden voor verdere info.

Mvg, Willem
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Keer terug naar Huishoudelijk reglement