Aquariaforum.be • Toon onderwerp - Even een update van Lizzy

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Even een update van Lizzy

Algemene info m.b.t. de koudwatervissen. Goudvissen, goudwinde, vetje, Shubunkin, komeetstaarten, enz .
Bookmark and Share

Even een update van Lizzy

Berichtdoor the_lizz » vr apr 24, 2009 9:58 pm

Hi. Al lang niet meer hier geweest. Ik heb mijn draai gevonden op een Britse vissen en aquarium website. Maar af en toe kom ik wel eens langs, hier. Ik heb ondertussen aardig wat mee gemaakt wat goudvissen betreft. Ik ben ooit ook eens begonnen met 4 sluierstaarten in een Juwel 60, 60 liter bak. Deze vissen zijn ondertussen naar een Juwel 120, 120 liter bak verhuist en van drie cm naar 20 cm gegroeid, allen in goede gezondheid. Ondertussen heb ik maar liefst 11 goudvissen uit de vijver van mn zus gered en die hebben bij mij de winter door gebracht in een 80 liter bak, zonder verwarming en lichtkap. er zat een jonge koi bij en ook die heeft het geredt. Afgelopen Zondag zijn ze naar hun nieuwe huis, een grote vijver bij kennissen verhuist. Het werd wel tijd, want ik zag ze zienderogen achteruit gaan. De temperatuur van het vijverwater wou maar niet op 18 graden komen, buiten, maar nu zijn ze helemaal happy en gezond. Ik heb nog enkele verschoppelingen uit de goudvis-familie hier, die zolang in de 120 bak bij mijn vaste viertal logeren, zij gaan later deze zomer over in een grotere bak, waarschijnlijk zelfs naar de 80 liter bak die ik net noemde. Dan kunnen mijn vaste vier weer tot rust in hun eigen bak komen, wat ze wel hebben verdiend. In de Juwel 60 zitten nu tropische visjes, zoals barbeeltjes, tetra's en corydoras en dat loopt ook allemaal prima. Wat ik nog even kwijt wil is dat men vaak denkt dat je meteen één vaste bak met één vaste groep bewoners moet kiezen. Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens. Omdat je eigenlijk mee moet groeien met wat je op dat moment in je bak hebt. Die vissen groeien niet zo explosief als men denkt, daar gaat meestal best nog wel even overheen. Ik zag net reusachtige goudvissen op de vorige topic. Die vissen zijn echt niet binnen één zomer zo groot geworden. Het gaat heel geleidelijk aan. Je kunt vaak nog wel een jaar van je bak genieten en ondertussen sparen voor een grotere. En dat zeg ik terwijl ik ook maar een uitkering heb, ik ga gewoon niet met vakantie en doe dat geld bij een grotere bak voor mijn vissen. Natuurlijk is dit slechts mijn persoonlijke mening. Je leert gaanderweg en geniet ondertussen zoveel je kan. Lieve groetjes, Lizzy.
Goudvissen koudwater vissen? Mijn goudvissen zijn hot hot hot!
the_lizz
Newbie

Berichtdoor bcheck » za apr 25, 2009 5:03 pm

Beste Lizzy,

tof dat je goudvissen houd, veel mensen onderschatten toch dat dit ook niet altijd evident is om ze goed te houden. Maar ze kunnen wel zeer mooi zijn.

Nu ga je nog niet op vakantie, maar dat zal wel nog komen ;) Geloof me maar :)

veel success en plezier !
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor QleeZ » zo apr 26, 2009 10:37 am

dear lizzy het kan toch dat goudvissen snel groeien maar daarvoor moet je ze zomers op een grote diepe vijver laten zwemmen ik zelf had ook goudvissen in een 60 bak en die een 2 maanden laten zwemmen op de vijver van schoonpa die heeft een 77.000l vijver met een diepte van 2m60 de vissen zijn van 5 naar een lutte 13cm geworden :wink:
Trotse papa van Alix & Merel
QleeZ
Regular

Aquarium type: Discus aquarium & Zee aquarium (nano)

Berichtdoor the_lizz » ma apr 27, 2009 12:57 am

bcheck schreef:Beste Lizzy,

tof dat je goudvissen houd, veel mensen onderschatten toch dat dit ook niet altijd evident is om ze goed te houden. Maar ze kunnen wel zeer mooi zijn.

Nu ga je nog niet op vakantie, maar dat zal wel nog komen ;) Geloof me maar :)

veel success en plezier !

Och ja, ik zou bijvoorbeeld kunnen doen alsof ik aan het snorkelen ben, als ik mijn hoofd dichtbij de voorruit van mijn 120 l. bak leg. In het begin dacht ik dat de vissen van me zouden schrikken, zo'n groot hoofd voor de ruit, maar ze komen altijd gezellig rond me heen cirkelen. Da's voor mij vakantie genoeg. ;)
the_lizz
Newbie

Berichtdoor the_lizz » ma apr 27, 2009 1:09 am

QleeZ schreef:dear lizzy het kan toch dat goudvissen snel groeien maar daarvoor moet je ze zomers op een grote diepe vijver laten zwemmen ik zelf had ook goudvissen in een 60 bak en die een 2 maanden laten zwemmen op de vijver van schoonpa die heeft een 77.000l vijver met een diepte van 2m60 de vissen zijn van 5 naar een lutte 13cm geworden :wink:
Das niet mis, zo'n 77.000 l. vijver, daar zal elke vis rap gaan groeien. Ik ga er echter van uit dat niet iedereen een vijver heeft en ik evenmin. Ik voel me zelfs bevoorrecht dat ik een 120 l. tank heb. Zelf zie ik niet zo zeer dat mijn goldies groeien, het zijn meestal de mensen die op bezoek komen die me er op opmerkzaam maken. Ik heb mijn goldies gekregen toen ze een centimeter of 3 waren, September 2007, ze zijn nu om de 11, 12 cm (inclusief staart) Zou ik ze meer ruimte (kunnen) geven, zouden ze ook rapper groeien. Maar dat kan ik ze (voorlopig nog) niet geven. Maar ik denk dat ze niet echt veel te klagen hebben bij mij. :)
the_lizz
Newbie

Keer terug naar Koudwatervissen