Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Snel ademhalende vissen.

Algemene info m.b.t. de koudwatervissen. Goudvissen, goudwinde, vetje, Shubunkin, komeetstaarten, enz .
Bookmark and Share

Snel ademhalende vissen.

Berichtdoor YyoyoY » za feb 07, 2009 10:49 pm

Hallo,
Ik heb al een tijdje een aquarium (54l), en had 4 vissen (goudvis-achtigen), sinds vandaag heb ik er 3 appel-slakjes bijgezet. Een uur of 2-3 daarna happen de vissen snel (of naar zuurstof of ze zijn gek :roll: ).
Aan de slakken is echter niets aan de hand, ze kleven aan de ruiten van het aquarium, kruipen op de bodem rond, etc...
Wat is er nu eigenlijk aan de hand met de vissen?
Greetz, Yoyo
YyoyoY
Hardened

Berichtdoor sfj » zo feb 08, 2009 12:32 am

vreemd... het kan best zijn dat het niks met de slakken te maken heeft natuurlijk.

Heb je iets veranderd? Je hebt toch het water van de slakken niet mee in het bakje gekapt? Kan je de waterwaarden meten? Nitriet? Temperatuur? Pomp uitgevallen?

Zorg nu (nu direct, niet wachten tot morgen!) in ieder geval voor zuurstof. Dat kan bvb aan de hand van een luchtpompje of door de uitstroom van de filterpomp zo te richten dat het water aan de oppervlakte goed in beweging is.

Doe ook een waterwissel als je het minste twijfel hebt over de kwaliteit van het water. Tot 50%. Opletten met de temperatuur van het nieuwe water, dat moet overeenkomen met dat uit het aquarium.

succes
sfj
Hardened

Berichtdoor YyoyoY » zo feb 08, 2009 12:36 am

Nee, ik heb niets veranderd (behalve 1 plantenstengeltje verplaatst :P), ook heb ik het water van de slakken niet mee in m'n bak gekapt (wel ernaast, ik was zo domm om het zakje half open te knippen en in een ander bakje over te plaatsen zodat ik de slakken beter kon nemen, waarmee de helft van het water op de grond lag, al goed geen slak gevallen. :P). Helaas kan ik de waterwaarden niet meten, heb het geld wel voor een setje, maar even niet van plan om daar mijn geld aan te besteden, of kan je er wel even mee voort? De temperatuur is 22°-24° (hangt af of het warm of koud is in de dag) de pomp is niet uitgevallen. Mijn eerst reactie was ook natuurlijk het luchtpompje terug aan te sluiten. :P

-edit: Het aquarium staat in mijn kamer, aangezien ik minderjarig ben en nog bij ouders woon dus :lol: Dus kan ik mijn zuurstof pompje niet dag en nacht aan laten staan want dan kan ik niet meer slapen. Ik kan het wel eens proberen natuurlijk. :P
YyoyoY
Hardened

Berichtdoor sfj » zo feb 08, 2009 12:58 am

Is het ondertussen beter met de vissen?
Het kan zijn dat ze gewoon wat stress hadden omdat je in die bak gezeten hebt.

Je hebt nog niet zoveel planten zekers? Als je in de buurt woont kan je er wel wat komen halen.

Die testsetjes met druppels zijn handig, maar niet noodzakelijk. Er zijn van die staafjes die een 5-tal spullen ineens meten. Deze zijn niet super precies, maar geven een voldoende goede indicatie van de kwaliteit van het water. Ook economisch gezien de beste keuze denk ik.

ps: water op de grond van het zakje.... bwa zo leer je het 'vak' hé :lol: . Ik liet hier m'n kuip met gfilterd regenwater al een paar keer overlopen. Laatste keer duurde het wel een uur alvorens ik het me herinerde dat ik de vulpomp niet had afgezet... En dat is een dompelpomp van 6000 L/u. Er stond wel een centimeter water in heel de garage.
sfj
Hardened

Berichtdoor YyoyoY » zo feb 08, 2009 1:03 am

Je kan gelijk hebben. :P Het gaat beter met 3 vissen, 1 nog niet (toevallig diegene die een paar keer aangevallen is geweest, m'n moeder zei dat het kwam omdat ik ze te weinig eten gaf.) De slakken vertonen nu geen of weinig reactie. De vissen crossen door het aquarium precies of ze doen een race. :P En niet genoeg planten? Ik begin er teveel te hebben, aangezien ze te groot aan het worden zijn, als ik er nu afknip en herplant dan kunnen de slakken niet meer rondkruipen. :P
Trouwens ik woon in Antwerpen, een beetje ver van jouw kant denk ik. :P
Coming soon:
Waterwaarden laten bekomen van de goudvissen.
Plantenvoeding en dergelijke onder de knie krijgen.
YyoyoY
Hardened

Berichtdoor Starlight » zo feb 08, 2009 1:20 am

De vissen crossen het aquarium door?
Dat associeer ik bij goudvissen meteen met paringsdrang. Toen ik die van mij nog had kon het er behoorlijk onstuimig aan toe gaan. Zo erg dat het water over de bak heen klotste (en niet een paar druppels, maar echt plasjes water rond de bak).
Starlight
Hardened

Berichtdoor YyoyoY » zo feb 08, 2009 1:23 am

Starlight schreef:?
Dat associeer ik bij goudvissen meteen met paringsdrang

:shock: Hopelijk is het dat niet. :P Als ze aan elkaarst achtervin komen en bijna de aarsvin is betekent dat dat?
Zo erg is het nog niet dat het water over de rand gaat, mijn zuurstofpompje geeft meer beweging dan de vissen. :P
YyoyoY
Hardened

Keer terug naar Koudwatervissen