Inloggen/Registreren

Zoeken Help

algenplaag

Algemene info m.b.t. de koudwatervissen. Goudvissen, goudwinde, vetje, Shubunkin, komeetstaarten, enz .
Bookmark and Share

algenplaag

Berichtdoor Fiep » di jan 20, 2009 5:58 am

Ik heb enorm veel groene algen in mijn bakje. Mijn twee appelslakken kunnen het niet alleen aan, dus ze hebben hulp nodig. Ik ben van plan om nog twee slakken bij te halen. Er bestaan ook producten tegen algen, maar zijn die niet schadelijk voor vis, slak of plant?
Fiep
Newbie

Berichtdoor Jumping_Jack_Flash » di jan 20, 2009 1:20 pm

valt er niet teveel (zon)licht op het aquarium? Moet in ieder geval op te lossen zijn zonder chemicaliën
Lidl bak
zwart grind + savannehout en 3 rotsblokken
zeer hard water 23°c
javamos, javavaren, waterpest, klein kroos
3 Black Molly + 1 Ancistrus Dolichopterus + 8 guppen + 1 endler
1 Anatome Helena + vuurgarnalen
Jumping_Jack_Flash
Regular

Berichtdoor Fiep » di jan 20, 2009 6:11 pm

Er valt geen direkt zonlicht op het aquarium. De kwaliteit van het water is okee, dat test ik iedere dag. Maar Bubba voelt zich alles behalve goed. Hij ligt heel stilletjes in zijn hoekje met zijn rugvin en staartje slapjes.

Ben vandaag om raad gegaan in de speciaalzaak te Mol Rauw. Vandaag had ik de vrouw en zij heeft me heel goed verder geholpen met raad en daad. Ik heb de helft van het water vervangen nadat ik alles schoongemaakt heb met een schone spons. In het water heb ik voldoende aquasafe gedaan. Ik heb nog een grote plant en twee mosbolletjes in het aquarium geplant en ik heb meer kuispersoneel aangeworven: twee nieuwe appelslakken en twee algenetertjes.
Het licht is waarschijnlijk ook te sterk. Die bak geeft meer licht dan onze tv. Dus voorlopig zal het enkel uurtjes minder per dag branden en einde volgende week ga ik andere lampen plaatsen (dan komen ze binnen in de speciaalzaak)

Nu hoop ik dat Bubba en beetje opknapt want hij is eerlijk gezegd mijn favoriet. Hoe je na enkele weekjes al kan gaan hechten aan een visje van amper vijf centimeter groot ...
Fiep
Newbie

Berichtdoor Jumping_Jack_Flash » di jan 20, 2009 7:24 pm

teveel licht kan idd ook van de lampen komen, dan is vooral de tijdsduur belangrijk... ook heb je waarschijnlijk een overschot van plantenvoedsel in je water... dit is voorlopig opgelost met de waterwissel.

aangeraden wordt niet meer dan 12u te belichten
Lidl bak
zwart grind + savannehout en 3 rotsblokken
zeer hard water 23°c
javamos, javavaren, waterpest, klein kroos
3 Black Molly + 1 Ancistrus Dolichopterus + 8 guppen + 1 endler
1 Anatome Helena + vuurgarnalen
Jumping_Jack_Flash
Regular

Berichtdoor Fiep » wo jan 21, 2009 10:41 am

Ik belicht nu zo'n 9 uur. Ik heb gisteren de pomp ook helemaal verschoont, er zat best veel vuil in die sponsjes dus't was wel nodig.

Bubba zwemt en eet opnieuw. Hij is nog niet zijn ouwe happy zichzelves maar toch al een stuk levendiger dan gisteren.
Fiep
Newbie

Keer terug naar Koudwatervissen