Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Artemia kreeftjes

Heb je vragen over de eetgewoonten van jullie vissen of heb je vragen over een bepaald merk van voeding, dan is dit de plaats.
Bookmark and Share

Artemia kreeftjes

Berichtdoor stanni » wo feb 23, 2005 7:30 pm

Ik heb van een nonkel van mij een doos vol potjes en dozekes met aquariumgerief gekregen. :D
Hierbij zat ook een doosje van het merk "Artemia" en het noemt:"Brine
schrimp eggs"
Het is een soort poeder en het zouden dus eieren zijn van kreeftjes die je kan laten uitkomen.
Nu zit de handleiding er niet meer bij... :(

Weet iemand hoe dit werkt? :idea:

Alvast bedankt
stanni
Regular

Berichtdoor AquaTon » wo feb 23, 2005 9:48 pm

Dit is inderdaad een potje artemia eitjes, je neemt een heldere doorzichtige fles, glas of kunstof, maakt niet uit, je vult deze fles met water, 20/25 graden, doe hierin 2 eetlepels gewoon keukenzout, schud de fles eventjes dat het zout iets oplost, doe er een een afgestreken eetlepel artemia eitjes in, stop een slangetje aangesloten op een luchtpompje in de fles tot op de bodem, druk een propje filterwatten in de hals van de fles zodat het slangetje er niet uit kan schuiven, niet te vast aandrukken, de lucht moet door de watten naar buiten kunnen, zet het luchtpompje aan, het water wordt nu in beweging gebracht, laat dit zo 2 a 3 dagen staan op kamer temperatuur, zet dan het luchtpompje uit en wacht tot het waterbeweging stopt, dan zul je in het water de uitgekomen artemia's zien, met een vergrootglas zie je het nog beter, zuig met een luchtslangetje artemia's uit de fles in een potje, zet nu het luchtpomje weer aan, je kunt nu de artemia's uitgieten in anderpotje waarover je een witte zakdoek legt het water loopt door de zakdoek en de artemia's zitten dus op de zakdoek, spoel dit even na met lauw leiding water om het beetje zout weg te spoelen, nu kun je de artemia's aan je jonge vissen voeren.

Hopelijk heb je hier wat aan, zo niet of begrijp je iets niet, een pb is genoeg, en ik help je verder.

Groetjes: AquaTon
Op aquariumgebied blijf je elke dag leren, daarom ben ik hier en gaat het sneller.
AquaTon
Newbie

Berichtdoor stanni » do feb 24, 2005 7:34 am

Bedankt voor de goede uitleg!!

Ik snap maar 1 puntje niet.
Jij schreef:" zuig met een luchtslangetje artemia's uit de fles in een potje, zet nu het luchtpompje weer aan, je kunt nu de artemia's uitgieten"

- Is een luchtslangetje niet wat klein om ze er uit te zuigen?
- Waarom luchtpompje weer aan zetten?

En nog een klein vraagje: zijn de kreeftje eigenlijk bedoelt voor pas uitgekomen visjes of ook voor grotere (bv. maanvissen)

groetjes
stanni
Regular

Berichtdoor AquaTon » do feb 24, 2005 8:15 pm

Beste Stanni

- Is een luchtslangetje niet wat klein om ze er uit te zuigen?

Je zuigt met een luchtslangetje, artemia's uit de fles: je haalt artemia's via een slangetje uit de fles, een luchtslangetje is groot genoeg, artemia's zijn kleiner als 1 mm, het slangetje heeft een diameter van 3 a 4 mm, je zuigt ze er niet allemaal uit maar genoeg om te voeren aan je jonge vissen....................................

- Waarom luchtpompje weer aan zetten?

Zet nu het luchtpompje weer aan: Je moet het luchtpompje weer aanzetten anders gaan de nog in de fles zittende artemia's dood, het water moet constant in beweging blijven, je kunt zo enkele dagen iedere keer artemia's voeren aan je jonge vissen....................

Is het nu duidelijk wat de voorgaance vragen betreft, je vraagt nog:

zijn de kreeftje eigenlijk bedoelt voor pas uitgekomen visjes of ook voor grotere (bv. maanvissen)

De pas uitgekomen artemia eitjes zijn zo klein dat het de bedoeling is ze te voeren aan pas uit gekomen jonge vissen, je kunt de artemia's ook groter laten worden, maar dat is iets wat net veel gebeurt, dit is een heel ingewikkeld en tijdrovend gebeuren, dan kun je beter ander groot voer kopen, bijvoorbeeld diepvriesvoer, ik zelf heb hier geen ervaring mee.................

Als er nog iets niet duidelijk is, hoor ik het wel.

Gr: AquaTon
Op aquariumgebied blijf je elke dag leren, daarom ben ik hier en gaat het sneller.
AquaTon
Newbie

Berichtdoor stanni » do feb 24, 2005 9:46 pm

Alles duidelijk :D

Mijn nonkel heeft altijd visjes gekweekt. Daarvoor zal hij die kreeftjes dan ook gebruikt hebben. Maar zelf zal ik er niet zoveel mee zijn. Ik heb nog nooit zelf gekweekt.

Hij heeft vanalles gegeven (hij is ermee gestopt), voornamelijk materialen voor visjes te kweken. Zal die dingen is proberen te ruilen via het forum.

Bedankt voor de uitleg
stanni
Regular

Keer terug naar Voeding