Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Re: Sticky 'hoe hou ik vissen?'

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Berichtdoor Aeruna » vr okt 31, 2014 3:52 am

Hallo en welkom in het aquariumwereldje! Je zult wel veel vragen hebben, en hopelijk vind je op de meeste hier een antwoord!

1) Het verschil in bakken

Nano: een kleine bak tot 40 L, vooral gebruikt om garnalen in te houden. Voor vissen zijn deze vaak veel te klein!
Hollandse plantenbak: een aquarium vol planten die samen een harmonieus geheel vormen.
Biotoop aquarium: hierin probeer je een specifiek biotoop na te bootsen en gebruik je enkel biotoop-correcte vissen, planten en decoratie.

Verder heb je bakken in alle maten en vormen. Het gemakkelijkste is om eerst een idee op te doen van wat je precies wil houden in/doen met je bak. Dan kom je niet voor verrassingen te staan wanneer die ene vis die toch zo mooi is te groot wordt voor je aquarium! ;)

2) Hoeveel vis mag er in mijn bak?

Eerst en vooral: luister nooit naar een verkoper!! Deze denkt eerst aan de kassa en niet aan het welzijn van jouw vissen! Het is beter om op fora aan kenners info te vragen.
De algemene regel is 1 cm volwassen vis per liter water. Natuurlijk moet je ook kijken naar andere factoren: is je bak hoger dan lang, neem dan geen actieve zwemmers die graag veel zwemlengte hebben. Maanvissen hebben het liefst een minimum van 50 L per vis nodig, net zoals goudvissen. Hou ook rekening met het territorium dat bepaalde soorten maken.

Een andere goede regel is volwassen vislengte x 10 = minimum lengte aquarium.
We gaan ook vaak van deze regel uit: Hou soorten die in de verschillende waterlagen leven. Zo creëer je rust in het aquarium, is elke waterlaag benut en krijg je minder ruzie in je bak.

Voeg nooit vis toe aan een pas opgestarte bak! Laat eerst je aquarium 4 weken indraaien (voor garnalen zelfs 6 weken) voordat je mondjesmaat je vissen begint toe te voegen.
Zorg voor eventuele vervuiling, als je planten in het aquarium hebt staan zorgen deze ook voor vervuiling. Je kan ook elke 2-3 dagen een beetje visvoer in het aquarium toevoegen.

Een goede website om visbestanden op te zoeken:
vissen- en plantendatabase van de Geldropse
Hier kan je veel info vinden: zoeken op grootte van je bak, je waterwaardes en welke vereisten de vissen hebben

3) Welke bodem?

Vaak is er nogal onduidelijkheid over welke bodem nu te gebruiken. Hier wat pro’s en contra’s:

Grind
Is verkrijgbaar in alle kleuren en maten. Afhankelijk van de korrelgrootte kan er echter veel vuil tussen de stenen verdwijnen wat weer zorgt voor een slakkenplaag. Fijne korrels hebben dus de voorkeur, maar zelfs hier moet je regelmatig eens door de bodem woelen (kan met een flinke breinaald als je veel planten hebt) om het weggezakte vuil weg te zuigen bij de wekelijkse verversing. Ook is grind niet altijd ideaal voor het soort vissen die je wilt houden. Corydorassen hebben bvb liever een zandbodem om in te woelen.

zand
Heeft ook verschillende diktes, maar ook verschillende samenstellingen! Dit kan problemen veroorzaken als je zand bvb schelpjes bevat die de hoeveelheid kalk in je water kan beïnvloeden, dit resulteerd in hogere GH/KH waardes. Ook riskeert het dicht te slibben als je er niet regelmatig eens door woelt.
Een goed alternatief is zwembadfilterzand, dit zou veel minder dichtslibben omdat deze een erg gelijkmatige korrelgrootte heeft. Je kan deze met de kilo bij je lokale zwembad marchant gaan kopen.

Andere: Tot slot heb je nog een hele resem andere soorten bedekkingen, zoals bvb Akadma, een bodem die op een natuurlijke wijze de pH van je bak verlaagd. Deze wordt meestal gebruikt voor de iets moeilijkere garnaalsoortjes zoals Crystal Red/Black.

4) Welke planten?

Dit hangt af van je persoonlijke keuze: in een nano kies je meestal voor klein-blijvende en fijnere planten dan in een bak van 250 L. Zorg vooral in de beginfase voor enkele goede groeiers (bvb: Belgisch groen, cabomba, waterpest, drijvers).
Bij het planten haal je de mousse en de potjes/loodjes van de wortels af en plant je ze rechtstreeks in het grind/zand. Sommige planten zoals Anubias en Javavaren groeien het liefst op een stuk kienhout of steen en zouden rotten als je ze met hun wortelstok begraaft.

5) Meststoffen & planten

Zoals onze huisplanten hebben ook waterplanten meststoffen nodig. Hier kun je zelf zo ver in gaan als je zelf wilt, wel eerst goed inlezen bij het topic ‘Plantenvoeding’.
Vaak wordt er aan nieuwe aquarianen een voedingsbodem aangesmeerd. Dit ziet er een beetje uit als aarde en wordt onder je grind of zand gelegd. De meeste aquariumplanten nemen echter hun voeding vooral op via de bladeren (op enkele uitzonderingen na, waarbij een kleibolletje volstaat), dus volstaat het om vloeibare meststof te geven (bvb Profito van Easy-Life).
Planten hebben ook nood aan Co2. Dit kun je kopen in de LFS in een gastank of zelf maken met gist en suiker.
Plantenvoedingtopic

6) Water testen?

Het gemakkelijkste en duidelijkste zijn druppeltesters, de strip-testers zijn vaal onduidelijk en worden slecht na beperkte duur door blootstelling aan luchtvochtigheid.
Enkele watertesters die zeker niet mogen ontbreken:
NO2 pH KH GH PO4 NO3 Fe
Alles over waterwaarden.

7) Soorten filters en hun samenstelling

Alle filters hebben nodig: watten (voor de fijne stofdeeltjes), spons (voor de rest van het vuil) en een biologisch gedeelte dat bvb uit siporax bestaat. Siporax zorgt voor een goede aanhechting van bacteriën in je filter. Bij het uitspoelen van je filter mag je de watten vervangen, de sponzen uitknijpen in aquariumwater maar de Siporax kan je het beste met rust laten!

De meeste filters komen kant-en-klaar de winkel uit. Het enige wat je eigenlijk hieraan moet doen is het pakje actieve kool verwijderen en vervangen door Siporax of iets dergelijks. De actieve kool is enkel nuttig om medicijnen uit je water te filteren. Vaak zeggen ze (verkopers) ook dat je je sponzen etc. om de 3-6 maand moet vervangen. Dit is echter volledig onnodig.

Je hebt binnenfilters en buitenfilters. Op zich zijn deze allebei even goed, het belangrijkste is dat het debiet van je pomp sterk genoeg is om je bak proper te houden en deze minstens het totale aantal liter van je bak 2x volledig filtert op een uur tijd. Hou ook rekening met wat debiet verlies. Je pomp moet tenslotte al het water door je filtermateriaal duwen. Zo kan een pomp 25 tot 50% van de maximum capaciteit verliezen.

8) Verwarming van je aquarium

Je kan hierbij kiezen voor bodemverwarming (dit is een matje dat je onder je substraat legt en dat dus via de bodem uit je bak verwarmt) of staafverwarming (dit is een staaf die je in je bak hangt).
Een staafverwarming is gemakkelijker te verwijderen bij defect, aangezien je bij de bodemverwarming heel je bak moet leeghalen.
Leuk weetje: Wanneer je een kleinere verwarming (= minder watt) neemt, staat deze vrijwel de hele tijd aan waardoor je minder temperatuurschommelingen krijgt. Ook is de kans kleiner bij defect dat je vissensoep krijgt.

We wensen je veel succes bij al de keuzes die je maakt. Weet dat je steeds vragen mag stellen bij enige twijfel.
Er kunnen nog aanpassingen of verwijzingen in de comments gedaan worden. Alle tips/verbeteringen zijn steeds welkom. Deze kunnen dan worden aangepast door een Moderator.
Gelieve eventuele vragen in de daarvoor voorziene topics te stellen, tenzij het echt over de inhoud gaat van dit onderwerp.
Laatst bijgewerkt door Matt1118 op ma nov 03, 2014 12:44 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Reden: Topic opgeschoond en bericht aangepast.
Aeruna
Hardened

Aquarium type: warmwater

Berichtdoor rushman » ma nov 03, 2014 1:06 pm

Is nu sticky ! :wink:
rushman
Beheerder

Aquarium type: rio 125

Berichtdoor ben79 » ma nov 03, 2014 1:18 pm

super,
misschien ook een link bij de nieuwkomers sectie plaatsen?
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Re: Re: Sticky 'hoe hou ik vissen?'

Berichtdoor Aeruna » ma nov 03, 2014 7:23 pm

Leuk! Hopelijk hebben de nieuwkomers er iets aan! :)
Aeruna
Hardened

Aquarium type: warmwater

Berichtdoor erickrol » di sep 15, 2015 5:06 pm

dank je wel voor deze uitleg ,kom zeker van pas voor een leek ,ahhaahah supper
erickrol
Newbie

Aquarium type: juwel 500

Berichtdoor Matt1118 » di sep 15, 2015 10:31 pm

Blij dat je er iets aan hebt :-)
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor eltwee » wo sep 16, 2015 7:02 am

Hoi,

Dit is de eerste keer dat ik dit topic lees, mooi algemeen en correct. Uit het oogpunt van dierenwelzijn zou ik wel de regel 1cm vis per liter water iets meer nuanceren of zelfs de absolute getallen weg laten. Een beginnend aquariumhouder wil maximaal vissen in zijn aquarium en leest dus alleen de 1cm/l en niet de kanttekening, "ietsje meer mag toch altijd". Ga je angelsaksisch dan wordt dit vrij vertaald naar 1 inch/ gallon dit is ruwweg 0,5cm/liter. Deze regel hou ik aan en sinds 2008, opstart algen en evenwicht zoeken de eerste maanden; daarna aquarium plezier, geen ziekten, planten up en down (door eigen fout en gemakkelijk te corrigeren). Kortom je aquarium is een pak stabieler met een lagere bezetting. Winst voor de dieren en de aquariumhouder.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Matt1118 » wo sep 16, 2015 5:50 pm

Gezond verstand is natuurlijk wel nodig, tenslotte zijn we bezig met dieren.
Wel een goede opmerking.

De getallen zijn er net om de beginner duidelijk te maken dat er grenzen zijn, iets tastbaar als het ware.
We schreven er ook bewust bij dat dit tamelijk algemeen is, en dus niet zomaar altijd kan worden toegepast.
Zo past een Petitella Georgiae met zijn lengte wel in een klein bakje, maar hou je ze beter in een grote omdat het actieve zwemmers zijn. Je moet dus wel verder kijken dan enkel en alleen de lengte :-)

Greetz Matt
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar Opstart van het aquarium