Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Allereerste aquarium. HELP!

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Allereerste aquarium. HELP!

Berichtdoor proxx » za mei 18, 2013 7:54 pm

Hey iedereen!

Het is zover!
Na lang erover gedacht te hebben, hebben we de stap genomen om een aquarium aan te schaffen.

Alleen is er het feit dat we TOTALE leken zijn op dit vlak.
Daarom ben ik hier, met veel (waarschijnlijk ni alle) van mijn vragen.

Maar eerst de plannen:

Als eerste wil ik vertellen dat ik wel van plan ben om planten in mijn bak te steken, maar niet overweldigend veel. Dus de achterwand wat bedekt, en wat middelgrote en kleintjes in het midden en vooraan.

Ik ben van plan met maaskeien een 'beschutting' in elkaar te knutselen, van toch een behoorlijke grootte, en zou ook graag wat hout in de bak kwijtgeraken, maar ben niet zeker dat dit goed gaat passen bij die maaskeien. (Wat denken jullie?)

We hebben een Rio 180 besteld. Dus het aquarium is al geregeld.

Dan:

Drukpunten
Ik wil dus een stenen constructie bouwen, en een aantal losse stenen plaatsen. Men heeft mij gezegd dat ik er best isomo onder steek om drukpunten te verdelen. Moet deze isomo bewerkt zijn met iets, of is dit niet nodig?

De bodem.

Ik lees veel over een voedingsbodem voor je planten. De ene zegt wel, de andere niet.
Is dit nu nodig of niet? Zo ja, doe ik dit dan gewoon als eerste in de bak, en de bodem erover, of meng ik dit vooralleer het in de bak te doen?

Welk soort bodem? Ik lees veel dat er fijn grind wordt aangeraden voor beginners, maar ik vind zand veel mooier, en het is ook nog eens veiliger voor de vissen. Is zand moeilijker te houden dan grind, of zou ik niet moeten twijfelen en gewoon zand nemen als beginner?
Moet ik andere voorzorgen nemen met de bodem? Zoals additieven tegen verrotting, enz.

En hier lees ik ook uiteenlopende dingen over op het net, hoeveel cm bedekking heb ik nu echt nodig voor de plantjes? Ik heb begrepen dat de planten min 3cm nodig hebben om goed te kunnen wortelen, dus ik veronderstel dat ik dan vooraan 3cm moet hebben en achteraan ergens tussen de 5 en 6?

Planten

Welke planten kan ik best plaatsen voor goede schuilplaatsen te creeeren, en die alleen kunnen overleven (dus liefst zonder co2 toevoeging, ik ben maar een beginner :D).

En welke soorten kan ik dan het best nemen?
Mijn voorkeur gaat naar planten met vollere bladeren, en dat gras voor vooraan vind ik ook supertof (weet niet de exacte benaming)

Ik weet dat je in het begin best snelgroeiers neemt, maar is het dan de bedoeling dat je die achteraf dan vervangt door planten die je beter vind, of zijn die snelgroeiers in het begin helemaal niet nodig?

Bacterien

Dit is een simpele vraag.
Als ik mijn bak opstart, is het dan nodig om zo'n flesje bacterien in het water te doen of niet?
Ik lees van mensen die al meer dan 30 jaar aquaria houden dat dit meer kwaad dan goed doet, en andere zeggen dat je dit best altijd doet...

De vissen

Ik heb een lijstje samengesteld van vissen die ik wel mooi vond, maar ik weet niet welke samen gaan en met hoeveel.

Ik zou graag een fatsoenlijk schooltje of 2 (zelfs mss 3) hebben (van zo'n 15 -20 stuks?)
en voor de rest een boel mooie kleurtjes, en interessante vissen (zoals die glasmeerval! :D)

Hieronder staat mijn lijstje, en ik zou jullie willen vragen of jullie hier een tof visbestand uit kunnen opbouwen, met vissen die niet te groot worden voor een 180L tank, en die met elkaar kunnen leven.

Ik heb al besloten om 1 school van 15 - 20 st te nemen van roodkop zalmen, en zat te denken aan keizer tetra's (ook 15 - 20 st)

Dan had ik graag wat guppy's gehad, m/v (2 of 3 harems). Ik heb begrepen dat dit 1 mannetje op 2 vrouwtjes moet zijn?

Ik ga garnalen toevoegen, en heb ook krabben gezien, maar ik weet niet wat dit doet met planten en andere vissen.

En dan weet ik het niet meer, welke en hoeveel ervan:

-Glasmeerval
-vuurstaart labeo
-haaibareel
-hoogvinkarper
-sumatraan
-olifantvis

En een soort hagedis die ik hieronder heb bijgevoegd, ik ken de naam niet en hoopte dat iemand van jullie hem kon identificeren :)

hagedis.jpg
Dit is de 'hagedis' waarover ik het had

Graag had ik ook nog een soort van 'viseter' die de overbevolking van het aquarium tegen gaat. Hier suggesties?

Zijn er eventuele suggesties van vissen die ik zeker in het aquarium moet bijvoegen?

Zo,

Tot nu toe zijn dit al mijn vragen.
Ik kijk al uit naar jullie reactie's! =D

Groetjes,
Donny
proxx
Newbie

Aquarium type: Juwel rio 180

Re: Allereerste aquarium. HELP!

Berichtdoor Beginnertje » za mei 18, 2013 8:29 pm

Hallo,
Wat een mooi aquarium heb je aangeschaft om mee te beginnen! Ik ben ook nog niet zo heel lang actief in de vissenwereld, maar waar ik vooral even op wil reageren is het stukje over de planten. Ik heb al die tijd geroepen dat ik geen co2 wilde in mijn aquarium (veel te veel gedoe, etc), maar met mijn vorige aquarium ging het daardoor helemaal mis. Veel alg, dode planten, wat een gedoe. Ik heb nu besloten wel vloeibare co2 toe te voegen (tussenvorm, want zo'n hele installatie vind ik maar niets ;)) en ik kan je zeggen dat het echt een enorm verschil maakt tussen de kwaliteit van mijn planten en de balans in mijn aquarium. Ik ben er echt heel blij mee en zou nooit meer kiezen het niet te doen. Het is gewoon een flesje, dagelijks toedienen (easycarbo) en voor mij een ideale oplossing. In mijn ogen júist voor een beginner.
Ik weet niet hoe anderen hier over denken, maar wilde het toch even schrijven.
Beginnertje
Newbie

Aquarium type: 60cm zoetwater

Berichtdoor proxx » za mei 18, 2013 8:32 pm

Dankje voor je reactie!

Dus jij iet elke dag een beetje vloeibare co2 in je bak?
Hoelang doe je dan met zo'n fles?
En hoeveel giet je er dan in?
proxx
Newbie

Berichtdoor Beginnertje » za mei 18, 2013 8:39 pm

Ik heb zelf maar een 60 liter bak en ik voeg elke dag 2 ml toe. Er zit in zo'n fles (de kleinste maat) 250ml, dus reken maar uit ;) zo'n 125 dagen. Maar omdat het voor mij zo'n kleine hoeveelheid is, heb ik een spuitje gekocht om af te meten, dus ik giet het er dan niet in. Maar met een wat grotere bak kan dat wel, aangezien er een maatbekertje bij zit (maar 2ml is dan heel moeilijk af te lezen).

Er zijn ook grotere flacons van easycarbo en die zijn zeker online een stuk goedkoper te vinden dan in een aquariumwinkel. Ze zijn er zelfs van een liter (zo'n 15-16euro). De dosering is 1-2ml per 50 liter aquariumwater. Ik houd nu het hoogste aan, maar dat is ook een klein beetje uitproberen.

voor 180 liter zou ik uitgaan van 6ml per dag. Dus als je een literfles hebt, doe je daar een half jaar mee, ongeveer.
Beginnertje
Newbie

Berichtdoor proxx » za mei 18, 2013 8:51 pm

Zo dat is niet mis, ik lees veel goede reviews over dat produt.

Ja je hebt me al overtuigd =D Bedankt voor de tip!
Ik dacht dat er alleen de gasflessen waren om co2 bij het water te voegen :p
proxx
Newbie

Berichtdoor Beginnertje » za mei 18, 2013 8:59 pm

Ja, dacht ik ook ;) En dat zag ik niet zitten. Het is wel iets betrouwbaarder qua hoeveelheid en je hoeft er niet meer aan te denken en misschien dat het op langere termijn ook wel iets goedkoper is. maar ik kies toch liever dan voor dit. Gewoon omdat het simpel is ;)
Beginnertje
Newbie

Berichtdoor JustMe_ » za mei 18, 2013 9:49 pm

Ik ben ook nog maar een beginnend aquariumhouder, maar heb enorm veel advies gekregen van mn vader die ruim 25 jaar aquaria heeft gehad, en ik zoek ook enorm veel over aquaria op in mn vrije tijd, ik zal je hopelijk een beetje verderhelpen hieronder:

Bodem:

Je doet de voedingsbodem onder het grind/zand, ik heb zo'n 3-4cm voedingsbodem gebruikt, voor je het grind/zand erop doet kan je het schuin maken aan de randen zodat je er niets van ziet

Ik heb rond grind, dat is veilig voor de vissen, vooral voor mn kuhli's, als je niet afgerond grind gebruikt kunnen je vissen zich eraan schaven en dus wondes krijgen

Planten:

Ik heb verschillende soorten cryptocoryne, groene tijgerlotus, belgisch groen, javavaren en vaantjesplant in groot mn aquarium, doen het allemaal prima zonder CO2

Groene tijgerlotus heeft mooie grote bladeren, ik heb er 2 in staan, ookal was 1 wel genoeg geweest, maar ze zijn helemaal in elkaar gegroeit dus laat ik ze er allebei maar in zitten, ik heb ze gekocht als knolletjes, er zaten enkele kleine blaadjes aan, deze verschrompelde helemaal en vielen eraf na een paar dagen, ik dacht dat de plant dood was maar heb ze er toch in laten zitten, na enkele dagen schoten ze terug op en zijn nu uitgegroeit tot mooie planten

Dat gras weet ik niet wat het is, weet ook niet goed wat je bedoelt, maar daar ben ik wel benieuwd achter, wil namelijk een nano aquascaping beginnen en zoek een kleine plant voor vooraan

Ik ga voor de aquascaping wel CO2 gebruiken, ik zat te denken over Sera CO2 Start, maar weet niet of dit een goed product ik, ga ik hier nog eens navragen

Bacterien:

Ik heb 3 aquariums (gehad), de 1e (37l) heb ik niks in gekapt van bacterien, de 2e (100l) wel, en de 3e (30l) ook
Heb in de 1e geen problemen gehad (ookal heb ik m maar 2 maanden hebben staan), met de 2e ook niet, en de 3e heb ik nog maar enkele weekjes staan, maar dat gaat ook goed, planten groeien toch goed

Vissen:

Over de vissen die je wil ben ik niet zeker
Olifantvissen zijn al zeker niet aangeraden, het zijn moeilijke vissen, zeker niets voor beginners, ze moeten ook alleen worden gehouden zonder soortgenoten

De hagedis is eigenlijk een soort salamander, het is een axolotl,leuke beestjes, niet al te moelijk (heb ik gelezen) maar als er een visje voorbij zwemt dat in zn bek past zal ie zn kans zeker niet laten schieten

Over de scholenvisjes: Volgens mij is het mooier om 1 schooltje te nemen, en dan met een groter aantal, maar 2 of 3 scholen van 15-20 vissen is volgens mij wel te veel

Hoogvinkarpers hebben een groot aquarium nodig minstens 1.20m, een Rio 180 is 1m denk ik eh?

Over de andere vissen in je lijstje weet ik niet veel dus kan ik beter aan iemand anders over laten om advies over te geven voor ik je foute informatie geef
80cm bak: 6 betta dames - 6 kardinaal tetra's - 6 otocinclus affinis - 1 appelslak
Dennerle Nano Cube 20l: Japonica garnalen
En nog een leuke bende jonge betta mannen en vrouwen!
JustMe_
Regular

Aquarium type: Aziatisch biotoop 100l, Nano Cube 20l, 37l bakje

Berichtdoor blubje » za mei 18, 2013 10:06 pm

Die hagedis is eigelijk een soort watersalamander, meerbepaald de Mexicaanse Axolotl, maar die kan je niet samenhouden met andere vissen, omdat ze die gaan opeten en de Axolotl koud water vereist... Ze zijn niet zo moeilijk te houden, mmaar ze willen echt wel best een constante temperatuur.
Blubjes Guppytank! http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=62&t=17176
Cabomba, Vallisneria, Gymnocoronis spilanthoides en Cladophora aegagrophila
blubje
Regular

Aquarium type: Netto 50l plantenbakje met 8 zotten van guppies!

Berichtdoor proxx » za mei 18, 2013 10:09 pm

blubje schreef:Die hagedis is eigelijk een soort watersalamander, meerbepaald de Mexicaanse Axolotl, maar die kan je niet samenhouden met andere vissen, omdat ze die gaan opeten en de Axolotl koud water vereist... Ze zijn niet zo moeilijk te houden, mmaar ze willen echt wel best een constante temperatuur.

Ik heb er juist wat over gelezen, en inderdaad, hij kan beslist niet in mijn bak (spijtig) maar voor zijn eigen welzijn, en dat van de andere bewoners laat ik het maar.

Bedankt voor deze info! :)
proxx
Newbie

Berichtdoor blubje » za mei 18, 2013 10:14 pm

Graag gedaan ;) Ik vind het zelf ook prachtige dieren sinds ik er op de unief over leerde, en ooit wil ik zelf ook eentje houden! Maar je kan best altijd zorgen voor de beste situatie mogelijk voor je dieren he, dan zijn ze gelukkiger en jij dus ook!
blubje
Regular

Berichtdoor proxx » za mei 18, 2013 10:18 pm

blubje schreef:Graag gedaan ;) Ik vind het zelf ook prachtige dieren sinds ik er op de unief over leerde, en ooit wil ik zelf ook eentje houden! Maar je kan best altijd zorgen voor de beste situatie mogelijk voor je dieren he, dan zijn ze gelukkiger en jij dus ook!

Ik ben ook wat aan het googlen geweest voor mos, en zie net in de link die je in je handtekening hebt staan dat jij een mosbol hebt liggen. ik veronderstel dat je die gewoon in je viswinkel kan krijgen? en kan je met die mosbol ook kweken in je aquarium?
proxx
Newbie

Berichtdoor blubje » za mei 18, 2013 10:24 pm

Ja, die koop je gewoon in de viswinkel ;) Kweken kan je die bij mijn weten niet zo heel gemakkelijk, maar als je er meerdere wil koop je ze gewoon, ze zijn echt niet duur hoor. Je moet ze wel geregeld omdraaien, in de natuur rollen ze over de zeebodem, waardoor alle kannten groen blijven, maar in een bak heb je dat niet, dus draaien we zelf :D
blubje
Regular

Berichtdoor proxx » za mei 18, 2013 10:26 pm

ze groeien niet vast?
proxx
Newbie

Berichtdoor JustMe_ » za mei 18, 2013 10:29 pm

proxx schreef:ze groeien niet vast?

Nee, of toch niet voor zover ik ervaren heb, ze groeien wel, maar gewoon in diameter
Ze voelen wat sponsachtig aan, heb in een van mijn mosbollen eens te hard geknepen en die ligt nu ovaal in het aquarium, krijg m niet echt meer rond :lol:
80cm bak: 6 betta dames - 6 kardinaal tetra's - 6 otocinclus affinis - 1 appelslak
Dennerle Nano Cube 20l: Japonica garnalen
En nog een leuke bende jonge betta mannen en vrouwen!
JustMe_
Regular

Aquarium type: Aziatisch biotoop 100l, Nano Cube 20l, 37l bakje

Berichtdoor blubje » za mei 18, 2013 10:30 pm

Als je ze in de bolvorm laat niet. Het heet wel mosbol, maar als ik het juist heb, valt het eigenlijk onder de soort van algen of zoiets. Je kan de bol wel opentrekken en ergens op binden om het als tapijtje te gebruiken denk ik, maar daar hebben andere leden meer ervaring mee hier denk ik.
blubje
Regular

Berichtdoor Beginnertje » za mei 18, 2013 11:17 pm

Bij mijn mosbol vertelden ze dat inderdaad ook, dat je 'm wel ergens op vast kunt binden, maar hij is dus hol vanbinnen. Ik vind het het makkelijkst ze gewoon zo in de winkel te kopen of online te bestellen. Vind ze persoonlijk erg prettig, zeker ook voor de garnalen. En simpel te onderhouden (ik krijg op mijn kamer zelfs m'n caktussen dood, dus makkelijke planten is voor mij een must).

Planten die ik heb en die het heel goed doen:
- 1 x Eleocharis Vivipara
- 1 x Ceratopteris siliquosa
- 1 x Elodea densa (waterpest)
- 1 x Lysimachia nummularia "aurea" (goud penningkruid)
- mosbol
- endocrinussoort, maar weet niet meer welke

Overigens is die eerste plant vrij snel bruin geworden en hebík 'm eruit gehaald. Maar hij had wel enorm veel stekjes en die heb ik wel gepland en die doen het wel goed. Alleen duurt het even voor ze weer gegroeid zijn. Dat goud penningrkuid en de waterpest doen het bij mij perfect, evenals de mosbol en de cera(etc). Die laatste heeft voor mij al zo enorm veel stekjes in een paar weken dat ik al wat uitgedeeld heb aan een vriendin en mijn tante. Waterpest staat intussen ook op twee plekken in het aquarium omdat ze de pan uitgroeiden!
Beginnertje
Newbie

Keer terug naar Opstart van het aquarium