Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Wel of geen planten.

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Wel of geen planten.

Berichtdoor Fishyke » do maart 28, 2013 12:41 pm

Ik ben dus bezig met de opstart van een nieuw aquarium.
Dit aquarium zal binnenkort bewoond worden door sluierstaart goudvissen.

ZOals de meeste hier wel weten zijn sluierstaarten echte veelvraten en ook aquariumplanten moeten eraan geloven. In de bak waar ze nu verblijven lukt het hen zelfs om de cabomba bijna kaal te vreten :o
Gelukkig groeit deze plant erg snel en valt het dan vaak ook niet echt op.
Maar andere planten die trager groeien zullen het denk ik niet overleven en er ook niet uitzien.

Nu ben ik in mijn zoektocht al enkele aquaria tegen gekomen waar weinig tot helemaal geen planten in staan.
Maar dit zijn dan vooral bakken voor cichliden enzo.
Dit lijkt mij ook wel handig met sluiers, maar hoe hou je een aquarium zonder planten gezond?
Kan een aquarium zonder planten stand houden?

Waar ik mij vooral zorgen om maak in een aquarium zonder planten zijn:
1. de afvalstoffen zoals nitraat wat volgens ik heb gelezen net door de planten uit het water word gefilterd
2. algen, want zonder planten blijven er natuurlijk voldoende voedingsstoffen over voor de algen.
Fishyke
Regular

Aquarium type: Ferplast cayman 110 pro en Ferplast cayman 60 pro

Re: Wel of geen planten.

Berichtdoor Rimson » do maart 28, 2013 1:17 pm

Vallisneria en waterpest en belgisch groen zijn redelijk stevige en snelgroeiende plantjes, die halen wel wat nitraat uit je water.
doch verversen en misschien voor de algen een algeneter (wel weet ik niet of een algeneter (van kleiner formaat) en koudwater tezamen gaat)
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Berichtdoor Fishyke » do maart 28, 2013 7:26 pm

Een algeneter hebben ze mij in de speciaalzaak afgeraden omdat deze zich 's nachts zou kunnen vastzuigen op de op de bodem slapende sluierstaarten waardoor ze beschadigingen oplopen met soms infecties tot gevolg.
Ze hebben mij wel verteld dat ik een schooltje "corydoras sterbai" bij de sluiers zou kunnen zetten om de bodem schoon te houden. Waardoor er dus minder afval in het aquarium zit en er minder algengroei zou ontstaan.
Maar corydoras zijn voor zover ik weet toch warmwatervisjes die hogere temperaturen nodig hebben?
Het aquarium is niet echt een koudwaterbak. Ik heb er een thermostaat in die het water constant op 22° verwarmd.

En hoeveel snelgroeiende planten zet ik best in de bak om de waterwaarden goed te houden.
Het lijkt mij dat ik het met 4 of 5 bosjes niet ga redden?
Ik wil ook weer niet teveel planten zodat de vissen genoeg zwemruimte blijven behouden.

I know, ik ben een moeilijke :)
Fishyke
Regular

Berichtdoor zalmpje » do maart 28, 2013 7:38 pm

Als je snel bent kan je in de Aldi terecht voor hoornblad, waterpest en nog iets...kan op de naam niet komen.
Er zijn ook drijfplantjes te koop
zalmpje
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor christel 1975 » vr maart 29, 2013 12:58 am

je kan beginnen met 4 a 5 snelgroeiers en als ze groeien toppen en die top opniet in je bodem steken. als je planten wil waar je sluiertjes vanaf gaan blijven moet je gaan voor hardere plantjes. en daar blijven ze goed af hoor. :wink:
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor Wimpieke » vr maart 29, 2013 6:18 pm

Hoi Fishyke,

Als je jezelf een moeilijke vindt, dan zijn we toch al met 2 ambetanteriken. Hier exact dezelfde situatie: bak in opstart, ook voor sluiers, ook op 22°c en ook de vraag in verband met de corydoras...

Fishyke schreef:Ze hebben mij wel verteld dat ik een schooltje "corydoras sterbai" bij de sluiers zou kunnen zetten om de bodem schoon te houden. Waardoor er dus minder afval in het aquarium zit en er minder algengroei zou ontstaan. Maar corydoras zijn voor zover ik weet toch warmwatervisjes die hogere temperaturen nodig hebben? Het aquarium is niet echt een koudwaterbak. Ik heb er een thermostaat in die het water constant op 22° verwarmd.

Alvast 'nen dikke merci' voor jullie reacties!
Wimpieke
Newbie

Aquarium type: Juwel Vision 180

Berichtdoor Berre83 » vr maart 29, 2013 11:17 pm

ik heb het is wa opgezocht...op alle site's zie je zo tussen de 21 en de 25 graden staan...dus in principe moet het wel kunnen denk ik...maar hou er wel rekening mee dat ge die corydora's dan ook soms moet voederen he.want soms word er wel is een misvatting over deze vissen gedaan.ze zeggen soms dat ze het afval opruimen.maar das dan wel het afval van het eten en niet uitwerpselen van vissen,maar da woelen ze wel een beetje om omdat ze door de bovenste laag van de bodembedekking grondelen...
Juwel Rio 240 (ZA)
Berre83
Regular

Aquarium type: Juwel Rio 240 (ZA)

Berichtdoor Fishyke » zo maart 31, 2013 8:16 pm

Mij werd aangeraden om "tetra tabimin" en "Sera Vipachips" afwisselend te voeren aan de corydoras.
En verder watervlooien enzo, maar dit krijgen mijn sluiers ook, dus dat is regelmatig aanwezig.
Er zitten sinds vandaag 4 corydoras sterbai in mijn grote bak samen met twee nog hele kleine sluiers.
Tot nu toe lijkt het goed te gaan, maar ze zitten natuurlijk nog maar enkele uren samen.
Fishyke
Regular

Berichtdoor Berre83 » zo maart 31, 2013 10:39 pm

da zal wel goe komen :)
Juwel Rio 240 (ZA)
Berre83
Regular

Aquarium type: Juwel Rio 240 (ZA)

Berichtdoor Wimpieke » di apr 02, 2013 12:27 am

Fishyke,

Hou ons zeker op de hoogte van het verloop, en vooral van het samenleven tussen die 2 ;-) Is zeker interessant voor ons ook, al zitten wij hier nog in de opstart-/inloopfase.

Ik ben benieuwd, en blijf het zeker volgen!
Grtjs
Wimpieke
Newbie

Berichtdoor Fishyke » wo apr 03, 2013 8:37 pm

Het gaat hier nog steeds heel erg goed. De corydoras zijn gewoon super grappig :).
Echt leuke visjes om bezig te zien.

Zowel de sluierstaarten als de cory's gaan ieder hun gang en lijken elkaar heel goed te verdragen.
Alleen tijdens het voeren zijn de sluiers soms echt heel erg snel en lomp waardoor de cory's even wat afstand houden van het voer, maar zodra de sluiers hun voer op hebben kunnen de cory's rustig van hun tabletten smullen.

Vermits het zo goed gaat ga ik wat meer cory's aanschaffen en ga ik nog 6 cory's bijhalen zodat er een groepje van 10 is, want ik heb gelezen dat ze eingelijk met minimum 8 zouden moeten zijn.
Fishyke
Regular

Berichtdoor Wimpieke » do apr 04, 2013 6:36 pm

Leuk om te lezen dat alles daar goed gaat met de visjes. En leuk te zien dat je er zo van geniet! Wij wachten hier geduldig op de nitrietpiek... en daarna, feest! ;-)

Hoe groot is je bak eigenlijk? Kwestie van eens te vergelijken aan hoeveel sluiers, cory's,... wij zouden kunnen denken.
Wimpieke
Newbie

Berichtdoor Fishyke » do apr 04, 2013 7:32 pm

Het is een cayman 110cm met 230L inhoud.

In totaal heb ik nu 8 sluiers waarvan er reeds 4 in de cayman 110 zitten en de andere 4 gaan er dit weekend ook bij.
Ik moet wel zeggen dat niet alle 8 de sluiers in het aquarium zullen blijven, nu ze nog klein zijn valt het nog mee, maar zodra ze groter worden ben ik vanplan om 4 van de 8 sluiers in de vijver te zetten.
Dan blijven er 3 zwarte demekin en 1 oranda in het aquarium en dan komt er nog 1 oranda bij.
Dus dat worden dan 5 sluiers.

In een 180Liter bak zou je volgens de regel "50L per sluier" 3 sluiers kunnen houden, maar met een goede sterke filter zal 4 volgens mij ook geen probleem zijn.

Volgens de verkoper zouden meer corydoras ook kunnen (hij sprak van makkelijk 20 in een 110cm bak?), omdat ze erg weinig vervuilen en goed dienst doen om de "overschotjes" op te eten.

Ik ga ook mijn huidige binnenfilter (bluwave07) vervangen door een JBL cristalprofi greenline e1501, dit omdat ik vermoed dat de binnenfilter op termijn de vervuiling van de sluiers niet zal aankunnen. Ik dacht dat het een beetje overdreven was dat het zo'n sterke vervuilers zijn, maar AMAI! het zijn echt wel vuile varkentjes :D

Maar nu ben ik zo voor die cory's gevallen dat ik in mijn cayman 60 ook een groepje van 10 zal gaan houden. dit worden dan "Corydoras Habrosus", deze blijven wat kleiner dan de sterbai.
Fishyke
Regular

Berichtdoor Rimson » vr apr 05, 2013 1:09 pm

ivm cory's die vervuilen evenveel als gelijk welke andere vis van hun formaat.

Ik denk dat de verkoper $$ geroken heeft...
20 cory's als het ietwat speciale zijn zullen al gauw een kleine 200 euro zijn ;)
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Keer terug naar Opstart van het aquarium