Inloggen/Registreren

Zoeken Help

opstart Walstad methode??

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

opstart Walstad methode??

Berichtdoor KriBo » di jan 01, 2013 3:27 pm

Hello allemaal.

Momenteel heb ik nog geen aquarium, maar heb mijn oog laten vallen op een sera biotop nano 60l en heb nog geen ervaring met aquaria. Mijn doel is een rustgevend aquarium te hebben waar je bij kan wegdromen, slechts enkele kleine visjes en geen kweekprogramma te starten.

Ik ben nieuw op het forum en heb een aantal topics nagezocht op informatie rond de walstad methode. (Low tech)

Dit is de methode om met voldoende planten en een grondlaag onder je grind je aquarium te filteren. Zodoende de waterkwaliteit zeer goed op peil te kunnen houden en ondermeer algen zo goed mogelijk onder de knoet te kunnen houden. De planten krijgen hun voeding door het visseneten en afval en zouden volgens de theorie ook bodemrot tegen gaan ed... interessant boek.

Echter kan ik er niet veel praktisch over vinden (wel of geen filter gebruiken ed)

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
KriBo
Newbie

Aquarium type: 40L goudvis bak, 100L afgdankte bak (in renovatie)

Re: opstart Walstad methode??

Berichtdoor driver.tim » di jan 01, 2013 3:52 pm

ik zou zowizo wel een filter gebruiken ;)
driver.tim
Hardened

Aquarium type: home made 130/60/60

Berichtdoor KriBo » di jan 01, 2013 4:02 pm

Ik denk ook best wel, al is het maar voor de waterverplaatsing denk ik dan.
Maar zijn er mensen die ervaring hebben met de walstad methode. Is dat realistisch of alleen maar een mooie theorie?
KriBo
Newbie

Berichtdoor Admin » di jan 01, 2013 10:03 pm

Wel deze methode bestaat erin een biotoop/concept te maken dat volledig zelfstandig kan bestaan zonder teveel mechanische elementen. Het is idd de bedoeling om een aquarium te maken die:

- geen nood heeft aan frequente waterverversingen
- planten geen nood hebben aan extra bemesting
- geen extra co2 toevoeging
- geen nood aan filter omdat de planten die aanwezig zijn zullen voorzien in de verwerking van nitraat en ammoniak
- ...

In principe start je met een bodem die zorgt voor filtering, afbraak en verwerking van afvalstoffen. Alvorens een bodem erin te plaatsen ga je goed moeten uitkijken wat type van bodem erin hoort. Ik weet het niet vanbuiten, maar de samenstelling van de bodem bestaat uit verschillende lagen en dit is eigenlijk het moeilijkste van heel de bak -> het samenstellen van de juiste bodem.

Qua beplanting heb je nood aan goed groeiende 'echte' aquariumplanten bv Ludwigia repens, Rotala rotundifolia, Hornwort, Hygrophila corymbosa, Limnophila sessiliflora eventueel wat Ricca,

Het is evenwel belangrijk om het water toch wat te laten beweging, dit alleen al om je vissen voldoende zuurstof te geven. Je kan stroompompje hanteren, maar voor een nanobak is dat wel ff zoeken, vaak zijn deze te sterk qua stuwing. Je moet hiervoor het internet maar eens afzoeken.

De belichting ook belangrijk voor je planten mag intens zijn, maar niet "te" intens (wat een uitleg :D). Heb het even opgezocht en men spreek van ongeveer 2 WATT per 4 L water. Dus dit kan je ff bekijken.

Belangrijk is ook bovenstaande elementen met een korrel zout te nemen in de 'opstart face', het kan nuttig zijn om in de 1ste maanden toch wat bij te sturen. Ik bedoel hiermee, toch water te verversen, mss toch een filter aan te sluiten en je waterwaarden iets frequenter te meten.

Ook belangrijk : less is more wat vissen betreft. Het is dus niet de bedoeling om hier een massa aan vis in te steken. Hoe minder visjes hoe beter.

Er zou ook een boek over bestaan:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

ISBN-13: 9780967377315

ISBN-10: 0967377315

geschreven door idd: DIANA WALSTAD

Greetzz :mrgreen:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor KriBo » di jan 01, 2013 10:43 pm

Inderdaad, ik las het boek, maar ik ben nog een groentje op aquariumvlak er waren nogal wat praktische vragen.

zoals inderdaad (de sterkte van) de filter, want misschien haalt die te veel voeding uit het water zodat de planten niet kunnen floreren en algen welig gaan tieren. Misschien een ietwat grove filter-wat gebruiken zodat er toch wat DOC in het water blijft en bijvoorbeeld de helft van de aanbevolen hoeveelheid siporax voor de bacteriehuisvesting???

de bodemsamenstelling: ik zal wel nemen wat ze me aanraden bij Hustinx of Aqua Bilzen...
iets wat zo veel mogelijk op potgrond lijkt, maar toch wat aquarium-safe is, niet dat er ineens een hoeveelheid ammoniak vrij komt... met daarop een donderen fijne bodemdekking.

de plantjes: de planten uit het boek zijn misschien niet gangbaar in de speciaalzaken en zou dus redelijk duur kunnen uitvallen. plantjes zoeken in die shops met uw shortlist in de hand en dan zo veel mogelijk bodem ermee bedekken zodat er hopelijk geen bodemrot komt. vooraan wat laaggroeiende bodembedekker en achteraan wat hoger groeiende planten met hopelijk wat 'luchtgroei' .

de belichting: Walstad gaat inderdaad uit van een gemiddelde van 2watt/gallon maar zet haar aquarium wèl in de zon.... hoe meet je die belichting? Daar is ze niet expliciet over..

ook weet ik nog NIKS van vissen effectief houden en wilde ik eens horen of het boek enkel mooie theorie was.

ik ga gewoon lekker in het diepe springen.
Bak aanschaffen, filtertje aan, nitrivec er in, netjes laten 'indraaien' en testen (no2piek laten gebeuren)

dan beginnen met wat garnaal (en slakjes die waarschijnlijk met de plantjes meekomen) en na gewenning van de bak aan de bezetting wat kleine visjes die vrouw en kind mogen 'helpen' kiezen...

klinkt dat wat aannemelijk?

alvast bedankt voor het advies en zal de opstart met foto's bloggen op de gepaste locatie...
KriBo
Newbie

Berichtdoor Admin » di jan 01, 2013 10:53 pm

wel de planten die ik hierboven genoemd heb "Ludwigia repens, Rotala rotundifolia, Hornwort, Hygrophila corymbosa, Limnophila sessiliflora eventueel wat Ricca " zijn vrij veelvuldig verkrijgbaar hoor, dat gaat je geen problemen geven.

Hetgeen je voorstelt lijkt me zeker ok: bak aanschaffen -> inrichting (bodem/stenen/filter aan sluiten/planten plaatsen/ ... ) -> 3-tal weken je aquarium laten rijpen , idd de nitrietpiek verwerken, ondertussen een samenstelling proberen maken (op papier) van je toekomstig vissenbestand -> week 4 stilletjes aan de aanschaf van vissen verichten. Tip: koop nooit alle soorten in 1 keer aan, maar probeer dit te spreiden om je water niet onmiddellijk teveel te belasten.

Greetzz :D
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Keer terug naar Opstart van het aquarium