Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Don's Aquarium

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Re: Don's Aquarium

Berichtdoor joanna » wo nov 28, 2012 8:28 pm

Het is een bestandje dat ik even op gevoel heb samengesteld voor een 60cm aquarium. Ik kijk zelf eerder naar het karakter van de vissen dan naar de centimeters. Colisa chuna en de danio's zijn bv erg rustige visjes, de cory's voelen zich echt veel beter in een groep. Je kan er natuurlijk ook bv 15 danio's en 6 cory's van maken en eventueel later nog uitbreiden als je merkt dat het geen probleem is.

Bij andere kleine goerami's denk ik vooral aan de knorgoerami's: trichopsis vittata, schalleri en pumila. Deze zijn wel een pak heviger en actiever dan colisa's, ik weet ook niet direct vanbuiten of de vittata wel klein genoeg is voor dit aquarium. De pumila is erg klein, maar ook erg hevig (zal gerust garnalen jagen die even groot zijn als hemzelf). Dan heb je ook nog de chocoladegoerami, een beetje moeilijker om goed te houden.

Andere kleine cory's zijn de hastatus en de pygmaeus, maar deze zwemmen meer in de middenlaag. De corydoras panda is ook erg leuk en wordt niet zo groot.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor Don_Colore » do nov 29, 2012 1:45 am

joanna;

bedankt voor de feedback. Heb ik iets aan hoor!

ter info: ik probeer verdere reacties omtrent visbestand in ander topic te houden. viewtopic.php?f=64&t=16216&p=147809#p147809

Groetjes;

Don
Don_Colore
Newbie

Aquarium type: 56 x 31 x 40 gezelschapsaquarium

Berichtdoor christel 1975 » do nov 29, 2012 9:18 am

ik heb corydora pygmeus in mijn 60cm en die zwemmen maar heel af en toe in de middenlaag en blijven toch meestal onderaan. :wink:
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor Don_Colore » do nov 29, 2012 4:06 pm

Hoi,

ondertussen begin ik wat concreter te denken hoe mijn bakje bevolkt zou kunenn worden.

Volgend overzichtje lijkt me leuk:

- 3 x Tateurndina ocellicauda 1 mannetje en 2 vrouwtjes
-15 x danio margaritatus 15
- 1 betta mannetje
- 3 japonica garnalen
- 1 appelslak

Nu heb ik hierbij enkele vraagjes:

met welke vissen en aantal zou ik best beginnen en hoe bouw ik dat best op? Ik heb begrepen dat je best niet te veel in 1 keer plaatst maar ik heb niet meteen een idee over hoe ik dat dan moet aanpakken en waarmee ik rekening moet houden.

Hebben sommige van deze vissen nood aan aparte inrichtingen?

Momenteel heb ik enkel een plantenbezetting zoals eerder hierboven beschreven, en liggen er twee stukken kienhout te weken. weet nog niet of ik zel wel degelijk alletwee ga gebruiken. van zodra die niet meer boven drijven ga ik wat spelen met de inrichting van mijn bakje.

Maar ik heb ook gelezen dat bijvoorbeeld een betta soms wel een aparte schuilplaats nodig heeft. Christel heeft zo een halve kokosnoot staan he? Is dat nodig als je enkel 1 mannejte plaatst? en is het echt noodzakelijk dat ik bijvoorbeeld drijfplantjes voorzie voor het schuimnest? Wat als ik dat niet doe en de betta zijn nest niet maakt? Wordt die daar dan ambetant van?

Voor de Tateurndina ocellicauda lees ik dat die graag van die buisjes hebben om te kweken. Maar, aangezien ik dat niet echt van plan ben: is dat dan ook nodig? Of heb je het sowieso nodig voor het welzijn van de beestjes. Hoeveel heb ik er dan nodig? Eentje voor de twee vrouwtjes en mannetje in totaal, of enkel twee omdat ik twee vrouwtjes zal hebben of toch drie dat ieder zijn buisje heeft?

voor de garnalen voorzie ik best ook mos he? Of is dat ook niet een echte noodzaak?

Ondertussen lijkt het erop dat ik aan mijn nitrietpiek bezig ben! ondertussen zijn we 8 dagen ver en ik merkte zonet een eerste keer dat het teststripje van NO2 rozig kleurde, als ik goed aflees heb ik een waarde "2". Kan dit nu al? ben echt van scratch opgestart zonder toevoeging van bacteriecultuur of zo (enkel eerste twee dagen danibac, zoals eerder beschreven, maar dat bleek een vergissing door verkeerde inlichtingen van slechte lfs)

Is het nu zo dat van zodra deze waarde terug op 0 staat, dat ik aan vissen kan beginnen denken? Of zal het herinrichten met kienhout ook nog met zich meebrengen dat ik weer een extra week of zo moet wachten?

Alvast weer bedankt voor het lezen van deze post :-)
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor christel 1975 » do nov 29, 2012 4:38 pm

met de garnalen kan je best wachten tot je aqarium minimum 6 weken is ingedraaid deze zijn zeer gevoelig aan de waterwaardes van een juist startend aqarium. garnalen houden wel van mos en ook van verstopplaatsjes.
Tateurndina ocellicauda daar weet ik eigenlijk ook niet veel van maar heb ook wat opgezocht en ze lijken het idd wel te waarderen als je voor hen schuilplaatsen hebt. ook las ik dat het soms vinnebijters kunnen zijn dus let wel goed op voor je man betta.
danio margaritatus deze stellen weinig eisen misschien met 8 van deze beginnen en dan verder opbouwen tot 15 stuks.
betta mannetje deze wil graag planten die tot het wateroppervlak komen en drijfplanten worden ook ten zeerste gewaardeerd. ik heb idd een halve cocosnoot en daar gaat hij graag in. de kweekster van hem had dit nog nooit gehoord dus misschien heb ik weer zoon gekkerd :P deze vis ka je ook in een juist draaiend aqarium zetten. een schuimnest gaat hij maken als hij zich goed voeld in je aqarium.
de appelslak kan je erin oen als je aqarimwaardes in orde zijn
als ik van jou was zou ik ook wel zorgen dat je als er vissen in zitten niet meer moet gaan rommelen met het kienhout dat geeft hun enkel stress.
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Berichtdoor Don_Colore » za dec 01, 2012 6:25 pm

aangezien ik momenteel met nitriet zit, verwacht ik eerstdaags mijn eerste visjes te kunnen halen. ik ben daarnet nog even naar de LFS geweest om een mosballetje, gewoon omdat ik het mooi vind, en ook voor de garnaaltjes die ik denk te houden.

Ik zit echter met het probleem dat 1 van mijn 2 stukken kienhout blijft drijven. heeft al een week in een emmer ondergedompeld geweest maar bijft steeds naar boven komeb. ik heb geen stenen liggen en zou ook niet weten hoe ik dat stuk mooi onder kan houden met lelijke stenen. iemand een tip wat ik met dat stuk kienhout kan doen om het alsnog onder te houden?

thanks!
Laatst bijgewerkt door Don_Colore op di dec 04, 2012 11:17 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor Buddy » za dec 01, 2012 7:19 pm

Je kan er een plat stuk steen of plexiglas aanvijzen en dit dan onder het grind verstoppen
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Don_Colore » zo dec 02, 2012 12:19 pm

ik heb geprobeerd de grootste stukken eraf te zagen in de hoop dat het dan toch onder bleef, maar ik moest steeds kleiner en kleiner gaan zodat er uiteindelijk niets meer overbleef wanneer het eindeljk niet meer dreef :)

ik heb gisteren eens mijn bakje wat heringericht, resultaat hieronder. ik moet het glas nog wel wat kuisen nu, en wacht vol ongeduld op de eerste visjes.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Laatst bijgewerkt door Don_Colore op di dec 04, 2012 3:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor christel 1975 » zo dec 02, 2012 1:39 pm

dat zal zeker nog mooier worden als alles is ingegroeid.vervelend hé dat wachten tot de piek voorbij is :evil:
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Berichtdoor Don_Colore » zo dec 02, 2012 1:54 pm

inderdaad vervelend :D

Christel, ik heb een vraagje voor jou: jij hebt ook manado bodem he? hoe hevel jij het vuil dat daarop ligt af? ik heb het gevoel dat ik gewoon heel de bodem opzuig :-s

bedankt
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor Aeruna » zo dec 02, 2012 2:20 pm

in mijn 60literke gebruik ik een hevelklok, daar woelt de manado van op, maar er komt heel weinig mee, als je gewoon een buisje gebruikt is het niet te doen.
Aeruna
Hardened

Aquarium type: warmwater

Berichtdoor Don_Colore » ma dec 03, 2012 1:29 pm

Bedankt Aeruna. Ik gebruik ook een hevelklok, maar heb toch het gevoel dat ik nog redelijk wat bodem mee opneem.. Misschien moet ik een grotere diameter gebruiken...?

Ik heb nog een ander vraagje: aangezien ik zeer hard water heb met een GH van >21, is er mij aangeraden ofwel te mengen met osmose/regenwater ofwel te filteren over turf. aangezien osmosewater aanmaken of regenwater verzamelen hier iets moeilijker gaat, zou ik misschien opteren voor het filteren over turf.

Waar moet ik op letten bij het kopen van dergelijke filter waarmee dat mogelijk is? is bijvoobeeld zo'n filterke als dit geschikt? http://www.aquarush.be/a-17885938/binne ... er-200l-h/

bedankt!

groeten,

Don
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor Manacapuru » ma dec 03, 2012 1:39 pm

Dag Don,

Turf kan je bijvoegen in je huidig filter of er een tweede filtertje voor voorzien. Zowel JBL als Sera hebben substraatpellets op basis van turf.

Ik denk wel dat om een KH 21 af te breken turf alleen niet genoeg gaat zijn (gaat te lang duren)... Osmose water kan je trouwens ook kopen in de aquariumwinkel.
ZA streekaquarium 150x55x65 : viewtopic.php?f=28&t=14915
Manacapuru
Moderator

Aquarium type: Zuid-Amerikaans

Berichtdoor Aeruna » ma dec 03, 2012 1:44 pm

Hmm mijn hevelklok is ovaalvormig en op zijn breedste punt een 4tal cm. ik doe die op en neer als ik aan het hevelen ben, dan valt de manado er gemakkelijker terug uit, het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe laag je emmer staat (hoe lager, hoe meer stroming, hoe meer manado dat er meekomt). Trial en error zeker?
Succes alleszins :)
Aeruna
Hardened

Aquarium type: warmwater

Berichtdoor Don_Colore » ma dec 03, 2012 1:53 pm

Hallo,

misschien dat ik GH en KH waarden door elkaar haal? Ik dacht dat de GH de hardheid voorstelde? Misschien duidelijker: ik heb de volgende waterwaardes. GH >21 -- KH 7 -- pH 7.2

Ik vermoed dat die GH waarde wat omlaag moet, terwijl KH en pH wel ok zijn? hoe kan ik dit best aanpakken, bij voorkeur zonder speciaal water. als 't niet anders kan, kan 't niet anders, maar ik verkies ervoor om indien mogelijk te werken met enkel leidingwater en dus het probleem op een andere manier aan te pakken (zonder dure middeltjes erin te kappen).

Ter info: mijn huidig filtertje is zo een zeer basic filterke: http://bit.ly/TGzypm met enkel een "grijze spons" in. Ik had die al in twee geknipt, met het idee om de helft te vervangen door filterwatten. Kan ik hier ook nog turf in kwijt, of hou ik het toch best op een nieuw filterke? Los van het feit of het überhaupt dus mogelijk is, he. maar daarvoor is er dus eerst meer duidelijkheid nodig over het echte probleem, nl hoe krijg ik die GH waarde omlaag?
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor Don_Colore » ma dec 03, 2012 2:07 pm

Aeruna schreef: [...] mijn hevelklok is ovaalvormig en op zijn breedste punt een 4tal cm. ik doe die op en neer als ik aan het hevelen ben, [...] hoe laag je emmer staat[...]

Aeruna, bedankt voor je feedback. Mijn hevelklok is gewoon rond, maar ook ongeveer 3à4 cm doorsnede. ik zette die wel gewoon op de bodem neer, en de emmer stond inderdaad wel wat lager.

Ik zal er eens wat mee spelen, kwestie van de beste techniek te vinden. Je ziet, ik ben echt nog nieuw in dit hele gebeuren, vandaar de soms wel echt basic vragen ;)

Thanks!
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor christel 1975 » ma dec 03, 2012 2:43 pm

ik ga gewoon met een darmpje over de grond maar niet er tegen, als ik dan wat wegzuig gooi ik dat nadien er gewoon weer in :wink:
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Berichtdoor Don_Colore » ma dec 03, 2012 3:09 pm

Christel,

als je dat er dan weer ingooit, dan gooi je toch gewoon je vuil er ook weer mee in? :?:
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor christel 1975 » ma dec 03, 2012 3:56 pm

ik gooi mijn emmers uit in een zeef dan goed spoelen en dan kap ik het terug in. :wink:
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Berichtdoor Alvatro » ma dec 03, 2012 10:45 pm

Don_Colore schreef:Hallo,

misschien dat ik GH en KH waarden door elkaar haal? Ik dacht dat de GH de hardheid voorstelde? Misschien duidelijker: ik heb de volgende waterwaardes. GH >21 -- KH 7 -- pH 7.2

Ik vermoed dat die GH waarde wat omlaag moet, terwijl KH en pH wel ok zijn? hoe kan ik dit best aanpakken, bij voorkeur zonder speciaal water. als 't niet anders kan, kan 't niet anders, maar ik verkies ervoor om indien mogelijk te werken met enkel leidingwater en dus het probleem op een andere manier aan te pakken (zonder dure middeltjes erin te kappen).

Ter info: mijn huidig filtertje is zo een zeer basic filterke: http://bit.ly/TGzypm met enkel een "grijze spons" in. Ik had die al in twee geknipt, met het idee om de helft te vervangen door filterwatten. Kan ik hier ook nog turf in kwijt, of hou ik het toch best op een nieuw filterke? Los van het feit of het überhaupt dus mogelijk is, he. maar daarvoor is er dus eerst meer duidelijkheid nodig over het echte probleem, nl hoe krijg ik die GH waarde omlaag?

Eigenlijk is in een aquarium vooral de kh belangrijk.En die zit bij jou redelijk goed.
De Gh en Kh hangen een beetje aan elkaar,als de kh nog wat zakt,de gh ook.
Er zijn harsen die de gh wat kunnen doen zakken,maar de kh dus ook wel iets.
Uiteindelijk zal je nog altijd een te hoge gh overhouden,met de kans dat de kh teveel zakt.
De kh zorgt voor een ph bufferend vermogen,onder de 6,wat moeilijkt lukt vanuit hard water,kan er gevaar dreigen op ph sprongen.

Of uiteindelijk al deze inspanningen zullen lonen,en problemen bovenop,is het de moeite om
hier al die energie in te stoppen.Osmose is nog altijd de beste optie.

Turf is geen exacte wetenschap,en word maar weinig gebruikt.Eigenlijk alleen toepasbaar in trage filters of tijdelijk in kweekbakken om de hardheid omlaag te halen.Als de tijd vorderd nemen de looi-zuren af,waardoor nooit dezelfde mate van ontharding kan worden bekomen.In krachtige filters vliegen de looizuren snel uit de filter,om daarna nog op een zacht pitje te presteren.
Over lange perioden en veel turf vervangen kan je misschien blijvend op een lagere ph en kh geraken.
Maar de Gh zal ook door turf niet blijvend laag zakken.
Telkens als je hard leidingwater toevoegd of ververst ga je die balans terug omgooien.

Jouw waarden zijn nog zo slecht niet,de kh en ph is goed,ik zou me over die Gh geen zorgen maken.
Ik denk niet dat de GH voor problemen gaat zorgen.
Lid aquaranen Gent
Alvatro
Regular

Aquarium type: biotoop Discus

Berichtdoor Don_Colore » ma dec 03, 2012 10:50 pm

thanks Alvatro.

tenzij je hier nu massaal wordt tegengesproken, stelt me dat al iets gerust. denk je dat het ok is als ik gewoon leidingwater blijf gebruiken? Op dit ogenblik zou ik liever vermijden osmose en/of regenwater te gebruiken. Als het moet dan moet het natuurlijk, maar als het niet echt moet, dan liever niet. ik vermoed dat ik best gewoon kijk wat mijn vissen en plantjes zullen doen en op basis daarvan dan zal beslissen al dan niet iets met osmose dan wel regenwater te doen...

groeten
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor Don_Colore » ma dec 03, 2012 10:58 pm

by the way: @iedereen enorm bedankt!!!voor de vele hulp en de snelle antwoorden op al mijn vragen! Voor jullie allemaal basiskennis, dus misschien wat vermoeiend om dit voor de zoveelste keer uit te leggen, maar toch antwoorden jullie telkens. Ik probeer zoveel mogelijk te lezen maar zit toch telkens met specifieke vragen waar ik het antwoord niet op vind, en vind het dan ook super dat ik telkens opnieuw een antwoord krijg!!!
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor Alvatro » ma dec 03, 2012 11:09 pm

Don_Colore schreef:thanks Alvatro.

tenzij je hier nu massaal wordt tegengesproken, stelt me dat al iets gerust. denk je dat het ok is als ik gewoon leidingwater blijf gebruiken? Op dit ogenblik zou ik liever vermijden osmose en/of regenwater te gebruiken. Als het moet dan moet het natuurlijk, maar als het niet echt moet, dan liever niet. ik vermoed dat ik best gewoon kijk wat mijn vissen en plantjes zullen doen en op basis daarvan dan zal beslissen al dan niet iets met osmose dan wel regenwater te doen...

groeten

Als jouw waterwaarden zo blijven kan je gerust doorgaan met leidingwater,hoor!
Veel succes !! :D

Alvatro
Lid aquaranen Gent
Alvatro
Regular

Aquarium type: biotoop Discus

Berichtdoor Don_Colore » di dec 04, 2012 12:25 am

Onder het motto "baat het niet, dan schaadt het (hopelijk) niet" heb ik een kleine mod uitgevoerd aan de lampenkap:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Laatst bijgewerkt door Don_Colore op di dec 04, 2012 3:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Don_Colore
Newbie

Berichtdoor christel 1975 » di dec 04, 2012 12:41 am

ik maakte me in het begin ook zorgen om mijn waterwaardes die hetzelfde waren als die van jou heb ook besloten om het toch maar te proberen en mijn visjes doen het goed. enkel de ottocinclusjes zijn gestorven een voor een dus de ene vis kan er tegen en de andere niet. nu ondertussen is mijn kh wel een beetje gedaald maar ik gebruik nog steeds gewoon leidingwater. welke vissen zou je willen? leuk bedacht om meer lichtopbrengst te hebben maar hou int oog dat er geen dampen vrij komen bij verhitting.wat heb je juist gebruikt om te reflecteren?
en we proberen te helpen waar we kunnen en zeker vragen blijven stellen hoor we leggen het liever 100x uit dan dat er onnodig vissen sterven :wink:
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar Opstart van het aquarium