Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Een nieuw begin voor Manacapuru's maanbak

Creëer hier je eigen aquariumdagboek Laat iedereen meegenieten van het reilen en zeilen van jouw aquarium.
Bookmark and Share

Een nieuw begin voor Manacapuru's maanbak

Berichtdoor Manacapuru » zo maart 18, 2012 8:05 pm

Vandaag ben ik na een tripje Poisson d'Or overgegaan tot de aanschaf van een nieuw aquarium voor het onderbrengen van maanvissen. M'n huidige bak biedt na aanhoudende tegenslag nogal een troosteloze aanblik :

Afbeelding

Triestige bedoening, wegens de kaalslag op het plantenbestand. Een aantal van mijn planten hebben het niet overleefd, terwijl ik anderen (javamos ea) reeds zelf verwijderd heb. De hoofdoorzaak waar alle problemen mee begonnen zijn bevindt zich hier :

Afbeelding

Lekkage probleem in de linker voorhoek waardoor ik een ganse tijd op halve waterstand moeten draaien heb en die hardnekkig blijft terugkomen. :evil: Alle siliconen ten spijt... Nuja, aangezien ik de bak in de tijd gekocht heb voor een weggeefprijs kan ik daar nu niet echt om zeuren, na het aantal dienstjaren die de bak draaide, you get what you pay for... :|

Nu gisteren viel mijn lodderig oog bij een tripje Poisson d'Or op het volgende :

Afbeelding

Enkele toonzaalmodellen in afprijzing. Waarvonder twee volledig passend in de stijl van mijn salonmeubilair.

Blub. Iemand uit de vissenhemel had mij in gedachten blijkbaar toen de constructeur deze bak gemaakt heeft. :lol:

Detail van de onderkast :

Afbeelding

Volledig in massief hout, geen fineer bazaar. Netjes.

Full shot van de volledige bak (wazig) :

Afbeelding

Het aquarium wordt gelukkig niet geleverd met de plastieken bazaar die erinzit. :lol: Ik heb ook gevraagd er reeds de interne filter uit te slopen, daar ik die dingen reuze onhandig vind.

Afmetingen 150x55x65. De oude dag van opa en oma scalare, die reeds de gezegende leeftijd van 9 jaar bereikt hebben, lijkt verzekerd. De Rio Altum die er momenteel bij zwemt (mij destijds verkeerdelijk verkocht als een manacapuru :evil: ) zal het ook niet erg vinden. :)

De bedoeling is om met tijd mij terug te kunnen bezig houden met deze jongens :

Afbeelding

Pterophyllum Scalare sp. Manacapuru. Deze juviniele zwemmen bij Poisson d'Or, maar zijn in andere zaken ook op bestelling te krijgen. (In de bak ernaast zwemmen Rio Altums overigens, ook een zeer mooie maanvis) Volwassen zien ze er als volgt uit :

Afbeelding

In het echt steeds mooier dan op foto, wegens de mooie blauwgroene vintekeningen die moelijk op gevoelige plaat vast te leggen zijn. Voor mij de mooiste onder de scalaars. <3

Levering en installatie van de bak gebeurt volgende week vrijdag. Daarna volgt een weekendje aquarium inrichten. Altijd een plezante bezigheid. :D

Tips met betrekking tot de inrichting zijn meer dan welkom! Wat vinden jullie bijvoorbeeld van een achterwand voor een Zuid Amerikaans biotoop? Ik ben er persoonlijk niet zo'n fan van je kan het niet uithalen voor een lenteschoonmaak en wat in de handel te krijgen valt lijkt mij nogal kitcherig...

Verder zal de bak nog uitgebreid worden met volgende bewoners :

- Corydoras schwartzi
- Enkele ancistrussen
- Bijlzalmpjes

Qua scholenvis ben ik nog niet gedecideerd, ik zou voor de klassieke kardinaal of neontetra's kunnen gaan, of roodneusjes. Onlangs las ik over de diamant tetra, en dat leek mij ook wel wat. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik post wel weer wat foto's als er schot in de zaak komt. :wink:
ZA streekaquarium 150x55x65 : viewtopic.php?f=28&t=14915
Manacapuru
Moderator

Aquarium type: Zuid-Amerikaans

Re: Een nieuw begin voor Manacapuru's maanbak

Berichtdoor Buddy » ma maart 19, 2012 12:43 am

Mooie nieuwe bak die je gekocht hebt
Nu er maar weer vol moed tegenaan gaan en alles komt goed
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Manacapuru » wo maart 28, 2012 9:03 pm

Vandaag om twee emmertjes Dennerle voedingsbodem geweest : Dennerle DeponitMix professional. Kwestie van de nieuwe plantjes een mooie kickstart te geven. :D

Deze week heb ik ook onwijs veel filmpjes met ontwerpen bekeken, en beslist om voor een ontwerp met veel kienhout ge gaan. Afhankelijk van welke stukken ik vastkrijg.

Dit weekend doen we verschillende winkels aan om kienhout uit te zoeken. Ik zou voor een soortgelijk effect willen gaan :

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig heb ik nog een berg javamos die ik kan gebruiken. Dit weekend ga ik maar eens op jacht naar wat mooie stukken kienhout. Weet iemand toevallig de latijnse benaming van de kleine variant van javavaren?
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor steven_1983 » do maart 29, 2012 3:41 pm

ga maar op zoek naar spider- of fingerwood!
lag er met bergen in vivarium dit jaar :). heb ook een stuk mee maar is al een week in emmer onder gedompeld om onder te blijven :s

grtz
~~ There's No Backdoor To Heaven, Just A Frontdoor To Hell ~~
..........................DIO 10/7/'42 - 16/5/'10.................................
steven_1983
Hardened

Aquarium type: selfmade garnalenappartement

Berichtdoor Buddy » do maart 29, 2012 9:32 pm

Dat word een geduldig stukje plant en puzzelwerk
Buddy
Moderator

Berichtdoor Manacapuru » zo apr 01, 2012 4:47 pm

Kleine update :

Deze vrijdag is de bak geleverd! Echter in tegenstelling tot gevraagd (en beloofd) in Poisson d'Or werd het intern filter niet verwijderd. Ook het gevraagde gat in de kast voor de techniek in onder te brengenwerd niet voorzien. :evil: Slechte punten naar service toe! Nu, niets wat niet zelf op te lossen is.

Ondertussen heb ik m'n oude bak verzet en de planten die ik nog had "opgepot" en hierin gezet zodat die toch ietwat verder kunnen terwijl we ons bezighouden met de bak. Het intern filter en de houten zijkantjes heb ik ondertussen van de bak verwijderd (wat nu een van alle kanten doorkijk effect heeft, wat ik veel mooier vind)

Afbeelding

Ik ben nog aan't nadenken over de aanwezige verlichting. In de ideale wereld zou ik deze met dimbare (RGB) LED willen voorzien, waarop mooie zonsopgang/zonsondergangen te programmeren zijn, alsook intensiteitsfluctuaties zoals zonnig/wolk enzoverder...

Wat de inrichting betreft, gisteren ben ik een paar uurtjes zoet geweest met zand te wassen. Zowel het zand uit m'n huidige bak als nieuw zand. Hierbij toch wel een gemakkelijke manier gevonden : Met een tuinschepje een schep of 7 zand in een curverbox, en dan met de tuinslang met een sterke straal alles rond- en doorspuiten. Daarmee krijg je toch wel in evenveel spoelingen je zand proper zonder dat je armen van lijf vallen van het doorroeren van het zand.

In de komende dagen zet ik 'm voor de eerste keer vol, om te zien of alles netjes pas staat en zo.
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor driver.tim » zo apr 01, 2012 6:18 pm

zieter goed uit

ik ben benieuwd wat je er van gaat maken ;)
driver.tim
Hardened

Aquarium type: home made 130/60/60

Berichtdoor Buddy » zo apr 01, 2012 11:46 pm

Mooi formaat van aquarium
Het echte werk kan nu beginnen :wink:
Buddy
Moderator

Berichtdoor steven_1983 » ma apr 02, 2012 10:08 am

ben ook benieuwd naar de updates elke dag!

grtz
..........................DIO 10/7/'42 - 16/5/'10.................................
steven_1983
Hardened

Berichtdoor Manacapuru » ma apr 02, 2012 12:17 pm

Ik heb 'm gisterenavond eens gevuld met leidingwater om te zien of alles pas staat. Geeft met de nacht/LED verlichting in het midden best een mooi effect. Precies of een UFO aan't landen is. :D

Ik lees hier dat het voor nieuwe bakken interessant is om deze eerst eens te vullen met zout water om ev. schadelijke stoffen uit te halen. Misschien best toch eens doen eens de cory's terug verhuisd zijn naar de oude bak en er eens de circulatiepomp opzetten.

Nu maar eens op zoek gaan naar mooie stukken hout, zodat we aan de hardscape kunnen beginnen :)
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor Manacapuru » ma apr 02, 2012 11:03 pm

Fototje van lege volle bak :

Afbeelding

Nachtlampje :

Afbeelding
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor steven_1983 » ma apr 02, 2012 11:08 pm

hehe ze komen idd net gelijk IT terug halen :)

grtz
steven_1983
Hardened

Berichtdoor Manacapuru » vr apr 06, 2012 5:18 pm

Vandaag ben ik in Aquariumzaak Neon in Roeselare mini java varen tegengekomen :mrgreen: Al meteen wat plantjes meegenomen.

Ik ben nog steeds op uitkijk voor mooie stukken hout. Vanavond eens binnenspringen bij de aquariumvereniging in Roeselare om te zien of zij hieromtrent nog tips hebben. :D
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor Buddy » vr apr 06, 2012 9:18 pm

Ik wil hem al zien als hij beplant en bewoont is
Succes met de zoektocht naar hout
Buddy
Moderator

Berichtdoor Manacapuru » za apr 07, 2012 3:07 pm

Sorry Buddy, nothing so see here yet! :D

Behalve dan dat ik er een circulatiepomp ingezet heb, dan, wat op foto dan nog amper te zien is :

Afbeelding

Ik ga er dit weekend wel eens het water uitdoen & eens vullen met zout water. Kwestie van alle fabricage en andere chemische reststoffen uit te krijgen.

Ook het gewassen zand, het resultaat van mijn noeste arbeid vorige week, staat geduldig te wachten :

Afbeelding

Alsook de tonnetjes water :

Afbeelding

Vorige week ben ik een bezoekje gaan brengen bij mijn ouders. Mijn vader heeft de gewoonte om alles dat voor niets is en gebruikt kan worden in de tuin mee te slepen naar huis. Met onderandere een berg stenen. Het resultaat van een eerste snelle selectie ligt alvast hier :

Afbeelding

Voorts ontmantelde ik mijn 40 liter bak, de crypto's die ik eringezet had moesten er dus uit :

Afbeelding

Het resultaat ziet er nog een beetje pips uit, maar na een weekje in het groter aquarium zou dat wel weer goed moeten komen :

Afbeelding

Gisteren ben ik naar Exotica roeselare bijeenkomst geweest waar er een voordracht was over Discussen. Leuk om eens mee te maken en achteraf was er een tombola met planten. Dus weer wat plantjes op de kop kunnen tikken, waaronder dit groen geval. Wat het is weet ik niet, heeft iemand hier een idee wat dit is ?

Afbeelding

Deze geplant krijgen was wel een geduldig werkje :

Afbeelding

Zo ziet ie eruit met zijn voeten in het water :

Afbeelding

Overzicht van de tijdelijke bak met planten tot nu toe :

Afbeelding

Tip van de dag : van bodems van plastieken waterflessen maak je handige containers waar je planten kan in potten. Deze kunnen dan rustig doorwortelen en als je planten bij krijgt kan je deze gemakkelijk verzetten zonder dat je de plantenwortels telkens hoeft te verstoren. Ik vul deze op met een bodem dennerle voedingsbodem en de rest met zand. Mijn crypto's vinden dit alleszinds de max, de gepotte plant van vorige week bloost mooi rood. :lol:

Vandaag heb ik ook toch maar nog eens geprobeerd om mijn oude JBL solar tropic lamp, die einde draad is (de grolux ernaast geeft een veelvoud van licht af dan de solar tropic, go figure :roll: ) te vervangen door de aquastar lamp die ik nog liggen had. Enkele weken geleden had ik dat al eens geprobleerd toen de oude bak nog op zijn plaats stond, met als gevolg verslijming van mijn crypto's. :o Blijkbaar zijn deze dus extreem gevoelig aan veranderende lichtintensiteit en hebben deze graag een schaduwplaatsje. Deze keer kan ik schuiven met de containertjes, dus ga ik mij nog eens riskeren om de eikebladvaren die er nu inzit genoeg licht te kunnen geven.

Ondertussen ben ik nog steeds niet gedecideerd met betrekking tot de houtpartijen. Bij de Aquarianen in Gent hebben ze ooit eens een daguitstap gemaakt naar duitsland om kienhout te gaan sprokkelen bij een turfstekerij : http://aquariana.be/reportages-artikels-134/reportages-artikels-135/365-over-veenlijken-en-veenhout. Ik heb toen ik nog lid was van deze club er eens een stuk veenhout gekocht. In tegenstelling tot het hout dat in de winkels ligt en versteend en zongedroogd hout is, is echt veenhout veel zachter. Vissen als ancistrussen zijn er gek op omdat deze cellulose nodig hebben en ze het zachte hout gemakkelijk kunnen afschrapen. Ik heb wel eens zin om zelf naar zo'n turfstekerij te rijden om hout te sprokkelen. Mijn pa heeft toch een remorke. Iemand zin om mee te gaan?
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor Manacapuru » za apr 14, 2012 10:04 pm

Weinig nieuws onder de zon, nog steeds mijn goesting niet gevonden qua kienhout. :(

Vandaag heb ik wel wat aan de techniek geknutseld, een rekje gemaakt om de techniek aan te bevestigen :

Afbeelding

Tijdsklok is tijdelijk, ik ben nog aan het kijken om dimbare ballasten in te bouwen. Pomp wordt een Eheim Professionel 2329. CO2 injectie zal gebeuren via een Sera flore CO2 Activ Reactor 1000.
Laatst bijgewerkt door Manacapuru op za apr 14, 2012 10:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor driver.tim » za apr 14, 2012 10:10 pm

proper gemaakt ik ben nog altijd benieuwd wanneer het klaar is ;)
driver.tim
Hardened

Berichtdoor kevinmichiels » zo apr 15, 2012 12:43 am

Zo'n projecten zijn altijd leuk om te volgen.
Kun je dat kienhout ergzns anders vinden dan in de winkel? Natuur ofzo?
kevinmichiels
Regular

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Buddy » zo apr 15, 2012 10:39 am

Weeral een mooi werkje gedaan met die techniek
kevinmichiels schreef:Zo'n projecten zijn altijd leuk om te volgen.
Kun je dat kienhout ergzns anders vinden dan in de winkel? Natuur ofzo?

Ja in duitsland gaan sommige het halen waar turf gestoken word
Daar kan je het in de grond vinden
Buddy
Moderator

Berichtdoor steven_1983 » zo apr 15, 2012 11:26 am

echt spijtig dat je niet naar vivarium bent geweest want daar hadden ze hout voor iedereen. kijk btw eens naar mn topic en ms vind je zoeen stuk houd wel mooi? ook Rud gebruikt deze maar dan in de bodem verwerkt

http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=26&t=14287&start=180
http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=26&t=13947&start=90

grtz
steven_1983
Hardened

Berichtdoor Manacapuru » zo apr 15, 2012 12:14 pm

Ik moest gisteren in Poisson d'or zijn voor wat Fosfo en heb daar het hout gezien wat je me eerder aanraadde Steven (fingerwood)

IMO kan ik dit gebruiken als "bijhout" om wat extra worteling te simuleren maar dan ontbreek ik nog steeds de wortelbasis die ik nodig heb. Wat ik eigenlijk nodig heb zijn twee "voeteindes" van bomen, daar waar de stam overgaat naar worteling, in totaal een 45 a 50 cm hoog.

In poisson d'or hebben ze 4 soorten aquariumhout :

- Fingerwood
- Mangrovehout (hele grote stukken, is eigenlijk meer voor 1 stuk hout om op zijn zij in je bak te doen"
- Dik, knobbelig hout (komt niet in aanmerking)
- het gekende kienhout (ik heb wat door de bak zitten zoeken maar ik vond niet echt geschikte stukken)

Binnenkort is het terrariumbeurs in Dadizele, misschien vind ik daar wel iets.

Als ik echt niet vind waar ik op zoek naar ben ga ik misschien het ontwerp maar omgooien en voor een een groot stuk centraal geplaatst hout gaan waar dan de minijavavaren en gewone javavaren op komt samen met javamos, en omringd door bladplanten zoals Echinodorus soorten en Vallisneria. Ik wil eigenlijk een centraal bovenin een open plaats wat oppervlaktevissen wat met centraal geplaatst stuk hout minder evident is.
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor driver.tim » zo apr 15, 2012 1:21 pm

en een paar "spiderwoodtakken" tegen elkaar binden vanboven zodat het 1 boom lijkt misschien een idee?
driver.tim
Hardened

Berichtdoor Manacapuru » zo apr 15, 2012 6:18 pm

Heb ik ook al aan zitten denken. Die spiderwood takken zijn echter steeds afgezaagd om in de omgekeerde positie in het aquarium gezet te worden. :|

Misschien toch maar eens aan een alternatief beginnen denken.
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor steven_1983 » wo apr 18, 2012 12:44 pm

projecten zijn er om verwezenlijkt te worden dus niet opgeven! contacteer Rud eens via pm en vraag hem raad! hij kan je ms wel helpen in je idee want hij barst van de ideeen en zn project heeft ook heel lang geduurd

grtz
steven_1983
Hardened

Berichtdoor Manacapuru » zo apr 22, 2012 12:46 pm

Mja, je mag dan nog zo hard willen, als je het materiaal niet vindt dat je nodig hebt, kan je er nu eenmaal niet aan beginnen.

Vandaag naar de Terrarium beurs geweest in Dadizele, was ook niets te vinden. Bij navraag blijkt kienhout vandaag de dag moeilijk leverbaar en de kwaliteit schijnt ook maar zo-zo te zijn. Ik heb gehoord dat van verschillende mensen die kienhout gekocht hadden op de vivarium beurs het beginnen schimmelen was in hun bakken.

Ik heb wel vernomen dat er in Limburg ook turfstekerijen zouden zijn waar er nog kienhout te vinden is. Als er echt geen avontuurlijke aquarianen te vinden zijn die een daguitstap kienhoutsprokkelen zien zitten zit er niets anders op dan het ontwerp om te gooien vrees ik.
Manacapuru
Moderator

Volgende

Keer terug naar Aquariumblog