Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Ideeën nieuw visbestand

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Ideeën nieuw visbestand

Berichtdoor TomVB » zo nov 12, 2017 5:07 pm

Dag iedereen,

Enkele weken geleden heb ik een tweedehands aquarium aangeschaft (60 L).

Deze staat sinds toen al te draaien (filter, zuurstofpompje en verwarming) om volledig klaar te zijn op mijn bezoek aan de vijverwinkel. Vandaag heb ik dit bezoek na lang wachten eindelijk gebracht.

De vijverwinkel verkoopt ook aquariumvissen. Heel veel aquariumvissen waardoor ik het best moeilijk vond om een keuze te maken. Na lang twijfelen heb ik beslist om eerst aan jullie wat raad te vragen alvorens te beslissen.

Op 2 visjes na (Pantsermeerval Sterbai) die ik niet kon laten zwemmen in de vijverwinkel en naar huis heb meegenomen.

Zouden jullie mij wat tips en tricks willen meegeven in verband met een leuk visbestand? Graag zou ik voornamelijk kleine visjes willen aanschaffen.

Dankjewel,

Een enthousiaste aquariumbezitter
TomVB
Newbie

Aquarium type: Ferplast Capri 60

Re: Ideeën nieuw visbestand

Berichtdoor trabbart » vr nov 17, 2017 8:47 pm

chinese danio"s , waarom? ze zijn klein, ze vertonen leuk paargedrag en ze kweken heel makkelijk en eten hun kroost niet op.
ze zijn bleek en klein in de winkel maar kleuren mooi op eens ze lekker zitten.

nog iets heel mooi en populair antennebaarsjes,
trabbart
Newbie

Aquarium type: plantenbak

Berichtdoor eltwee » za nov 18, 2017 11:14 am

trabbart schreef:chinese danio"s , waarom? ze zijn klein, ze vertonen leuk paargedrag en ze kweken heel makkelijk en eten hun kroost niet op.
ze zijn bleek en klein in de winkel maar kleuren mooi op eens ze lekker zitten.

nog iets heel mooi en populair antennebaarsjes,

Niet bepaald verstandige voorstellen. Het is maar een 60L bak, een makkelijk te kweken vis is dan niet bepaald een goed advies.
De antennebaars is in 60L ook maar nipt, als kweekbak zou het kunnen maar kweken is meer dan een 60l bakje.

Ik zou eerder gaan voor vissen die moeilijker kweken, occasioneel zal er dan weel eens een kleintje zijn maar je bak raakt niet vol.
Een goede rover of eier rover doet ook wonderen.

60l is klein, ik zou gaan voor een klein groepje nano visjes en let er dan op dat dit geen echte scholenvissen zijn want anders is een groep te klein en een school te groot voor je bak. Hou het bij één soort en vul dit op termijn aan met garnalen.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor TomVB » ma nov 20, 2017 11:41 am

Bedankt voor jullie tips!

Dit weekend ben ik opnieuw naar de aquariumwinkel geweest en ben ook daar wat raad gaan vragen. Zij raadden mij het volgende aan:

- Bodemvisjes (+/- 2)
- Schoolvisjes (10 +)
- Algeneters (+/- 2)
- Molly, platty, guppy (1 man, 2 vrouw)

Wat zijn jullie bedenkingen hieromtrent?

Voorlopig ziet mijn aquarium er zo uit:

- Pantsermeerval Sterbai (2)
- Neon tetra (11)

Naar mijn mening mag er zeker nog wat leven bijkomen. Maar oordeel vooral zelf.

Afbeelding

Afbeelding
TomVB
Newbie

Berichtdoor eltwee » ma nov 20, 2017 5:13 pm

Buiten dat de winkel vissen kan verkopen is er geen enkel voordeel aan die sugestie.

Molly, platty of guppy zeker met 1 M en 2 V is een recept voor overbevolking voor kerst.
Een algeneter buiten dat het vrij grote vis is voorje bak is er maar 1 voordeel aan, als je hem graag ziet, koop dan een bak geschikt voor deze vis. Het algenetend effect is een verkoopsstunt. Het is zelfs vrij moeilijk om juist genoeg algen te kweken voor deze vissen. Een "erwtensoep" zullen ze niet voorkomen of oplossen, het is zelfs geen hulp.

In een 60 l heb je geen bodem, midden of oppervlak, het heeft dan ook geen nut om lagen te bevolken, ze zwemmen toch overal.

Ik zou het bij je neons houden, hoewel een 60l te klein is voor een school neons. dit gewoon omdat ze ervan houden een paar meter te zwemmen en ze zijn pas op hun mooiste in een zeer grote school.
De sterbai zou je eigenlijk ook in een grote school moeten houden, De 2 zullen wegkwijnen en nog meer bij zetten zet teveel druk op je bak zodat de sterbai en neon eronder zullen lijden.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor TomVB » ma nov 20, 2017 6:01 pm

Bedankt voor je respons.

Het molly, platty en guppy idee laat ik dan maar best achterwege. Als algeneter bedoelde de winkelier het geheel van vissen die algen eten. Ik had dan ook mijn oog laten vallen op de otocinclus affinis. Natuurlijk zou ik deze ook aanvullende voeding aanbieden dan uitsluitend de algen die in mijn aquarium groeien.

Lijkt dit je dan een beter visbestand? Want persoonlijk vind ik het op dit moment wat leegjes.

- Pantsermeerval sterbai (4)
- Neon tetra (11)
- Otocinclus affinis (4)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
TomVB
Newbie

Keer terug naar Opstart van het aquarium