Inloggen/Registreren

Zoeken Help

no2 en no3 piek !!!!

Alles over de pH, KH, GH, Nitriet, Nitraat, Co2, geleidbaarheid, redoxspanning, etc.
Bookmark and Share

no2 en no3 piek !!!!

Berichtdoor nas » di okt 16, 2007 7:19 pm

hey

vorige zaterdag (13/10 ) waren dit mijn waarden :
kh 7
ph 8
gh 7
no2 0.0
no3 0

vandaag 16 /10 zijn dit mijn waarden :
kh 8
ph 7.5
gh 7-8
no2 1 - 1.5 mg !!
no 3 rond de 50 mg !!!

mijn kardinaaltjes zijn wat schrikachtig
mijn algeneter actiever dan anders en mijn corydoras adolfoi iets minder speels maar niet uitzonderlijk.
er begonnen wel goed wat algen te groeien

wat kan ik nu het beste doen?
nas

Berichtdoor nas » di okt 16, 2007 7:20 pm

moet er wel ff bijvertellen dat mijn bak nu ongeveer een maand oud is
nas

Berichtdoor Admin » di okt 16, 2007 7:37 pm

Hey Nas,

De waarde van de No² (nitriet) dient eigenlijk 0 te zijn. Is je waarde hoger dan 0 dan zwemmen je vissen eigenlijk in een giftige omgeving rond. Probeer een deel van het water te verversen. Zodat de No² een beetje afneemt. Wanneer deze waarde aanhoudt zullen je vissen geen lang leven beschoren zijn.

Ik verschiet er eigenlijk wel van dat die waarde nog zo hoog is na 1 maand aquariumhouden. Ben je zeker dat je goed en correct gemeten hebt?

Je filter werkt naar behoren en 24u/24u , 7 op 7 ?

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor nas » di okt 16, 2007 8:00 pm

ik heb alles 2 keer gemeten ik verschoot er ook van, ik heb nu wel een waterwissel gedaan met regenwater na mijn vorige meting ik denk dat het daaraan zal liggen.
filter werkt ook constant,
ik ga nu een 20 % water wisselen met leidingwater, ik heb deze juist gemeten en die qua no2 zit het op 0 en no3 op 5 of zo dus een heel deel beter dan hetgeen erin zit.

thanks
nas

Berichtdoor nas » di okt 16, 2007 8:16 pm

ik zal het een uurtje laten filteren en dan nog eens meten... heb er ook waterconditioner in gedaan van aquatic nature en ph minu van sera voor de ph onder de 7 te brengen wat me nogal moeilijk lukt eigelijk

i'll keep you'll up-2-date
nas

Berichtdoor Admin » di okt 16, 2007 8:45 pm

Hey Nas,

De andere waterparamaters zijn nu even van 'secundair' belang hoor. De No² is het belangrijkste op dit moment. Deze dient 0 te zijn.

Een aanpassing van de pH, KH of GH, No³ kan later ook nog (normaal is het beter de waterwaarden op punt te stellen alvorens je vissen aankoopt).

Een afwijking van bovenstaande waterwaarden kan tijdelijk verdragen worden , dit is niet het geval met de No².

En idd hou ons op de hoogte.

Admin
Site Admin

Berichtdoor nas » di okt 16, 2007 10:06 pm

no2 staat nu op 1
no3 op 25 mg
als ik morgen nu nog een wisseling doe van 20 procent kan dit dan kwaad voor mijn bacterien?
of kan ik beter een no2 verlager of zoiets kopen ?
kan ik de no2 laten zakken op een andere manier?
ik had al ergens iets gelezen op dit forum over een lepel wodka per 100l ?

greetzzz
nas
nas

Berichtdoor Apisto » di okt 16, 2007 10:08 pm

Dat zijn wel erg hoge waarde. Een NO3 die op een maand van 0 naar 50 gaat is ook wel de moeite!
Waterverversen is sowieso nodig (om de NO3 aan te pakken)
Het hoge NO2 gehalte is niet te wijten aan een filter die niet genoeg bacteriën bevat (want dan had je niet zo'n hoge NO3)

Het eerste wat in me opkomt als oorzaak is dat je veel te veel voedert, kan dat kloppen?
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor nas » di okt 16, 2007 11:05 pm

enkele keren per dag (voor de kardinaaltjes),

de corydoras eten nu ook wel de overschot van de kardinaaltjes op dus misschien laten ze hun voeding gewoon liggen...

hetgeen ik zowat mee inzat is dat de kardinaaltjes enkel hetgeen opeten dat naar beneden valt, maar enkel dat dan, hetgeen op de grond ligt blijven ze af en het deeltje dat blijft drijven ook (ze komen ook eigelijk nooit tot aan het wateroppervlak)
ondertussen zitten ze al iets hoger (het licht is ook al uit)

de l134 heeft er precies niet echt veel last van

nu mss dat te veel voederen gaat mijn no3 of mijn no2 ervan stijgen en wat kan ik er dan het beste snel tegen doen, behalve minder voederen dan?

thanks
nas

Berichtdoor Apisto » wo okt 17, 2007 10:03 am

waterverversen met no3-arm water, een bussel hoornblad in je bak leggen die tijdelijk de no3 kan verwerken (en dan verwijder je de bussel weer)
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
Apisto
Hardened

Berichtdoor Maaslander » wo okt 17, 2007 12:36 pm

Apisto schreef:Het hoge NO2 gehalte is niet te wijten aan een filter die niet genoeg bacteriën bevat (want dan had je niet zo'n hoge NO3)

Tetra Bactozym aanschaffen hé, 12 capsules in een pakje en toevoegen bij elke waterversing, want een overdosering is toch niet mogelijk. Zo zijn je bacteriën altijd aanwezig en heb je ook geen last met je Nitraat/Nitriet (normaal gezien). Al zit gij hier precies met een speciaal gevalleke.
Maaslander
Hardened

Berichtdoor nas » wo okt 17, 2007 7:54 pm

ik ben naar de winkel geweest maar ze hebben me 2 keer hetzelfde meegegeven (2 keer iets tegen nitraat ipv nitriet), ik ga morgen proberen om terug te gaan om te wisselen.
ik heb nog eens gewisseld van water en al mijn vissen zijn redlijk actief mogenteel de corydoras zwemmen constant omhoog en omlaag (wat naart schijnt goed is)
en de kardinaaltjes zijn veel aktiever
ik zal straks nog eens controleren
nas

Berichtdoor Apisto » wo okt 17, 2007 8:07 pm

Besef wel dat die 'nitraatkillers' tijdelijke oplossingen zijn, die de grond van het probleem niet aanpakken.
Apisto
Hardened

Berichtdoor nas » do okt 18, 2007 7:14 am

natuurlijk maar ik wil niet morgen thuiskomen met drijvende vissen ...
thanks voor de uitleg

greetzz
nas

Berichtdoor nas » do okt 18, 2007 7:59 pm

waterwaarden update:
morgenvroeg kan ik antinitriet halen

kh 6
ph 7.5
gh 11
no2 4-5 mg !!!!
no3 75 mg (anti nitraatzakje ligt er nu in)
nas

Berichtdoor marlène » do okt 18, 2007 8:02 pm

Die nitrietpiek ontstaat waarschijnlijk door je hoge nitraat. Belangrijk om zo snel mogelijk te achterhalen vanwaar dat komt. Wat is je visbezetting op hoeveel liter?

Hoornblad eendenkroos, vaantjes plant riccia hydrocotyle leucocephala; allemaal nitraatvreters.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor nas » do okt 18, 2007 8:32 pm

heb juist eendekroos toegevoegd
bezetting is nog altijd hetzelfde :
6 corydoras adolfoi, 1 l134 en 15 kardinaaltetras in een bak van 150 liter (- grond, achterwand, hout)
dus zeker niet overbevolkt
morgen iets tijdelijks halen tegen het nitriet halen, juist iets anti nitraat erin gedaan.

heb wel een tijd plantenvoeding gebruikt, maar dat was nitraatvrij

zullen morgen zien zeker
heb vandaag nog eens een waterwissel gedaan

tomorrow is another day,
komaan visjes volhouden ...

greetzzz
nas

Berichtdoor marlène » do okt 18, 2007 8:36 pm

We duimen mee nas!
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor lenny » do okt 18, 2007 8:39 pm

Volgens mij ligt er toch echt iets te rotten in je bak. Kan je de PO4 eens meten?
lenny
Hardened

Berichtdoor nas » vr okt 19, 2007 11:20 pm

ik heb levende bacterien gekocht en ze deze morgen er in gedaan
deze doen goed hun werk precies het zal ongeveer een kleine mg gezakt zijn sinds deze morgen...
hopen dat het op enkele dagen fel gezakt is....

i'll keep you up-to-date

greetzzz
ps kan op een maand tijd al iets rotten in men bak?
ik heb nog geen po4 testsetje maar zal er eens naar zien als ik tijd heb (zware werkdagen ...)
nas

Berichtdoor nas » za okt 20, 2007 3:24 pm

gisteren morgen dus levende bacteriën erin gedaan en het lijkt te werken
waterwaarden :
kh 5
ph 7.5
gh 10
no2 1.5 eergisteren was dit 4 à 4.5 !!!!
no3 40 (als ik het goed begrijp is dat no3 (nitraat) dient voor de plantengroei, nu moet deze op 0 staan of mag er een beetje inzitten?
nas

Berichtdoor Admin » zo okt 21, 2007 2:10 pm

Hey Nas,

De NO³-waarde (nitraat idd) mag niet boven de 20 mg/l gaan. Wanneer deze waarde gehaald wordt zit je zeker goed , zowel voor je vissen als voor je planten. Gaat je nitraat-waarde echter boven de 20 mg/l uitsteken, dan dien je iets te ondernemen bv. waterverversen, vissen minder voederen (overtollig voer afhevelen), rottende plantedelen vervangen, etc ...

Wat dit nitriet betreft 4 - 4,5 :shock: :shock: heb je dit juist gemeten?

Admin
Site Admin

Berichtdoor nas » zo okt 21, 2007 3:31 pm

ik ben er vrij zeker van, en ik snap het niet dat het zo ineens omhoog is kunnen gaan, kan het zijn dat de welgekende nitrietpiek later kwam ?

ik heb ondertussen ook men luchtpompje aangesloten , ik heb gelezen dat een te weinig aan zuurstof ook de waarden kan beinvloeden

greetzz
nas

Berichtdoor marlène » zo okt 21, 2007 6:25 pm

Let op: zuurstofpomp haalt de co2 uit het water. Je planten groeien van CO2 en nemen met hun groei nitraat op. Zodra de nitrietdaling verder is gedaald zou ik zeker het pompje achterwege laten.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor nas » do okt 25, 2007 5:40 pm

gelukt !!

de bacterien hebben hun werk geleverd...
waterwaarden :

kh 5.5
ph 7
gh 10
no2 0
no3 5

nu zwemmen men kardinaaltjes nog steeds redelijk laag, minder dan 7 cm van de bodem, komt dit door de piek of heeft dit een andere reden? stress?

met vriendelijke groeten
and thanks 4 the help !!
nas

Volgende

Keer terug naar Waterwaarden