Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Vissen sterven na verversen water

Alles over de pH, KH, GH, Nitriet, Nitraat, Co2, geleidbaarheid, redoxspanning, etc.
Bookmark and Share

Vissen sterven na verversen water

Berichtdoor stevedeclerck » ma apr 17, 2017 11:37 am

Hallo iedereen,

Dit is iets wat ik nu telkens voor heb : vissen die sterven als ik water ververs. Nochtans niet echt gevoelige vissen, het zijn goudvissen, maar toch. Ik ben een leek, zou graag veel bijleren, maar bon, In de winkel vertelden ze me dat ik wekelijks moet 1/5 van het water eruit halen. Hebben dan ook flesje meegegeven om bij het verse water te doen (Aqua San - Aloe vera - anti stress). Juiste dosering. Uiteraard heb ik erop gelet dat ik er geen ijskoud water bij doe en gevoeld of het water zo ongeveer hetzelfde aanvoelde als wat ik eruit gehaald had.

Resultaat : 2 dagen later beginnen enkele goudvissen op het grind te liggen, leven nog, maar liggen gewoon beneden, soms op hun zij. Naar lucht te happen. Soms zwemmen ze weer wat verder om dan terug beneden te liggen. Nu is er al 1 ervan dood. Ik heb er dus geen flauw idee van wat er misgegaan is.

Probleem is, ga je naar 3 verschillende aquarium zaken, dan hoor je 3 verschillende verhalen en ik weet echt niet wat nu te geloven. De één zegt, als aquarium in de running is, afblijven, de ander zegt, iedere week deel verversen, enz...
Verleden week had ik water binnengebracht in de winkel. Alle waarden bleken ok te zijn, uitgezonderd nitriet, was blijkbaar erg hoog, vandaar dat ik geregeld moest water eruit halen. Heb op hun aanraden ook een buitenfilter geïnstalleerd (Cristalprofi van Greenline), met zo'n zakje erin tegen nitriet.

Als ik het water niet ververs, dan blijft het op zich wel proper, maar het ziet er na een week "mistig" uit. Precies een nevel die in het water hangt, niet meer glashelder. Ik heb ook geen luchtpomp in het aquarium. Geen idee als dat nodig is? Die belletjes gaan meestal toch direct naar het oppervlak. Is dat niet louter decoratief? Ik doe wel vloeibare CO2 bij (Easycarbo).

Enig idee wat ik zou verkeerd doen?

vele dank ! Groeten....
stevedeclerck
Newbie

Aquarium type: middelgroot

Re: Vissen sterven na verversen water

Berichtdoor eltwee » ma apr 17, 2017 1:33 pm

Wat doe je verkeerd, heb je al eens een beetje gelezen rond aquariumhouden?
Cru gezegt, zowat alles wat je doet is verkeerd.
Goudvissen kan je maximaal 1 jaar in een aquarium houden en dan de vijver in, ze worden gewoon veel te groot en zijn super vervuilers.
Je bruyissteen is er voor waterbeweging zodat er zuurstof van de omgeveing via het oppervlak kan opgenomen worden.
Als er nog nitriet in je bak zit dan had je nog geen vissen mogen zetten.
Gooi wat minder troep in je water.
Hoe kuis jij je filter? Goed is gewoon om de paar maanden je eindsponze even uitknijpen en voor de rest gerust laten. Grondig kuisen is telkenss een stap terug en dus weer nitriet in je aquarium.
Vergeet wat ze in de winkel zeggen en begin te studeren, ondertussen zoek een thuis (vijver) voor je goudvissen, ze gaan toch dood.
een artikel dat terzake doet:
http://www.donaldstevens.be/index-4alge ... issen.html

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor stevedeclerck » ma apr 17, 2017 1:53 pm

Ik had het wel zo verwacht. Typisch voor forums. Plaatst bericht en wordt dan uitgekafferd door de "alwetende" forum member. Toch bedankt voor je reactie.
stevedeclerck
Newbie

Berichtdoor eltwee » ma apr 17, 2017 2:08 pm

Op basis van wat je verteld kan ik moeilijk zeggen dat je goed bezig bent, nog een klein puntje vernaderen en het is tip top. Ik hoop dat dat je dat ondertussen wel beseft. Je bent gewoon verkeerd of niet ingelicht en eraan begonnen. Nu gaat het mis. De oplossing ven ieder probleem begint met het inzien van de oorzaak. Info, daar zul je zelf voor moeten zorgen. Studie, we zullen wel een goede site of beter een boek kunnen aanraden, en dan gericht vragen stellen is nog altijd de enige manier. Dit een forum en niet één of ander debiel facebook groepje waar iedereen elkaar zit op te hemelen met leugens.

Wat ik vertel staat ongeveer op ieder forum in 100 topics in het lang en het breed uitgeschreven meestal ook afgesloten door een reactie in de trend van "Plaatst bericht en wordt dan uitgekafferd door de "alwetende" forum member".

Mischien moeten al die vraagstellers (nieuwe met een probleem) eens de koppen bijeen steken en ons de alwetende forum leden) komen vertellen hoe we het wel moeten doen. Hierbij bedoel ik dan het onderwerp succesvol aquarium houden.

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor Jerome » ma apr 17, 2017 5:50 pm

Wat is de grootte van de bak? (Hoeveel liter?) Hoeveel goudvissen?

Stop sowieso met easycarbo! Heb je een foto van je bak?
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor stevedeclerck » ma apr 17, 2017 9:15 pm

Hallo,

Foto heb ik gedeeld via OneDrive. Hierbij de link :

https://1drv.ms/i/s!AuRGHnerbMinrDfdVBDGpLCx5y-c

Wat is er mis met easycarbo? Ik gebruik de vloeibare Co2 en de planten meststof van dat merk. Maar ik vind dat de planten er niet meer zo groen uitzien als op de foto. Er is reeds veel bruin te zien op de bladeren. Er zitten een 12-tal vissen in. Ik heb een luchtpomp geplaatst deze namiddag en teststrips voor het water gaan kopen. Blijkt dat het nitriet gehalte veel te hoog is. Als ik de roze kleur interpreteer zou het iets van een 200 moeten zijn. Ook is de hardheid van het water te hoog, maar blijkbaar een gekend gegeven hier in Moorslede. Nitriet kan blijkbaar alleen maar weggehaald worden door water te verversen zo lees ik toch.

Voor de rest is het echt moeilijk te weten wat waar is en wat niet. Om maar 1 voorbeeld te noemen : gezocht op youtube, onderwerp "water change". Vind je vanalles, 20%, 40%, 60%. Wekelijks, maandelijks, en nog veel andere meningen. Moeilijk om zo te weten te komen wat correct is. Maar goed, hoe vaak water vervangen hangt blijkbaar veel af van de hoeveelheid nitriet. Vuilmakers zijn goudvissen inderdaad wel, maar veel keus bij koudwatervissen is er niet denk ik.

Dank en groeten...
stevedeclerck
Newbie

Berichtdoor stevedeclerck » ma apr 17, 2017 9:16 pm

Nog vergeten te vermelden, aquarium is 200L.
Die binnenfilter is er reeds uit en vervangen door die Greenline, vermelde in het eerste bericht
stevedeclerck
Newbie

Berichtdoor eltwee » ma apr 17, 2017 10:01 pm

12 Goudvissen op 200l is hoogstwaarschijnlijk veel te veel vervuiling voor een vers aquarium/filter. Je filter kan dit gewoon nog niet trekken. En als je filter klaar is dan kan je die goudvissen maximaal 1-2 jaar houden en dan moeten ze groter worden gezet 50-100l per vis en dan na 1-2 jaar zit je met vissen van 20 cm en meer dit wordt dan toch vijver en dan zit je daar met een 1000l bak. De korte pijn is :vissen terug naar winkel of in een vijver en opnieuw starten. Ipv youtube gewoon aquariumhouden voor beginner googlen en beginnen lezen, fishless cycling is ook wel handig. NO2 moet gewoon NUL zijn en blijven wil je vissen houden. Qua koudwater vissen is er meer keus dan je denkt.
Proberen de mechanismen te begrijpen en dan de passende producten kopen en niet 100% op de handleiding van producten vertrouwen.

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor stevedeclerck » di apr 18, 2017 4:12 pm

Ok, bedankt voor het antwoord.
Ik had ook al zitten denken gisteren om opnieuw van 0 te beginnen. Vraag me dan af of het niet beter is om dan gewoon warmwatervissen te houden?
Wat die NO2 betreft, dat zou dus gewoon vuiligheid zijn. Als ik opnieuw begin, moet ik dan de bodem ook vervangen? Vuiligheid valt wel op de bodem, maar als ik die bodem vervang, dan komt er sowieso terug vuil op terecht. Die fishless cycling bekijk ik zeker vanavond.
Wat ik me nog afvraag: welke producten zijn voor jou belangrijk? Voor plantengroei, waterkwaliteit, enz... want de rekken staan vol flesjes en potjes van allerlei merken, lijkt me ergens ook wel puur business. En hoe vervang jij je water? Of kan ik vertrouwen op die aquariumhouden voor beginner?

Bedankt en groeten
stevedeclerck
Newbie

Berichtdoor eltwee » di apr 18, 2017 8:21 pm

Warm water is niet moeilijker, zoniet gemakkelijker dan koudwater. probeer het water maar eens koud te houden in de zomer.
NO2 ontstaat altijd maar bij een goed werkend filter is dit afval datnaar NH3/NH4+ en vervolgens via NO2 naar NO3 omgezet wordt voordat je het kan meten.
Vuil is er altijd en je kan perfect je basqtaande bak en bodem gebruiken om je aquarium in te draaien, gewoon de vissen eruit en voor de rest niet veranderen, gewoon je NH3 nodig om je baterien te voeden alsof er vissen aanwezig zijn totdat je bacterien met genoeg zijn om een populatie vissen aan te kunnen.
Wat heb je nodig om te starten:

NO2 meting, regelmatig testen zodat je de piek goed kan vaststellen. As je bak loopt dan test je dit nog een paar keer en dan nooit meer, bijgevolg is je testkit ook niet meer nodig je kan ze gerust opgebruiken in de eerste maand van inlopen. Ga je voor fishless cycling dan kan een NH3 meting interssant zijn maar niet absoluut nodig.

KH/GH meting, dit kan ook in de winkel als je met kraanwater kan werken, dan zijn die waarden vrij constant gedurende het jaar. Idem voor regenwater, ga je mengen voor een bepaalde KH dan zul je zelf moeten meten.

PH, ook idem als KH/GH eenmaal je water gekozen dan blijft dit redelijk constant en is een simpele teststrip voor ph meer dan voldoende.
Ga je voor CO2 planten voeding dan wordt pH en KH wel belangrijk, dit is dus voor later.

Als je bak loopt is regelmatig NO3 en PO4 testen eigelijk voldoende om je bemesting op punt te houden.

Waterverbeteraars en eigenlijk zelfs medicamenten zijn totaal overbodig om in huis te hebben. In een stabiele bak worden je vissen bijna niet ziek of ze hebben iets ongeneselijks dan is het toch kop afpitsen. Witte stip, ik weet niet hoe het uit ziet.

Qua plantenmest, kan ik aquariumbemesting.nl aanraden, relatief goedkoop en als je hem op een beurs ziet koop je voor 20€ een jaarvoorraad. Het gebruik van deze meststof, zoveel uitleg als er vragen zijn, hier zul je moeten studeren en leren met vallen en opstaan. iedere bak is anders, er is geen gouden recept, wel een paar richtgetallen en dan is het kijken naar je planten en reageren, eventueel een extra test kopen om een bepaald element op te volgen bij een gebrek, enz... dit is HET aquariumhouden, en goede plantenbak is een gezond aquarium voor vissen.

Waterwissel, ik doe gewoon 20% per week en corrigeer mijn bemesting.

Aquariumhouden voor beginners, dit is redelijk ruim, google het eens en je komt door de verschillende artikels te lezen vanzelf op de rode draad uit.
Wat hulp kan je hier lezen, het is zwaarder kost maar wel juist.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/ca ... us-tubanti
Deze brave man heeft zowat het halve ineternet samengevat, je zal met wat google dezelfde stellingen op ander sites terug vinden, eventueel iets anders uitgelegd en dan beter/slechter begrijpbaar.

succes

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor stevedeclerck » do apr 20, 2017 4:50 pm

Beste,

Vele dank voor uw uitgebreide uitleg! En voor de link.
Kan ik zeker mee aan de slag. Ik hou dit alles in gedachten.

Bedankt en groeten...
stevedeclerck
Newbie

Keer terug naar Waterwaarden