Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Ziekte in groot aquarium (8000 liter)?

Zieke vissen, vraag hier naar raad!
Bookmark and Share

Ziekte in groot aquarium (8000 liter)?

Berichtdoor PeterF » di sep 26, 2017 12:20 pm

Dag allemaal,

Ik heb in de loop van het voorbije jaar een houten aquarium gebouwd in mijn woning. Het betreft een aquarium van circa 10 meter lang, 70 a 75 cm hoog en 0.7 tot 1.6m diep, zo'n 8000 liter. Hierin zitten zo'n 150 met name kleinere vissen (barbelen, corydoras en 2 grote pleco).

Nu is het aquarium een kleine 2 maand oud. De vissen zitten er zo'n 2 a 3 weken in. Nu zie ik dat sommige vissen zich schuren langs het zand. Dit is nu enkele weken zo. Ik moet zeggen dat ik een filterprobleem heb gehad (technisch), waardoor ik een beperkte hoeveelheid nitriet in het water had, wat ik heb opgelost met verversen. Nu lees ik dat de vissen van nitriet jeuk kunnen hebben, maar intussen is er geen nitriet meer, de vissen zijn superenthousiast, eten goed, maar blijven zich schuren (en het lijkt uit te breiden).

Ik zie geen stipjes, geen witten en ook geen peperstip (denk ik). Mijn vraag is. Kan het iets anders zijn, dat niet zichtbaar is. Is er een kans dat dit nog een gevolg is van die nitriet (toch een week of 2 geleden) en dat dit over gaat in de komende tijd?

Mocht iemand een idee hebben van een mogelijke ziekte, dan verneem ik ook graag wat ik zou kunnen doen om het te verhelpen. Het is een groot aquarium, dat is leuk :) . Er is echter 1 nadeel. Visjes vangen om apart te zetten is geen sinecure. Misschien nog een laatste iets. Ik heb 2 vissen gehad die kort na plaatsing zijn gestorven. 1 vis had rode plekken op zijn zij en leek wat gezwollen (schubben zichtbaar). Deze kon ik wel direct apart nemen omdat hij zich afzijdig hield. Ik heb in de filter ook 10 liter zeoliet geplaatst. Schijnt goed te zijn voor de vissen...

Bedankt alvast voor jullie reactie.

Peter
PeterF
Newbie

Aquarium type: 120 x 40 x 60 cm

Re: Ziekte in groot aquarium (8000 liter)?

Berichtdoor WillemAQ » di sep 26, 2017 2:03 pm

Hallo Peter,

beetje vreemd dat je wel een heel groot aquarium hebt maar geen kleintje om nieuwe vissen enige weken in quarantaine te houden alvorens ze in de grote bak te doen.

Als het blijft verergeren, een zich schurende vis apart zetten, afstrijkje slijmhuid maken en (microscopisch) onderzoeken is toch de enige manier als er met het blote oog niets te zien valt. Ook de uitwerpselen kunnen onderzocht worden. En dan de juiste medicatie kiezen als er iets gevonden wordt.

Er zullen ook wel dierenartsen zijn die dit kunnen opvolgen zeker?

Zeoliet haalt medicatie uit het water, en naar ik dacht te weten niet aan te raden/eerder overbodig in aquaria met veel planten en goed nitriet/ammoniak verwerkend filter..
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Berichtdoor PeterF » do sep 28, 2017 9:14 am

WillemAQ schreef:Hallo Peter,

beetje vreemd dat je wel een heel groot aquarium hebt maar geen kleintje om nieuwe vissen enige weken in quarantaine te houden alvorens ze in de grote bak te doen.

Als het blijft verergeren, een zich schurende vis apart zetten, afstrijkje slijmhuid maken en (microscopisch) onderzoeken is toch de enige manier als er met het blote oog niets te zien valt. Ook de uitwerpselen kunnen onderzocht worden. En dan de juiste medicatie kiezen als er iets gevonden wordt.

Er zullen ook wel dierenartsen zijn die dit kunnen opvolgen zeker?

Zeoliet haalt medicatie uit het water, en naar ik dacht te weten niet aan te raden/eerder overbodig in aquaria met veel planten en goed nitriet/ammoniak verwerkend filter..

Dag WillemAQ,

bedankt voor je antwoord. Betreft de kleine aquaria. Ik heb hier een 4-tal aquaria kleinere staan van een paar 100 liter die ik wel degelijk als quarantaine heb gebruikt voor enkele weken. Het probleem van het schuren is echter pas later ontstaan. Daarom dat ik eerder denk aan jeuk ten gevolge van stress dan dat het echt één van de stippenziektes is. Ik hoop dan ook dat het vermindert in de loop van de volgende week nu er meer rust is in het aquarium.

Soms lees ik ook dat men de temperatuur opdrijft richting 30 graden (voor het geval het toch stip is). Echter kan ik mee voorstellen dat niet alle vissen dit appreciëren? temperatuur ligt normaal gezien rond de 22 a 23 graden.
PeterF
Newbie

Aquarium type: 120 x 40 x 60 cm

Berichtdoor WillemAQ » vr sep 29, 2017 6:55 pm

Als je denkt dat het stip is zou dat - volgens de literatuur, heb het nooit gehad in mijn bakjes, moeten helpen inderdaad. Maar goed mogelijk dat er andere parasieten/beestjes zijn die dat juist lekker vinden.

Hopelijk herpakken de vissen zich spontaan , zo niet zullen er toch wel ziektesymptomen komen behalve het schuren , en moet je zelf maar oordelen of het nodig is uit te vissen wat er precies aan scheelt of iets te doen in veronderstelling dat. In geval/vermoeden van stip/wormen/parasieten allerhande zou ik zelf niets doen zolang ik het ichthyo beestje of de andere niet duidelijk herkenbaar al dan niet onder mijn microscoop heb gezien.

Preventief geef ik alle nieuwe vissen een kuurtje met EHSA exit, dat de meeste ééncellige parasieten wel dood, en door de meeste (alle?) vissen goed verdragen wordt . Zou ook werken tegen huid/kieuwwormen, maar dat durf ik te betwijfelen, en of het het meest geschikte medicijn is tegen stip ook.
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Keer terug naar Visziekten