Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Aquarium-Biofilter-Kleerkast

Alles dat je zelf in elkaar kan steken van achterwand tot aquarium- en aquariummeubel toe.
Bookmark and Share

Aquarium-Biofilter-Kleerkast

Berichtdoor Flipkikker » do jul 15, 2010 2:47 am

Hoi,

Ben hier gekomen op aanraden van iemand op 9L en heb al veel interessante (en behulpzame) posts gezien.
Ik hoop in deze thread een aantal vragen te kunnen stellen en jullie meningen en kritiek te ontvangen op het ontwerp.

Om mij even voor te stellen:
- student productontwikkeling
- 1 actieve komeetstaart in bezit als onverwacht nieuwjaarscadeau op de laatstgeleden oudejaarsavond (onverantwoord, maar ben snel materiaal gaan halen om het toch enigszins leefbaar te maken)
- vertoeft momenteel in een 18l aquarium met een Sera binnenfilter aangedreven door een luchtpompje, daarbij enkele zuurstofplantjes die nu op leven na dood zijn

Nu wil ik gedurende de vakantie een beter aquarium fabriceren dat op mijn kot kan en liefst een eind meegaat ook.
De kant-en-klare aquariums vind ik te duur voor wat je krijgt én zijn naar mijn mening ook lelijk, dus daar geef ik geen geld aan uit.
Ik hoop met zelfbouw de kosten wat te drukken en/of op zijn minst een mooier aquarium(-meubel) te verkrijgen.

Momenteel heb ik een ruwe versie van het ontwerp, dwz: de vormgeving staat zo goed als vast en de grote bematingen zijn gekozen.
Wat moet er nog gebeuren?
> Filtersysteem uittekenen/uitwerken (biologische filtering, welke? hoe? waarom?)
> Decor aquarium uittekenen/uitwerken
> Beplanting
> Bezetting vissen
> Alle techniek uittekenen en de afmetingen nagaan op sterkte etc...

Afmetingen visgedeelte > 100 à 120 cm lang x 50 cm breed x 50 cm hoog (waterniveau +/- 40cm)
Afmetingen filtergedeelte > 30 à 50 cm lang x 50 cm breed x 50 cm hoog
Maximum lengte bij voorkeur 150-160 cm
Groter kan het aquarium niet vanwege gewicht (ik zit op de 2e verdieping van m'n kotgebouw) en plaats, maar dit leek me al een goed begin? :)

Afbeeldingen:

Afbeelding
(poten moeten op sterkte berekend worden, komen er waarschijnlijk achteraan nog bij)

Afbeelding
(decor zal niet met deze achterwand zijn, maar met een rotsformatie die van links naar rechts in het midden van het aquarium staat, géén achterwand dus)

Afbeelding
(dit had ik ruwweg in gedachten, maar bij deze uitwerking zit ik wat vast door de mogelijkheden en mijn gebrek aan kennis)

Belangrijkste probleem waar ik nu mee zit:
Hoe kan ik die biofiltering deftig uitwerken?
Voorbeelden of aanraders van een indeling, materialen,... zijn zeer welkom, want ik zie het niet meer...
Flipkikker
Newbie

Re: Aquarium-Biofilter-Kleerkast

Berichtdoor Margoat » do jul 15, 2010 12:59 pm

hey,

ziet er echt chique uit! Ik kan u niet veel helpen met al u vragen maar ge kunt u misschien inspireren op de biofilters van bvb. juwel.
Van onder naar boven verschillende lagen van kool, keramiek,filterwatten en filterspons. En helemaal bovenaan een pomp.
Veel van die biofilters werken met een verwarmingselement waarbij het water naarbinnen vloeit door de opwarming enz. Maar aangezien goudvissen koudwatervissen zijn hebben die dat element niet nodig. Ik heb er dus een pomp ingezet + extra filter maar mijn bak ziet er nu helemaal neit mooi uit.. :s
Margoat
Regular

Berichtdoor no_mans_land » do jul 15, 2010 3:50 pm

met een biofilter ben je best de kamer verdeeld in delen met tussen panelen, dat het water van onder terug naar boven moet, blijft het zweef vuil beter achter...
de inhoud, kan gaan van jappanse matten , keamiek buisjes of bioballe, en witte watte, het voordeel van zulke filter is dat je der altijd mooi aan kan, en der vanalles wat je maar wil kan bij steke.. tot hij vol is natuurlijk... wel zorgen dat je de inhoud niet op de bodem legt..

je kunt in mijn verkoop topic van mijn 1000L eens kijken daar staat een bioloog onder de bak... is wel wat groter maar zo krijg je een idee...
hier dus=> viewtopic.php?f=29&t=13185

ik vind het alleen een raar systeem om onderaan de invoer naar de biofilter te nemen...
ik persoonlijk denk dat je beter met een overloop na de boifilter kan werke... dit alleen al om geen vuil laag op je water te krijgen...
met de uitvoer kan je zoals je van plan bent perfect voort gaan...

mvg Dave
no_mans_land
Newbie

Berichtdoor Flipkikker » do jul 15, 2010 4:11 pm

Alleszins al bedankt voor jullie reacties :)

De biofilter opbouw die je toont hoopte ik op als aanrader: veel tegengekomen tijdens mijn zoektocht en zou een stabieler watermilieu veroorzaken. ^^

De rare invoer heb je gelijk in, dit is ook mijn sterkste twijfelpunt. Even mijn eerste keuze daarvoor verduidelijken, misschien kun je mij daarmee wat beter sturen of een alternatief voorstellen:

Wou een stroming doorheen gans het aquarium creëren en de uitvoer aan de linkerkant doen met een watervaleffect. Als de invoer zich daar dan ook aan de linkerkant bevind zal het water en het vuil aan de rechterkant van het aquarium moeilijk meegenomen worden vermoed ik...

Eventueel kan ik de waterval laten vallen en de invoer langs links doen met een overloop, om dan terug uit te laten komen naar de rechterkant of bodem (via buis met gaatjes > beluchting van bodem door stroming als alternatief voor de bodemverwarming van een tropisch aquarium?)

Ik wil ongeveer een 50/50 verdeling van planten <> zwemruimte in het aquarium. Veel groen dus, maar met voldoende ruimte op de bodem waar de goudvis in kan grondelen, en ruimte erboven om es wat sneller te kunnen zwemmen.
Dan vraag ik mij eigenlijk af hoeveel nood er is aan biologische filtering en of ik er ook moet proberen anaerobe bacteriën in te krijgen na de aerobe cyclus?

Doelstelling - al weet ik niet hoe haalbaar dit is - om een beperkt aantal vissen te houden, met voldoende plantengroei (niet overvol) en zo weinig mogelijk waterverversing (ook al zijn het 3 goudvissen)
In het ideale geval groeit er linksboven uit het houten deel ook een rietsoort/moerasplant met stengels in het filtermedium, voor extra beluchting etc, maar heb al opgevangen dat dit niet haalbaar is vanwege de lichtbehoefte?
Alternatief daarvoor is een decoratieve plant bovenin het houten deel te steken, onafhankelijk van de filtering...
Flipkikker
Newbie

Berichtdoor no_mans_land » do jul 15, 2010 11:41 pm

Flipkikker schreef:Alleszins al bedankt voor jullie reacties :)

De biofilter opbouw die je toont hoopte ik op als aanrader: veel tegengekomen tijdens mijn zoektocht en zou een stabieler watermilieu veroorzaken. ^^

De rare invoer heb je gelijk in, dit is ook mijn sterkste twijfelpunt. Even mijn eerste keuze daarvoor verduidelijken, misschien kun je mij daarmee wat beter sturen of een alternatief voorstellen:

Wou een stroming doorheen gans het aquarium creëren en de uitvoer aan de linkerkant doen met een watervaleffect. Als de invoer zich daar dan ook aan de linkerkant bevind zal het water en het vuil aan de rechterkant van het aquarium moeilijk meegenomen worden vermoed ik...

Eventueel kan ik de waterval laten vallen en de invoer langs links doen met een overloop, om dan terug uit te laten komen naar de rechterkant of bodem (via buis met gaatjes > beluchting van bodem door stroming als alternatief voor de bodemverwarming van een tropisch aquarium?)

Ik wil ongeveer een 50/50 verdeling van planten <> zwemruimte in het aquarium. Veel groen dus, maar met voldoende ruimte op de bodem waar de goudvis in kan grondelen, en ruimte erboven om es wat sneller te kunnen zwemmen.
Dan vraag ik mij eigenlijk af hoeveel nood er is aan biologische filtering en of ik er ook moet proberen anaerobe bacteriën in te krijgen na de aerobe cyclus?

Doelstelling - al weet ik niet hoe haalbaar dit is - om een beperkt aantal vissen te houden, met voldoende plantengroei (niet overvol) en zo weinig mogelijk waterverversing (ook al zijn het 3 goudvissen)
In het ideale geval groeit er linksboven uit het houten deel ook een rietsoort/moerasplant met stengels in het filtermedium, voor extra beluchting etc, maar heb al opgevangen dat dit niet haalbaar is vanwege de lichtbehoefte?
Alternatief daarvoor is een decoratieve plant bovenin het houten deel te steken, onafhankelijk van de filtering...

als je voldoende stroming in de bak geeft, da je volgens mij geen dode vlakke hebbe en je houd de uitvoer aan de ene kant van de biofilter en de invoer (overloop) langs de ander kant van de biofilter, kan je perfect een goede stroming krijgen... je gaat als je de uitvoer zou houd als je getekend hebt, volgens mij problemen geven om je water naar de uitvoer te krijgen... of je moet er een pomp opzetten en dan door je filter pompen....

Bodem verwarming heb ik nooit gehad in mijn vis bakken... en mijn planten deden het mooi, alleen dat mijn pleco's ze aan vrete... dus daar kan ik geen mening over geven...

water verversen ga je altijd moeten doen... de hoeveelheid hangt af van de vervuilers die er inzitten... als je een filter neemt als de mijne 150x40x40, en je zet daar een bak op van 150x40x40 met een school van 25 kardinalen en enkele bodemvissen, en een deftige partij planten, ga je haast nooit moete verversen, ma als je er dan een paar echte plekpoetsen inzet, als een oscar ofzo, ja dan gaat je water veel sneller vervuilen en moet je dus meer verversen om je filter minder te belasten he...
no_mans_land
Newbie

Berichtdoor no_mans_land » vr jul 16, 2010 1:39 am

effe een tekening gemaakt in paint, dus vergelijk het niet met u tekeningen, ma zo krijg je een beetje een idee van hoe ik bedoel...

ik heb nu maar in 1 vak keramiek of bioballen ma dat kun je in verschillende vakken doen, hoe meer, hoe groter het oppervlak voor bacterien, ik zorg steeds dat er op de bodem een 2 tal cm vrij is... en heb ook overal een veiligheidsbuis staan in geval van verstopping... deze staat gewoon op de bodemhouder(deze is een pvc plaat met kleine gaatjes in) en zit tot boven de filterwatte, geheel vrij dus... in de tussen vakken omhoog, omlaag kun je bv een verwarmings element kwijt als je je goudvis beu wordt... ;)

Afbeelding

hopelijk kan je er wat aan uit...

mvg dave
no_mans_land
Newbie

Berichtdoor Flipkikker » vr jul 16, 2010 2:20 am

Verdorie, je hebt meteen een bruikbare constructie gemaakt :D
Heel erg bedankt :)

Ik geloof toch dat ik het snap:

Water komt via overloop (doorheen kam, zodat visjes/garnalen/etc niet binnen komen) in de biofilter terecht.
In het eerste vak vinden we grove filtering, die zal ik regelmatig es moeten uitkuisen omdat het grove vuil er tegengehouden en afgebroken wordt in kleinere stukjes.
Daarna gaat het door naar een mix van keramiekbuisjes en grove matten, waarin veel bacteriën zich kunnen huisvesten en er vooral aerobe bacteriën zitten.
In de laatste stap bij de allerfijnste mat zitten onderaan met wat geluk ook anaerobe bacteriën?
En uiteraard een pomp in het laatste vak (met eventueel verwarmingselement) zodat er stroming ontstaat.
Invoer en uitvoer vinden dus plaats aan dezelfde kant van het aquarium, dan moet ik geen constructies opzetten die mogelijk onderaan kunnen verstoppen, mooi :)

Klopt mijn interpretatie wat?

De biofilter heeft ook verse lucht nodig dacht ik?

Dan heb ik nog een probleem met mijn kennis van planten. Die hebben CO² nodig, maar veel CO² gaan ze waarschijnlijk niet krijgen van 3 sarasa's.
Ik vermoed dat ik in die biofilter eventueel wel nog zo'n gistingsfles met CO² kwijt kan, maar in hoeverre is dit nodig en hoe kan ik dit vooraf bepalen? :s
Vind hier weinig concrete uitleg over. Teveel CO² zou niet goed zijn voor het welzijn van de vissen. Veel oppervlaktebeweging haalt CO² uit het water, maar zorgt voor extra zuurstofopname.

Hoe zit het met luchttoevoer onder de kap? Ik kan luchtspleten voorzien, eventueel ventilatoren wegwerken, maar in hoeverre wordt dit gedaan/is dit nodig?

De constructie die je voor mij getekend hebt zou ik mij zoveel mogelijk aan standaardmaten willen houden om de kostprijs te drukken. Is het haalbaar om de tussenschotten zelf erin te plaatsen?
Want ik heb een prijsvergelijking gedaan en een klein beetje lengte bij verhoogt de glasdikte en de prijs nogal gevoelig:
(bron: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ux_page=39)
130x50x50 cm³ = € 145 (8 mm glas) => Watervolume = 260l
160x50x50 cm³ = € 245 (10 mm glas) => Watervolume = 320l
(waterniveau 40 cm max)

Begin eraan te denken om toch terug te gaan naar een *iets* kleinere maat, omdat ik schrik heb dat de houten vloer op de 2e verdieping van men kot dat niet kan houden anders. :(
Had oorspronkelijk gedacht aan een maximum watervolume van 160l, maar toen had ik nog niet echt met bemating gerekend.
Voor de goudvis lijkt een langer aquarium mij belangrijker dan die 50cm breedte?
Als ik naar 40cm ga, heb ik dan nog voldoende filterruimte (in verhouding natuurlijk minder water, maar moet nog filtering kunnen installeren ook natuurlijk...)

Excuses voor mijn lange posts, maar ik wil het meteen zo goed mogelijk doen.
Flipkikker
Newbie

Berichtdoor no_mans_land » vr jul 16, 2010 1:20 pm

Flipkikker schreef:Verdorie, je hebt meteen een bruikbare constructie gemaakt :D
Heel erg bedankt :)

Ik geloof toch dat ik het snap:

Water komt via overloop (doorheen kam, zodat visjes/garnalen/etc niet binnen komen) in de biofilter terecht.
In het eerste vak vinden we grove filtering, die zal ik regelmatig es moeten uitkuisen omdat het grove vuil er tegengehouden en afgebroken wordt in kleinere stukjes.
Daarna gaat het door naar een mix van keramiekbuisjes en grove matten, waarin veel bacteriën zich kunnen huisvesten en er vooral aerobe bacteriën zitten.
In de laatste stap bij de allerfijnste mat zitten onderaan met wat geluk ook anaerobe bacteriën?
En uiteraard een pomp in het laatste vak (met eventueel verwarmingselement) zodat er stroming ontstaat.
Invoer en uitvoer vinden dus plaats aan dezelfde kant van het aquarium, dan moet ik geen constructies opzetten die mogelijk onderaan kunnen verstoppen, mooi :)

Klopt mijn interpretatie wat?

klopt... maar je hoeft je verwamings element niet in het vak van de opvoer te zetten he... als je dat tussen de op en neer schotten zet, heb je ook stromming he..;)De biofilter heeft ook verse lucht nodig dacht ik?

Dan heb ik nog een probleem met mijn kennis van planten. Die hebben CO² nodig, maar veel CO² gaan ze waarschijnlijk niet krijgen van 3 sarasa's.
Ik vermoed dat ik in die biofilter eventueel wel nog zo'n gistingsfles met CO² kwijt kan, maar in hoeverre is dit nodig en hoe kan ik dit vooraf bepalen? :s
Vind hier weinig concrete uitleg over. Teveel CO² zou niet goed zijn voor het welzijn van de vissen. Veel oppervlaktebeweging haalt CO² uit het water, maar zorgt voor extra zuurstofopname.

kwa co² daar heb ik ook niet mee gewerkt...

Hoe zit het met luchttoevoer onder de kap? Ik kan luchtspleten voorzien, eventueel ventilatoren wegwerken, maar in hoeverre wordt dit gedaan/is dit nodig?
dit heb ik in mijn bakkken niet voorzien, mijn 1000L ligt boven gewoon open... mijn meterbak lag geheel dicht...

De constructie die je voor mij getekend hebt zou ik mij zoveel mogelijk aan standaardmaten willen houden om de kostprijs te drukken. Is het haalbaar om de tussenschotten zelf erin te plaatsen?

als je wat handig bent, en je wilt er de ijd voor nemen om het defitg agte werken kan je dit perfect met een standaard bakje doen...
Want ik heb een prijsvergelijking gedaan en een klein beetje lengte bij verhoogt de glasdikte en de prijs nogal gevoelig:
(bron: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ux_page=39)
130x50x50 cm³ = € 145 (8 mm glas) => Watervolume = 260l
160x50x50 cm³ = € 245 (10 mm glas) => Watervolume = 320l
(waterniveau 40 cm max)

Begin eraan te denken om toch terug te gaan naar een *iets* kleinere maat, omdat ik schrik heb dat de houten vloer op de 2e verdieping van men kot dat niet kan houden anders. :(
Had oorspronkelijk gedacht aan een maximum watervolume van 160l, maar toen had ik nog niet echt met bemating gerekend.
Voor de goudvis lijkt een langer aquarium mij belangrijker dan die 50cm breedte?
Als ik naar 40cm ga, heb ik dan nog voldoende filterruimte (in verhouding natuurlijk minder water, maar moet nog filtering kunnen installeren ook natuurlijk...)

je kan als je daar zin voor hebt, ook werken met een bioloog die er onder staat, he... heb voor mijn glasboringen bij de locale glashandel 10per stuk betaald... en dan hoef je niet zon grote bak te nemen, maar mss een meter bakje van 50 50 met een bakeje van 60 30 30 er onder, kan perfect,

bednekt wel, hoemeer volume water, hoe stabieler het aqua milieu he...
als je in een 20liter te veel voederd of je voederd het zelfde te veel in een 200liter heeft de impact op het water een heel deel minder efect he...

Excuses voor mijn lange posts, maar ik wil het meteen zo goed mogelijk doen.

zo ik hoop dat je er wat wijzer uit wordt... grtz dave
no_mans_land
Newbie

Berichtdoor Flipkikker » za jul 17, 2010 1:34 am

Zijn intussen thuis tot de conclusie gekomen dat zo'n groot aquarium op mijn kot onhaalbaar is, vanwege afmetingen, gewicht (veiligheid), schade, 2e verdieping en transporteerbaarheid.
Zou er maar 8 maanden staan, want ik begin aan mijn laatste jaar productontwikkeling...

Zal dus thuis komen te staan op het gelijkvloers in de woonkamer, hierdoor kan ik de afmetingen behouden: 150x50x50 zonder dat ik me zorgen moet maken over de stabiliteit en stevigheid van de vloer :D
Op mijn kot komt dan men huidige aquarium van 18l terug te staan (zonder de goudvis natuurlijk) zodat ik er garnaaltjes kan kweken. :)

Intussen het ontwerp wat aangepast - omdat het niet meer hoeft te functioneren als kleerkast - en het meubel wat lager gemaakt.
Ook de sterkte van het metalen frame nagegaan en het oorspronkelijke ontwerp was dus onmogelijk: doorbuiging van 5-6mm in het midden!

Biofilter blijft naast het zwemgedeelte. Zwemgedeelte is 100cm l x 50cm b x 40cm h (waterspiegel op 40cm, glashoogte 50cm).
Komt op 200 liter voor 3 goudvissen, lijkt me al een goed begin om ze te laten in opgroeien. ^^
Was aan het twijfelen om er andere koudwatersoorten bij te steken en eventueel guppies, maar heb hier nog minder kennis van dan goudvissen...
Tips, aanraders en afraders op dit vlak zijn welkom. Veel vissen wil ik er niet in, max 1 school vissen erbij, tenzij dit sterk afgeraden wordt.
Sowieso probeer ik er veel White Pearl's of Vuurgarnalen in te houden (1 van beide, aangezien die kunnen kruisen).
Deze zou ik eerst kweken in mijn kleine bakje en als er genoeg zijn om de groep in 2 te splitsen zodat beide groepen verder kunnen reproduceren zet ik een groep in het grote aquarium.
Loopt het mis, dan heb ik nog mijn kleine aquarium met garnalen... :)

Nieuwe ontwerp komen nog renders van, maar dan ook meteen met het volledige aquarium ingericht en de techniek uitgetekend.

Ik ben nu op zoek naar EEFL's - mocht ik die vinden steek ik ze in plaats van T5 :)
Als iemand toevallig weet waar ik die in België kan vinden of op internet kan bestellen...?
Flipkikker
Newbie

Berichtdoor Flipkikker » zo jul 18, 2010 4:54 pm

EEFL's > onmogelijk te vinden/kopen

Dus TL T5:

Benodigdheden:
- EVSA
- Philips T5 TL's
- Aansluitingen

Lichtkap wordt zelf gemaakt uit plexi

Hoeveel T5 TL's heb ik nodig en welk type neem ik best? (hoeveel Watt per lamp? welke kleurcode? hoeveel van elke kleurcode? HE of HO?)
Belichte gedeelte:
100cm lang x 50cm breed x 50cm hoog, lampen op 50 cm hoogte van de bodem, aquarium gevuld tot 40cm van de bodem

Beplanting: bijna volledige bodem begroeid met javamos/naaldgras/... daartussenin waarschijnlijk wat hardbladigen
Andere snelle zuurstofvoorzieners zullen waarschijnlijk moeilijk zijn met die goudvissen die ze kapot sleuren/bijten/... ? (wil het wat "clean" houden)
Javamos etc hebben geloof ik vrij sterke belichting nodig dus...?
Flipkikker
Newbie

Berichtdoor Schuppenzot » ma jul 19, 2010 5:47 pm

Flipkikker schreef:Lichtkap wordt zelf gemaakt uit plexi

Plexi is op zich geen probleem, maar denk dan wel goed na over de warmteafvoer. DE EVSA kan behoorlijk warm worden. En dit is dan nadelig voor zijn levensduur. Misschien de EVSA op een stuk metaal schroeven en wat ventilatiegaten voorzien? Ofwel de hele lichtkap in metaal maken (geanodiseerd aliminium lijkt mij wel wat).

Belangrijk punt bij het zelf maken van een lichtkap is de reflector. TL5 heeft wel wat eisen mbt tot de optimale bedrijfstemperatuur en dus ook optisch design. Ik heb hier nog een OEM-guide liggen van Philips. Als je wil kan ik hem wel mailen. (e-mailadres via PB?)

Qua lampen zou ik er 3 nemen:
3 TL5 HO
2x 865
1x 840
wattage wordt bepaald door de lengte. De lengte van de lamp kleiner maar zo goed mogelijk de breedte van het aquarium benaderen.

PS: TL5 is wel een Philips-merknaam. Je vindt deze kleuren ook terug bij bijvoorbeeld OSRAM.
Vriendelijke groeten,
Bert
Schuppenzot
Regular

Aquarium type: Zoetwater Azië geïnspireerd (110L)

Berichtdoor Flipkikker » ma jul 19, 2010 6:18 pm

Schuppenzot schreef:
Flipkikker schreef:Lichtkap wordt zelf gemaakt uit plexi

Plexi is op zich geen probleem, maar denk dan wel goed na over de warmteafvoer. DE EVSA kan behoorlijk warm worden. En dit is dan nadelig voor zijn levensduur. Misschien de EVSA op een stuk metaal schroeven en wat ventilatiegaten voorzien? Ofwel de hele lichtkap in metaal maken (geanodiseerd aliminium lijkt mij wel wat).

Belangrijk punt bij het zelf maken van een lichtkap is de reflector. TL5 heeft wel wat eisen mbt tot de optimale bedrijfstemperatuur en dus ook optisch design. Ik heb hier nog een OEM-guide liggen van Philips. Als je wil kan ik hem wel mailen. (e-mailadres via PB?)

Qua lampen zou ik er 3 nemen:
3 TL5 HO
2x 865
1x 840
wattage wordt bepaald door de lengte. De lengte van de lamp kleiner maar zo goed mogelijk de breedte van het aquarium benaderen.

PS: TL5 is wel een Philips-merknaam. Je vindt deze kleuren ook terug bij bijvoorbeeld OSRAM.

Ik stuur je zo meteen men emailadres in pb, alleszins al bedankt!

EVSA zou niet onder de plexi gemonteerd worden, maar onder het houten deel, vlak boven de bioloog dus. (waarschijnlijk met een afscherming voor het water/vochtigheid)
Bovenaan het houten deel is een vrij groot gat voor een plantenbakje, maar ernaast kan het gemonteerd worden, eventueel met ventilatiegaatjes en indien nodig ook een pc-ventilatortje.

Ik heb op een ander forum gezien dat iemand CCFL's gebruikte als hoofdverlichting en die verlichting deed het uitstekend bij z'n plantjes.
Dit lijkt me een goed alternatief voor T5's, zeker voor mijn portemonnee. (zie prijsberekening hieronder)

T5 verlichting:
3x Philips HO 39W 849mm = € 29,67 (€ 9,89/stuk)
1x Philips HF-P multi 1 x 24-39W = € 39,95
1x Philips HF-P multi 2 x 24-39W = € 62,75
+ verzendingskosten
T5 TOTAALPRIJS: minstens € 140

CCFL verlichting:
5x CCFL Kit Wit Sharkoon (Retail 2x30cm) = € 39 (€ 7,80/stuk) (invertor is inbegrepen)
1x Externe PC Voeding Voltcraft: € 29,99
+ verzendingskosten
CCFL TOTAALPRIJS: minstens € 75

CCFL is dus bijna de helft goedkoper!

ps: de kleuren die je voorstelt 2x865 en 1x840 > waarom deze en geen 830's?
(heb er weinig kennis van, dus :))
Zal sowieso ook es die guide bekijken van Philips, klinkt interessant. ^^
Flipkikker
Newbie

Berichtdoor Schuppenzot » ma jul 19, 2010 8:42 pm

Flipkikker schreef:ps: de kleuren die je voorstelt 2x865 en 1x840 > waarom deze en geen 830's?
(heb er weinig kennis van, dus :))
Zal sowieso ook es die guide bekijken van Philips, klinkt interessant. ^^

De meeste mensen vinden 830 te geel. De groene plantjes komen dan niet geheel tot hun recht omdat ze te geel lijken. Met het koudere, wittere licht wordt het groen levendiger.

De OEM-guide gaat zodadelijk jou richting uit.
Vriendelijke groeten,
Bert
Schuppenzot
Regular

Aquarium type: Zoetwater Azië geïnspireerd (110L)

Berichtdoor Flipkikker » di jul 20, 2010 3:02 am

Ziezo, bestelling geplaatst op aquaplantsonline zodat ik alvast mijn kleine bakje er terug bovenop kan krijgen.
Zal de komende tijd hier eerst wat extra werk in steken als voorbereiding op het grote aquarium, ook om het klaar te krijgen voor vuurgarnalen. :)

Vandaag ook het metalen onderstel besteld, zou ik deze week prijs van moeten krijgen. Dan kan ik op het gemak ook es zien om het glazen aquarium te bestellen.
Tegen eind september zou alles in elkaar gestoken kunnen worden. Grootste deel van de huidige bestelling zal dus nog een eind in de kelder moeten wachten op installatie, maar heb ik vanwege de belachelijk hoge verzendingskosten voor enkele plantjes meteen ook besteld. :)

Heb dit ook op een ander forum gepost, maar kan geen kwaad om hier ook deze informatie te voorzien geloof ik:

Bestelling 001 bij Aquaplantsonline:
Beplanting voor vuurgarnaalbakje, waarin nu 1 kleine goudvis zit:
  • Anubias Nana: € 4,49
  • 3x Eleocharis Acicularis (Naaldgras): € 8,70
  • 4x Hemianthus Callitrichoides: € 9,00
Materiaal voor groot aquarium:
  • HS Aqua Gravel Black 1-2mm 9kg: € 7,00
  • HS Filterwatten wit 500g: € 5,85
  • JBL AquaPad onderlegger 1500x500mm: € 8,05
  • JBL Biotopol 500ml: € 15,25
  • JBL De 7 balletjes 70g: € 3,33
  • JBL Cermec: € 6,60
  • Superfish schuimstof blauw grof 50x50x5cm: € 10,75
  • Superfish schuimstof blauw fijn 50x50x5cm: € 10,75
Totaalprijs incl verzending (€7,50) en btw (€13,25) > € 97,27

Nog te kopen:
  • Metalen frame
  • Volglas aquarium 150x50x50cm
  • Belichting
  • Plexiplaten, betonplex en divers bevestigingsmateriaal
  • Isomoplaten, tegelverf en epoxyhars
  • Diverse slangen, aansluitingen

Levend:
  • 2 extra sarasa's
  • 10 vuurgarnalen
  • Extra beplanting voor grote aquarium

To Do voor de kleine bak in de komende week voordat de bestelling er is:
  • Overhangende rand maken zodat garnalen er niet uit kunnen klimmen
  • Bevestiging maken voor 11W Spaarlamp ipv die halogeenspot (zou dit voldoende zijn als verlichting? ik zou er ook een diy reflector boven maken)
  • DIY CO² bemesting

Materiaal dat ik reeds gekocht/liggen heb:
  • Sponsfilter in klein bakje
  • Pomp van 500l en pomp van 1500l (deze laatste is te krachtig denk ik?)
  • Analoge tijdschakelaar
  • Héél veel (mooie) stenen en keien in allerlei soorten, vormen en maten
  • Voeding en teststrips

Schuppenzot en no_mans_land zijn alleszins al bedankt voor hun informatie en hulp, hopelijk volgen er nog zo'n reacties ^^. Zoiets helpt mij in rechte lijn vooruit! :)
Flipkikker
Newbie

Berichtdoor Flipkikker » di jul 27, 2010 12:31 am

CO² bemesting goed werkende gekregen, MAAR:

Slechts 1 namiddag tot middernacht erin gelegen, merkte al een pH daling op, maar omdat mijn pH en KH slechts moeilijk te meten zijn met de teststrips die ik heb onmiddellijk de CO² toevoer uit het aquarium gehaald na die pH daling...
Zat te dicht bij het gevaarlijke gebied op de CO² pH/KH grafiek vanwege de hoge KH (10-14°d) :s

Ik *denk* dat er niet teveel CO² opgenomen kan worden doordat er nogal veel oppervlaktestroming is, maar aangezien ik hier weinig ervaren mee ben zou ik jullie mening es willen weten?
CO² er terug in of geen risico lopen voor die goudvis en het eruit laten?

Vis zelf was na die pH daling nog steeds relaxed aan het rondzwemmen, dus kon daaraan niets opmerken. Zag er niet gestresseerd ofzo uit...

Enige plantjes in leven zijn Cabomba Aquatica, maar die zijn nog maar 5-7cm lang en bedekt met groene algen...
(vandaar mijn hoop bio-CO² om ze er terug bovenop te helpen?)

----

Terug over het grote aquarium:
Zou begin in augustus een offerte binnen moeten krijgen voor het aquarium, hopelijk valt de prijs wat mee, aangezien het een maatwerk bestelling geworden is. :x
Antwerps Cichliden Center heeft mij énorm goed vooruit geholpen. Bijna 2h samen het ontwerp herbekeken en zijn nogal wat aanpassingen gebeurd:
- Biofilter herleid tot één groot filtervak op aanraden van ACC: teveel vakjes verhogen de stroomsnelheid waardoor de bacteriën hun werk niet kunnen doen,
nu zouden er 2 stromingen moeten verschijnen in de bioloog die zowel de aërobe als anaërobe bacteriën passeren. Filtercapaciteit is ook vergroot doordat de tussenvakken wegvallen
- Geen overloop, maar een verticale instroming langs de ene kant
- Geen waterval, maar onderwater uitstroming
- Plaats voor eventuele CO² installatie in de biofilter, naast de pomp
- Verwarmingselement in het bezinkvak van de biofilter
- Waterniveau hoger (+/- tot 45cm) waardoor er ongeveer een 330l water in komt
- Andere beplanting: beperken tot hardbladigen, Anubias en Crypto's
- Daardoor ook geen vuurgarnalen mogelijk, krijgen dan helemaal geen beschutting meer en zouden teveel gemarteld worden > vuurgarnalen komen dan enkel nog in mijn kleine bakje

Onderstel heb ik reeds prijs van gekregen en zal ik ook bij ACC kopen. Filtermateriaal en wat grind van Aquaplantsonline komt eind deze week aan.
Deze week al eens kijken of ik aan een gunstig prijsje de verlichting kan aankopen en de afmetingen van de houten panelen uitrekenen, zodat ik die kan gaan halen.

Omdat CCFL mij toch wat teveel prutswerk lijkt ga ik voor T5. Denk in de toekomst dan eerder es te gaan experimenteren als mijn budget voor misstappen wat groter is en ik mijn garnalenbakje wat wil verbeteren...

Doel is om de kostprijs van het geheel onder € 500 te houden, zal vooral nog afhangen van de offerte van het aquarium...
Flipkikker
Newbie

Berichtdoor Flipkikker » do aug 05, 2010 4:30 pm

Vandaag bestelling voor het aquarium kunnen plaatsen. Zal mij € 238 kosten, wat hoger dan gehoopt/verwacht, maar bon, dan is het meteen ook in orde.

Enkele dagen geleden ook de plantjes ontvangen en het filtermateriaal. Plantjes zijn nu in het kleine aquarium aangeplant, het overschot (wat teveel gekocht) heb ik elk in een vaas aan het venster gezet.
Goudvis lijkt er van te blijven en er is nog niets blijven bovendrijven. Het naaldgras is op een paar dagen tijd alweer een paar cm gegroeid, wat een pak sneller is dan ik verwacht had :D

http://puutjuwelen.be/realreality/aquar ... en-014.jpg

Aan de gemeten pH waardes te zien werkt de CO² toevoeging ook, dus het kleine aquarium zal mooi op orde staan als de goudvis eruit kan en de garnalen erin...

____

Na aandringen van mijn vader een Formica afwerking besteld voor de bovenkant van het aquarium. Hij zag me liever niet de vinyl-afwerking zelf doen, dus...
125 EUR erbij.

Intussen ook een afspraak gemaakt om parket te gaan halen voor de afwerking. Eens ik de afmetingen van het onderstel heb kan ik daarvoor ook het hout bestellen.
Flipkikker
Newbie

Berichtdoor marlène » za aug 07, 2010 10:30 am

Wat een leuke topic, dat komt wel goed met die studie van je :D Het ontwerp ziet er heel mooi uit.

Ik vraag me af waarom je niet voor de gewone T8 verlichting gaat? Met een eenvoudig ophangsysteem in de kap of rustend op dwarsbalken, met spatwaterdichte doppen, en tl buizen van niet meer dan 10-12 euro (phillips 840=geelwit, 865 oogt witter en haalt kleuren van plant en vis op). T8 is prima en komt ver genoeg je bak in om ook kruipplantjes goed te kunnen laten groeien.

Veel oppervlakte stroming jaagt inderdaad Co2 uit het water.

Zolang je de eenvoudige sterke planten neemt als waterpest, hoornblad, anubias, vaantjesplant cryptocoryne e.d. kan je de Co2 gerust uit laten. In de opstartfase, door het ontbreken van bacteriecultuur, wordt er sowieso nog onvoldoende Co2 in het aquarium aangemaakt. Dat is dan even een fase waar je doorheen moet. ALs je bak wat meer is ingedraaid, kan je opnieuw eens goed naar je waterwaardes kijken en bepalen in hoeverre het nodig is dat je deze beinvloedt.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Flipkikker » zo aug 15, 2010 4:07 pm

marlène schreef:Wat een leuke topic, dat komt wel goed met die studie van je :D Het ontwerp ziet er heel mooi uit.

Ik vraag me af waarom je niet voor de gewone T8 verlichting gaat? Met een eenvoudig ophangsysteem in de kap of rustend op dwarsbalken, met spatwaterdichte doppen, en tl buizen van niet meer dan 10-12 euro (phillips 840=geelwit, 865 oogt witter en haalt kleuren van plant en vis op). T8 is prima en komt ver genoeg je bak in om ook kruipplantjes goed te kunnen laten groeien.

Veel oppervlakte stroming jaagt inderdaad Co2 uit het water.

Zolang je de eenvoudige sterke planten neemt als waterpest, hoornblad, anubias, vaantjesplant cryptocoryne e.d. kan je de Co2 gerust uit laten. In de opstartfase, door het ontbreken van bacteriecultuur, wordt er sowieso nog onvoldoende Co2 in het aquarium aangemaakt. Dat is dan even een fase waar je doorheen moet. ALs je bak wat meer is ingedraaid, kan je opnieuw eens goed naar je waterwaardes kijken en bepalen in hoeverre het nodig is dat je deze beinvloedt.

Komt T5 verlichting in steunend op de dwarsbalken, dus ongeveer zelfde prijs als T8, maar zuiniger en efficiënter.
Kleur 840 is al besteld :)

En bio-CO² is plaats voor voorzien, of ik ze effectief nodig ga hebben weet ik niet, maar wou toch al wat voorbereid zijn :)

Intussen ben ik het hout voor de zijkant gaan halen, gebleekt eikenhout, dus zal er deftig uitzien ^^

Deze week kan ik het metalen frame gaan halen, dan zal ik ook de rest van het hout kunnen bestellen om het meubel volledig in orde te brengen.
Flipkikker
Newbie

Berichtdoor marlène » zo aug 15, 2010 6:55 pm

En dan natuurlijk weer nieuwe foto's voor ons plaatsen 8)
marlène
Hardened Pro

Keer terug naar Zelfbouw