Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Aquarium, hout en steigerstelling

Alles dat je zelf in elkaar kan steken van achterwand tot aquarium- en aquariummeubel toe.
Bookmark and Share

Aquarium, hout en steigerstelling

Berichtdoor OlliePindakaas » do aug 09, 2018 7:28 pm

Beste,

Voor mijn studeerkamer komt er sowieso een boekenkast (300x40x240 [LxDxH]). Deze wordt gemaakt van steigerkokers (vierkante buizen), waarop de nodige houtenplanken worden gelegd. Hoewel ik al een aquarium van 360L hierin heb gepland, ben ik opnieuw gaan kijken voor een grotere bak; het huidige aquarium wordt dan de bioloog. Dit geheel wordt opgezet in een L-profiel, waarbij in de korte zijde het aquarium komt te staan. Gezien mijn woonst, wordt ik wel beperkt in de maten. Een bestaand aquarium mag maximaal 190x80x60 (LxDxH) zijn, anders past hij niet door de nodige deuren en/of draaipunten; een meubel lift is te veel van het goede.

Met als gevolg dat ik sowieso twee opties heb A) Of houden aan deze vaste maten, maar tot geen aanbod vinden of B) een houten aquarium maken met meer ruit dan enkel de voorkant. Vooral optie B klinkt erg interessant, zodat ik een heuse DIY bak heb staan. Daarbij denk ik dan aan een houten aquarium in een L-profiel, waarbij de ruiten komen aan de 'binnenkant' van het L-profiel. Is dit een haalbaar en goed uitvoerbaar idee? Deze aquariumkast is zelf weer de korte zijde van de boekenkast in L-profiel. Dus een L-aquarium in een L-Boekenkast. Ik zal tijdig dit al uittekenen.

Zowel bij optie A) als optie B) moet de kap nog gemaakt worden. Dit brengt mij tot de volgende vraag. Om alles rustig in elkaar over te lopen, ben ik op zoek naar één geschikte houtsoort. Om deze dus te gebruiken voor zowel de aquariumkap (bij optie B ook het aquarium zelve), als voor de houten planken in de boekenkast. Welk houtsoort kan ik het beste gebruiken voor dit project? Of is het toch handig om verschillende soorten hout te gebruiken?

Dus concreet mijn vragen opnieuw gesteld:
Is het voor een handiger beginner goed doenbaar om een houten aquarium in L-profiel te maken?
Welke houtsoort(en) kan ik het beste gebruiken voor dit project?
Bedankt, samen lukt het beter.
OlliePindakaas
Newbie

Aquarium type: 2x biotoop: ZO-Azië + Z-Amerika

Re: Aquarium, hout en steigerstelling

Berichtdoor OlliePindakaas » vr aug 10, 2018 8:57 am

Ondertussen ben ik toch al geswitcht naar enkel optie A. Zodat er ook maar één vraag over blijft
OlliePindakaas schreef:2. Welke houtsoort(en) kan ik het beste gebruiken voor dit project?
OlliePindakaas
Newbie

Berichtdoor OlliePindakaas » vr aug 10, 2018 8:36 pm

Ondertussen heb ik al het nodige uitgedacht en visueel proberen te werken via SketchUp. Daar zitten zeker nog wat foutjes in.

Hieronder de L-kast met enkel het frame, al dan wel direct geplaatst in de kamer met deur. De witte vlakjes zijn de koppelingen die ik nodig heb, die grofweg dezelfde kleur hebben als de kokers. Vandaar dat deze bewust wit zijn gelaten, zodat ik straks idd alle nodige koppelingen bestel.
Afbeelding
Het linker gedeelte is de boekenkast, met vooral de volgende maten:
Kokers zelf: 25x25x1.5mm
Poten: 25x25x100mm
Liggers in de lengte: 25x25x800mm
Liggers in de diepte: 25x25x400mm
Staanders: 25x25x400 mm
Opnieuw, voor de rust is er gekozen om ongeveer dezelfde set maten te gebruiken. Ivm het ander aquarium is er kozen om vooral te werken met de tafel van 400mm, de poten daar gelaten.

Hieronder de L-kast met liggende planken, aquarium (boven) en bioloog (onder). Opnieuw, het is ter indicatie, zowel aquarium, dikte van de planken, etc. Vandaar dat de nodige deurtjes er nog niet in staan, wél de latjes voor het aquarium.
Afbeelding
Het rechter gedeelte is dan het aquarium gedeelte, waar opnieuw zoveel mogelijk wordt gewerkt met de tafel van 400mm. Voor de buitenkant dan althans, want de bioloog is 120x50x60cm (+/- 360L). Het aquarium wordt wél zoveel mogelijk rechts/uit de kast gehouden, zodat de inhoud zoveel mogelijk zichtbaar is.

Het rechter stuk bestaat uit twee lengte van kokers. De langste liggers zijn 25x25x800mm en de kortste liggers zijn 25x25x400mm. Met de koppeling er bij (25x25x25) is er maximaal 1225mm/122,5cm zichtbaar van het aquarium. Het ander gedeelte van het aquarium verdwijnt dus in de kast, maar heb ik zo wél de mogelijkheid om het nodige daarin weg te werken.

Hopelijk is alles een beetje duidelijk. Want veel zal in de praktijk wel weer anders zijn...
OlliePindakaas
Newbie

Berichtdoor terra » do aug 23, 2018 12:52 pm

Als je toevallig foto's of tekeningen hebt, deel maar. Ben benieuwd . :)
terra
Regular

Aquarium type: 110l Zuid-Amerika (geen biotoop)

Berichtdoor OlliePindakaas » za sep 22, 2018 9:39 pm

Oeps, door mijn photobuckter te orderen, zijn de bovenste afbeelding-links verbroken. Hum, ze zijn toch niet meer nodig...

Ondertussen ben ik toch moeten gaan voor een kleinere bak. Dan maar een vivarium erboven. Door de eheim 2217 op de uitlaat te vertakken naar aquarium (onder) én het paludarium (boven), waarbij het water van deze overloopt in het aquarium eronder. Op deze wijze hoop ik ook in het paludarium levenvoedsel te kweken voor de vissen (daphinas, etc), maar dat is voor een andere thread.

Dan eindelijk de afbeelding
Afbeelding
in het linker gedeelte, de boekenkast gedeelte, zal wellicht kortere doch meer kolommen komen, om de ganse muur op te vullen met een boeken-vivarium-kast...

Hum, afhankelijk van jouw beeldscherm kan deze gespleten vivarium (gedeeltelijk) wegvallen...
OlliePindakaas
Newbie

Berichtdoor terra » do sep 27, 2018 9:51 pm

Zonder alles te lezen vind ik dat er wel netjes uit zien.

Ter info: welke tool gebruik je voor de afbeelding?
terra
Regular

Aquarium type: 110l Zuid-Amerika (geen biotoop)

Keer terug naar Zelfbouw