Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Bodemrot

Een belangrijk deel van het aquarium. Heb je hierover vragen ? Stel ze dan hier.
Bookmark and Share

Bodemrot

Berichtdoor Valentijn_vvr » vr aug 19, 2016 1:17 pm

Zucht,

Ik heb sinds 6 maand geleden nieuwe bak gezet met oud water, oude filter & nieuw zand.
Nu heb ik begonnen met de fijnste korrel filterzand-> bodemrot
Nu heb ik vrij grof zand en nog steeds-> bodemrot.

Nu voeg ik wel bladeren toe voor op de bodem.
Heb ik de indruk gehad dat ik heel sterk licht heb dat ervoor zorgt dat de bladeren volgens mij sneller verteren.
Maar soit de oorzaak blijft me eigenlijk een groot raadsel. Wat is die volgens jullie?

EN hoe voorkom ik dit in de toekomst? Is een nog grovere variant intressant?
Valentijn_vvr
Hardened

Aquarium type: , 160L, 240L

Re: Bodemrot

Berichtdoor eltwee » vr aug 19, 2016 7:38 pm

Ik heb een jbl manado sinds 2008 in mijn bak liggen, nog totaal geen last met de bodem.
Voor mij is de truc een bodemverwarming in combinatie met een relatief grote korrel (grind of aquasoil). Doordat de bodem opwarmt stijgt dit water en zakt weer koeler aquarium water in de bodem hierdoor is er continu een circulatie in je bodem.
De bodem verwarming komt in vanaf 1° temperatuursverschil met de ingestelde aquarium waarde en de hoofd verwarming komt in als hulp als na een uur de ingestelde waarde niet is bereikt. Dit betekend dat in de zomer enkel de bodemverwarming in komt.
Voor een bak van 160/60/60 heb ik maar 50W bodemverwarming steken.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Valentijn_vvr » do dec 08, 2016 10:46 am

oei oei, was mijn post na al die maanden eigenlijk al vergeten! laatste tijd zeer druk op m'n werk.

Goh bodemverwarming zit er niet in omdat ik wel persee filterzand nodig heb in beide bakken.
Nu momenteel heb ik zwart grind gemengd met 2 diktes van filterzand en dat loopt wel goed.
àléz enkel nog eens plaatselijk als er toevallig problemen ontstaan met rottende bladeren planten.
maar tegen nieuwejaar komt daar terug een zandbodem in die ik dit keer wat vaker in 't oog ga houden.

Ook heb ik ontdekt dat het probleem ligt vooral aan m'n terras in de bak. (je kent dat wel zo'n verhoogje va 10cm)
mijn hebben ze nu gezegd om daar plaatselijk op te gaan vullen met grovere steentjes en boven af te werken met filterzand.
Zou dit helpen?
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » vr dec 09, 2016 8:04 pm

Grind en zand mengen slibt sneller toe dan filterzand of grind alleen.
Zeker dat je filterzand hebt, dit is een afgeronde korrel en kan eigenlijk niet dicht slibben ( tenzij je echt veel organisch afval hebt?). Dat is de opzet van dit "filter" zand, dat er stroming kan blijven bestaan.

Ik zou vooral proberen om regelmatiger met een vork in je bodem te woelen (na je wekelijks onderhoud bijvoorbeeld, zodat je geen afval onder de bodem gaat mengen ;-) )
Eventueel extra stroming, zoals L2 aanhaalt heb je gewoon meer circulatie nodig in je bodem. Of minder afval dat gaat rotten.

Sowieso als je rot hebt zal je best de bodem vervangen, of op zijn minst goed spoelen. Maar dat is niet evident met zand.

Van de Manado ben ik zelf ook heel tevreden, de donkere kleur heeft ook iets heel natuurlijk. Al mijn moerasplanten wortelden veel beter waardoor ze ook beter groeiden. Bij plantenonderhoud heb je wel af en toe eens wat stof.
Is niet scherp voor corry's,... Bestaat grotendeels uit klei, dus kan bepaalde micro elementen bufferen.
Niet zo neig als een soil doet, maar de manado is dan ook een pak goedkoper en blijft langer goed.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Valentijn_vvr » vr dec 16, 2016 10:34 am

Ik heb 3 x filterzand geprobeerd in men nieuwe bak en het ging steeds na enkele weken fout.
Nu gebruik ik voor m'n dwergen inderdaad vaak bladeren, takken & elzenproppen, nooit een probleem geweest tot deze bak, misschien de bodem nog niet oud genoeg.

Nu met voorlopig te mengen met grind lijken de problemen weliswaar opgelost, de bak rot niet meer verder of enkel plaatselijk als ik inderdaad bladeren perongeluk onder het grind meng.

Nu heb ik weliswaar in de tussentijd 75% vervangen al door filterzand en sindsdien lukt het wel :D enkel inderdaad plaatselijk tussen bepaalde planten.

Ik heb dwergjes die zand langs hun kieuwen stuwen om te eten, dus dan kan je al niet veel afwijken hé ;)
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » vr dec 16, 2016 10:23 pm

Ik kan er niet veel over meepraten ik heb het nog niet gehad :D
Heb ooit eens zand gekocht bij een lokale vis handelaar, na enkele maanden was die al aan het rotten.
Heb die toen vervangen door JBL Manado en daarna nooit meer zand gebruikt (had teveel moerasplanten en die doen het nu eenmaal beter in een bodem waar meer stroming is).

Nu ja, grind heb ik ook nog gehad en dat is ook niet prettig. Al het afval kruipt daar dan tussen en dat is ook niet leuk...

Hou je fosfaat goed in de gaten, als die aan het rotten is zal die wel stijgen ;-) Bij zo een plotse piek kan je ook nog eens blauw algen krijgen
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Valentijn_vvr » di dec 20, 2016 9:40 am

Awel dat van dat grind dertussen mengen hebben ze mij ook enkel maar op SJA gezegd omdat ik maar zovaak bleef last hebben van rot.
Maar soit in Januari gaat er hopelijk weer een lichtere korrel in want deze zand korrel die er tussen ligt is "theoretisch" te zwaar voor m'n dwergjes. En wil de bak stabieler op de vloer zetten ;) !

Nu moet ik toegeven ivm fosfaat heb ik een tijd terug last gehad voor ik ben beginnen mengen, was gister zelfs verbaasd dat men fosfaat eindelijk terug "laag" stond. Want had inderdaad een blauw alg plaag, ben wel in de toekomst aan het denken om een extra filter te voorzien.
1400L/uur lijkt net niet goed genoeg om heel de bak door te komen, maar ik spreek dan natuurlijk ook weer over dat de bak aardig gevult is met hout & dergelijke!
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » di dec 20, 2016 8:32 pm

Eventueel een stromingspomp? Is zuiniger dan een pomp :)
Nadat ik een grote hoeveelheid kienhout had toegevoegd had ik ook problemen met stroming.
Een indirect gevolg waren ook blauwalgen.

Had dit gelukkig heel snel gezien en ben toen ook heel vlug de strijd aangegaan.
een extra stromingspomp van 1600l/u boven de bodem en één van 5400l/u bovenaan de bak.
Korte tijd daarna heb ik het zand vervangen door manado :)
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Valentijn_vvr » wo dec 21, 2016 5:02 pm

Awel ik heb een stromingspomp gehad en dat vond ik dan weeral "straf" toch voor men dwergjes, maar dat was zo een van tetra, waar ik zelf al niet tevreden van was op een of andere manier al eens een kardinaal ingeraakt hmm...

kunt ge anders enkele deftige stromingspompen aanraden? :p
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Valentijn_vvr » do dec 22, 2016 12:08 am

@matt:
welke korrel zou gij mij aanraden voor de dicrossus ik twijfel namelijk tussen 0,4-0,8 & de 0,7-1,25
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » do dec 22, 2016 3:37 pm

Ik heb de hydor koralia, die heb je al vanaf 800l/u denk ik.
Ik heb er nooit een vis aan zien hangen en de bak zat vol roodkoppen.

Voor de vis in kwestie weet ik niet of het veel verschil zou maken, maar over het algemeen vind in 0,4 toch heel fijn. Zeker naar dicht slibben (wekelijks na het onderhoud je bodem eens doorwoelen met een vork is natuurlijk al een eeuwenoude techniek om dit te voorkomen :-D )

Wel niet van de makkelijkste visjes om lang te houden hé :)
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Valentijn_vvr » vr dec 23, 2016 3:53 am

daar ben ik mij van bewust heb de dicrossus nu al 'n jaar een half,maar ze doen het goed! (hier en daar wel eens uitval gehad door gevechten of "plots").

Goh matt heb jij ervaring met JBL Zanzibar? Na wat te spreken met een collega die ook de dicrossus fiorni heeft, raadde die mij aan dta ze nog beter zouden zijn op zand van 0,2-0,5 en raadde me die zandsoort aan. Nu lees ik er wel verschillende dingen over! Dat er veel misgaat met cory's.
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » vr dec 23, 2016 11:30 pm

nog niet gebruikt :)
Wat gaat er dan fout met de cory's?
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Valentijn_vvr » zo dec 25, 2016 8:36 pm

ik kwam uit op dit artikel, maar begin het toch met een korreltje zout te nemen.
Hoor van anderen dat ze er perfect corry's op houden.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1252548

Ik ben van plan om een zak filterzand 0,4 & een zak sansi bar te bestellen 0,2 en eens kijken of het verschil "zo groot" is.
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » zo dec 25, 2016 9:49 pm

hmm, vreemd.

Bij definitie hoeft ook niet bij iedereen slecht te gaan. Als het echt wordt gemaakt met een natuurlijke grondstoffen dan kan het afhankelijk zijn waar deze zijn gewonnen.
Zo lees je over Manado (toevallig ook van JBL) ook verschillende verhalen over het verhogen van de hardheid (dit ligt dan aan de gebruikte klei die afkomstig is van op verschillende plaatsen).
De ene zak stijgt die, bij de andere mss niet,...

Zo kan het ook wel het geval zijn bij dit zand denk ik, ofwel is die ene vis er net wat gevoeliger door omdat die net wat "wilder" is of net omgekeerd het al de zoveelste nakweek is,... En ga zo nog maar even door :-)

Als je ergens een 60l bakje staan hebt zou je eventueel eens kunnen testen door beide bodems te gebruiken in dezelfde bak. Ik zou die dan niet verlichten (zodat weerkaatsing van het licht geen impact heeft). En zo kan je snel zelf conclusies trekken op welke bodem ze het liefst vertoeven :-)
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Valentijn_vvr » zo dec 25, 2016 11:05 pm

Dat is inderdaad ook de conclusie die ik eruit neem.

Ben sowieso van plan om nog een extra 100L op te starten waarvoor ik zowel de sansibar als het filterzand van pas zou kunnen komen. Dus das al geen verspilling :D

Ik neem persoonlijk zelf aan dat 0,2 mm verschil in zand niet zoveel zal verschillen maar de praktijk zal het bewijzen!
Ik denk wel dat de "orange" kleur donkerder zal zijn en hopelijk als resultaat heeft dat ik nu & dan wat meer m'n man zal zien :D
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » ma dec 26, 2016 2:51 pm

Denk dat het grootste verschil tussen beide soorten de vorm van de korrel zelf is.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Valentijn_vvr » di dec 27, 2016 1:18 pm

inderdaad, matt nu enkel nog een persoonlijke smaak vraag :p

heb zo'n terras erin liggen maar ben niet van plan hem 100% te vullen zou ik 'm erin laten voor meer schuilmogelijkheden of hem er gewoon uitsnijden nu de kans zich toch voordoet?
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » wo dec 28, 2016 11:42 pm

Naar stroming en rotten toe, zou ik zeggen uithalen... :)
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Valentijn_vvr » vr maart 03, 2017 5:47 pm

Ja, sorry matt maar ben hier alweer :/

Dus bodem vervangen..maar nu krijg nog steeds op bepaalde plekken "rot".
Om nog even m'n geschiedenis te vertellen ivm bodems volgende info:

Vorig jaar voor het eerst in m'n oude bak een nieuwe bodem geplaatst (vanwege blauwalg)
DIrect erna kreeg ik dus ook last van bodemrot.

Dan overgegaan naar 'n nieuwe bak, zelfde afmeting (240L met een potfilter op voor tot 600L met 'n wideflow outflow)

Daar was ik eerst in begonnen met een midden maat van filterzand met die terrassen destijds. En gebruik van bladeren op de bodem. Maar zoals je al kan raden terug rot.

Dan overgegaan naar grover zand maar niet ideaal voor m'n dwergen.

Maar ik wil dus wel degelijk het beste voor hun dus overgegaan terug naar lichter zand de Sansibar op 'n dikte van NOG GEEN 2cm. Ik heb vermoedelijk rot.. enkel licht vanvoor en op de zijkanten, in het midden zelden of niet. (zand rond bladeren word grijs.. een bepaalde hoek heeft altijd prijs na 2dagen) Dus ik dacht ik ga er maar 'n spraybar opzetten (deze loopt voorlopig op 2/3 van de bak). Op het deel zonder spraybar heb ik geen last maar op het deel met blijkbaar weer wel, net in de hoek.

De oplossingen die ik ondertussen al geprobeerd heb zijn dus:
-Stromingspomp
-3 soorten zand
- Slakken (maar met de helena's vermenigvuldigen ze denk ik niet snel genoeg plus ze kruipen altijd met potfilter in!)
-Van de wideflow outflow naar 'n spray bar.

Oorzaken:
-Stroming (proberen aanpakken via bar/stromingspomp)
- En sinds vandaag denk ik misschien was m'n bodem nog te zwak om direct bladeren toe te voegen? te weinig bacterien, zou dat kunnen? Vul ik dat dan weer gewoon aan zoals je in theorie een bak opstart?

Wat denk jij Matt of als je zelf nog suggesties hebt? Zie even het bos door de bomen niet meer
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » zo maart 05, 2017 2:31 pm

Met zand blijft het nodig om af en toe eens te woelen in je bodem denk ik?
Zelf heb ik maar heel kort met zand gewerkt vanwege diezelfde reden. Filterzand was hier in de buurt niet echt te vinden en op diezelfde moment kon ik de bodem van een forum lid overnemen (Ook manado).
Sindsdien gebruik ik ook Manado zoals L2 hierboven.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Valentijn_vvr » di maart 07, 2017 11:56 am

Echt vreemd zaakje, woel er dagelijks in, maar tis maar op enkele plaatsten dat het na enkele dagen weerkomt.. (het is dus wel fel gebeterd! ) grijze plekken op de meest onlogische plaatsen nog momenteel àléz net vlak op de vooruit maar m'n spraybar zit er vollen bak op (dus niet persee 'n deathspot) . En ken eigenlijk niemand die er zo'n last mee heeft gehad

. Dan kan je discussieren of het aan de apparatuur ligt. Maar als een 1400L/u een 240L niet rondkrijgt is er toch ergens iets serieus aan de hand. Nu zit er wel zo'n co2 diffuser rechtstreeks op de darm, maar kan mij weer niet voorstellen dat dat zo'n extreme gevolgen heeft. Misschien wel om eens te proberen die er een tijdje vantussen te laten en anders kan het niet anders dat er nog ergens een filter/compactere stromingspomp bijmoet.

Durft ook niet 100% te zeggen dat het rot is maar ga er zo wel vanuit.

Manado is denk ik niet echt een optie voor mij, want in al men za groepen zijn ze zozeer fan van filterzand :p Lees ook in me boeken dat dat fijner is.. maar het is verschrikkelijk ambetant als je er na maanden nog steeds geen controle over hebt. Alez wil het zelf ook zo natuurheids getrouw houden
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » di maart 07, 2017 6:58 pm

Als het zand grijs is kan je er vanuit gaan dat het rot is. Bij mij was ook het meeste aan de ruiten vooraan. En mijn water stonk :(
Mss de licht reflectie?
(achteraan is dit dan minder want daar ligt de bodem hoger en staan er hogere planten waardoor ?? Ik zeg maar wat,...)

1400l/u zou toch moeten volstaan. Mss dat je wel wat verlies hebt, maar niet zo dat er geen stroming is en je boden rot krijgt.
Je zit toch niet met bodemverwarming of dergelijke?

Veel vissen die zand in hun bek spoelen? ik vind de manado veel natuurlijker ogen dat bleek zand :)
Ik ben verkocht, denk niet dat ik ooit nog zand in een bak stop, tenzij het voor mbuna's is :D
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Valentijn_vvr » di maart 07, 2017 7:56 pm

Awel daar had ik met iemand anders ookal zitten bediscussïeren (zitten ook heel zware T8 lampen in met de benaming hi-lite ik gok juwels, kan namelijk niet nakijken want ben momenteel niet waar de bak staat (been in gips en logeer ff bij men ouders voor gemakkelijkheid). Met dan nog eens dat die dekselplaten van aquatlantins wit zijn voor een betere reflectie (zo aangekocht) . Maar bak staat binnenshuis toch wel 7M op afstand van een glazen buitendeur.

Nu is het inderdaad dat vanachter de zandlaag wat dikker is. Lange planten heb ik niet :p

Iemand had mij dan gezegd dat het misschien gewoon weg verstikking van de bodem is lokaal.

Heb de pomp steeds op 'n wideflow outflow van JBL gezet, maar ben dan vorige eens aan het bekijken of de spraybar enige verbetering geeft (heb hem maar half over de bak liggen omdat ik geen extra spraybar had liggen) , maar nog steeds zonder resultaat onder de spraybar. Het "rot" komt voorlopig ook enkel nog effectief zoals je zei aan de ruiten voor.

Heb geen bodemverwarming.

Mijn groepje dicrossus zouden daar naar schijnt wel fan van zijn ja :D

NU over rot,moest het echt rot zijn begin ik toch af te vragen wat nu ondertussen al de 3de keer de oorzaak zou kunnen zijn al 3x m'n bodem ververst /inclusief aquawater. Maar zoals we vermoeden zal het de stroom al waarschijnlijk niet zijn. Heb hier en daar ookal betrapt dat blauw alg terugkomt miniem (is vaak zo snel weg als het verscheen)
Valentijn_vvr
Hardened

Keer terug naar De bodem