Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Juwel kap

Heb je wel de juiste verlichting?
Bookmark and Share

Juwel kap

Berichtdoor Nephytis » za sep 22, 2007 8:43 pm

Oei oei, weer iemand met een probleem met zn juwel kap :) .

Mijn lampen gaan dus uit na 1 a 2 minuten, en als ik ze er dan een paar keer (onder stroom) in en uit steek blijven ze het wel weer doen. Een beetje net als vroeger als er een starter kapot was maar dat kan en is het niet hier. Ik zelf denk dat de lampen hun laatste uurtjes branden. Daarbij zijn ze aan de uiteinden ook al zwart aan het worden.

Ik wat lezen over licht en besluit er een 840 en 865 in te aan steken want ik ben het geele licht wel echt zat nu. PROBLEEM! juwel heeft in zn 120 bak 38W lampen zitten en zijn moeilijk aan te komen. Sommige winkels wouden me niet eens geloven hier, die zeggen "nee meneer dat bestaat niet, wij verkopen alle tl's die er zijn maar die zit er niet bij" :shock: Nu heb ik wel een behulpzame winkel getroffen en tot mijn schrik hoor ik dat alleen nog maar de 830 en 840 gemaakt worden in 38W.

Nu is het voor mij meer een principe questie geworden want in de aqua zaak vragen ze onbeschoft veel voor een lamp in die maat. Bij de lampen boer hier vragen ze 9,- voor de 840 maar het was niet zeker of hij er maar 2 kon laten komen omdat ze per 25 gaan normaal. ergens anders kan ik er 25 krijgen a 3.50 ex p/s maar wat heb ik daar dan weer aan.

Ik vind het een beetje jammer dat ik zo belemmert word in mijn keuze voor het licht. Maargoed rede te meer om aan een nieuwe bak te denken. Heeft er misschien iemand 1000 euro over :oops: .
Ben wel benieuwd wat jullie met je 120 bak doen. Misschien toch naar naar de aqua zaak voor duure lampen.
Nephytis
Newbie

Berichtdoor marlène » za sep 22, 2007 8:59 pm

Jammer. Zou het echt zo zijn dat de 865 niet in dat wattage gemaakt wordt?

Nu vind ik persoonlijk wel dat de 865 veel minder kleur ophaalt dan bijvoorbeeld de arcadia tropical. Ik zelf heb deze week de tropical er weer ingezet ondanks dat die duur is.

Als je geen geel wil, neem dan niet de 830
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Nephytis » zo sep 23, 2007 11:22 am

De winkelier had een nieuwe philips pocket zoals dat heet waar alle lampen in staan. Pocket is hier relatief want ik vond het toch een tamelijk groot boek.
Maar daar staan geen andere kleuren in dan 830 en 840 voor 38W, wel een speciale aqua lamp voor bijna 3 tientjes in 38W.
Nephytis
Newbie

Berichtdoor wax » zo sep 23, 2007 12:01 pm

ik heb die philips aquarelle en ben er heel tevreden over.
zwim zwam zwom
blib blab blub
wax
Hardened

Berichtdoor Nephytis » ma sep 24, 2007 7:34 pm

Ik heb via een kennis een silvania aquastar kunnen bemachtigen. Maar zelfs met een nieuwe lamp erin gaat het licht na een tijdje uit. En weer als ik de lamp een paar keer vast en los draai gaat deze weer aan :?:
Misschien zijn de contacten wel geoxicideerd? of verliezen ze contact als ze warm worden. Ik ga de doppen vanavond maar eens uit elkaar draaien.

Is die aquarelle ook roze/paars van kleur? Het zijn bijde iig 10000k lampen. Ik ben benieuwd wat die doet.
Nephytis
Newbie

Berichtdoor sjoert » di sep 25, 2007 5:54 pm

ik denk niet dat het de doppen zijn. Dit omdat je zegt dat je de tl er opnieuw in doet en deze een tijdje blijven branden.

ik neem aan de zelfde wattage aangezien die in 1 lengte is, dus daar kan het niet aan liggen

ik denk eerder de electronica echter, dit wordt lastig om te testen omdat de electronica in de rail weg gewerkt is en deze niet zomaar open te krijgen is (althans niet zonder breek werk ;) )

je zou kunnen overwegen een nieuw vsa te kopen (wel electronisch) zonder verwisselbare starter dus, en een eigen kap te maken.

ben hier zelf ook mee bezig zit alleen te twijfelen hoe ik het midden stuk maak... 6 bij 4 cm en 150cm lang stuk alu kost al 40 euro
dus waarschijnlijk een U profiel van 4 cm breed en 3 hoog over de lengte van het aqua, hier de houders van de TL's in monteren en de VSA's weg werken in de kast.. maar goed, moet nog uit gewerkt worden ;)

voordeel van dun midde stuk is wel dat je zoals ik, 4 tl's beter verspreid over de bak kan plaatsen,

hoop dat me idee duidelijk overkomt ;)
*BluB*
sjoert
Newbie

Berichtdoor wax » di sep 25, 2007 7:48 pm

ik vind de aquarelle eerder blauwig van kleur maar hij is idd 10 000 k en bevat veel rood en blauwspectrumlicht
zwim zwam zwom
blib blab blub
wax
Hardened

Berichtdoor Nephytis » di sep 25, 2007 7:59 pm

Is wel waar wat je daar zegt, maar ik hoop maar dat het de electronica niet is. Misschien een domme vraag maar hoe ga je 4 TL op 1 middenstuk plaatsen? of gebruik je 2 profieltjes.
Als het echt de electra blijkt te zijn ga ik ook de kap verbouwen en de ballasten in de kast plaatsen. Maar wil dan wel de originele kap behouden en toch een lamp extra, liefst ook nog op een dimbaar vsa. Ik trek het zooitje zo uit elkaar en dan zal ik er een goed overnadenken hoe dat netjes te maken.
Nephytis
Newbie

Berichtdoor Nephytis » di sep 25, 2007 10:07 pm

Met mijn zoektocht naar ballasten en wat deze precies doen ben ik op een duitse site gekomen waar ze wel normale prijzen vragen voor licht ed.
http://www.leuchtmittelshop24.de/enter. ... ml&lang=de
Hier staan de sylvania lampen in alle maten voor minder dan 15,-
Ook als je een beetje verder zoekt in duitsland vind je T5 lampn onder een tientje. Het is gewoon niet eerlijk in deze wereld, in het buitenland lijkt (is) alles goedkoper.
:?
Nephytis
Newbie

Berichtdoor Pino » di sep 25, 2007 11:10 pm

Kan je jouw materiaal dan gewoon niet in Duitsland bestellen ?

Nog een goede webshop http://www.seaqualux.de/

Succes
Pino
Hardened

Berichtdoor GK » wo sep 26, 2007 9:12 am

Ah, nog iemand met het 38W / 105cm probleem. Ik heb me ook al rot gezocht achter goedkope lampen voor mijn bak.

Maar in de 38W vind je bijna enkel "echte" aquariumlampen van JBL/Sera/etc. En die zijn natuurlijk erg duur.

Ik heb 1x een Philips 840 gevonden van 38W, maar de 865 is nergens te vinden. Erg frustrerend hoor. Als je hoort dat anderen hun lampen kopen voor 6euro, terwijl wij er steeds minstens 20 euro voor moeten neertellen.
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor Nephytis » wo sep 26, 2007 11:07 pm

Het probleem is vaak met tl's dat je een hele doos moet bestellen omdat anders de winkelier met een partij lampen blijft zitten die niet verkopen. Daarbij komt ook nog dat bv philips niet per stuk levert ivm breuk.

Als je met een paar man bent die ze willen bestellen kan je ze zelfs voor 3,50 per stuk krijgen...... http://www.firstlight.nl/index.html?lan ... et=d6.html
Nephytis
Newbie

Berichtdoor GK » do sep 27, 2007 8:46 am

Nephytis schreef:Het probleem is vaak met tl's dat je een hele doos moet bestellen omdat anders de winkelier met een partij lampen blijft zitten die niet verkopen. Daarbij komt ook nog dat bv philips niet per stuk levert ivm breuk.

Als je met een paar man bent die ze willen bestellen kan je ze zelfs voor 3,50 per stuk krijgen...... http://www.firstlight.nl/index.html?lan ... et=d6.html

Maar zoals je ziet, ook daar zelfs geen 38W lampen!
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor jkurt » do sep 27, 2007 10:53 am

De volgende types lampen van 38W zouden vlot leverbaar moeten zijn
Sylvania grolux, aquastar
Sylvania, philips of osram kleur 84, 83
Arcadia tropical, freshwater
Jbl solar tropic, natur of color
Hobby
Philips aquarelle
Zoomed florasun

Binnenkort komt er nog een nieuw merk uit met lampen, maar daar heb ik nog geen details van.

Ik heb alleen lampen genomen die in aanmerking komen voor zoetwater.
De lampen van sylvania en philips liggen erg schappelijk, de rest is een stuk duurder.
jkurt
Regular

Berichtdoor Nephytis » do sep 27, 2007 7:47 pm

@ GK ?? :wink:
Kijk maar eens goed op die link. er staan echt de 830 en 840 bij in 38W

En het klopt ook wel dat je lampen makkelijk kunt vinden. Maar als ze dan net zo veel kosten als een evsa vind ik dat ze ook net zo lang mee moeten gaan. Ik kan bijna alles bij de visboer bestellen en heb ze dan ook wel met een paar dagen (al weet ik niet of dat ook op gaat voor 38W)

vandaag vroeg naar huis gegaan om mijn licht probleem voorgoed op te lossen. Heb nieuwe ballasten gekocht en een deur van de juwel kast omgetovert tot electra kast. Omdat toch de zaag in de originele kap ging heb ik er ook maar een lamp bij gezet.
Afbeelding
Heb uit alu een beugeltje gemaakt, in de zijkant van de kap een gleufje gefreest en met 1 m6 boutje aan de achterkant verankerd. De kap ga ik verder niet meer dicht maken omdat de electra toch in de kast zit. Wel heb ik heel de doppen dicht gekit.
Afbeelding
Nephytis
Newbie

Berichtdoor jkurt » do sep 27, 2007 7:59 pm

netjes gedaan!
jkurt
Regular

Keer terug naar Verlichting