Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Filteren over actieve kool

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Filteren over actieve kool

Berichtdoor Fishyke » do apr 04, 2013 9:39 pm

Hoe denken jullie over filteren over actieve kool?

Ik lees op internet nogal verschillende dingen.
De 1ne raad aan om constant over actieve kool te filteren en de andere raad aan om alleen over actieve kool te filteren na een behandeling met medicatie.

In mijn kleine cayman 60, filter ik constant over actieve kool en heb nog geen last gehad van troebel water. In mijn grote cayman 110 heb ik nog niet over actieve kool gefilterd maar het water word heel snel troebel en heb het in de 3 weken die hij staat te draaien nog nooit helemaal helder gezien.
Daarom denk ik eraan om ook in deze bak te gaan filteren over actieve kool.
Maar door de nagatieve verhalen (hoewel er ook veel positieve verhalen te vinden zijn) twijfel ik of ik het wel zou doen.
Fishyke
Regular

Aquarium type: Ferplast cayman 110 pro en Ferplast cayman 60 pro

Re: Filteren over actieve kool

Berichtdoor Eska » do apr 04, 2013 10:19 pm

als je planten hebt is het niet aan te raden, anders kan het niet veel kwaad. Een véél beter alternatief voor helder water is Seachem purigen
Eska
Hardened

Aquarium type: 5 aqua's : 830L, 350 L, 240L, 180L, 75L

Berichtdoor christel 1975 » vr apr 05, 2013 12:12 pm

Eska schreef:als je planten hebt is het niet aan te raden, anders kan het niet veel kwaad. Een véél beter alternatief voor helder water is Seachem purigen

hier vind ik enkel engelse uitleg over heb je eventueel ook de nederlandse benaming?
ik dacht dat actieve kool alle vuil medicatie uit het water haalde maar als het voldaan is dat het de slechte delen dan weer losliet in het aqarium wat niet goed is?
christel 1975
Hardened Pro

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor Schuppenzot » vr apr 05, 2013 1:22 pm

Actiefkool is een heel poreuze stof die in staat is kleine bestanddelen uit het water vast te houden. Hierin is de stof niet selectief: eender wat dat langs het actiefkool passeert wordt geabsorbeerd.

dus: als je middelen toevoegt aan uw water ter verbetering (plantengroei, filterbacteriën,...), worden deze ook door het actiefkool tegengehouden.

Mijn mening: gebruik het enkel in specifieke gevallen.

Deze gevallen zijn:
- na een medicatiekuur om het overschot medicatie uit het water te halen
- om bruin water (door hout bijvoorbeeld) terug helder te maken
- na een opstart om (nadat het aquarium is ingelopen, dus na de nitrietpiek!) het aquarium kraaknet te maken
- waarschijnlijk mis ik er nog enkele...

Maar continu over actiefkool filteren is in mijn ogen contraproductief en zinloos. Het kost enkel geld: éénmaal voor het actiefkool en nog eens om het water terug van voedingsstoffen te voorzien.
Vriendelijke groeten,
Bert
Schuppenzot
Regular

Aquarium type: Zoetwater Azië geïnspireerd (110L)

Berichtdoor Eska » vr apr 05, 2013 3:47 pm

@ schuppenzot : filterbacteriën worden niet geadsorbeerd door kool ;) maar goed, ik zou het ook niet voortdurend doen.

@ Christel : Seachem purigen :

"Purigen™ is een eersteklas synthetisch absorptie middel dat anders is dan andere filtratie producten. Het is GEEN mix van ionen uitwisselaars of andere absorptie middelen, maar een uniek macroporeus synthetisch polymeer dat oplosbare en niet oplosbare onreinheden verwijdert uit het water met een snelheid en capaciteit dat alle andere producten voorbij streeft, met meer dan 500%. Purigen™; Verwijderd proteïnen, nitriet en nitraten, ammonia, en een breed spectrum van organische stoffen, maar de impact op spoorelementen is minimaal. Het verhoogt zienderogen de redox. Het maakt het water helder tot ongekende helderheid. Purigen™ wordt naderhand donkerder van kleur wanneer het uitput, en kan éénvoudig weer geactiveerd worden dmv huishoudelijke bleek. 100 ML zak Purigen™ zuivert en verhelderd tot 400 liter water voor een duur tot 6 maanden. Purigen™ is ontwikkeld voor zowel zeewater als zoetwater gebruik."

quote van: http://www.aquaplantsonline.nl/seachem-purigen-zakje-p-794.html
Eska
Hardened

Berichtdoor christel 1975 » vr apr 05, 2013 3:57 pm

lijkt me iets heel intresant :)
christel 1975
Hardened Pro

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor Eska » vr apr 05, 2013 3:58 pm

is het ook ze :D...ik ben er zeer tevreden over. Het haalt ook bv. de groeiremmende hormonen die vissen afgeven uit het water ;)
Eska
Hardened

Berichtdoor Hartenheer » vr apr 05, 2013 4:11 pm

Aquarium planten (echte waterplanten} leven voornamelijk van de Co2.
De moerasplanten leven van een combinatie van Co2 en het "vuil" die in de bodem zit.

Kool filtert dit er niet uit, dus zou niet weten waarom het slecht voor de planten zou zijn.
Filter{de} 40 jaar over actieve aquariumkool, en mijn planten gingen geweldig :mrgreen:
Met vriendelijke groeten,

Willem

Afbeelding
Voor België en Nederland
Hartenheer
Regular

Aquarium type: Zeewater

Berichtdoor Wowobeer » vr apr 05, 2013 4:15 pm

Heeft er iemand ervarig met zo'n koolstoffilter uit een dampkap te gebruiken ? Ik heb hier thuis zo'n overschotje gevonden en vroeg me nu af of dit de moeite zou zijn in een filter ... ?
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor Eska » vr apr 05, 2013 4:17 pm

kool adsorbeert chelaten, chemische verbindingen die bv. het ijzer omringen. Als deze worden geadsorbeerd krijg je geen FE2+, wat planten kunnen opnemen, maar FE 3+ die planten niet kunnen opnemen. Ook andere sporenelementen ( niet allemaal) worden geadsorbeerd.

Nu, van mij mag je over kool filteren hoor, het is jouw eigen keuze ;)
Eska
Hardened

Keer terug naar Filtering