Inloggen/Registreren

Zoeken Help

aziatische bak

Bookmark and Share

aziatische bak

Berichtdoor vleenie » zo feb 11, 2007 9:13 pm

Na een tijdje aquarium houden, veel lezen en vooral jullie voorbeelden te bekijken, denk ik dat een aziatische bak helemaal mijn ding is.
Nu heb ik de volgende vissen :
microrasbora's
kegelvlekbarbelen
1 bettaman
2 khuli's
otocynclussen
boliviaanse vlindercichliden
corydora's

De laatste drie horen daar dus niet bij. Ofwel moet ik hen hun leventje daar laten leiden en lang wachten om over te schakelen of ik moet ze aan de man brengen.
Graag zou ik mijn schooltje kegelvlekken weer wat uitbreiden of eventueel een 4-tal chocoladegoerami's houden.
Daarnaast denk ik ook aan de botia striata en als daar ruimte voor is een 2-tal khuli's bij.
In z'n totaliteit zijn het wel allemaal redelijk kleurloze of beter gezegd geen spectaculair gekleurde vissen. Dat hoeft ook niet voor mij.

Wat vinden jullie van het idee, kan dat allemaal bijeen ?

Eventueel tips voor de beplanting ?
Die ga ik wel niet helemaal overhoop halen, want alles begint zo een natuurlijke uitstraling te krijgen.
vleenie
Hardened

Berichtdoor mrt » zo feb 11, 2007 9:39 pm

ik zou meer dan 2 kuhli's nemen (een stuk of 8 ) dan zie je ze ook veel meer.

wat beplanting betreft kun je denken aan crypto soorten, rotala, vallisneria.
gr van maarten
mrt
Regular

Berichtdoor vleenie » zo feb 11, 2007 11:01 pm

Bedankt voor de tip, Maarten. Het zou idd wel fijn zijn om ze wat meer te zien rondzwemmen.
vleenie
Hardened

Berichtdoor vleenie » zo feb 11, 2007 11:03 pm

O ja, nog een vraagje :
Tot nu toe heb ik nog niet veel 'chance' gehad met cryptorines. Ik vind het hele mooie planten, vooral ook de donkere soorten, maar het wil bij mij niet lukken. Hebben die speciale eisen ?
vleenie
Hardened

Berichtdoor marlène » zo feb 11, 2007 11:11 pm

Cryptocorynes willen niet te veel licht. Ze houden er niet van verplaatst te worden, het zijn planten die je heel erg met rust moet laten. Bij verplaatsing en grotere verandering van waterwaarden laten ze snel bladeren verslijmen waarna de nieuwe bladeren weer afgestemd worden op het nieuwe water. Het is een moerasplant. Dus voedingsstoffen in het water doet hen niet zo veel. Van een kleibolletje bij de voetjes, houden ze wel.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor vleenie » zo feb 11, 2007 11:25 pm

Bedankt !
Leuk dat jullie altijd bij de pinken zijn met alle ervaringen.
Die crypto van jou had het dus ook niet gehaald, Marlène, maar het pakketje was ook langer onderweg dan voorzien, hé.
vleenie
Hardened

Berichtdoor Apisto » di feb 13, 2007 8:19 pm

Een leuk idee.

Bedenk wel dat er geen verschil is tussen je huidige bak en datgene wat jij een Aziatisch aquarium noemt. Beide bestaan uit vissen die elkaar in de natuur nooit kunnen tegenkomen en verschillende waterwaarden verkiezen.
'Azië' is een term die wij gekozen hebben en duidt dus geen natuurlijk geheel aan. (er zijn Zuid-Amerikaanse vissen die 100 keer beter bij kegelvlekken passen dan sommige soorten die 50 km van een wilde populatie kegelvlekken voorkomt) Je kan zelfs geen thailand biotoop maken omdat je in Thailand nog alle soorten water tegenkomt. Je kan zelfs geen Mekong-biotoop maken omdat de rivier begint als een koele, snelstromende beek en eindigt in een brakwaterdelta van meer dan 100km breed.

Als je dit wetende, toch voor een Azië-thema kiest, is er geen probleem. Let er wel op dat chocoladegourami's erg moeilijke vissen kunnen zijn! Erg teer en gevoelig aan ziektes, daar moet je dus toch wel wat voorzichtig mee zijn.

succes
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor Rafke » di feb 13, 2007 9:26 pm

Vleenie, ik heb hier nog drie verdwaalde kegelvlekjes zitten...
Rafke
Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Berichtdoor vleenie » di feb 13, 2007 9:59 pm

Ok Apisto, da's duidelijk. Ik heb het inderdaad over vissen van aziatische afkomst. Maar zoals de bak nu gevuld is, komen ze allen wel overeen qua waterwaarden en behoeftes.
Ik moet trouwens ook eerst zien wat ik met de andere visjes kan aanvangen. Er is geen haast bij, het is gewoon een idee dat in m'n koppeke aan het rijpen is.
Van die chocoladegourami's had ik ook al gelezen dat het tere vissen zijn.

@Rafke : Je verdwaalde kegelvlekjes zijn bij mij meer dan welkom, maar de vraag is hoe ze hier zouden geraken zonder ongelukken. Ik woon in W.-Vlaanderen.
vleenie
Hardened

Berichtdoor Rafke » wo feb 14, 2007 3:33 pm

dat weet ik nog niet hoe die vissen tot bij jou moeten geraken... pffft, alleszins niet op de manier om nu te rijden met den auto... ben nog een beke euhm... in de wind van deze ochtend... of deze nacht...
Rafke
Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Berichtdoor gijsje » do feb 15, 2007 10:22 pm

Zeker ook eens proberen een goed koppel colisa lalia te bemachtigen, zijn voor mij de mooiste aziatische vissen.

Zou ze combineren met een mooie school rasbora's en eventueel wat khuli's op de bodem. Zou zeker niet voor meer soorten gaan.
Advertising space
gijsje
Regular

Berichtdoor vleenie » do feb 15, 2007 10:27 pm

Zijn idd heel mooie vissen. Vroeger heb ik er nog gehouden, maar tweemaal een man gehad die algauw gatenziekte kreeg.
Sedertdien heb ik betta's in de plaats.
vleenie
Hardened

Berichtdoor gijsje » vr feb 16, 2007 8:45 am

Probeer aan een koppel te geraken via nakweek van iemand. Zo ben ik aan een gezond koppel geraakt. Absolute aanrader hiervoor is de dag van de kweekcentrale in Leuven maar dan moet je wel nog geduld hebben tot november.

Ik heb momenteel zelf wat jongen maar ze zijn nog niet groter dan 2-3 mm dus nog niks zeker of ze het gaan halen. Heb trouwens ook een Azie bak.
Advertising space
gijsje
Regular

Keer terug naar Azie