Aquariaforum.be • Toon onderwerp - help, hoe moet ik mijn aquarium HERinrichten???

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

help, hoe moet ik mijn aquarium HERinrichten???

Bookmark and Share

help, hoe moet ik mijn aquarium HERinrichten???

Berichtdoor moonfish » vr feb 01, 2008 7:18 pm

Ik wil het biotoop van mijn aquarium veranderen. Want nu voelen mijn vier maanvissen zich zeker niet goed. Iemand zei dat ik geen planten in mijn aquarium mocht zetten omdat je er alleen maar problemen mee krijgt. Is dat waar, zijn planten zo moeilijk te houden?? Nu overweeg ik om toch planten in mijn aquarium te zetten want 1 van mijn maanvissen (Amare) doet zeer raar. Ze zondert zich altijd af van de rest, zit altijd in een hoekje en het is net alsof ze geen lucht krijgt want ze zit altijd met haar lippen boven water en als ze dan eens uit haar hoekje komt zwemt ze helemaal aan de oppervlakte. Ook eet ze niks meer, ze is héél mager! Maar zeer dicht bij de andere maanvissen kan ze ook niet komen, ze wordt altijd weggejaagd door Delicco (een ander maanvis) Hij is zowat de baas van het aquarium. Hij mag altijd als eerste eten, hij mag altijd voorop zwemmen... Ook zou ik nog een paar nieuwe maanvissen willen aanschaffen maar hoe kan ik die ontmoeting goed laten verlopen? Ze zeggen dat het veranderen van de decoratie van het aquarium wel wat kan helpen. Maar nu zit ik eigenlijk nog met 1 vraag. Ik zou ALLES van mijn aquarium willen veranderen. Mijn bodem, mijn koralen moeten eruit want ik wil planten en kiemhout en een andere achterwand. Maar wat moet ik met mijn vissen doen als ik alles ga vervangen? En natuurlijk zal ik wat water er moeten uitdoen voor de boden en de planten en zo ... Maar zullen mijn vissen niet doodgaan door het verschil in water. OK je ziet ik heb veel problemen. Kan IEMAND mij helpen, ik heb die hulp echt nodig :| :!: :!: :!:
mijn maanvisjes!!!!
Amare (R.I.P.), Amor, Diligo, Ocuppo, Comitissa, Hodie, Thysis en Toparcha
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor Admin » vr feb 01, 2008 7:31 pm

Hey Moonfish,

Vooreerst welkom hier op het forum !

Hoe groot is je aquarium nu en wat is het vissenbestand (totale vissenbestand nu )?

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor moonfish » vr feb 01, 2008 7:38 pm

mij aquarium is 1m20 lang, 40 cm hoog en 40 cm breed.
Momenteel heb ik 4 maanvissen (scalars), 2 guppies (eerst had ik er 3 maar ze hebben 1 van de 3 guppen z'n staartje opgegeten) en 2 grondkuisers zoals het symbool van jullie website. Eerst had ik nog een ruitenkuiser maar die is na een maand al dood gegaan. Mijn aquarium moet DRINGEND veranderen. Ik heb het houden van een aquarium in het begin onderschat :oops: daarom wil ik nu mijn fouten van in het begin proberen goed te maken.
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor Admin » vr feb 01, 2008 7:48 pm

Hey Moonfish,

Geen paniek , we helpen je wel verder ...

Vooreerst je wenst een biotoop aquaria aan te leggen voor je scalares ? We zullen beginnen met een paar ultime zaken na te kijken en indien nodig te veranderen.

Vooreerst zul je ons moeten vertellen hoe je filter is opgebouwd. M.a.w. uit wat voor materialen bestaat je filter (watten, sponzen, keramische buisjes , ... ) ?

Ken je de huidige waterwaarden van je aquarium (pH, KH, Nitraat, Nitriet, ...)? Dit zullen de voornaamste ongeveer zijn.

Ik las dat je koralen had liggen in je aquarium. Wel deze mag je er meteen uithalen. Koralen bevatten veel kalk dat het ook afgeeft aan het water. Kalk zorgt er voor dat je aquariumwater hard wordt. Terwijl je maanvissen (scalaren) zacht zuur water nodig hebben.

Een ander punt is je bodem . Uit wat bestaat je bodem momenteel en hoe lang ligt die er reeds in?

Wat voor andere atributen staan er nog in het aquarium qua stenen, hout, planten, .... ?

Wat is de watertemperatuur ?

Hoe lang brandt je verlichting per dag ?

Wat voor voedsel geef je aan je vissen en hoe vaak per dag voeder je de vissen?

Laat ons vanaf deze vragenlijst vetrekken zodat we alles opnieuw kunnen aanpassen en bijsturen. Aquarium houden is meer dan water en vissen bij elkaar gieten. Maar daar ben je zelf wel al achter gekomen. Lees gerust het forum ook eens door, je zal merken dat er hier veel te leren valt.

Neem ook op mijn website eens een kijkje : http://users.pandora.be/het_zoetwateraquarium/

Admin
Site Admin

Berichtdoor moonfish » vr feb 01, 2008 9:18 pm

mijn filter is opgebouwd met sponzen, een soort van witte buisjes (ik weet de naam niet precies) en bioballen.
Hoe kan je de waterwaarden controleren? Momenteel heb ik niet zo'n speciaal controlesetje. Mijn bodem bestaat uit witte bolletjes en licht er nog maar een 2à3 maand.
Als atributen heb ik alleen koralen. Planten werden mij afgeraden omdat het alleen maar voor problemen zorgt, is dit waar?
De watertemperatuur is momenteel 24°C;
Mijn verlichting leg ik aan als ik opsta dus om 7u s'ochtens en ik leg ze af rond 20 à 21 uur, ik weet het ze krijgen te lang licht, maar omdat ik mijn aquarium helemaal ga veranderen en er dus geld instoppen ga ik een timer kopen die het licht aan en uit doet.
Ik geef gewoon droogvoer en ik voer ze 2x per dag, een half uur nadat ik s'ochtens hun licht aan leg en in de namiddag altijd rond 17u30, daar ben ik wel stipt in. Als ik dan naar mijn aquarium ga staan mijn vissen al klaar om te eten.
Ik ben blij dat ik op dit forum terechtgekomen ben anders wist ik echt geen raad. Merciekes!
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor Rimson » vr feb 01, 2008 9:44 pm

1. uw bak is niet hoog genoeg voor scalares Moonfish (moet minstens 60 cm zijn)
nu ze nog klein zijn kan het mss nog geen kwaad.
2. Planten zijn heel belangrijk. Hoe meer hoe beter.
gebruik gemakkelijke planten zoals valisneria en waterpest en belgisch groen.
3. w lampen branden te lang. Een timer kost ms 5 euro.
Uw vissen krijgen te weinig rust.

Onderschatten is een fout die je gelukkig kan rechtzetten.
Begin er zo snel mogelijk mee en kijk uit voor binnen het jaar een iets hogere bak.
En koop voorlopig geen extra vissen of vraag hier eerst raad.
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Berichtdoor moonfish » vr feb 01, 2008 9:58 pm

Maanvissen passen zich toch aan aan de groote van hun aquarium, in een groot aquarium kunnen ze groot worden in kleinere (zoals de mijne) zullen ze toch niet zo groot worden. Maar ik heb nu nog altijd een vraag. Waar moet ik mijn vissen doen als ik bv. een nieuwe bodem wil leggen? Ik zou volgende week al alles beginnen veranderen en wil volgende week nog verschillende aquariumwinkels bezoeken. Maar nu ik alles in mijn aquarium ga veranderen lijkt het me een geschikt moment om 2 nieuwe scalars bij te kopen (en misschien mijn guppies wegdoen) Want Delico (één van de maanvissen) is erg dominant en ik weet niet of hij anders die 2 andere vissen zou willen aanvaarden. Maar als ik alles in het aquarium verander moet hij er zelf nog een beetje zijn territorium uitzoeken en dan is het toch het geschikte moment om 2 nieuwe maanvissen bij te stoppen? Ik vind het belangrijk dat ze zich goed voelen en maanvissen voelen zich toch beter in groepjes. (ps hoeveel licht mogen ze krijgen?)
Goede raad gevraagd!!
Laatst bijgewerkt door moonfish op vr feb 01, 2008 10:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor moonfish » vr feb 01, 2008 10:50 pm

Oja ik heb trouwens ook nog een betta.
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor Admin » za feb 02, 2008 10:32 am

Hey Moonfish,

Het 'verhaal' dat vissen zich aanpassen aan de groote van je aquarium is deels wel waar, maar een vis die in het wild tot een hoogte van +/- 30 cm (altum +/- 40 cm) gaat, zal in het aquarium niet een 15 cm groot worden hé, reken daar toch nog maar een maatje bij. Voor de vis op zich is dit ook geen leuk gevoel.

Planten zijn goed, je kan er dus best een paar in je aquarium steken. Zoals hierboven reeds gezegd zijn vallisneria's een mooie aanvulling in een aquarium met maanvissen. Neem ook nog enkele snelgroeiers op in het plantenbestand (bv waterpest of belgisch groen) deze planten helpen mee om wat stabiliteit in het aquarium te brengen (vooral op de waterwaarden). Of het moeilijk is planten te houden .... wel in feite niet . Je hoeft natuurlijk niet de meest delicate planten aan te schaffen (bv planten met een rode kleur), maar de doorsnee aquariumplant is makkelijk te houden.

Let wel beplant je aquarium niet te veel anders krijgen je vissen nog minder plaats. Beplant bv enkel de zij- en achterwand en laat vooraan gewoon de bodem open zodat de maanvissen daar vrije zwemruimte hebben.

Hierbijgaand mag je bodem vooraan ook niet te hoog opgestapeld liggen. Ik weet niet hoe dik je bodem is, maar vooraan mag dit max 1 à 2 cm zijn en oplopend naar achter toe (zodat je de planten goed kan vastzetten.

De reden waarom je maanvissen ook dominant naar elkaar toe zullen zijn, hangt nauw samen met het geslacht van de dieren en de plaats die ze hebben om zich te verschuilen en vrij rond te zwemmen. Hoe groot was je aquarium nu ? (L * H * B )

Je filter is naar mijn gevoel zeker in orde. Die pijpjes die je bedoelt zullen 'keramische pijpjes' zijn veronderstel ik.

Je waterwaarden kan je laten testen in een aquariumzaak ofwel schaf je zelf een testset aan en kan je indien nodig telkens zelf je waterwaarden meten. Dit is eigenlijk wel belangrijk. (pH, KH, Nitraat, Nitriet) zijn in het begin de belangrijkste.

Wat de belichtingsduur betreft, kan je best 12 u nemen en niet langer. Zoals ook reeds gezecht is het werken met een tijdsklok het gemakkelijkst.

Admin
Site Admin

Berichtdoor Rejoen » za feb 02, 2008 1:30 pm

tevens zullen de planten ervoor zorgen dat je maanvissen een beetje kunnen schuilen, dit is belangrijk als er enige vijandigheid bestaat. Heb je trouwens de koralen eruit gehaald of zij n deze toevallig van plastic?
Ik zou niet meer maanvissen nemen het verhaal van rimson en admin klopt zeker. Ook al zouden ze zich aanpassen aan je bak, ze zullen zich nog niet echt fijn voelen en zwakker blijven. Dit kan (redelijke kans) er weer voor zorghen dat je ziektes krijgt bij de vissen. Ik zou (als je meer maanvissen wilt) idd voor een grotere bak gaan.
laat on shoren hoe het gaat he :wink:
Hier zou een hele intelligente tekst kunnen staan.......
Rejoen
Regular

Berichtdoor moonfish » za feb 02, 2008 5:06 pm

Mijn aquarium is 1m20 lang, 40 cm hoog en 40 breed. De eigenlijke reden dat ik nog een maavis zou aanschaffen is dat het net is alsof ik maar 3 maanvissen heb en daardoor mijn aquarium een beetje leeg is. Amare zit altijd in een hoekje, eet zeker al een 2 maand niks meer (hoe lang kan ze wel nog leven zonder eten?) Je ziet haar gewoon aftakelen. Ik ben haar zelf al kwijt geweest hoe gek het ook klinken mag. Ze was op 1 of andere manier in mijn filter geraakt toen ik op reis was. Ik weet nog altijd niet hoe, het kan wel zijn doordat ze zó mager is maar dan zouden de guppies ook wel tot in de filter raken hé. Dus voor mij nog altijd een mysterie. Ik was heel blij toen ik ze terug had maar ze zat er wel 3 weken in voor ik ze terug vond. En als ze dan ééns uit haar hoekje komt zwemt gewoonweg op de oppervlakte, soms is het net alsof ze dood is :cry: En dan nog iets, kan dat als je je maanvissen al bijna 3 maand hebt, en er 1 maar niet wil groeien? Dit gaat nu niet meer over Amare maar over Ocuppo. Hij is nog even klein van als toen we hem kochten terwijl Delico nu dubbel zo groot is! (ze waren even groot toen we ze kochten) Hij houdt zich ook al zoveel op de achtergrond. Alleen de guppies en Amor en Delico zorgen dat er een beetje leven is in mijn aquarium...
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor Admin » za feb 02, 2008 5:43 pm

Hey Moonfish,

Je moet eens proberen jouw vissen wat afwisseling te geven m.b.t. het voedsel dat je hen nu geeft. Ik las dat je enkel droogvoer geeft. Dit is te eentonig.
In de aquariumwinkel vind je verschillende soorten diepvriesvoer (zwarte- en wittemuggenlarven, artemia, ... ) ik zou je aanraden hier je vissen eens mee te trakteren.
Bekijk ff deze link om na te gaan hoe je dit correct kan voederen: http://users.pandora.be/het_zoetwateraq ... dooien.htm

Vissen die jong gekocht worden en nog moeten groeien daarvoor dienen verscheidene elementen absoluut in orde te zijn. Ten eerst dient de juiste voeding te worden verschaft. Daarbij dienen ook de waterwaarden goed te zijn. Vooral de nitraat waarde dient optimaal te zijn (m.a.w. zo laag mogelijk). Vissen die in zuiver water leven met voldoende afwisseling van het eten zullen sneller en mooier uitgroeien.
Een ander punt kan zijn, vissen die onderdrukt zijn door soortgenoten zullen nooit de groote van hun dominate collega's bereiken.

Ik zou zeker nog wachten met de aankoop van nieuwe vissen tot je alles in orde hebt kunnen brengen (nieuwe inrichting, voeding, waterparameters, planten, etc...)

Greetzz

:wink:
Admin
Site Admin

Berichtdoor moonfish » zo feb 03, 2008 12:53 am

Ga op deze site als jullie foto's van mijn maanvissen willen zien http://mijnmaanvissen.websitemaker.nl/scalar
Morgen ga ik naar de dierenspeciaalzaak op zoek naar plantjes en diepvrieseten. Bedankt voor al de tips!
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor Admin » zo feb 03, 2008 11:13 am

Hey Moonfish,

Wanneer dit recente foto's zijn, zien jouw maanvissen er toch nog vrij goed uit hoor. Natuurlijk ben jij nu het best geplaatst om te zien of er met je vissen iets mis is natuurlijk.

Denk erom bij de aankoop van je planten. Koop planten die je tegen de zij- en achterwand wil hebben. Gezien de hoogte van je aquarium zou ik zo weinig mogelijk bodem plantjes plaatsen omdat je maanvissen dan nog minder plaats hebben om hun vinnen even te strekken.

Let ook op bij het planten , dat je alle loodjes, korfjes en die moes die tussen de wortels zit , zoveel mogelijk verwijderd alvorens de planten te plaatsen hé.

Hou ons op de hoogte !

Admin
Site Admin

Berichtdoor moonfish » zo feb 03, 2008 6:02 pm

Ik heb plantjes gekocht, de vissen zwemmen nu al veel meer rond! Alleen Amare blijft in haar hoekje. Binnekort foto's!
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor stirreke » zo feb 03, 2008 6:07 pm

Raar, op een ander forum schreef je meer dan een week geleden dat Amare al dood was? :?
stirreke
Hardened

Berichtdoor moonfish » zo feb 03, 2008 7:22 pm

:lol: Weet ik, ik dacht dat ze dood was. Ik ben ze een tijdje 'kwijt' geweest. Oke nu kunnen jullie me misschien raar aankijken maar het is zo. Toen ik terug van vakantie kwam vond ik haar niet meer... 3 weken later zag ik een orangje oog in mijn filter, ik was natuurlijk zeer geschrokken. Ik haalde haar uit de filter en gelukkig leefde ze nog. Maar doordat ik haar niet meer vond dacht ik dat ze dood was en de anderen haar hadden opgegeten. Maar ik ga niet zoveel meer op het dierenforum. Daarom staat het er nog dat ze dood is. Nu zit ik meer op dit forum omdat hier meer 'echte' aquariumkenners zijn.
Laatst bijgewerkt door moonfish op zo feb 03, 2008 7:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor Admin » zo feb 03, 2008 7:24 pm

Hey Moonfish,

Wanneer ga je aan je herinrichting beginnen?

Admin
Site Admin

Berichtdoor moonfish » zo feb 03, 2008 7:31 pm

Ik ben vandaag begonnen, De plantjes staan er al in. Toch heb ik 1 van mijn koralen laten zitten omdat ze er graag achter schuilen. Mijn aquarium is door die planten alleen al zeer veel veranderd. In de dierenspeciaalzaak was er gelukkig iemand die ook altijd vissen heeft gehad en kon me daarom veel uitleg verschaffen. Ik heb er speciaal op gelet dat er zeker zuurstofplantjes zijn (en valisneria). Mijn vissen verkennen volop het aquarium, het is leuk om er weer wat leven in te zien! vooral de 2 guppjes en de 2 grondkuisertjes vind ik grappig. Die man in de dierenwinkel raadde me ook aan om te wachten om nog vissen bij te kopen en hij bood me spontaan aan om volgende week een beetje water mee te nemen om het te doen testen. Als alles goed is kan ik (als ik wil) nog een vis bijkopen. Maar nu ben ik al blij met de plantjes! :D :D :D --> Het enige wat ik jammer vind als ik naar mijn aquarium kijk is dat alle vissen mooi bij elkaar zwemmen behalve Amare, die blijft in haar hoekje. Ik heb haar vandaag even uit haar hoekje gejaagd en ze heeft een beetje gegeten. Maar daarna ging ze weer naar haar hoekje. :cry: (oja ik heb ook diepvriesvoer gekocht, maar ik heb er nog geen gegeven, ik ga eerst die pagina van op jullie website eens lezen voor ik iets fout doe :) )
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor moonfish » za feb 09, 2008 7:11 pm

Ik heb 2 nieuwe maanvissen en 2 guppies bijgekocht. Nu de nieuwe vissen erin zitten beginnen de andere vissen ook meer rond te zwemmen! Leuk om te zien. En de 2 nieuwe maanvissen werden direct geaccepteerd! wil je de foto's er van zien? ga dan naar de site http://mijnmaanvissen.websitemaker.nl/scalar
en ontmoet Comitissa en Hodie
mijn maanvisjes!!!!
My angels.!.!.!.
moonfish
Newbie

Berichtdoor sfj » wo maart 26, 2008 8:36 pm

En hoe zit het met jouw bakske moonfish? Voelt Amare zich al wat beter?
sfj
Hardened

Keer terug naar Zuid Amerika