Inloggen/Registreren

Zoeken Help

biotoop voor scalares?

Bookmark and Share

biotoop voor scalares?

Berichtdoor marc de goede » vr apr 27, 2007 11:08 am

Hoi;
Graag zou ik mijn rio 400 binnen enkele maanden willen inrichten om zo goed mogelijk scalares te houden.Dacht aan een stuk of 6!Eventueel er later mee kweken.
Weet er iemand hoe zo'n aquarium er zou moeten uitzien?Waterwaardes,inrichting bak enz...?
Graag zou ik er nog een paar andere vissen bijhouden(corydora's) ,wat kun je er nog bijsteken?

Begin er graag goed aan hé!
Sorry voor eventuele domme vragen? :oops:

Groetjes :wink:

Marc
marc de goede
Newbie

Berichtdoor marlène » vr apr 27, 2007 12:59 pm

ik heb pas een lezing bijgewoond van de voorzitter van de NBAT die een lezing over speciaal bakken gaf. Met voorbeelden voor maanvissen.

Hij sprak heel mooi over scarlares die in een bak 'staan' en dus niet zwemmen. En dat het belangrijk is om een schaduwrijke plek te creeren waar ze kunnen staan. Bijvoorbeeld onder drijfbladeren, of een soort schaduwoverkapping.

Leuk om planten te zoeken die bij hun biotoop passen. Vallisneria bijvoorbeeld enz.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor jopperke » di mei 01, 2007 10:53 pm

Hier ga je zeker vinden wat je zoekt: amazonebiotoop!

http://fish.mongabay.com/biotope.htm
I am who I am, that 's just me! ;)
jopperke
Hardened

Berichtdoor marc de goede » wo mei 02, 2007 7:23 am

@ jopperke;
Bedankt,daar kan ik echt iets mee hoor!

grtz

Marc
marc de goede
Newbie

Berichtdoor Astronotus » do mei 31, 2007 1:36 am

amazonezwaardplanten, kan je er ook bijsteken, scalares leggen vaak af op grote bladeren...
Aquariumclub Amazoona: http://www.amazoona.be
Astronotus
Hardened Pro

Berichtdoor Astronotus » do mei 31, 2007 1:52 am

in de rio negro bvb, zijn reusachtige leliebladeren op het oppervlak, dit kan je in een aquarium wat gaan nabootsen, met kleinere leliebladeren, zoals die van de tijgerlotus, ik heb dit ook in mijn zuidamerikaans biotoop aquarium (zie foto) gedaan. Dan mag je de "stijgende" bladeren, niet afsnijden... en zo creeer je ook natuurlijk schaduw voor je scalares :)

Afbeelding
Astronotus
Hardened Pro

biotoop zuid amerika

Berichtdoor Zoomart John » vr jun 15, 2007 4:47 pm

zorg voor een dichte beplanting, maanvissen zwemmen graag tussen dicht bevolkte planten. Houd de ph aan de lage kant 6.5-7 kh 4-5
eventueel kan jeje water bereiden met zuren. Sera Morena of jbl tropol , niet vergeten , deze twee kleuren je water wel wat bruin. Indien je deze gebruikt, ook niet filteren over houtskool...

succes met je bakkie
Zoomart John
Newbie

Berichtdoor Apisto » vr jun 15, 2007 6:42 pm

Net geen dichte beplanting, in die biotopen vind je dikwijls amper planten.
Wel een wir wat van takken, hout (niet 2 stronkjes, maar een massa!) Hier en daar een plantje (amazonezwaardplant) is aan te raden. De bodem kan je best met zand bedekken.
Weinig verlichting of demping door drijfplanten (het hout zal ook al veel licht tegenhouden)

Ik heb wat foto's gevonden die onderwater in het natuurlijke biotoop gemaakt zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bovenwater ziet het er zo uit

Afbeelding
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor Astronotus » za jun 16, 2007 6:34 am

knappe foto's toch he! maar biotoop! prachtig! helaas kan je dat nooit in een aquarium omdat de "keten" inkompleet is.
Astronotus
Hardened Pro

Berichtdoor marlène » za jun 16, 2007 9:05 am

Astronotus schreef:knappe foto's toch he! maar biotoop! prachtig! helaas kan je dat nooit in een aquarium omdat de "keten" inkompleet is.

als we daar nu eens een meningsuitwisseling in de babbelbox over opstarten. :wink:
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Ronny » ma jun 18, 2007 9:31 am

mijn ervaring met maanvissen is dat ze graag rustig staan tussen hoge planten en kienhout.
Zorg inderdaad voor een grote school want ze scholen vaak samen tot dat er koppels uit bestaan.
De beste planten zijn voor mij de zwaardplanten en de vallisneria
deze wordt veel gebruikt voor het afleggen van de eitjes

Heel zacht water dus filteren over turf wordt zeker gewardeert en zet ook een beter eiafzetting af

Zorg wel dat je goede maanvissen aankoopt want dikwijls dragen de maanvissen wormpjes mee en dat kan wel eens voor problemen zorgen in je aqua
lid van de http://www.wagtail.be - aalst
Ronny
Regular

Berichtdoor marc de goede » do jun 21, 2007 8:10 am

Bedankt voor alle antwoorden.
De bak staat nu beplant met lange valiserias en zwaardplanten.
Heb intussen al problemen gekregen hoor;eerst wilde de nitriet niet weg,duurde uiteidelijk 3 weken.Dan bruine algen(te weinig licht,de lampen branden maar max 10 u,nu 11,30 u)Dit is nu ook weer ok!
Intussen zitten er 2 meervallen in.Zaterdag waarschijnlijk een 5 tal corydoras.De week nadien de maanvissen.
Nu een vraagje;
In zo'n rio 400 zit er ongeveer na aftrek van de ondergrond ,achterwand en deco een 300 l water.Hoeveel maanvissen kan ik er nu nog in brengen?Ik dacht zelf aan een stuk of 4?
Zou graag nog een bovenschool van een 5 tal bijlzalmen willen.En eventueel in het midden een 8 tal kardinals ?
Ik kan de(wildvang) maanvissen afkopen van iemand die ermee stopt,zijn volwassen en in prima staat.
Verder nog een probleem;ik heb de indruk dat die ingebouwde filter van Juwel een beetje zwak is voor de verste hoeken van de bak.
Ik dacht om aan de verste hoek nog een extra potfilter te plaatsen,is dat een goed idee?Hoe zawwr moet die pot dan zijn?Dacht zelf aan iets van 200 l ,omdat hij toch maar moet bijfilteren?Uw gedacht aub?

Groetjes

Marc
marc de goede
Newbie

Natuurlijk biotoop scalares

Berichtdoor scaramouche » wo sep 19, 2007 12:43 pm

Inderdaad in de natuur leven de meeste scalares tussen boomwortels, althans tijdens het regenseizoen. Het amazone-bekken treedt dan uit z'n oevers (het waterpeil kan wel 8 meter stijgen).

Er komen zeker plaatsen voor in dit biotoop met planten, al zijn de boomwortels wel overheersend. Het groen dat zich op de oevers bevindt tijdens het droogseizoen, komt immers onder water te staan tijdens het regenseizoen.

Het aquariumbiotoop : Je kan scalares (ook discussen-uaru, ed) houden in een bak met stenen en wortels. Filter dan wel het fosfaat en nitraat uit je bak en ververs met regelmaat je water. Deze afvalstoffen kunnen dan niet (zij het maar gedeeltelijk) omgezet worden door de planten. Iedereen weet dat planten goed zijn voor de waterkwaliteit in onze bakken. Ik hield destijds mijn malawi's ook een bak met enkel stenen (geen planten), doch had wel een superfilter (mechanisch-biologisch en chemisch) en verving alle twee dagen mijn watten (nitraatfabriek) en wekelijks 5 procent waterwissel + maandelijks 20 procent waterwissel. Bedenk hier ook bij dat een waterwissel gebeurd via de bioloog (indien je eréén hebt natuurlijk). Terug minder stress voor de vissen.

Je kan er ook enkele planten bij doen. Dit hangt af van je persoonlijke smaak. Eén ding moet je zeker niet doen : Overbelichten. Deze vissen houden niet van sterk licht. Derhalve ben je dan ook gebonden aan platensoorten die het goed doen met weinig licht.

Je kan inderdaad voor schaduw zorgen door drijfplanten of een overstekende platte steen. De vissen houden ook van een zwakke stroming. Dit is dan weer nadelig voor het zuurstofgehalte in de bak.

Noot : In de natuur komen dan tijdens het regenseizoen veel bladeren in het water die dan gaan rotten. Dit zorgt in de natuur ook voor minder zuurstof in het water, doch je kan het watervolume van de amozone niet vergeljiken met die enkele liters die we in onze bakken hebben.

Grtz Marc.
scaramouche
Newbie

Berichtdoor Rafke » wo sep 19, 2007 5:00 pm

ik zou gaan voor vallisneria als planten. met dit formaat van aquarium en enkele (grote) stukken kienhout kan dat wel een mooi resultaat leveren... weinig onderhoud aan deze planten en ze doen het goed (bij mij alleszins).
Rafke
Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Berichtdoor Ronny » do sep 20, 2007 10:29 am

inderdaad vallisneria raad ik zeker aan want dit is een heel goede plaats voor aflegging van de eitjes

nu ik had persoonlijk anders begonnen met de maanvissen
Ik had een 8 tal jonge vissen aangekocht en daaruit een kweekstel laten groeien.Nu heb je 2 maanvissen en de kans is niet zo groot dat ze een koppel worden

beter te beginnen met een school dan gaan ze ook veel sterker worden en beter uitgroeien
lid van de http://www.wagtail.be - aalst
Ronny
Regular

maanvisbiotoop

Berichtdoor blackmolly » do sep 20, 2007 1:25 pm

Wat je Juwelfilter betreft : de Rio 400 is standaard uitgerust met een pompje dat 1000 l/u. pompt. Ik had hetzelfde probleem, en heb een zwaarder Juwelpompje gekocht, dat 1500 l/u. pompt. (kost ongeveer 50 €)Daarmee was het probleem opgelost.
blackmolly
Newbie

Keer terug naar Zuid Amerika