Inloggen/Registreren

Zoeken Help

inrichting amazonia

Bookmark and Share

Re: inrichting amazonia

Berichtdoor thomas01 » do dec 13, 2012 9:09 pm

verlichting T8
2 lampen van 1.5m en 5 van 1.20m, verschillende kleuren,philips kleurcodes 833 en 834 als ik me niet vergis + enkele "echte" aquariumlampen voor planten die ik nog liggen had/bij de bak zaten.
dit zijn veel lampen, maar deze branden slechts een half uurtje allemaal tesamen. ik begin smorgens met 1 lamp en bouw stilletjes aan meer licht op, overdag gaan er ook lampen aan/uit, dan de ene, dan de andere, zodat het "natuurlijker" overkomt (bewolking ed). ik verwissel ook af en toe de lampen of verander de tijde (ovedag, lichtopbouw en afbouw blijft steeds hetzelfde)

Afbeelding

De kleur van het water heb ik vooral aan al dat hout te danken, of toch wat ik nieuw gehaald heb. dit heb zonder meer in het aquarium gezet tussen het hout dat ik al had. omdat de prijzen van hout nogal hoog liggen in de handel moet je hier wat tijd en zoekwerk insteken. ik heb bv een deel aangeschaft op verschillende beurzen, via via bij mensen geraakt die zelf veenhout gaan uitdoen in duitsland, 2ehandssites afgezocht.... en dan kom je wel aan grotere stukken voor 10-20euro. Als je goed oplet is het niet allemaal hout, maar zitten er ook stukken ruwe kurkschors tegen, deze geven de indruk van een stam... dit vind je ook gemakkelijk en kost quasie niets!
Afbeelding
thomas01
Regular

Berichtdoor Manacapuru » ma dec 17, 2012 1:52 pm

Heel interessant om de foto's van de techniek en de opbouw te zien te krijgen. Da's tenslotte ook informatie waar de andere leden van het forum hier iets mee hebben. Enig idee wat de capaciteit van die Eheim vijverfilter is?

Zijn de lampen trouwens computergestuurd of maak je gebruik van individuele tijdsschakelaars?
ZA streekaquarium 150x55x65 : viewtopic.php?f=28&t=14915
Manacapuru
Moderator

Aquarium type: Zuid-Amerikaans

Berichtdoor thomas01 » ma dec 17, 2012 7:55 pm

de pomp doet 2260l/h, dus iets meer als 2 X de bak per uur. deze is gevuld met fijne mousse, lavasteentjes, zeoliet en wat bioballen die ik hier nog had liggen. (grove mousse zit in aanzuighoek vh aquarium)

de verlichting is idd op de klassieke manier met 4 tijdschakelaars. alle lampen zitten op een dubbele balast, of per 2 op een "kattekop". op eentje na, die werkt single en daar begint en eindigd de dag mee.
als je goed op de foto kijkt zie je eigenlijk 3 rijen: vanvoor, midden en achter (en die ene alleen ligt nog ergens tussenin)
de lampen van de voorste en achterste rij liggen diagonaal tegenover elkaar, dus aan een kant vd bak heb je vanvoor licht, aan de andere vanachter.
Afbeelding
thomas01
Regular

Berichtdoor Kuchi » za dec 22, 2012 1:40 am

dat aquarium verplaats je niet even zo maar :) :lol:
Kuchi
Regular

Aquarium type: nano aquaria

Berichtdoor thomas01 » ma dec 24, 2012 1:39 pm

dat viel al-bij-al eigenlijk best wel mee!
toen we hem gingen halen ging het als volgt:
eerst zowieso het meubel demonteren zodat de bak en het frame terug kaal staan, dan aan de linkerkant een (auto)krik onder het frame in en het frame beetje omhoogpompen zodat de pootjes vd grond zijn. En dan snel een (stevige) rolplaat onder de onderste dwarssteunen rollen, idem aan de andere kant, zodat de bak op 2 of 3 zulke rolplaten staan. zo kan je met 2 man de bak rondrijden zonder enig probleem!
om de bak appart vh frame in de camion te krijgen waren we met een man of 6. hiervoor had ik 3 kepers gemaakt die dan dwars onder de bak geschoven kon worden terwijl 2 sterke mannen de bak optilden. als alle 3 die kepers eronder zitten kan je met 6 man de bak nemen, 2 vanvoor 2 vanachter en 2 int midden, en dan weegt dat niet zo heel veel (glas alleen is rond 200kg, en dat dan delen door 6)
en dan is het een questie van gelijktijdig heffen/draaien/manouvreren... om de bak mooi recht met zn snuit voor de laadbak vd camion te krijgen. hier hadden we dan ronde houten balken gelegd en dan de bak op zn plaats gerold (zoals de egyptenaren dat ook deden). stukken dikke isolatieplaat eronder en de houten rollekes konden eronder uit. dan de bak opspannen tegen de wand en vastbinden zodat ie onderweg niet rondvliegt...

als we thuis kwamen eigenlijk hetzelfde, maar dan omgekeerd:
frame binnen voor de venster gezet, een meter of 2 ervan af.
bak losgemaakt en weer met die rollekes naar deur vd laadbak gerold, daar 2 man die hem aannemen met een keper, verder rollen en naarmate de bak verder en verder uit de laadbak komt, steken de volgende 2 hun keperke eronder en helpen mee dragen en als de bak er bijna helemaal uit is, nemen de laatste 2 hun keperke...
zo dragen we hem weer met ons 6 richting de venster, dikke deken op de vensterbank en de eerste 2 laten hem hierop rusten en gaan naar binnen om de bak aan te nemen. bak doorschuiven en bij het midden gaan de middenste 2 dragers ook naar binnen en zo verderschuiven totdat de bak helemaal binnen is.
dan de bak op het frame zetten. de wielekes er weer onder met de krik en de bak op zn plaats rollen.
simpel! maar je moet met man genoeg zijn, minstens 6, 8 is nog beter!
Afbeelding
thomas01
Regular

Berichtdoor thomas01 » do dec 27, 2012 1:45 pm

gisteren nog wat visjes gaan bijhalen:
10 kardinalen
10 rode fantoomzalmpjes
koppeltje apistogramma cacautoidis
Afbeelding
thomas01
Regular

Berichtdoor FrogOnAcid » do feb 28, 2013 8:18 pm

Prachtig hoor! :D
Juwel Rio 300 Zuid-Amerika
100x50x50 met L134
100x50x50 met Hypancistrus sp. Altamira
FrogOnAcid
Regular

Aquarium type: 180L, 60L

Berichtdoor Otto77 » za aug 03, 2013 6:49 pm

Wat een prachtige bak!

Eén van de weinige aquariums met effectief "blackwater".
Ik heb zelf nog maar pas een ZA / blackwater-bak opgestart.
Ik wou een donkere bak omdat kardinalen dan zo mooi oplichten.
Nu blijkt de blauwe streep bij m'n kardinalen door het gele/bruine water echter wat te verkleuren.
De streep lijkt wat groener/geler.

Heb je dit bij jouw kardinalen ook? Kan je dit compenseren met de verlichting?
Of is dit niet te vermijden met blackwater?
Otto77
Newbie

Aquarium type: Rio 300 ZA

Berichtdoor thomas01 » do okt 03, 2013 12:30 pm

is niet echt black water, maar bruinig/gelig. donker effect komt door weinige verlichting smorgens en savonds...
neons kleuren idd anders in black, alle, ze kleuren niet anders, wij zien het anders, een mengeling van rood/blauw en 'zwart" van je water :)
maar voor je neons is dit de place to be natuurlijk, hoe donkerder hoe liever...
planten zijn ook nog enorm gegroeid ondertussen, zal straks of morgen als ik eens 5min tijd heb nog wat foto's proberen te nemen en te plaatsen!
Afbeelding
thomas01
Regular

Berichtdoor Matt1118 » zo nov 17, 2013 11:06 pm

Nog veranderingen? Of mss een foto :D

En is dat een zwarte achterwand van juwel?
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Manacapuru » ma nov 18, 2013 8:17 pm

Ik ben ook wel benieuwd naar updates :)
ZA streekaquarium 150x55x65 : viewtopic.php?f=28&t=14915
Manacapuru
Moderator

Aquarium type: Zuid-Amerikaans

Berichtdoor FrogOnAcid » zo jul 13, 2014 2:03 am

Hoet zit het hiermee?
Juwel Rio 300 Zuid-Amerika
100x50x50 met L134
100x50x50 met Hypancistrus sp. Altamira
FrogOnAcid
Regular

Aquarium type: 180L, 60L

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 13, 2014 1:44 pm

Is van oktober 2013 dat hij online was...
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Vorige

Keer terug naar Zuid Amerika