Inloggen/Registreren

Zoeken Help

het geweten en wildvang

Vragen i.v.m. je zeeaquaria dan kan je hier terecht.
Bookmark and Share

het geweten en wildvang

Berichtdoor 1982Sara » wo sep 17, 2014 11:01 am

Ik heb er lang over getwijfeld of ik dit draadje zou beginnen of niet maar ik wil de mening van anderen weten.

Ikzelf ben gepassioneerd duiker en heb al vele schitterende dingen gezien onder water. Het eerste wat we leren is overal af blijven omdat alles zo kwetsbaar is in onze kostbare oceanen.
Nu stel ik mij de vraag hoe het zit met het geweten van aquarianen met hun zeeaquarium?? Er zijn weinig bewoners van de zeeaquarium die gekweekt kunnen worden en deze worden dus van een kwetsbaar rif geroofd.
Koraalriffen maken een héél klein percentage uit van de oceanen maar rond deze riffen leeft het meeste leven. Zonder koralen is het ecosysteem onder water weg en blijven er enkel nog kwallen over. Levend steen, anemonen, koralen en de meest zeldzame vissen heb ik al in winkels gezien denkend aan hun lange harde reis van de oceanen naar de winkel. Hetgeen er ter plaatse vernield is om dat stukje steen los te krijgen, de koralen rond dat ene kleine stukje koraal die kapot gaan omdat er iemand in heeft zitten kappen.
Denkend dat clownvisjes trouw blijven aan hun partner, trouw blijven aan "hun" anemoon en lang voor hun kroost zorgen en nu waarschijnlijk gescheiden zijn van hun vertrouwde omgeving en partner.

Misschien is mijn garnalenbakje niet veel beter maar ik probeer er op te letten van geen wildvang te kopen en hoop eigenlijk dat de winkels dit ook netjes vermelden als het wildvang is.

Ik wil hier geen ruzie over of iemand op zijn tenen trappen, ik wil gewoon jullie mening hierover en hoe jullie hier tegenover staan en of jullie hier al ooit eens over nagedacht hebben.
(\__/)
(O.o )
(> < )

This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
1982Sara
Newbie

Aquarium type: zoetwater gezelschap

Re: het geweten en wildvang

Berichtdoor Jerome » wo sep 17, 2014 11:11 am

Ik heb dat ook... allé als ik de verhalen hoor over de praktisch uitgestorven wilde Vuurstaartlabeo dan vraag ik me af waarmee we bezig zijn.
Ik koop ook geen wildvang en ben dus ook nog altijd op zoek naar kweekresultaten van de clownbotia.

Zelfde trouwens met katten, ik heb hier 2 katten rondlopen. 1 die (als volwassen kat) afgestaan is bij het asiel en 1 die als (jonge) vondeling bij mijn dierenarts is binnengebracht. Ik vind het ook een nobel iets om zo'n katten te nemen in plaats van een gekweekte (ras)kat.
Mocht het ooit nodig zijn dan komt er hier weer een volwassen kat trouwens.. kittens vinden in het asiel altijd wel een huisje. Maar mijn kat zat daar al maaaaaanden, terwijl ik in heel mijn leven nog nooit zo'n lieve en leuke en aanhankelijke kat gezien heb.
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Keer terug naar Zeewateraquaria