Ik heb het ook enigszins (en enkel en alleen) op de plaatsen aan het wateroppervlak waar de achterste lamp heel dicht (een 5-tal cm) bij het achterwanddecor komt.
Je ziet deze alg inderdaad dikwijls in stilstaande poelen of vijvertjes tijdens heel zonnige warme zomerdagen.
Zolang de draadalg zich lokaal beperkt tot bovenvermelde plaatsen en niet uitbreidt (zoals in ons geval) maak ik er geen probleem van.
Een klein beetje groene alg in een bak kan en mag zolang het niet op/tussen de planten groeit.
Kelinen schreef:Algen bestrijden: Zorgen dat je planten het goed doen, dan kunnen ze de algen eventueel wegconcurreren, zeker het licht niet te lang laten branden, je aquarium goed blijven onderhouden, ...
100% Akkoord.
10 à 12 uur licht/dag is voldoende, meer dan 12 uur/dag is alleen profitabel voor algen.
Of bij bv blauwalg is er waarschijnlijk een probleem de nitraat/fosfaat verhouding (google maar eens op redfield ratio).
De RR (Redfield ratio) is een goed begin tegen algen maar zeker niet zaligmakend of een garantie tegen algen, daarvoor zijn er teveel parameters verantwoordelijk.
Ik heb in de derde maand na mijn laatste herstart (voor de eerste keer in 35 jaar!) een blauwalgepidemie gehad (is feitelijk geen alg maar een bacteriële explosie van cyanobacteriën) ondanks dat ik dat op ogenblik zeer correcte waterwaarden had (alleen mijn NO3 van ca. 10mg/l en PO4 van ca. 1mg/l waren aan de lage kant alhoewel deze volgens de RR factor perfect waren).
Tweedagelijkse toediening van waterstofperoxide hielp voor een dagje,
totale verduistering van de bak gedurende 6-7 dagen hielp kwasi niet (behalve dat mijn planten er zwaar onder leden).
Uit wanhoop heb ik een een 14-daagse kuur van Colombo Aerocol Cerpofor toegepast, met succes.
De blauwalg is nooit meer teruggekomen, mijn bacteriënkolonie in het filter heeft er zichtbaar niet onder geleden (totaal geen gemeten nitrietverhoging), net als het visbestand (waaronder 4 volwassen waaierhandgarnalen) en het plantenbestand.
Nitriet: Nooit te veel veranderen in 1 keer in je filter en eens je aquarium goed is opgestart, mag je normaal nooit meer problemen hebben met nitriet mits je de normale regels blijft volgen: niet te veel voederen, niet te veel vis plaatsen, enz. Je kan misschien best ook wat bacteriën kopen in de winkel om toe te voegen, zoals Easylife vloeibaar filtermedium, of Sera Nitrivec of ...
Het enige deel van een ingedraaid filter dat je niet mag vervangen is het biologisch substraat (bvb. Eheim Ehfisubstrat, Sera Siporax e.v.a.).
Het mag wel zonder probleem regelmatig (ik doe dit om de paar maand) in afgeheveld bakwater gespoeld worden om fijne vaste zwerfdeeltjes te verwijderen/dichtslibben te voorkomen.
Alle mechanische filtermedia (sponzen, watten) mogen, zelfs allemaal tegelijk, gereinigd/gespoeld/vervangen worden vermits ze weinig nitrifiërende bacteriën bevatten.
Ik meet het NO2 nitrietgehalte (ter controle) in de eerste maanden na de opstart, nadien nooit meer.
In een ingedraaide bak heeft toevoegen van nitrifiërende bacteriën geen zin, ze zijn reeds voldoende aanwezig in filter en bodem.
Als je dan toch nog nitriet meet ligt het probleem niet bij de hoeveelheid bacteriën (behalve na zeer zware medicaties) maar aan een te groot visbestand of een verkeerde voedertechniek.
Alleen door het vergroten van het volume aan biologisch substraat èn het filterdebiet (= groter filter) kan je de populatie aan bacteriën vergroten.
Zelfs bij het opstarten voeg ik geen bacteriën toe omdat ze zich toch vanzelf ontwikkelen/vermenigvuldigen zodra er NH3/NH4 en NO2 in de bak gevormd wordt.
Zuurstof: Tegenwoordig kan je oxidators komen die met behulp van waterstofperoxide zorgen voor extra zuurstof in je aquarium

Is gewoon een klein apparaatje dat je ergens op de bodem van je aquarium plaatst, en de chemie doet de rest.
Het zuurstofgehalte in een niet overbevolkte/voldoende beplante bak met voldoende oppervlaktestroming is nooit een probleem en derhalve zou ik persoonlijk nooit dergelijke toestellen/methodes aanraden.
Ik ben sowieso tegen chemie in een bak (ik aanzie vloeibare bemesting, kleibollen, Kaliumnitraat en Kaliumfosfaat niet als chemie maar als broodnodige/elementaire N-P-K voedingstoffen (Stikstof-Fosfor-Kalium) voor de planten).
Terugkomend tot de RR factor:Planten (en algen) groeien door assimilatie van licht èn voedingstoffen.
Deze voedingsstoffen zijn, zoals reeds gezegd, N-P-K en vele andere spoorelementen (Ca, Mg, B, Fe,...) maar ook opgelost CO²-gas.
Uit het CO² wordt het basiselement C (Koolstof) gehaald, het pure O² wordt teruggegeven (vaak zichtbaar aan de lekkende belletjes aan de planten).
Weinig licht/te kort licht = weinig vraag naar CO² en voedingstoffen.
Véél licht/te lang licht = hoge vraag naar CO² en voedingstoffen.
Veel licht en een tekort aan één of andere voedingstof (N-P-K of CO²) geeft gegarandeerd op korte of langere termijn algen.
Vele aquarianen wensen een goede of uitbundige plantengroei en gaan lampen veranderen/toevoegen om een hogere lichtsterkte te bekomen.
Als je de andere parameters (voedingstoffen, CO²) niet aanpast krijg je een tekort/onevenwicht waarbij de plantengroei stagneert/achteruit gaat en concurrerende algen al snel de bovenhand krijgen.
Mijn conclusie (uit lange jaren ervaring):Geef je planten het benodigde licht en genoeg voedingstoffen zodat je
nooit een tekort krijgt.
Indien je sterke belichting hebt kom je niet onderuit aan CO²-toevoeging (ik ben persoonlijk géén voorstander van Easycarbo).
Zowel (vroeger) met 2x30W/T8 als nu met dimbaar 2x39W/T5 kan ik mijn 100x40x60cm bak niet stabiel houden zonder CO2-toevoeging.
Ik heb nochtans (in de jaren '90) een 100x35x45cm bakje gehad, verlicht door slechts één 30W/T8 Grolux-buis, en zonder CO²-toevoeging.
De bak was nogal duister, naast mijn Anubias Nana (die ik nog steeds heb) en Javamos kon ik er geen enkele andere plant in laten overleven wegens het weinige licht.
Ondanks dat ik niets toevoegde (op occasioneel wat vloeibare plantenmest en een maandelijkse waterwissel) swingde mijn Javamos de pan uit en moest ik wekelijks/tweewekelijks een halve emmer weggooien.
Sindsdien heb ik nooit meer met succes Javamos gehad (Javamos heeft echt heel weinig licht nodig en sterft gewoon af als het licht te sterk is).
De meeste bakken, zelfs met een klein/gematigd visbestand en dichtbeplant hebben in de loop der dagen/weken een oplopend NO3 (Nitraat) gehalte doordat het plantenbestand minder NO3 verbruikt dan er geproduceerd wordt.
Het nitraatgehalte hou je in de hand door regelmatige (wekelijkse/tweewekelijkse) waterwissels.
Het PO4 (Fosfaat) gehalte is in de meeste bakken te laag en moet derhalve aangevuld worden.
De enige bron van 'natuurlijk' toegevoegd Fosfaat vindt je in diepvriesvoer.
Dit vereist dus dat je Fosfaat toevoegt onder de vorm van Kaliumfosfaat (K2HPO4) stockoplossing.
Om een idee te geven: Mijn 240l bak (met 24 visjes en een dicht plantenbestand) 'verbruikt' ca. 20-30ml fosfaat stockoplossing/2 weken.
Voor de zeldzame bakken waar het Nitraatgehalte neiging heeft om te minderen kan dit aangevuld worden met Kaliumnitraat (KNO3) stockoplossing (meestal slechts benodigd in de opstartfase zolang het Nitraatgehalte lager dan 20mg/l bedraagt).
Er heerst sinds lang een hardnekkige fabel in de aquariumwereld dat een teveel/overschot aan voedingstoffen alg zou veroorzaken.
Ik wens deze fabel met kracht tegen te spreken, enkel een tekort zal alg veroorzaken (o.a. NO3 en/of PO4 mag zeker
nooit nul zijn/worden).
Met succes houd ik nu een Nitraatgehalte (tussen 2 waterwissels) aan van 20-50mg/l.
Het Fosfaatgehalte varieert van 5mg/l (net na de waterwissel, door K2HPO4 toevoeging) tot 2mg/l (vlak voor de volgende waterwissel).
Sindsdien heb ik geen last meer van algen.
PS: Vloeibare meststoffen uit de winkel bevatten geen Nitraat en Fosfaat (wel Kalium en vele andere onmisbare sporenelementen).
PPS: Stockoplossingen vindt je kant-en-klaar (en duur) in de winkels onder de naam Easylife Nitro (KNO3) en Easylife Fosfo (K2HPO4).
Bij de goede drogisterij vindt je KNO3 en K2HPO4 in poedervorm voor een paar €/100g.
Voor Kaliumnitraat stockoplossing gebruik ik 100g KNO3-poeder vermengd met 1 liter water.
Voor Kaliumfosfaat stockoplossing gebruik ik 10g K2HPO4-poeder vermengd met 1 liter water.