Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Veel of weinig planten ?

Alles over de kenmerken omtrent onze aquariumplanten.
Bookmark and Share

Veel of weinig planten ?

Berichtdoor Arthur Hannes » do dec 29, 2016 12:37 pm

Ik heb een rio 240 al een half jaartje maar door een verkeerde waterwisseling sloegen mijn waardes helemaal op hol. Waardoor ik men bak helemaal heb heringericht.

Nu was mijn vraag : Is het beter voor veel planten te nemen ? Helpen veel planten om je waterwaardes vast te houden?

of bestaat er ook zoiets als een overkill aan planten?

groetjes,
Arthur
Arthur Hannes
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Re: Veel of weinig planten ?

Berichtdoor Matt1118 » do dec 29, 2016 1:13 pm

Meestal ga je je waterwaardes aanpassen aan je planten of je planten kiezen naar je waterwaardes.
Het is maar wat je het liefste wilt :-)

Planten hebben invloed op co2, nitraat en fosfaat (en nog enkele andere maar die gaan we niet zo snel meten) omdat ze deze verbruiken om te groeien. Ga je meer planten houden of langer licht geven dan gaan ze dus meer verbruiken en is de kans groter dat je deze stoffen zal moeten toevoegen, zodat je planten kunnen groeien.

Op de hardheid van je water hebben ze geen impact.
Wel heeft de hardheid van het het water impact op de plant. De ene plant heeft het graag zuur de andere niet,...

Het is dus maar wat jij wilt, wil je graag heel veel planten?
Het grootste verschil is met of zonder co2 dosering werken. Naast licht hebben ze daar het meeste nood aan.
Verder gaan planten groeien aan de snelheid van de stof die het minst aanwezig is.

Het is dus niet omdat ze veel licht en co2 hebben dat ze goed gaan groeien. Mis je fosfaat of nitraat of kalium of calcium dan kan het nog steeds evengoed fout gaan,...

Een teveel aam planten is er niet, het enige wat dan kan gebeuren is dat ze zichzelf teveel licht gaan ontnemen en er dus delen van de plant zullen afsterven of blaadjes zullen verliezen.
Maar je kan ze ook snoeien en dan is dat probleem ook van de baan.

Keuze's genoeg :-)

Ohh en wil je geen co2 zoek dan naar een "low tech aquarium" dan vind je direct heel wat voorbeelden.
Hier is het belangrijk dat je goed gaat kiezen welke planten je gaat houden.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar Onze aquariumplanten