Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Wit vliesje..

Alles over de kenmerken omtrent onze aquariumplanten.
Bookmark and Share

Wit vliesje..

Berichtdoor Nanofish » do sep 29, 2016 2:14 am

Hallo iedereen! Sinds anderhalve maand heb ik een koudwaterbakje van ongeveer 25 liter met een paar zwarte dwergbaarsjes (Elassoma evergladei). Beplanting : een Anubias barteri barteri, een Microsorum pteropus (Javavaren, ik geloof de oorspronkelijke varieteit), verschillende porties Javamos (Vesicularia dubyana) , verschillende porties watervorkje (Riccia fluitans), Taiwan moss (Taxiphyllum alternans), Spiky moss (Taxiphyllum sp.), een kleinbladerige Cryptocorine en Riccardia chamedryfolia. Sommige van deze plantjes zaten in een gelatine-voedingsbodem, die ik niet helemaal heb kunnen verwijderen. Drie weken geleden de kleinste buitenfilter die te krijgen was aangesloten, een Eden 501. De laatste tijd was er op de wortels van rondrijvende planten een soort uitslag te zien, een doorzichtig vliesje. Gisteravond als het ware van het ene op het andere moment had het zich enorm vermeerderd en was het opeens ook op het Javamos, op het Taiwan moss en het Spiky moss. Tegelijkertijd begonnen mijn Elassoma's naar adem te happen aan het wateroppervlak - terwijl ze met zijn drieen in een zee van planten wonen. Ik heb 5 liter water ververst en de spray-bar in gebruik genomen in de hoop het zuurstofgehalte te verhogen. Het zag er verontrustend uit.
De visjes zijn kieskeurige etertjes en lusten alleen wat beweegt. In het begin voerde ik ze piepkleine rode wormpjes die ik in een emmertje vond, ze waren veel kleiner dan muggelarven - die zaten ook in het emmertje - en de laatste tijd larven van kleine vliegjes gekweekt in een paar pruimen en tomaatjes buiten de deur. Een artemia-cultuur is niet van de grond gekomen en een microworm starter die een week onderweg is geweest (luchtdicht verpakt), lijkt me dood aangekomen. Op de paar wormpjes die in het aquarium waren blijven liggen kwam ook een wit vlies, dat in volume toenam. Ik heb ze eerst laten liggen omdat ik zag dat het Javamos en Javavaren er zich aan vasthechtten, blijkbaar voedzaam.
Kan iemand mij zeggen wat het is en wat ik moet doen? Excuses dat het wat lang geworden is, maar ik heb alles proberen te vermelden omdat ik niet weet welk detail een aanwijzing kan zijn. Bij voorbaat hartelijk dank.
Nanofish
Newbie

Aquarium type: Zoetwater

Re: Wit vliesje..

Berichtdoor lenny » do sep 29, 2016 8:01 am

Kan je een foto plaatsen aub? Dat kan helpen om het probleem te identificeren.

Hoeveel water ververs je, en om de hoeveel tijd? Ken je je waterwaarden, ...
25 liter is erg klein, dus een eventueel evenwicht is erg broos. Ik zou in eerste instantie onmiddellijk al je planten erg goed afspoelen en dagelijks de helft van het water verversen deze week.
Luchthappen kan een stikstofprobleem zijn, meet daarom eens je ammonium-, ammoniak-, nitriet- en nitraatwaarden.
lenny
Hardened

Re: Wit vliesje..

Berichtdoor Nanofish » ma okt 03, 2016 3:02 am

Dankjewel voor je reactie. Gisteren ruim een uur bezig geweest om 1 kiekje op te laden zonder dat het lukte. Shaky internet connection. Probeer het weer.
Ververs dagelijks 4 of 5 liter, met conditioner: AQUASANA van PRODAC, Italiaans product.
Volgens de "JBL 6 in 1"-teststrookjes is alles altijd ok. AMTRA NO2 test voor de nitrieten: permanent 0,05 mg/l, net als het water uit de kraan, dat naar zeggen van mensen hier met Discusvissen goed water is.
In de grote stad werd mij "AMTRA algen control" filtermateriaal aangeraden. Zo'n zakje moet goed zijn voor 125 liter voor 3 maanden. De zwarte dwergbaarsjes zijn op dit moment een stuk happier: geen luchthappen meer, mannetjes vechten weer en maken het wijfje het leven ondraaglijk.
Heb aardig wat watervorkje verloren onder de harde waterstraal. Het witte vliesje ging niet helemaal weg en lijkt me weer bij te groeien, met name op drijvend watervorkje en mossen Taxiphyllum alternans (Taiwan moss), Taxiphyllum sp. (Spiky moss). (Nog) niet op Microsorum pteropus, Riccardia chamedryfolia, Anubias barteri barteri. De laatste heeft zwarte plekken aan de bovenkant, die ik er niet af kan wrijven.
In de dierenwinkel dacht men dat ik teveel licht had. Oorspronkelijk links 7W 3000K en rechts 7 W 6400K-spaarlampen. Kleinere spaarlampen hier niet te krijgen. Halogeen is me te schel. Heb links 9W 6400K, 11W 6400K en 7W 6400K gehad. Nu weer 7W 3000K. Welke waarde geldt voor de berekenig van de lichtsterkte: het aantal Watts 7W van de spaarlamp, of het aantal Watts dat een gloeilamp lamp zou hebben dat dezelfde hoeveelheid licht geeft, in dit geval 30W?
In het koudwateraquarium is het een paar graden warmer dan in de kamer.
Krijg net bericht waarom foto's niet opladen: aantal pixels van de foto is te groot - weet nu helaas niet hoe ik het moet oplossen. Zal iemand vragen.
Nu zo'n 12 liter verversen, al gaat het (schijnbaar) goed?
Nanofish
Newbie

Aquarium type: Zoetwater

Keer terug naar Onze aquariumplanten