Inloggen/Registreren

Zoeken Help

onze betta - alfabet

Wil je meer te weten komen over deze vissoort, neem dan hier een kijkje.
(Betta, Trichogaster, Colisa, Helostoma, Trichopsis, Macropodus, Ctenopoma, ...)

Bookmark and Share

onze betta - alfabet

Berichtdoor mama uil » di dec 27, 2016 11:10 pm

10 dagen geleden kochten wij onze betta splendens. Heel de rit naar huis was hij heel actief en toen hij in zijn 40l aquarium kwam, begon hij direct rond te zwemmen.
Niet lang daarna zag hij zijn eigen spiegelbeeld en begon onophoudelijk zichzelf te imponeren. Daarom kochten we nog meer planten om in de bak te plaatsen - waardoor hij zich minder kwaad maakt.

Na een week had hij al een schuimnest geplaatst (dat zeiden ze toch in de winkel): dat had ik nog niet verwacht. Dat schuimnest bleef niet aan elkaar hangen maar hing vooral rond de waterpest en rond het aquarium. Na 2 dagen was het dan ook verdwenen.

Hij is ook zeer actief en een tikkeltje ondeugend.
Na een week heeft hij al door dat als ik met mijn vinger in het water zit, hij eten gaat krijgen. Van zodra ik mijn vinger dus in het water steek, komt hij al af.
Als ik de ph waarde wil meten, en dus 5 ml water uit zijn aquarium wil halen, komt hij ook in mijn handen 'bijten'.

Toen ik 10% water wou vervangen, viel hij de fles aan. Het is dus een hevig beestje.

Ik heb gelezen dat Betta's niet van stroming houden maar ons Alfabet lijkt expres in die stroming te gaan zwemmen, hij kan nochtans met gemak die stroming vermijden.

Het lijkt mij dus een serieuze kastaar te zijn.

En daar zitten we dus met het probleem: zouden we nog iets bijplaatsen (corydoras ?) of niet?
mama uil
Newbie

Aquarium type: zoetwater 40l

Re: onze betta - alfabet

Berichtdoor WillemAQ » wo dec 28, 2016 9:14 am

Hallo,

Behalve een betta, garnalen en misschien corydoras pygmaeus (volgens de site aquariophilie , volgens mijn handboek in een 60 l bakje) zou ik in een 40l bakje (is dat netto?) niets houden. Garnalen en betta's , soms lukt dat soms niet.
Kijk anders eens op http://www.aquariophilie.org/fiches/par ... riums.html, ook onder Betta Splendens (klik liste de toutes les fiches)
http://bettamani.weebly.com/welke-visse ... betta.html

Of in zo een kleine bak een vis die in de stroming zwemt iets te betekenen heeft, veel plaats is er zo wie zo niet,
en een betta heeft het in elk geval liever niet. Zou ook de reden kunnen zijn dat het schuimnest geen stand hield.

Ik hoop/veronderstel dat het aquariumpje al "ingedraaid" is (= voorbij de nitrietpiek die na een paar weken opsteekt), zo niet zal je dat elke dag moeten opvolgen de volgende weken of de betta zal sterven aan nitriet/ammoniak vergiftiging.
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Keer terug naar Labyrintvissen