Inloggen/Registreren

Zoeken Help

2 koppeltjes?

Wil je meer te weten komen over deze vissoort, neem dan hier een kijkje.
(Betta, Trichogaster, Colisa, Helostoma, Trichopsis, Macropodus, Ctenopoma, ...)

Bookmark and Share

2 koppeltjes?

Berichtdoor Denby » ma jun 18, 2012 10:02 pm

Hey!

Ik was dit weekend in de aquariumwinkel om eens rond te kijken naar mijn toekomstige visbestand. Graag had ik ondermeer diamandgoerami en honinggoerami gehouden.

In de viswinkel gaven ze me advies dat ik nog nooit gehoord had. Je zou namelijk best 2 koppeltjes goerami houden omdat anders de vrouwtjes te hard zouden afzien van hun mannen. Met 2 koppeltjes staan de mannen in concurrentie en laten ze hun vrouwen wat meer gerust.

Is dit iets wat jullie ook al gehoord hebben? Of heeft de winkel iets uit z'n duim gezogen?

Wat met de levensverwachting van je vissen als je ze steeds in concurrentie laat leven?
Denby
Newbie

Aquarium type: Tropisch

Re: 2 koppeltjes?

Berichtdoor driver.tim » di jun 19, 2012 7:10 am

kan je dan niet beter 2 vrouwtjes nemen en 1 mannetje ?

anders denk ik dat als er concurentie is er wel een grote kans is dat er een mannetje beschadigd of dood gaat
driver.tim
Hardened

Aquarium type: home made 130/60/60

Berichtdoor joanna » di jun 19, 2012 9:32 am

Ik denk dat 2 koppels van een meer vredelievende goerami wel kan, maar in een voldoende groot aquarium. Beide mannetjes willen namelijk een schuimnest kunnen bouwen, en verdedigen daarvoor een groot territorium. De diamantgoerami is bijvoorbeeld zo'n soort die wel in 'groep' kan. Veel verstopplaatsen zijn een must voor het zwakkere mannetje en de vrouwtjes. Bij een harem goerami's heb je ook vaak het probleem dat er zich een koppel vormt en het andere vrouwtje weggepest wordt. Volgens de kweker waar ik mijn vissen meestal haal, ben je het beste met een bestaand koppel te kopen (vissen die zich in de winkel al gedragen als koppel).

De honinggoerami is een heel klein visje naast een diamantgoerami. Hoewel de diamantgoerami de meest vredelievende goerami zou zijn, weet ik niet of de honinggoerami niet teveel stress zou hebben in hetzelfde aquarium. Het aquarium zal alleszins groot genoeg moeten zijn.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor Original_13 » di jun 19, 2012 5:09 pm

In welke bakmaten zouden 2 koppeltjes dan passen?
Original_13
Newbie

Aquarium type: Fishhome 50l/ Juwel rio 180

Berichtdoor Denby » di jun 19, 2012 5:16 pm

Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt.

Volgens de mensen in de aquariumwinkel moet je 4 diamant goerami's houden omdat als je er slechts 2 houdt je het vrouwtje in problemen brengt.

Ik vond het zelf een rare uitleg en te horen aan jullie reacties ben ik niet de enige.
Denby
Newbie

Berichtdoor joanna » di jun 19, 2012 5:29 pm

Hangt een beetje van de soort af (grootte en karakter). Trichogaster leeri is groot maar vredelievend, ik denk dat 2 koppels wel moet lukken in 150cm. Trichogaster trichopterus is minder verdraagzaam dacht ik, daar wordt het sterk afgeraden 2 mannetjes te houden in hetzelfde aquarium. Ik heb van die laatste eens 2 mannetjes samen weten zitten, en 1 mannetje bleef duidelijk kleiner doordat hij weinig mocht eten. De colisa's zijn een pakje kleiner. Voor 2 koppels colisa lalia zou ik denken aan 100cm en voor colisa chuna 80cm (telkens iets groter dan wat 1 koppel wil hebben). Dat zijn ook meer vredelievende soorten. Nu ik ze terug eens opzoek denk ik dat de diamantgoerami (trichogaster leeri) wel moet lukken met een colisa, mits voldoende verstopplaatsen voor de colisa's. En ik zou persoonlijk dan ook een aquarium van 150cm houden, zodat de kleinere colisa's zeker aan voldoende eten enzo kunnen geraken zonder teveel stress.

Goerami's zijn echt wel leuk, ik hou van Aziatische vissen :) De diamantgoerami staat ook nog op mijn lijstje als ik ooit een groter aquarium kan zetten.

Aanvulling op je laatste post: ik zou geen problemen verwachten als het vrouwtje zich maar kan verstoppen als het mannetje zijn schuimnest beschermt.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor Denby » di jun 19, 2012 7:00 pm

M'n bak is 75 bij 60 bij 60. Veel water maar weinig lengte of oppervlakte.

Uit je uitleg begrijp ik duidelijk dat er niet meer als 2 diamand goerami's in kunnen.

De honinggoerami's zou ik er pas bij zetten als al de rest stabiel is en als ik effectief plaats voor ze heb. Zal van het individuele karakter van het leeri mannetje afhangen.

Ik concludeer ook dat de uitleg over 2 koppeltjes van 1 soort pure bullshit is.
Denby
Newbie

Keer terug naar Labyrintvissen