Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Ten einde raad..

Dit is de plaats wanneer je een vraag hebt over deze groep. (Poecilia, Characodon, Xiphophorus, Alfaro, Brachyrhaphis, ...)
Bookmark and Share

Ten einde raad..

Berichtdoor BiPika » vr mei 08, 2009 10:36 pm

Hey,

ik heb een aquariumpje van 17l. Ik ben met dit aquariumpje begonnen halfverwege december. Ik heb toen 2 mannelijke en 5 vrouwelijke guppy's gekocht. Ze zijn na een maand beginnen kweken en op 10 februari zijn er in totaal zo'n 28 baby'tjes geboren. Vlak na hun geboorte zijn de ouders stuk voor stuk gestorven. Ik vond dit raar en ben ermee naar de dierenarts gegaan (ik dacht dat het waterbuik ofzo was). Die zei dat hij me nog op de hoogte ging houden, maar het laatste dat ik 2.5 maand geleden van hem heb gehoord, is dat ze opgezwollen nieren hebben teruggevonden en dat het een tot nog toe onbekende ziekte was.. Meer wist ik er dus niet van, maar ik was wel blij dat mijn baby'tjes het hadden overleefd en heb ze opgevoed alsof het mijn eigen kindjes waren. Nu waren ze dus ongeveer 3 maand oud en op 4 dagen zijn er zo'n 19-tal gestorven. Ik ben gisteren in tranen uitgebarsten toen ik ze stuk voor stuk allemaal eruit moest vissen. Ik heb de overlevenden in een aparte bak gezet, gans het aquarium geleegd en weer gevuld. Een scheut AquaBalance erbij en na 1u heb ik ze er weer ingedaan. Op 24u zijn er nu weer 3 gestorven. Er zwemmen nu enkel nog 2 vrouwtjes rond. Ik ben echt ten einde raad, want ik wil zeer graag weten wat er mis is.. Het viel me op dat alle dode vissen hun bek openstond. Sinds gisteren stond de bek van mijn laatste mannetje ook constant open (alsof hij zat te schreeuwen) en nu is die ook gestorven.. Wat moet ik doen?? Ik voel me er erg machteloos over en kreeg het met veel moeite over mijn hart om ze gisteren allemaal te begraven in de tuin.

Groetjes.

Btw: ze leven samen met 2 dwergklauwkikkers, 2 garnalen, 3 bijtjes, 4 neon's en 2 ruitenkuisers. Raar genoeg blijven deze allemaal zo gezond als wat.. Er is daarvan niemand gestorven of ziek geworden.
Kiekeboe! ^^
BiPika
Newbie

Berichtdoor Jun!-! » za mei 09, 2009 12:31 am

misschien beetje overbevolking, voor maar 17 L, 13 vissen, zonder die guppen dus met die guppen, 20 vissen op 17 Lm iik vind dat eerlijk gezegt veelste veel vissen :evil:
Mijn Bak

Maanvis in de aanbieding!
Jun!-!
Newbie

Berichtdoor krisvis » za mei 09, 2009 8:08 am

veeeeeeeeeel te veeeeeeeeeel vissen in je aqua.

ben je met je guppy's naar een dierenarts gegaan :shock: :?
een guppy is een zwak visje omdat hij overkweekt is.

wat zijn je waterwaardes.

hou het mss bij je kikkers, garnalen, bijtjes, neons en ruitenkuisers.
dit is zelfs al te veel.
GROETEN
krisvis
Hardened

Berichtdoor Ancistrus » za mei 09, 2009 8:46 am

17 liter is idd zeeer klein voor dat visbestand, je krijgt dat biologisch niet in orde.
Moest je niet zo ver wonen dan kon je er hier wat andere komen halen, maar in 17 liter zouden die het ook niet lang doen...
Ancistrus
Hardened

Aquarium type: meervallenbak

Berichtdoor thijs c » za mei 09, 2009 10:20 am

Waar heb je je guppen gehaald? In de dierenwinkel? Zoja verbaast mij dit niets.
De meeste guppen in winkels komen uit Azië en oost-Europa. Daar kweken ze vissen op grote schaal.
-> veel vissen bij elkaar in kleine ruimtes. Dit resulteert sowieso in zwakkere vissen, maar daar gebruiken die 'kwekers' antibiotica voor. Eigenlijk stellen ze de dood wat uit voor die vissen.

Ook is je aquarium veel te klein :?
Dit levert stress op en zorgt dat die vissen nog vatbaarder worden voor van alles. Resultaat: je vissen gaan dood...
Persoonlijk zou ik eerst kijken voor een nieuwe, grotere thuis voor je vissen...
thijs c
Hardened

Re: Ten einde raad..

Berichtdoor Ronny » do jun 11, 2009 12:57 pm

zoals de meeste hier reeds aangaven zit je met een grote probleem voor je guppen

een 17 liter zou goed zijn om je jonge vissen te laten opgroeien tot een leeftijd van 3 maand
daarna moeten ze een aquarium hebben waar ze kunnen zwemmen , een 50 liter is wel aangeraden

nog een nadeel van de kleine bakjes is wanneer je veel vissen hebt er ook veel afvalstoffen in het water komt en hierdoor moet je zeker wekelijks tot 2 keer wekelijks 25% water verversen
Indien je dit niet doet gaat de nitraat en fosfaat omhoog gaan met als gevolg zieke en dode visjes
lid van de http://www.wagtail.be - aalst
Ronny
Regular

Keer terug naar Levendbarende tandkarpers